Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1528 ggr
---
0

Lite ovanliga frågor?

Hej, är ny här och hoppas på lite ovanliga tips :)

Till sommaren så är det planerat att jag ska köpa en hund. Så känner att det börjar bli dags att kontakta olika uppfödare, men är så himla nervös över att ringa då jag är rädd över att låta alldeles för nervös, fråga fel eller för få frågor, svara fel eller inte tillräckligt bra på uppfödarens frågor eller att uppfödaren inte ska tycka om mig eller snarare få fel "bild" av mig då jag är väldigt blyg och dålig på att prata i telefon om något som är viktigt och betyder mycket.

Så nu behöver jag alla tips jag kan få!

Vilket är bäst, att ringa eller maila?

Hur börjar jag samtalet/mailet?

Vad är viktigt att få med när jag ringer/mailar?

Vad bör jag tänka på?

Vad brukar en uppfödare ställa för frågor (vet att det är olika men på ett ungefär)?

Finns hur många frågor som helst, men är tacksam för alla tips :)

MVH

joheck
1

Jag tycker att det är enklast att först maila uppfödaren. Berätta lite kort om dig själv och varför just denna ras är för dig. Skriv inte för mycket i första mailet, har du frågor eller funderingar så skriv det också. Uppfödaren kommer att ha frågor till dig också så en två-vägs kommunikation kommer att uppstå vilket gör det enklare att veta vad man ska säga.

Emo
1

Vet du vilken ras du ska ha, så kontaktar du valphänvisningen för den rasen. Då har du större chans att få en valp, som du blir nöjd med. Inköpspriset brukar vara en bagatell jämfört med kostnaderna sen. Då får du den hjälp du behöver.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Jetaime
1

Jag började med att maila uppfödaren och berätta lite om mig själv, min familj, mitt hundintresse, hur hunden skulle få det hos mig, vad jag är intresserad av, vad jag letade efter i en hund, varför jag var intresserad av just den rasen osv :). Och efter det ringde jag och pratade med uppfödaren, och sen slutligen kom vi även dit och träffade henne och valparna samt mamman, så uppfödaren fick en bättre bild av mig och hade möjlighet att fråga ut mig lite till och se vad jag var för person :).

[typellisch]
2

Jag kan berätta hur jag gjorde :).

**Vilket är bäst, att ringa eller maila?
**Jag mejlade. Hittade min hund på Blocket (med bra kriterier..). Efter jag hade mejlat så googlade jag och sökte på just vad valpens föräldrar ska vara testade för osv osv.

**Hur börjar jag samtalet/mailet?
**Jag började med att fråga om den valpen jag var intresserad över var tingad eller om hon fanns kvar.

**Vad är viktigt att få med när jag ringer/mailar?
**Jag antog att uppfödaren skulle fråga mig om saker och det gjorde hon. Hon frågade hur min situation ser ut, vad jag ville ha hunden till och om jag hade hundvana osv.

**Vad bör jag tänka på?
**Var dig själv, det är enklast så :). Berätta om dig själv, varför du vill ha hund, vad du kan erbjuda hunden, vad du gör om dagarna, framtidsplaner osv osv. Bara allt om dig själv. Var ärlig, ljug inte! Det lönar sig inte att hitta på en massa bra saker om sig själv för att bli mer omtyckt osv :).

Vad brukar en uppfödare ställa för frågor (vet att det **är olika men på ett ungefär)?
**Min uppfödare frågade om jag var intresserad av utställning, om jag jobbade eller pluggade, om jag haft hund innan eller passat någon hund, hur mitt liv ser ut allmänt, hur jag lever här hemma osv osv :).

---
1

Tack så mycket! Då vet jag på ett ungefär vad jag ska skriva, känns MYCKET bättre att skicka iväg ett mail första gången :)

Ska börja öva på mitt mail i wordpad och skicka iväg det när jag känner mig nöjd :)

Ungefär hur långt bör första mailet vara (Har lätt för att skriva bort mig när jag väl vet vad jag ska skriva)?

[typellisch]
1

#5 Det viktigaste bara :). Om det blir fem rader eller femton rader kvittar nog. Du kanske har jätte stor erfarenhet av hundar och gått på kurser och utbildningar eller så kanske det är din första hund och allt är nytt. Allt beror på erfarenheten :).

Pennybus
2

Jag ska också skaffa valp i sommar och kan berätta ite hur jag gjorde 

Då jag har en fobi för telefoner och är smått socialt rädd så mejade jag

Jag började med att berätta att jag var intresserad av en valp och frågade om uppfödaren har en kull planerad med leveransen till sommaren, och sedan fick jag svar på de. Om uppfödaren har leverans till sommaren kommer du med största sannolikhet få frågan "Vad ska du använda valpen till?" och då kan du börja berätta om dina planer och hur valpens första tid kommer se ut osv

-

Vad bör jag tänka på?

