Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 1360 ggr
[eeklund]
0

Det här med uppfotsran då..

Eftersom det har varit mycket prat om fysisk uppfostran nu på senaste i olika trådar så kan vi/ni babbla av er här istället och låta de andra trådarna fortsätta med det dom är skapta för?

Så…

• Hur uppfostrar/uppfostrade ni er hund?

• Vad funkar inte på er hund?

• Måste ni vara fysiska? En lätt putt, ryck i örat, ryck i läppen m.m?

• Hur ser ni på fysisk uppfostran, dom som lägger ned sin hund på sidan för att lugna hunden och liknande?

• Och tänk om NI får en framtida hund som kräver mer fysik uppfostran/beröring? Skulle ni försöka på annat sätt eller skulle ni ''acceptera'' att ni helt enkelt måste styra hunden genom beröringar?

Och snälla.. försök att inte klanka ned på alla andra och deras metoder. Jag tror ingen här är ute efter att misshandla sin hund. Sen är det bara otrevligt med illa bemötande och nedtryckningar..

Och jag pratar inte om Cesar Milan och hans sysslor, han är jag emot i viss mån (vissa saker är kloka, mest det han säger och inte det han gör). Utan om lätta fysiska beröringar helt enkelt..

[Nightcat]
1

När jag fick min hund för 6 år sedan fick jag väldigt mycket dåliga råd och gick kurser för inte särskilt bra lärare. Jag var mycket fysik med min hund drog, la ner hunden osv. Det funkade inte särskilt bra heller, så här i efterhand önskar jag att jag lyssnat mindre på andra och mer på mig själv. 

Idag så kör jag bara med små puffar. Alltså jag puttar lite på henne när hon står och blir fixierad vid exempel ett rådjur eller en hund. Det funkar utmärkt! Annars har jag slutat vara fysik då jag upptäckte att det var inte rätt metod för mig och min hund.

Så länge man inte gör illa, kan jag tycka att en viss fysik uppfostring kan vara bra, men aldrig att dra och slita i kopplet. Beroende vem man är som person och vilken ras man har uppfostrar man sin hund olika. Så länge ingen gör illa sin hund tycker jag att det är upp till var och en att avgöra vad som är en bra uppfostran.

[eeklund]
1

#1 Ja.. man ska nog lyssna på sin egna magkänsla, ta råd om man behöver, och läsa av sin hund så gott det går :).

Jag har en valp/snart unghund på 7 månader som faktiskt var stressad när jag fick hem henne.. min första hund och just hon till personlighet var nog inte det säkraste kortet men nu vart det så och jag fick lära mig på vägen. Hade jag vetat då vad jag vet idag hade jag lagt om hela uppfostran faktiskt. Jag har nog stressat henne ännu mer än lugnat ner henne.. men nu är vi på rätt bana som tur är.
Och ang. det där med att slita i kopplet.. det är ju stressande för hunden att bli ryckt i koppel och man är ju ute för hundens skull anser då jag. Då finns det nog ingen anledning att dra och rycka och hålla på utan bara låta hunden få lukta och utforska.

[Teddies matte]
4

Min hund har väl egentligen inte krävt så mycket uppfostran, vi har heller inte så många regler så att säga, vi bara är och har roligt tillsammans, har man en bra relation så krävs det inte mycket uppfostran, hunden vet vad som gäller och vill alltid vara till lags.

Jag är inte fysisk på ett negativt sätt med min hund, något sådant är helt onödigt. Det finns alltid andra lösningar för oss ifall det är något som inte blir rätt.

"Fysisk uppfostran" är i många fall fel, många som inte vet vad de gör och gör saker helt i onödan när det finns annat som skulle ge ett mycket bättre resultat och som är rättvist mot hunden. Sen finns det aldrig någon anledning att trycka ner en hund, så det ser jag ju självklart som helt fel.

[eeklund]
0

#3 Vad räknar du in i fysisk uppfostran? Anser du att peta till hunden lite lätt är helt fel till exempel?

