Hundar iFokus

Hundar

Etikett: utfodring-och-foder
Läst 1436 ggr
-Jollan-
2

Jag är helt lost. Snälla hjälp!

Hej alla ni hundkunniga! Jag behöver lite råd…

Jag ska ta hem en omplaceringshund nu till helgen, en greyhoundskorsning från Irland. På Irland vet jag inte riktigt vad de får för mat i poundet, men jag kan nog inte tänka mig att det är av väldans hög kvalité.
Sedan december bor han hos en jourfamilj som har två andra hundar utöver honom. De får alla färskfoder från Nordic.

Här kommer det kluriga. Jag försöker läsa och få någon uppfattning om vad som räknas som "bra" hundfoder. Vissa säger att spannmål (förutom ris) är riktigt dåligt för hunden, andra säger att de hellre ger havre än ris, andra ratar alla slags torrfoder och bara presenterar färskfoder. Andra menar att hunden borde äta samma kost som vargen (även om det finns tydliga skillnader på hund och varg).
Nej, jag blir verkligen inte klok. Och samtidigt känner jag väl att det vore bäst att fortsätta på det foder han får nu, men…. om man inte har en tillräckligt stor frys? Blir jag genast en sämre hundägare då för att jag inte kan frysa in hundens färskfoder?

Hunden som jag ska få hem är en kastrerad greyhoundskille på 3 år, som är väldigt trevligt inställd till allt som har med mat att göra och är allmänt levnadsglad.

Är det dåligt om jag köper Doggy Professionals som innehåller 23% ris jämfört med Iams som innehåller både majs, vete och korn?

Snälla hjälp mig genom detta?! :)

Fenris-Jollan; so big that even God started to fear it.

-Jollan-
0

Nu jämför jag foder på animail.se, där Pedigree inte innehåller selen, men Robur gör det. Vad är skillnaden där? Pedigree innehåller heller inte vatten, som Robur gör, vad gör det för skillnad i fodret?

Asuna
1

Oj det här med foder är en stor fråga och alla har olika åsikter om vilket som är bra, Jag har en lurcher från Irland och jag fick testa flera olika foder innan jag hittade ett som funkade med honom, Han har ganska känslig mage, Nu går han på James Wellbeloved vilket funkar väldigt bra, Jag har dock aldrig prövat färskfoder.

Ketang
1

Hur du än gör så måste du ju fortsätta med Nordic någon vecka eller två under bytet av foder. Mitt tips är att du provar hur det fungerar. Kolla med jourhemmet hur mycket han äter och räkna på hur många korvar du behöver kunna ha hemma. Det kanske blir lite trångt i början av månaden, men det minskar ju mer och mer efter hand.

Du kanske har mer plats än du tror?  Och fungerar det inte så kanske du kan köra 50/50 torrfoder/färskfoder?

russin
3

Jag skulle fortsätta med färskfoder som hunden är van vid.

Doggy Professional innehåller fullkornsvete (55%) och diverse andra spannmål som inte är deklarerade.

Mysisa
3

Jag skulle fortsätta med nordic om jag var du. Det tar inte såå fasligt mycket plats i frysen som folk får det att låta.
När jag köper en låda på 16 kg nordic så tar det upp en hylla på botten i frysen bara.
En säck med 15 kilo hundmat tar mer plats. Ska du ha torrfoder så ska du leta efter ett utan spannmål och med hög protein och fetthalt.
Sen en sak med torrfoder, bara för att säcken är billig i inköp betyder det inte att det lir biligt att utfodra hunden med den maten. Hunden behöver ofta äta mer av den billiga maten än av den dyra så matkostnaden kan komma upp i samma kostnad även om du köper billig mat

minavitas.wix.com/kennel

[Teddies matte]
0

Jag tycker du skall fortsätta med färskfoder, du kan ju skaffa en extra, liten frys.

[Forest]
0

Kör med färskfoder, funkar han bra med nordic så kör på detta om du har plats i frysen. Om inte så du har det så köper du hem nordic för du bör ändå vänja magen med nytt foder men ändå ge det han är van vid sen innan. Just för slippa dålig mage :)

Ang foder välkommen in i foderdjugeln haha alla tycker någ olika vad som är bra o inte, men jag har läst här inne att många tycker standart är ett bra foder och inte med en massa konstigheter :)

I stora hela så rek jag färskfoder ger det själv till mina och köper 1kg korvar o delar upp dessa så det blir dagsgiva :)

