Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2241 ggr
PimTheGreat
0

ettårssprutan

fick igår hem en hanhund på 14 mån. Den förra ägaren sa att han har inte fått sin ettårsspruta än. Hur allvarligt är detta? Ska jag ringa veterinär omg om det? vet inte riktigt vad denna sprutan innebär. HAn har även lite problem med ena sitt öra. Kliar i det, men jag ser inget i det. Någon som har fundering på vad det kan vara och vad man kan göra åt det?

gejsa
0

Köp öronrens på apoteket. Kan vara lite skit i öronen. Går det inte över så sök veterinär. Fast det ska du ju göra ändå ang sprutorna. *ler*

HI hi jag svarar dig överallt pim.

Karmatarerskanise
0

Jag tycker definitivt han ska ha sprutan och be vetten kolla örat.

PimTheGreat
0

#1 hehe det är bra det Gejsa!!!! Fortsätt med det….:)

gejsa
0

#3# Hi hi jag försöker så gott det går. *ler*

PimTheGreat
0

#2 ja absolut ska han få sprutan. undrade mer var det är för spruta och om det är viktigt med tiden kring sprutan., har ju redan gått över 2 mån ju…

TinaH
0

nej nej, du kan vänta upp till 5-6 månader med sprutan, det är liksom inte nått bäst föredatum på sprutan, som det är på mjölken i affären.=)
Så sa min vet. i alla fall!

Lycka till! =)

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

PimTheGreat
0

#6 haha ja så kanske man med kan säga. tänkte bara om det var som med vaccinationen på hästarna att det inte får överstiga tiden…. Vad är det för spruta? är det mot valpsjuka och sånt eller? Kommit av mig lite om detta med hundar så får lära upp mig igen.

TinaH
0

vALPSJUKA, KENNELHOSTA OCH HUNDSNUVA. =)

Mvh TinaH

PimTheGreat
0

#8 tack!

TinaH
0

Be veten att han får tripplen, med  allt i, i och med att du inte vet vad hunden har fått innan (om du inte har ett vacinationsintyg) så får hunden bra tryggad start och blir full vaccinerad hos dig.=)

Lycka till! =)

Mvh TinaH

PimTheGreat
0

har vacc-kort…2 st så jag fattar inte mkt av de. 1 ena har han fått medlet Eurican DHIPPI2 vet den fick han 15/6-06. sen står det inget mer i det kortet. i det andra har han fått NOBIVAC DHIPPI VET 26/7- 06 sen inget mer….vad är detta för nåt? får kanske be vetten reda ut detta….

TinaH
0

Gör så här att du tar med dej dessa 2 till fabror veten, så kan han slå sin kloka hjärnceller, och ger hunden vad hunden ska ha.=)
Är du smart, så ber du veten att skriva över allt på ett kort, det har jag gjort ,-)

Mvh TinaH

PimTheGreat
0

#12 får nog göra så….hehe….ska ringa de imorgon och få tid. kanske lång väntetid ni vid semester. vem vet….

gejsa
0

Hos vår veterinärstation behöver man inte ens beställa tid för vaccinationssprutor.

Lotta
0

Det där med örat kan jag ge dig ett tips….om hunden har en öroninflamation kan man känna om man luktar i hundens öra. Första gången du gör det lär du nog jämföra det ena örat med det andra. Eller så tar du en bomulls pad med lite olja på och stoppar ner fingret och gör rent så långt ner du kan, då kan du se om det ser rent ut. Är det svart så har han öronskabb är det geggigt typ gulbrunt så kan det vara öroninflamation. Men be vetten kolla om du får en tid snart, en liten fråga.. piper han när han kliar örat eller hänger örat?

Faxlin
0

Båda sprutorna han har fått är för samma sak. Inte alltid veterinärerna använder samma medel bara.
Båda är vaccin mot valpsjuka, hepatit, sjukdom orsakad av parvovirusinfektion och parainfluensa hos hundar.

Det är relativt bra tid att ta spruta nummer tre (alltså ett års sprutan ) nu. Den ska helst tas inom tre månaders radie. En månad innan eller samma månad eller månaden efter. Och vi är ju nu i månaden efter. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

PimTheGreat
0

#15 nej han säger inget när han kliar. Min mammas hund skrek fruktansvärt när hon kliade sig men Bonny säger ingenting. Idag började han klia sig upprepade gånger på kroppen med….ska b e vetten kolla honom när jag ska ge sprutan. ska ringa vetten nu

PimTheGreat
0

öppnar inte förrän kl 8..suck

PimTheGreat
0

#16 oki tack. hoppas jag får tid snart hos vetten…väntar att kl ska bli 8

Faxlin
0

Ja be dem kolla upp, låter lite som om det kan vara loppor eller skabb.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

PimTheGreat
0

har tid idag 15.30. de ville jag skulle komma idag pga örat ifall det är inflammation. Ska ge spruta, kolla id-nr och öra. Vi får se vad svaren blir.

AnneN
0

Hundsnuva????

Ettårs vaccinet brukar väl ändå vara mot valpsjuka, parvo, HCC och kennelhosta?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

TinaH
0

tack bio det var så det hette….kom lixom inte på det….Generad

Mvh TinaH

AnneN
0

Inte alltid lätt att komma ihåg allt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

TinaH
0

åldern tar väll ut sin rätt, eller nått….ffast det tar emt och säga detGenerad

Mvh TinaH

Lotta
0

Hur har det gått för hunden? =)

PimTheGreat
0

Det gick bra. Nu har han fått sin sputa och veterinären kollade honom lite i övrigt. Han var jättefin tyckte han. Men han hittade bara EN testikel på honom så jag måste operera honom innan han fyller 3 år. Sen kunde det tydligen bli tumörer av testiklen då den håller för varmt gradantal inne i kroppen mot vad de ska ha egentligen, när de finns "ute" i pungen. Örat var det ingen inflammation i…han tyckte jag skulle avvakta och bara försöka få bort den lilla smutsen som fanns i örat.

gejsa
0

Ja, det är nog bäst att kastrera då. OM den inte faller ner. Kan dom inte det inom 2 år?

Ja, att tvätta med öronrens gör ju rent örat. Sedan skakar dom bort det själva. Inte så bra att peta i öronen om man är osäker.

PimTheGreat
0

#28 skulle inte använda tops utan endast bomull…
De kunde nog göra det närsom men operationen är dyr och jag måste kolla med förs.bolaget om det täcker nåt, annars måste jag spara ihop pengar med. Sparar ju redan för allt bebben behöver….suck

gejsa
0

#29# Ja, jag menar det. Det var någon som skrev att man skulle ta tops.

Kontakta förra ägaren. Hon visste nog detta. Om inte kunde hon väl vara med att dela på kostnaden eftersom det är nödvändigt för  hundens bästa att göra en kastration.

PimTheGreat
0

#30 undrar om hon går med på det då jag nu skrivit under ägarpapprena och så. hon ville helst inte höras av förrän hon själv hörde av sig längre fram då allt lugnat sig. Hon var ganska så knäckt över allt som hänt i hennes liv nu så jag har inte mage att komma med det. Jag får ordna pengarna. HAr man djur så kostar det. Så är det bara. Lika så med hästarna. har de ont så måste man hitta orsaken oavsett vad det kostar. Har jag tur hjälper försäkringsbolaget mej men jag tecknade försäkringen igår som först så lite pinsamt att ringa redan idag…. men jag täcknade den innan jag var hos veterinären…