Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1542 ggr
Michelle Lindh
0

HJÄLP!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en hund , Molly. Hon är en australian shepherd och springer spaniel blandning. Hon väger 20kg. 
Jag tycker det är jättesvårt att få henne att äta! Hur mycket ska jag ge henne morgon och kväll? Hittills har jag gett henne 100g morgon och 100g kväll och ibland äter hon knappt det. Fast hon mår jättebra utöver det, är pigg, springer mycket osv. 

Tacksam för hjälp!

Rafflan
0

Det är inte mängden mat som är avgörande utan hur hunden är, hur mycket den rör på sig och vad för foder den får.

2 hundar av samma ras med samma motion och aktivering kan behöva olika mycket, det e inge konstigt.

Du får känna på hunden, känns den smal? tjock? eller bra och sen hitta rätt mängd för din hund :)

Elin-Li
0

Är hunden kinkig med maten kan du tillsätta blodpulver. Detta är väligt smakligt. Vad kör du för foder så kan jag säkert räkna ut hur mycket hunden ska ha/dag:)

// Elin-li, 

Rafflan
0

Hur ska du göra det utan att veta hundens kondition och hur aktiv den är? ;)

Elin-Li
0

#3 Jag kan vända på foderpåsen och kolla vad det står på den. Men det är ju bara riktlinjer. Sen får men ju alltid prova sig fram så att man hittar en mängd som passar hunden.

// Elin-li, 

[Timantis]
0

Min golden på 24.5 kg äter inte mer än så heller. Hon är väldigt aktiv. Är hon mager, ser/känner du revbenen väl?

Blöt maten då luktar den bättre o smakar mer. Ett tips är att toppa maten annars med lite blötmat. Har en liten hund som är jättetråkig med maten men med kattmats topping få äter han bra.