[Teddies matte]
0

#4 Det beror ju på varför man gör det, oftast finns det ju annat man kan göra istället. Sen är det många som glömmer vad en korrigering faktiskt är, man skall rätta till ett fel, många glömmer att rätta till utan bara t.ex. straffar hunden.

Att peta till en hund för att uppkalla uppmärksamhet och sedan berömma kan funka, men då kan det ju även finnas annat som är bättre, att peta till kan lätt göra att hunden enbart lyssnar vid tillpetning och så måste man hela tiden öka mängden beröring.

[eeklund]
0

#5 Okej.. vad för andra sätt finns det förutom att peta till (det låter så fel när man skriver det, haha)? Alltid bra med tips!

[RMSLiners]
3

1 genom lek 2 ryta till rejält då blir hon rädd 3 jag kan ge henne ett finger tryck som när man trycker på en knapp i sidan när hon är med tankarna på annat håll. Kan också bromsa henne genom att blockera henne medhänderna på hennes bringa, främst i draget det sker just för att hon inte ska stå och rycka hektiskt i linan då hon är ivrig och vill komma iväg. 4 fysisk uppfostran… beror helt på vad det gäller. Lägga hunden på sidan för att den ska bli lugn är något man gör under passivitets träning vid tex kloklippning och det är inget fel. Det är när man börjar ta till våld och börjar praktisera kampsport/kickboxning på hunden som det blir fel. 5 Jag skulle uppfostra hunden på så sätt som den enskillda individen kräver men främst med fokus på lek/aktiviteter. Har uppfostrat alla hundar jag haft genom att leka med dem istället för att sitta och nöta enskillda kommandon. Tex "stanna" lär jag ut genom att köra godis sök.

[eeklund]
1

#7 Ja.. nu när jag tänker efter har jag också tränat ''stanna'' när hon ska söka godis men annars också när hon ska lära sig vara i ett annat rum än jag :). Tycker det är en bra metod för då blir det ju roligt också!

amela87
1

1. Genom att upptäcka på mycket av olika miljöer och träffa så mycket olika djur och olika hundar med henne. 

2. "gulle gulle" språket funkar inte med henne när man ska va allvarlig för då skiter hon i en. Men höjer man tonen lite skarpare så lyssnar hon och kommer. (Många tror att hon är så lydig om man gullar med henne bara för att hon är så charmig men det är tvärt om haha)

3.Ibland kan jag putta på henne när hon är för fokuserad på nått istället för på mig. Har tagit henne i nackskinnet lite lätt några gång men det är det "värsta" där går min gräns liksom.

Jag kan tex. ta min hund i nackskinnet (om hon verkligen skiter i mig och gör annat) och hon fattar direkt att hon har gjort nått fel o rättar beteendet direkt utan massa tjaffs, gör inte ont och hon blir bara lugn och förstår att det är nått som hon har gjort som jag ogillar. Medan andra individer (av alla möjliga raser) Är så känsliga att dom blir vekare och gömmer sig när man höjer rösten. Så man får anpassa uppfostran till individen annars kan man få en vek och skydd individ fast man kanske stävade efter motsatsen. Alla typer av uppfostran funkar inte på alla hundar dvs om man vill att hundens ska bli en stabil och trygg varelse.

4. Asså funkar det för hunden och ägaren så har jag väl inget emot det. Sålänge det inte är våldsamt lr för påtvingande. (Jag gör inte det)

5. Jag tycker att fysisk beröring och misshandel eller "slå" är helt olika. Men vissa individer behöver mer beröring för att förstår vad dom gör är fel. Jag hade försökt från början få in en bra rutin och ett bra beteende som från valp åldern för att undvika problem när hunden är vuxen och större. Det är ALDRIG ok att dra, slå eller bita hunden för att få dess uppmärksamhet. Finns ALLTID bättre sätt. Man måste nog ta ett djupt andetag och klura ut "vad är min hund för individ" "varför gör den så?" Sen tänka på att kanske tillgodose hundens fysiska och mentala behov och se om problemet blir lättare att hantera.

