Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hundtillbehör-hundprylar
Läst 2040 ggr
Emelie
0

Samma sele till promenad och spår?

Som frågan lyder, har ni samma sele när ni spårar med era hundar som ni har när ni är ute på promenad? 

Jag ska börja använda sele på en av mina hundar då han är väldigt känslig runt halsen och ännu inte lärt sig att inte dra i kopplet. Vi ska börja testa på lite person och viltspår framöver är det tänkt, men jag vill då att han ska förknippa selen med att "jippi, nu är det dags att spåra" och tagga till, vilket så fallet ju inte lär bli om vi använder selen till vanliga promenader också. Så vad tror ni blir bäst? Ha två olika selar, en till spår och en till vanliga promenader, eller helt enkelt satsa på att bara ha en och samma?

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

joheck
0

Just nu har jag samma. Fast nu ligger spåret på hyllan pga säsongen så blir bara promenader. Ska skaffa en till sele att använda vid bara spår, tycker att det känns bäst så. Annars så är ju spårlinan en symbol för att vi ska spåra, den används endast vid spår. Använder även samma väska vid spår. Så det finns ju andra saker som kan symbolisera just spår för hunden.

Portie
0

Just nu har jag samma till spår och promenad, har bara en sele för tillfället så då blir det så. Men det funkar ändå bra, hunden vet ju att han ska spåra när jag kommenderar "spår" och han förknippar långlinan och selen (när man har på det samtidigt) med spår.

[Tess86]
2

Vi har olika men det beror på att spårselen inte är så bekväm för promenader. Spårselen har ju ett band tvärs över bröstet, och det vill gärna åka upp på halsen, så till promenaderna har vi en y-sele istället. Y-selen har jag dessutom ibland när hundarna får dra, som när vi åker skidor, cyklar eller liknande, och då vill man ju åtminstone ha y-sele, om de inte har dragsele på sig. 

Men de allra flesta hundar vet vad som vankas utan att de just känner igen utrustningen. För många hundar är det en fördel om de inte får en ledtråd allt för tidigt för då kanske de trissar upp sig för mycket. För vissa räcker det med att man tar dem till början av spåret och där ger dem kommando att spåra så blir de tillräckligt taggade för uppgiften.

Emelie
0

#3 Kanske dum fråga, men är det inte lämpligt att spåra i Y-sele?

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

joheck
0

#4 Jag har använt y-sele vid spår så visst går det :D

[Tess86]
1

Jodå, det går nog också fint. En hund kan nog spåra i vilken sele som helst egentligen, eller halsband också för den delen. Det är ju inte utrustningen som gör arbetet. Men en typisk "spårsele" har ju ett bröstband på tvären och det var en sån spårsele vi skaffade till vår hund. Varför en spårsele ska se ut just så har jag egentligen ingen aning om.

Loveradio
0

Många spårar med nomesele då blir det inget trassel med linan eftersom man fäster linan bak på hunden.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

vallhund
1

Olika selar till olika aktiviteter så att hunden känner igen o vet vad som skall göras, t ex så drar man inte i en spårsele.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Lathundarna
0

Har kenjansele vid både promenad och spår. Råttan vet när det är dags för spår då det inte är selen som avgör utan ritualerna runt själva spårstarten. Dessutom är linan i sig ett bra tecken för att det är dags att prestera lite. Har aldrig haft bekymmer med att han spontanspårat på promenad eller blivit kass i spåret pga att det är samma sele som vid promenaden en timme tidigare. Bekymmer för oss har istället varit spårsnitslarna, hehe.

russin
0

#8 även om jag har olika selar till promenader och spår, så taggas mina ändå mer av spårlinan än av selen🙂