Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 13482 ggr
akkiinthedark
0

Kan bröd svälla i magen?

Min fina tokhund har medans jag varit borta stoppat i sig en halv limpa vitt bröd. Jag vet ju att det inte är giftigt eller så men finns det någon risk att det kan svälla el liknande i magen? 

Det är säkert ingen fara, men eftersom min bästa vän precis förlorade sin hund pga magomvridning så är jag minst sagt extra nojig just nu.😕

[Tess86]
0

Hur stor är hunden? En halv limpa är ju olika mycket för olika hundar. 

Jag tror inte att mjukt bröd sväller sådär värst mycket i magen, som torrfoder och annan torr mat gör, mjukt bröd innehåller ju redan en del vatten. Men det kan nog svälla lite grann, kanske att din hund blir lite svullen och däst. Se till att din hund får gå ut om det behövs men inte springa omkring. Det är ju störst risk för mag-/tarmomvridning om en hund springer eller tränar på andra sätt efter att de ätit. 

Det finns en myt om att man inte får låta hundar dricka vatten om de har ätit torrt. De kanske inte ska få hinka i sig vatten, allt på en gång, men om de inte får dricka så tar magen vatten från kroppen istället för att blöta maten, för maten måste ju blötas för att kunna brytas ner, så då kan hunden bli uttorkad istället. Så de ska få dricka vatten, men man kan ju se till att det blir lite lagom med vatten åt gången.

akkiinthedark
0

Hon väger ca 25kg så hon är ju inte jätteliten. Hennes mage är väl kanske lite hård men inte svullen på något sätt än så länge. 

Kan ju försöka hålla henne stilla men inte lätt med ett yrväder som är glad när man kommer hem.😉

VildaVittra
0

Vitt bröd består ju mest av luft, så jag skulle inte vara orolig. Mina korkbollar har satt i sig 2 kg morötter och sånt och överlevt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

akkiinthedark
0

3# Vad bra, då kanske jag kan lugna mig lite. Jag tror nog egentligen inte heller att det är någon fara men då närmaste jour veterinär ligger 2h bort och vännen som sagt precis förlorat sin hund pga något liknande blir man lite extra försiktig. Det är ju just att det ska svälla som jag oroar mig för.

Skönt att veta att även andra har hundar som tycker om att stoppa i sig allt möjligt. 😉

VildaVittra
1

Det finns ingen mat som är så god som stulen mat. De stal mina blötlagda hela havrekorn som jag skulle baka bröd på, sen sket de havre i några dagar. De har tydligen missat att hundar inte ska äta spannmål.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

akkiinthedark
0

Ja det godaste är ju det man inte får ha, tydligen även spannmål.😉

Jag råkade lämna ett par rosa skor med glitter på framme en gång, fanns bara hälften kvar när jag kom hem. Dagen efter fick jag plocka rosa glittrande skit.😮

VildaVittra
0

Hehehe. Det lustiga är att om man skulle lägga blötlagd havre eller morötter i deras matskål och säga varsågod, då vill dom inte ha det. 🐶

akkiinthedark
1

haha nej usch, då går det ju knappt att äta, inget gott alls.😉