-Jollan-
0

Ja självklart kommer det ju bli en övergång mellan fodret! Det har vi plats med, men vi har verkligen inte möjlighet att rensa ut en låda. Bara som det är nu är det som tetris när man ska få ut morgonbrödet. En extra frys har vi verkligen inte plats med i lägenheten. Jag tittade nu lite på Standardt, och även Magnusson. Det känns bra att köpa ett svenskt foder, och i sistnämnda så var väldigt mycket KRAV-märkt. Är det någon som vet vad som faktiskt händer när hunden äter havre och majs? Jag vet att det är snabb energi, men är det så farligt? Min rottweiler som jag hade tidigare åt doggy professional extra (den svarta). Fungerade hur bra som helst! Han fick fina muskler, fällde inte mycket päls heller. Försökte leta efter studier på det här med hundfoder, men hittade faktiskt inte speciellt mycket. Hittade en artikel som skrivits av en tjej som var utbildad och varit på olika clinics, där hon menade att vargen och hunden inte alls har samma näringsvehov. Att i och med hunden bodde hos människor för 2,500-3,000 år sedan behövde lära sig äta mer spannmål för det var billigare att utfodra hunden med. Hon förklarar också att de flesta vargar dör idag av näringsbrist. Hon menar att alla hundar är olika, och att det inte finns rätt eller fel, men hon rekommenderar foder med högre köttinnehåll än spannmål. Jag blir tokig. Samtidigt som jag tänker att det känns konstigt att "skitfoder" tillverkas, säljer bra i Sverige, och rekommenderas av djurbutiker? Är det då ett skitfoder? För vem? För alla?

[Teddies matte]
3

#8 Tyvärr är inte djurbutiksförsäljare särskilt insatta i foder, här får RC massa reklam men försäljarna förstår inte riktigt vad det är för foder, när jag själv letade nytt foder försökte de vanligtvis pracka på mig RC och stod som frågetäcken när jag förklarade varför jag inte ville ha det fodret.

Om vi nu tar RC som lexempel som många djurbutiker gör reklam för och som tyvärr många okunniga går på, det fodret får många problem av på många olika sätt, det är dessutom allt för dyrt jämfört med sitt innehåll. Men tyvärr är både många försäljare och köpare okunniga.

kodex
0

Ville bara säga att det inte alls är särskilt mycket skillnad på vargars och hundars matsmältningssystem. De är faktiskt väldigt lika…den studie som senast gjorts är att hundar är aningen bättre på att bryta ner stärkelse än vargar. Vargar är tämligen jättedåliga på att bryta ner stärkelse så detta betyder inte att hundar är bra på det. Skulle väldigt gärna vilja se studier (källan) till olikheterna mellan vargar och hundars näringsbehov och matsmältningssystem!

-Jollan-
0

#10 Jag har ingen källhänvisning tyvärr, men jag läste en artikel om det igår innan jag lade ut inlägget. :)

Nu har jag kommit in på Arion också, det är betfiber i det som tydligen ska neutralisera insulinnivån och ger positiv effekt på kolesterolvärdena! Annars läser jag mycket om Stadardt och Magnusson nu, det är trevligt med ett foder som är tillverkat i Sverige.

I RC märkte jag att det är socker i. Det kan ju inte vara särskilt bra!

Rymdfisk
0

Jag rekommenderar definitivt Standardt, har bara sett bra resultat med det fodret. De hundar jag vet som gått över från Doggy, RC osv till Standardt har blivit mycket finare i pälsen, fått bättre klor, mer energi osv. Så ska du köra på torrfoder så tycker jag att Standardt är ett jättebra val!

Jag har själv ingen hund just nu, men har tänkt ge min nästa hund färskfoder, antagligen VoH, och eventuellt gå över helt till barf senare när jag har mer kunskap. Är osäker på om det är bra att köra på både färskfoder och torrfoder, men annars kanske det skulle kunna vara ett alternativ om du har ont om plats i frysen? Om hunden får mat 3 ggr om dagen, kanske ett av målen består av Nordic och de övriga torrfoder, eller tvärtom?

Ketang
0

Jag har under mina år som hundägare provat allt från doggy, royal c, sportsmans pride, eukanuba, hills, arion, Carrier, Nordic osv till standardt som jag är mest nöjd med! Jag kör mina nuvarande hundar på det och kommer fortsätta med det utan att tveka. Nordic har fungerat väldigt bra också, men så fick dom in någon skit i fodret för ett par år sen som gjorde många hundar väldigt sjuka och någon avled. Så jag slutade med det och sen har det blivit lite bekvämt med torrfoder.