Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1622 ggr
Mantissa
0

Foderfråga

Jag ger mina hundar färdigblandat färskfoder, vilket gör att jag har dålig koll på vad som hänt på torrfodersmarknaden de senaste 10 åren.

Saken är att min chef har en något kraftig border terrier flicka på 7 år, kastrerad sällskapshund. De blev ordinerade ett "jättebra" foder hos veterinren som jag känner mig lite skeptisk mot ("veterinary exclusive, neutered" eller något liknande heter det) dels för att det var jättedyrt i mina mått mätt (nu är det iofs en liten hund) men även för att jag inte känner till märket alls.

Så jag frågar er: Är detta ett bra och prisvärt torrfoder, och vilket torrfoder (de är ej intresserade av att ge färskt) skulle ni rekommendera till en hund som denne.

Mantissa
0

Ingen som har tips?

Mischa
0

Jag antar att fodret heter något mer, det känns som att märkesnamnet saknas.

Googlade på namnet, kan det vara royal canin som är tillverkare?

Jag är ju lite partisk och gillar standardt, men är hunden "kraftig" för att den får för mycket mat i förhållande till motion eller är det pga andra saker som typ kastrationen?

≧◔◡◔≦

Mantissa
0

Lite av båda, plus endel matrester. Det är ju en liten vovve

[Forest]
0

Vet inte alls vad det är för foder.

De bör hålal nere maten lite samt mortonera henne lite mer, om hunden är "hungrig" kan man ge lite bukfyllnad eller något tuggbart som rå köttben som mellan mål.  Du kan ju förespråka annars om färskfoder 😎

vallhund
0

Det ingår ytterst lite näringsfysiologi i veterinärers grundutbildning. Föreläsarna är oftast anställda av Hills, RC m fl.

Om en veterinär säljer fodren de rekommenderar så skulle jag inte köpa det.

Överviktiga hundar behöver mer motion o mindre kolhydrater, simning är bra motion som inte sliter ut lederna på äldre hundar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Mantissa
0

Denna vovve är pigg och fräsch i kroppen, bordern är ju en ganska frisk ras som blir gammal. Hunden är faktist ganska kräsen, och inte överförtjust i det nya fodret (som hon bara ätit i ca en månad). Jag tycker hon ser mer slimmad ut redan:) Jag ska läsa noggranare på foderpåsen på jobbet idag men det kan ha varit hills.

Mantissa
0

Det var Royal canin som var märket. Veterinary exclusive är väll nån foderserie de har.
Vet inte hur de är på hundmat, men kattfoder håller jag dem inte högt för..
Vilka torrfoder rekomenderar ni som ersättningsfoder till en kastrerad sällskapshund?

[Teddies matte]
2

#7 RC är bara skräp, det ska de inte köpa.

Mantissa
0

#8 Detta foder är dessutom dyrare än vanliga RC. Vad rekomenderar du för foder?

[Teddies matte]
0

#9 Nu känner jag inte till de fodren som finns i Sverige så bra, känner till ANF och standardt lite, har iallafall hört att folk gillar dessa.

Själv ger jag min hund Brit Care lamm & ris, som även finns i Sverige.

[Forest]
1

7 kastrater behöver ofta inte annat foder än en normal hund därimot brukar dom bli mer matglada. Jag ser fördel att man mortionerar sin hund efter vad den tycks behöva likaså mängden på foder. Vissa kräver mer mat vissa mindre för hålla sin vikt bra :)

orijen, taste of the wild,standart, brit care mfl är mycket bättre än rc foder och ja även bättre än deras vetrinärfoder som ofta är dyra men som sagt mindre bra foder.