[eeklund]
0

#9 Ja, alla hundar är olika och kräver olika uppfostran.. det tror jag absolut på :). Har en nakenhund och dom är kända för att vara mesiga och veka och skraja, min tjej är kaxig, bestämd och framåt. Roligt på sitt sätt men hon behöver en tuffare rättelse liksom.

Kloka ord annars tycker jag :).

amela87
1

#10 Ja exakt. Va härligt att hon är annorlunda  :)

Tycker oxå att det är intressant hur individen är istället för att enbart döma utefter rasen. När jag fick hem min tös var hon super undergiven och lite försiktig mot nya hundar,fick arbeta som bara den för att visa henne att alla kan vara hennes vän,oavsett storlek och ras. Sen när hon blev allt mer bekväm och förstod att hon inte behövde va så undergiven började hon få bättre självförtroende säga emot hundar när dom var för jobbiga och även ta för sig inom större flockar. Vilket gjorde mig så stolt som hund ägare. För jag tror att alla vill att ens hund ska bli den bästa versionen av sig själv, men alla har olika vägar dit.

Brukar ofta passa en kompis hund.
Och hon är tvärt om mot min tik, man kan inte höja rösten lr ta i henne för då skriker hon eller gömmer sig. Ropar man på henne så tvekar hon och ibland inte ens reser sig. Där är en typiskt exempel på en hund som har fått striktare och hårdare uppfostran än vad individen i sig behövde. Henne kan man inte skälla på för då backar hon och allt förstörs medan jag kan säga till min tik skarpt och hon vet exakt vad jag menad,rättar sitt fel och inget mer med det. 

Så hade den andra,osäkra hunden fått en mjukare uppfostran och ägaren kanske tog sin tid med att klura ut hur just hennes hund funkar,vad hundens styrka och svagheter ligger så kanske hunden hade blivit den bästa versionen av sig själv oxå.

Tyvärr så är det många hund ägare som bara kör med en strikt uppfostringsmetod vare sig den är mjuk lr hård. Tänker inte att den specifika metoden inte funkar på en hund (även om den funkade på grannens,kompisens lr nån annans hund) Hundar är först individer sen ras. Det är viktigt att inte glömma :)

Oj nu blev det ett jätte brev här. 😇

[eeklund]
0

#11 Min tjej är däremot reserverande mot hundar som är för på. Vi var iväg och handlade råa tuggben och sånt idag och vi mötte små lurvbollar (minns inte vad dom heter) och dom var jätte lugna och då gick Molly fram och hälsade.. jag vart jätte förvånad för hon brukar vara så reserverande mot andra och jag tillåter henne att vara det också.. vill inte tvinga på henne att gilla alla utan hon får känna efter själv. Jag som ägare kan bara visa henne hur ofarliga dom är genom att prata med den andra hundägaren och klappa hundarna och då brukar det funka :). Men vart himla glad att se att hon vågar hälsa på hundar som är lika lugna som hon är liksom..

Ja, det är var synd :/. Man får ju se hur just sin hund är och arbeta därifrån. Man får läsa av sig hund, se vad den klarar av och inte.
Ja precis.. man får ju kolla vad som passar ens egna hund. Som sagt, vissa måste ha en strikt och bestämd uppfostran medan vissa kanske man måste dalta med liksom (förstå mig rätt).

Ja, bra sagt! :) Många går ju just efter ras eller hund som hund. Det är många som inte tänker på hundens personlighet utan tror alla är lika och behöver samma uppfostran som vem som helst.

Ääh, det är så kul att diskutera och slänga fram sina åsikter och tankar :)!

[Zlarviig]
0
  • Hur uppfostrar/uppfostrade ni er hund? Jag behövde inte göra så mycket faktiskt. Jag skällde på henne när hon gjorde något dåligt och berömde henne när hon var duktig. Jag lärde henne att hon kan lita på mig och att jag älskar henne mest av allt på hela jordklotet.

