Få henne backa runt mig
Jag står fast i ett moment i freestyle och det är att få hunden att backa runt mig. Hon kan backa i en rak linje bort från mig och hon kan gå i en cirkel runt mig men hon kan absolut inte kombinationen backa och göra det i en cikel runt mig. Hur lär jag in detta på bästa sätt? Hon är rätt känslig vid träning av svårare moment vilket innebär att misslyckas hon så ger hon upp totalt och tappar motiveringen oavsett hur mycket jag peppar henne.
Det här hade min hund svårt med också, men jag fick helt enkelt lov att klicka för minsta lilla framsteg tills vi började komma någon vart, hade även en vägg som "stöd" till en början. Dessutom använder jag handrörelse, vilket underlättar för min hund.
#1 Jag använder klicker hela tiden i freestyle samt handrörelser men hon vill inte backa runt mig. Hon backar endast om jag ser till att backa henne med handen på hennes bringa och själv styra hennes bakdel men annars nej. Fattar inte hur jag ska få henne att backa utan min hjälp.
#2 Du måste klicka för minsta lilla rörelse som skulle kunna ha något liknande gemensamt med att backa runt. Bara att hunden står bredvid och rör sig nån cm bakåt skall klickas för.
Om jag förstår dig rätt så kan hunden inte backa alls från förut? Isåfall kan du ju inte lära hunden backa runt dig, du måste lära hunden backa på egen hand till först.
#3 Står i #0 om du läser det igen att backa kan hon men endast backa bort från mig. Backa i cirkel runt mig har hon svårt att lära sig.
#4 Kan hunden kloss och snurr/spinn från tidigare? Om inte bör du nog lära in det så hunden blir smidigare i kroppen.
Snurr/spinn kan hon. Vad är Kloss?
#6 Klossträning som man använder vid lydnad.
Annars kan det också löna sig att lära in att hunden kan backa mellan benen på en när man går bakåt först också.
#7 Aha, kloss är alltså när bakdelen ska gå runt i cirkel men framtassarna vara på samma ställe typ? Backa mellan bena kan hon inte. Kanske skulle lära in det och kloss först?
#8 Japp, kan absolut vara värt att testa.
#9 Då testar jag det först och ser om det kan vara en hjälp på traven.
kan föreslå att ha henne på din sida, backa och belöna när hon följer med. sedan utvecklar du det med att själv gå i en cirkel, och hon ska följa med runt i cirkel! hoppas det går hur du än gör det! 🙂
#11 Tack för tipset. :)