Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 3306 ggr
trapstile
4

Dålig stil!??

Jag köppte en renrasig valp för ett år sedan. Då var han 11 veckor gammal. Han hade problem med magen redan när han kom till mig och gick inte upp i vikt som valpar skulle. Detta fortsatte och när han var 10 månader bestämdes det att göra en "skopi" på honom. Den visade kronisk grov grovtarmsinfammation. Han skulle sättas på medicin i åtminstone i 50 dagar och på dietfoder. Eftersom jag redan har en sjuk katt kände jag att jag inte klarar ett sjukt djur till varvid bara fodret skulle gå på 987kr i månaden. Så vi kom överens med uppfödaren att hon tog honom tillbaka. Nu har det gått en månad och några dagar sedan dess och hon har redan lagt ut honom till omplacering på sin sida. Rätt märkligt när han skulle stå på medicin i 50 dagar!???? Jag tycker det känns inte rätt. Eller har jag fel??

Frida B
0

det låter otroligt dåligt av uppf. du har ine fel, detta du har råkat ut för är en "uppf." som är oseiös.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Highonbluetomorrows]
10

#1. Vad får dig att dra den slutsatsen? Han kanske inte omplaceras förrän om 50 dagar ändå. Uppfödaren tog ju emot en sjuk hund, det känns inte helt oseriöst. Förhoppningsvis får den nya köparen reda på att hunden är sjuk dock, annars är det ju OTROLIGT oseriöst-

TS: har du fått någon ersättning för det du själv har lagt ut?

[Forest]
5

Vi får väl hoppas på att köparen får info om detta med magen och att han blir helt bra eller iaf funkar bra i magen. Hade jag vart ufd till denna hade jag behållt den ett tag till för att verkligen se till att magen blir helt normal, funkar den inte bland hundarna så bett något ta hand om den till magen är helt bra o bjudit på fodret+ medicin.

1 vad menar du med att ts har råkat ut för oseriös ufd? ufd köpte väl tillbaka valpen o ts tog den inte till vetrinären fören den var 10 mån gammal, anser du att ts är oseriös hundägare?

trapstile
1

Jag har en lång utredning på valpen och otaliga veterinärbesök innan han var 10 månader. Det var röntgen och blodprov och avföringsprover. MEN själva "skopin" gjordes inte förrän vid 10 mån.

Nej, jag fick inte ett öre från uppfödare!

[Doglovers]
3

#4 Har du inte fått någon ersättning alls? Inte ett öre? Men uppfödaren "köpte" väl tillbaka hunden? Har du kollat upp med försäkringsbolaget hur dom ställer sej till ersättningar? Har du kollat upp "dolda fel" ??? Har du papper på ditt köp och återköpet?

Många frågetecken, jag vetObestämd Lyssna lite med skk hur du ska ställa dej till det här. Och det är INTE okey i mina ögon att sätta ut hundstackaren på annons igen förrän den är helt bra. Och det vet ju inte uppfödaren  förrän efter medicineringen och ett tag efter det.

Och ser det väldans så skumt ut, så tycker jag att du visar annonsen för skk och berättar hur läget ser ut.

[Highonbluetomorrows]
0

Det är väl inte helt och hållet ett dolt fel eftersom den hade problem med magen redan innan TS köpte hunden. Om uppfödaren inte informerade om detta så kan det dock klassas som dolt fel och då kan TS antagligen be om ersättning.

Jag skulle kontaktat SKK:s jurister i detta fall, och se vad de har att säga om saken!

[Penny&Skoja]
0

1 varför ens köpa en valp som är dålig från början?

Tycker din uppfödare var super som tog tillbaka honom . Varför ska hon betala för veterinärbesök osv ?

Frida B
0

#3 har aldrig sagt att TS är dålig hundägare, vart fick du det ifrån?

det jag menar är att uppf säljer en sjuk valp, tar tbx den och lägger ut den som omplacering när den fortfarande är sjuk. dessutom fick hon tydligen inte ett öre för hunden

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Cireea
0

usch!