• Vad funkar inte på er hund? Fysisk uppfstran funkar inte Det funkar inte heller att låta alldeles för arg. Om vi är ute och hon springer ifrån oss så kommer hon inte tillbaka om man låter arg för hon tror att jag är sur på henne. (Även om hon får beröm när hon kom tillbaka). Det funkar inte heller att låta alldeles för snäll för då tror hon inte att jag är seriös.

• Måste ni vara fysiska? En lätt putt, ryck i örat, ryck i läppen m.m? Nej. Jag brukar lägga fingret på hennes nos för att hon ska veta att jag har fått nog. Då brukar hon lägga sig och skämmas. Ibland har jag behövt ta tag i hennes nackskinn, t.ex när någon kommer hem till oss och hon försöker hoppa eller skälla. Men det är mer för att hålla i henne än att korrigera henne.

• Hur ser ni på fysisk uppfostran, dom som lägger ned sin hund på sidan för att lugna hunden och liknande? Jag förstår ju att alla hundar är olika och kräver olika uppfostran. Men jag anser att det är fel att försöka härma hundens beteenden mot varandra. T.ex genom att lägga den ner och morra osv. Jag tycker också att det är helt fel att börja med det direkt när man har fått en valp, utan att lära känna den först för att veta vilken sorts uppfostring som funkar på den. Personligen skulle jag helst avstå från sån uppfostran, oavsett hund. Ser alldeles för många hundar som är stressade osv. just p.g.a det.

• Och tänk om NI får en framtida hund som kräver mer fysik uppfostran/beröring? Skulle ni försöka på annat sätt eller skulle ni ''acceptera'' att ni helt enkelt måste styra hunden genom beröringar? Till att börja med så tycker inte jag att någon hund "kräver" fysisk uppfostran. Jag skulle åtminstonde börja med att lära känna hunden och sen lära mig efterhand vad hunden kräver. Sen blir det som det blir liksom. Jag lär mig vad som funkar och vad som inte funkar. Men jag skulle ALDRIG lägga ner en hund på sidan.

amela87
0

#12 Aw duktig av henne :)

Sån är min tik med,är hundar för på så går hon iväg. Helt ointresserad.
Hon tycker att det är jobbigt när hundar är "in her face" hela tiden.
Hon är inte den "lekfullaste" av alla haha hon hälsar sen går hon iväg och lever i sin bubbla :P

Vilket passar mig super bra haha, hon hamnar aldrig i bråd lr tjafs med andra hundar och kommer överens med även dom aggressiva då hon är undergiven när hon träffar andra hundar.

[eeklund]
0

#13 Tycker det är lite gulligt det där med att du lägger ett finger på hennes nos, haha :).

Tycker det är intressant att läsa om hur andra gör och anser.. det ger en mer kunskap :). Kunskap kan man aldrig få nog av!

#14 Ja, jag vart stolt över att se hur bra hon hanterar lugna och sansade hundar :). Ute springer hon fort som tusan förbi alla andra som visar intresse för henne, haha. Men är det en hund hon vet om älskar hon att busa och leka och hon blir så sprallig!

Ja, visst är det skönt med hundar som liksom inte bryr sig om andra? :)

amela87
0

#15 verkligen! Så var tacksam för det haha ^^
jag har lärt mig så mycket om hundar och raser,pga att min hund har vart på lätt bland andra hundar. Så det är jag väldigt tacksam över.

[eeklund]
0

#16 :)

[Zlarviig]
0

#15 Haha Ja, jag har tur som har en så lätt hund. Jag lägger fingret på nosen, tittar henne i ögonen och gör en sur min och då brukar hon skämmas jättemycket.😊 Jag gjorde så när hon kissade inne när hon nästan hade blivit rumsren, det är väl så hon har lärt sig att det betyder att jag är sur..🤪

[eeklund]
0

#18 Härligt ju :)!

brukshundar
0

Alltså det jag inte fattar är varför det på detta forum lätt klassas som nedtryckning eller dåligt bemötande så fort man inte tycker lika?! 