-

Vad brukar en uppfödare ställa för frågor (vet att det är olika men på ett ungefär)?

Vad du kommer använda valpen till är väll den "viktigaste" frågan och som nästan alla uppfödare frågar.

Nu har ju jag bara varit i kontakt med bruksras uppfödare, vet inte riktigt hur sällskapshundars uppfödare är…

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[typellisch]
1

Jag tror uppfödare för sällskapshundar är ute efter ett kärleksfullt hem där hunden får det den kräver, dvs motion i form av motion och hjärngympa osv :). Eventuellt utställning..

Em_
2

Mejl brukar vara lättast, då kan personen läsa och svara när h*n har tid.

Presentera dig själv och förklara att du är intresserad av att köpa en valp.

Fråga om uppfödaren har någon kull planerad om du inte redan vet det. Kan vara bra att berätta varför du valt den rasen och vad du vill göra med hunden. Fråga vad personen har för mål med sin uppfödning och hur h*n tänker kring eventuella ärftliga sjukdomar.

Vad bör jag tänka på?
Var trevlig, ärlig och ge ett seriöst intryck. Försök att avgöra om uppfödaren är bra eller inte. Om det inte är för långt att åka kan det vara bra att hälsa på en gång redan nu så att du lättare kan bilda dig en uppfattning. Var inte rädd för att visa att du är noga med ditt kennelval, en bra uppfödare kommer ta det på rätt sätt.

Vad brukar en uppfödare ställa för frågor (vet att det är olika men på ett ungefär)?

De brukar undra hur ens livssituation ser ut (hur man bor, med vem, om man jobbar osv), vad man vill använda till och vad man har för erfarenheter av hundar.

brukshundar
2

- Det beror ju väldigt mycket på uppfödaren, det är ju väldigt olika. Men generellt så har jag varit med om att de flesta tycker att första kontakten ska ske via mejl och sen brukar man höras via telefon. Via mejl kan du oftast lättare skriva ner saker och komma på saker i lugn och ro än om man ska ta det via telefon, speciellt om man har svårt för att prata i telefon kan det vara lätt hänt att glömma saker. Så släng iväg ett mejl du, det brukar oftast också kännas lättare att ringa efter att man presenterat sig i ett mejl. Ibland står det också på uppfödarens eventuella hemsida om vad de föredrar; mejl eller telefonkontakt. Så kolla även där.

- Berätta lite om dig själv; var du bor, hur gammal du är, din livssituation (jobb, studier, annat), varför du väljer just den rasen, vad du vill göra med hunden.

Det viktigaste känner jag är att man skriver/talar om varför man valde just den rasen och hur du tänkt dig livet med hund.

Vad bör jag tänka på?

- Att inte oroa dig för att det ska bli pinsamt osv ;) Uppfödare är också människor ;) Och var bara dig själv!

Vad brukar en uppfödare ställa för frågor?

- Om du får med mycket i mejlet brukar de inte ställa så mycket "grundfrågor".. iaf inte till mig har det inte varit så, men standard är väl vad du tänkt göra med hunden, hur mycket tid du har att lägga ner på den, hur du bor osv.

http://www.exceedsaska.blogg.se

Medarbetare på brukshundraser iFokus

Lamina
1

Ett tips, om du ska ringa, är att om du har mycket frågor så kan du skriva ner dom så du kommer ihåg alla. 😇

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Frida&Chira
1

Jag hade börjat med att ringa, känns mer seriöst enligt mig. Men vill man börja med att presentera sig i ett mail så glöm inte att skriva att hon/han är välkommen att ringa dig på tefefonnummer xxxxx… eller skriva att du ringer upp. Ett litet tips är att läsa på ordentligt innan du ringer. Leta upp föräldrarna på skk hunddata, kolla upp deras mh/hälsostatus/meriter. Jag går även längre tillbaka i generationerna, tittar farföräldrar/morföräldrar och syskon till föräldrarna. Men allting hänger ju på hur noggrann man vill vara. Skriv allting på ett papper så att du är väl förberedd och förstår vad hon/han pratar om. 

Ett litet tips är att ALDRIG börja ett samtal eller mail med "jag är intresserad utav den svart/vita tiken med en prick i pannan". Riktigt seriösa uppfödare säljer inte sina valpar efter utseende utan vill att rätt valp ska hamna hos rätt köpare, oavsätt färg. Skulle jag sälja valpar hade jag raderat alla mail där köparen säger att den vill ha en specifik valp utan att ha träffat dem. 

Åk och hälsa på för att titta på valparna. Ingen uppfödare säljer förhoppningsvis endast genom telekontakt. 

Lycka till med ditt valpköp :)

---
0

Tack! Har fått super bra tips som jag kommer ha användning av. Väljer att skicka iväg ett mail första gången då jag som sagt lätt blir stressad av att prata i telefon, då det är som #10 skrev, lätt att glömma bort sig.