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

[Forest]
1

4 va fick du inget av ufd? tycker du ska kolla med SKK om detta o sen även ta ett utlåtande från din vetrinär om valpens alla vetrinärbesök samt varför han var så dålig. Jag anser du har full rätt till ny valp eller ersättning vad du betala för han. Där sjönk iaf ufd betydligt mycket mer…

Åsa S
1

Det är ju klart man ska få pengar tillbaka ifall hunden lämnas tillbaka + även sjukdom kan ge pengar tillbaka ifall man bestämmer sig ha hunden kvar i vissa fall, en bra kennel erbjuder detta. Man ska inte ens behöva fråga.

Mina föräldrars hund har fått en sjukdom (som är rätt vanlig på rasen) som kan innebära att han måste kastreras, när uppfödaren hörde det så sa hon att ifall han inte kan användas i avel så ska mina föräldrar ha tillbaka en del av pengarna de betalade för honom för runt 3år sedan för då har hans värde minskat. Denna kennel fick utmärkelsen årets kennel för något år sedan.

(och jag tror inte ens mina föräldrar hade tänkt använda honom i avel han är ju mera tänkt som sällskapshund/jakthund)

[Doglovers]
2

#11 Jag blir så glad när jag hör om en sån uppfödareSkrattande DEn uppfyller alla skk,s krav på sina medlemmar.

En eloge till domSkrattande

Får man fråga vad kenneln heter?

trapstile
0

Tack för tipsenGlad! Jag ska höra med SKK.

Tyvärr erkänns inte kronisk tarmsjukdom som "dolt fel" av försäkringarna,det har jag kollat runt.

Lite trist att uppfödaren inte tar sitt ansvar. Dessutom lät det på uppfödaren att den skulle börja ge "färskfoder" till hunden istället för dietfodret. Nu kan jag inte uttala mig om hur det blev men för mig känns det oseriöst att lägga ut hunden som omplacering redan och tro att den är frisk…

russin
7

Trist läge, men en sak förstår jag och det är detta med färskfodret - det har botat oerhört många hundar med mer eller mindre  kroniska mag-tarmsjukdomar och kanske var precis det rätta för just den hunden.

Aviendha
4

En tanke kan ju vara att uppfödaren inte har tiden och platsen att hålla fler hundar än hen måste, och därför lägger upp annonsen för att redan nu påbörja sållningsarbetet för att hitta den rätta att omplacera hunden till - när den är färdigbehandlad. Bara fär att hunden är ute på annons så betyder det ju inte att uppfödaren tvunget planerar att häva iveg den vid första påringningen. Förhoppningsvis.

trapstile
2

Färskfoder i all ära… Vist har ja hört gott om det. Min f.d hund hann få det en vecka innan jag lämnade  tillbaka honom. Men fick då skäll av veterinärena att man inte kan börja ge färskfoder på en sjuk inflammerad tarm som inte tar upp proteiner vilket var det som hände. Först ska man läka tarmen med medicin och sedan ev tillföra färskfoder. Det tror jag mycket på.

Jag önskar verkligen den hunden så väl i mitt hjärta då jag ändå hade honom i nästan sjumånader och grät krokodiltårar när jag bestämt att lämna honom…

vallhund
2

Om hunden inte kan ta upp proteiner från färskfoder så lär den inte kunna göra det ur torrfoder heller.

Majoriteten veterinärer vet inte ens vad färskfoder är o rekommenderar bara de foder som de säljer själva.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Sofie-Marie
0

#17 Håller med dig här. Min hund blev sjuk i somras. Kräktes konstant och hade extrem diarré. Vi åkte klart in till veterinär där han fick dropp och vi skickades hem med Pro-kolin och Hills i/d. Men min hund klarade inte deras dietfoder alls, utan den lösa avföringen avtog liksom inte. Jag började ge honom hans vanliga foder istället och efter någon dag började avföringen se bättre ut. Klart man vill kunna lita på sina veterinärer och ta deras råd men ibland måste man lyssna på sig själv och lita på sitt eget förnuft