Hursomhelst.. för att svara på frågorna dina; 

Hur uppfostrar/uppfostrade ni er hund?

- Det här är något jag faktiskt inte riktigt tänkt på om jag ska va ärlig. Jag tycker nog att jag använder sunt förnuft och plockar åt mig saker från olika håll och därmed skapar en egen filosofi. Vill nog inte säga att jag är varken det ena eller det andra faktiskt och jag kör dessutom väldigt situations - och individanpassat. 

Vad funkar inte på er hund? 

- Fysisk korrigering fungerar väldigt sällan och i väldigt få situationer. 

Måste ni vara fysiska? 

- Oftast inte. Beror på vad det gäller. Stojjar han för mycket eller något liknande kan jag behöva sätta eller lägga honom ner lugnt och klia/klappa honom försiktigt för att han ska lugna ner sig. 

Hur ser ni på fysisk uppfostran, dom som lägger ned sin hund på sidan för att lugna hunden och liknande?

- Beror på situation om ni frågar mig! Det känner oftast ägaren själv bäst dessutom. Jag vet inte vilken metod som funkar bäst för någon annans hund. Men när det är för mycket överdriven fysisk uppfostran, alltså i nästan ALLT man gör, där ägaren tror att denne är någon slags alfahane blir det väl lite överdrivet kan jag tycka. Då borde man enligt min mening läsa på. 

Och tänk om NI får en framtida hund som kräver mer fysik uppfostran/beröring? Skulle ni försöka på annat sätt eller skulle ni ''acceptera'' att ni helt enkelt måste styra hunden genom beröringar? 

- Klart man skulle försöka på ett mer mjukare sätt men annars skulle jag acceptera ja. Kan ju vara en riktigt hård hund man får.

http://www.exceedsaska.blogg.se

Medarbetare på brukshundraser iFokus

[eeklund]
0

#20 För mig handlar det om att folk vridit och vänt på att jag sparkar och slår min hund när min mening var ''jag lägger min hund ner…''
Men annars så tar väl folk allt för allvarligt och seriöst antar jag? Det är väl lättare att ta åt sig via nätet än face to face..

brukshundar
0

#21 Att lägga ner sin hund anser jag generellt inte är av ondo eller ens en hård metod då det faktiskt ibland är nödvändigt :) Men finns ju även de som gör det för minsta lilla men det är ju en annan sak. Men nog om det ;)

http://www.exceedsaska.blogg.se

Medarbetare på brukshundraser iFokus

[Timantis]
0

Hur  uppfostrar sin hund eller hur man behöver uppfostra sin huns beror väl i stort sett om vilken status man har hos hunden o vilken relation man har. Mina flickor räcker det oftast med att peta till lite om dom inte lyssnar. Vilket jag gör direkt om knäcken är i öronen. Jag tjatar inte. Men min grabb är lite mer komplicerad. Han är tex kung på gatan vilket innebär att han äger omgivningen hemma. DET beror på bristande respekt för mej. Vi jobbar på det. Men har han fått ta över på promenaden så gapar han vid tex hundmöten. Är det jag som äger promenaden säger han inget.

Min ena tjej jagar vilt om hon får tillfälle o där har jag stora problem hur jag ska få henne att inte göra det. Så en nyckelknippa i baken har faktiskt stoppat det. Vilket gjorde att det stundom räckte med att jag skramlade med nycklar för att hon skulle tänka om ( detta när hon fått upp spår är hon redan påväg stoppar inget)

Vissa hundar är mer svår fostrade än andra. Men i det stora hela går allt att fostra med konsekvens o tydlighet. Samt vilken status men har. O hur mild/ hård hunden är.

Men man måste tänka på att ifall man är hård i sin uppfostran ( hård menar jag fysiskt men inte sparkar o slag utan nyp i örat eller pet i sidan)  så är det väldigt viktigt att man talar om för hunden när den gör rätt. Belönar man aldrig sin hund så tar den nog hårdare uppfostran fel o blir en otrygg hund. Även hundar uppfostrar varandra o det är inte alltid det går så snällt till.

[eeklund]
0

#22 Jag håller med dig :).

#23 Det där med att skramla med nycklar.. är det någon metod många rekommenderar eller vad jag ska säga? Mina grannar skramlar med sina nycklar när deras hund inte lyssnar sov.

Ja.. jag tror mycket på att berömma minsta lilla bra dom gör.. om dom bara sitter/ligger och chillar så anser jag att dom ska få beröm för det, det är ju passivitet och lugn liksom.

vallhund
0

Nyckelskrammel kör Barbro Börjesson med, o kastar gärna både nycklar o koppel på eller bakom hundarna i SVTs Godkväll.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[eeklund]
0

#25 Att kasta det på dom låter inte speciellt ….. snällt.

[Timantis]
0

NEJ det är inte speciellt snällt att kasta nycklar på hunden. Men i mitt fall så använder jag det bara när det är extremt viktigt att hon inte gör det hon tänker göra. Nämligen att gå på jakt efter vilt som hon kan jaga. DET är inte snällt mot rådjuren/haren heller att ha en hund springandes efter sej. O sen kan det ju hända massa annat med. Trilla utför ett stup hamna i ett hål bli påkörd odyl. Det räcker med en gång o jag "laddar" inte när jag kastar. Sen räcker det med att jag skramlar med dom.

Extrema situationer kräver extrema åtgärder. Det är enda gången jag behöver ta till något hårt till henne. Annars räcker det med en harkling eller en pet på kroppen. ( inget CM bett utan bara en petning) Men just jakten är så självbelönande att "hårdhanskarna " måste fram.

Annars uppfostrar jag mest mina hundar med att dom vet när dom gör rätt. En metod som funkar på dom.  ja utan den lilla hanen då men vi kommer nog dit med

[Timantis]
0

Ska väl kanske tillägga att det är en golden retriever o ingen direkt liten hund.

[eeklund]
0

#27 Alla har vi våra metoder helt enkelt :).

Ruzicka
0

Ja, jag är fysisk med min valp. Jag lägger gärna en hand på hans bringa när jag vill att han skall lugna ner sig lite. Och när jag koppeltränar rycker jag ibland i kopplet. Jag försökte att, som det ofta rekommenderas, bara stanna när han drar, men han förstod inte alls vad det handlade om. Nu har jag lagt till ett lätt ryck (notera "lätt") och det går mycket bättre. Jag tror personligen att det är bättre för honom också, eftersom han tidigare blev så frustrerad av att stanna hela tiden utan att förstå varför att han inte riktigt visste vart han skulle bli av, och blev därmed mycket stressad. 

En gång, däremot, tog jag tag i hans nackskinn. Det skäms jag för. Han skällde och skällde och skällde och lyssnade inte alls på kommandot "tyst", som han annars kan. Jag tappade tålamodet och tog tag i nackskinnet. Då passerade jag min gräns. Rycka lätt i kopplet eller guida hjälpsamt med händerna är i mina ögon ok, även en lätt buff för att få uppmärksamhet, men inget annat. 

Däremot belönar jag gärna fysiskt, och det är väl också en del av uppfostran? Vi leker ofta utan leksak, och både han och jag är gosmonster så klappar uppskattas också. 😃

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

[eeklund]
0

#30 Ja .. att belöna fysiskt är också en del av uppfostran :). När jag fått borstat tänderna på min dam (morgon och kväll) brukar jag få tuckjuck och springa genom lägenheten och det älskar hon, att få jaga och bli jagad :). Haha.

vallhund
0
[Annamaja27]
0

Den andra länken hade jag inte sett. Kul 🙂

Gick på klickerkurs för honom för ngr år sedan. Den var bra!