Nytt foder till valp.
Tänkte byta foder nu när säcken är slut , nu äter hon rc veterinery dogs under 10 kg.
Någon som vet ett bra prisvärt foder ? Inte något foder med för mycket protein, helst runt 15-20% och lite spannmål.. Hon är en shih-tzu/lhasa apso på 13 veckor nu..
När hon kom till mig åt hon doggy, sen byta vi till Ontario junior (30 % protein, 18% fett) men hon blev dålig i magen, höll i en vecka typ, sen åt hon ris&morotspuree och gick över sen sakta under två veckor från doggy till rc, men vill ha något med mer kött i..
Protein = kött/animalier i bästa fall. varför vill du ha ett foder med så lågt proteininnehåll som 15 - 20 % o lite spannmål ( = kolhydrater)? Menar du att resten skall vara fett?
Har du kollat in färskfoder? T ex Vom og Hundemat?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Tack för ditt svar, nu förstår ja mer.
Jag vet inte om vi ska börja om med ontario, antingen byta vi för snabbt eller så är de för mycket protein, 60%kyckling och 30% protein & 18%Fett. Och i där har jag för mej där var potatis.. Men jag får testa lite längre fram ist…
Råprotein, råfett, är de bra ?
#2 En liten valp skall ha mycket protein, hur snabbt gjorde ni övergången?
#3 vi slutade på andra dagen, för hon blev dålig i magen, höll sig i 4 dagar (åt bara doggi då) hon drack osv, jag ringde vetten dom sa ris & morotspure, gick inte över, gick till veterinären, fick ett annat foder att prova med och Fortiflora, jag gick över från doggy till rc på ungefär 1vecka och 6 dar..
# Det behöver inte alls vara själva fodret som gjorde henne dålig, övergångar i sig gör lätt hunden dålig. På 2 dagar kan ni ju inte hunnit göra någon övergång direkt, hur mycket har ni blandat i? Jag lägger bara några kulor med det gamla fodret de första dagarna.
#5 så då kan jag testa igen fast med mindre mängd kulor ?
#6 Ja, testa iallafall, är hunden känslig får man inte gå för fort fram, låt övergången ta tid, kan ta tid också innan magen vant sig med det nya fodret.
#7 Tack för ditt svar :)
Kyckling består av protein o fett så jag förstår inte riktigt hur du räknar.
30 + 18 = 48 % vad är resterande 52 % för något om inte kolhydrater, med en gnuttas spårämnen, mineraler o vitaminer, kommer inte ens upp i 1 %. Så minst 50 % är kolhydrater.
Jag vet tyvär inte heller hur jag räknar, detta är min första hund. Jag tänkte inte på att läsa om mat, jag läste om rasen och se om jag hitta en bra & seriös "uppfödare"
Ja jag har väl brustit då i hundägar beslutet då för att jag inte tänkte på maten..
Det är superviktigt att ta det lungt med foderbyte på liten valp vissa kan som sagt var bli dåliga i magen annars. Jag gav inte mer än 1/4 del av det nya fodret först sen efter en vecka öka jag till lite veckan efter det öka lite till osv. Jag har ingen aning om hur ontario är, så om det är bra foder vet jag inte.
Men om du ger detta nya foder i början som lite godis, sen ger ni det hon är van vid så tror jag att hennes mage anpassar sig snart till nya fodret. Öka sakta för vara på säkra sidan ;)
Ta ett djupt andetag, du är inte en dålig matte/husse etc..
Du frågar om hjälp med foder till vappen bra! Alla har inte haft hundar i flera generationer, då o då behövs lite input från andra.
Lycka till!
Hunden är 13 veckor o du ska byta foder en 4 gång?!!
Om nu säcken nästan är slut kan du inte göra en mild övergång till ett annat foder så köp en säck till av det fodret hon nu får samt ett annat foder o gör då en övergång under lång tid. Börja blanda i några kulor av det nya fodret o öka sen succesivt.
Som någon skrev så behövde det inte vara foderövergångne som gjorde henne dålig i magen utan det kan vara att hon fått i sej något eller blivit stressad o nervös.
Jag skulle prova färskfoder.
Vi fortsätter med rc..
Finns en hel drös med bättre foder än RC.
Standardt, Magnussons är Svenska, bästa torrfodren enligt mig är K9Naturals, Ziwi Peak o Taste of the wild.
Acana, Brit care o Orijen innehåller oxå ganska mycket animalier.
På http://animail.se/hund/produkter/hundfoder kan du kolla upp o jämföra olika foder.
Foderbyte bör ske långsamt, man byter ut några kulor med det nya fodret, låt det ta någon vecka o om fodret uppenbarligen inte är dåligt för hunden så fortsätt med samma i minst 6 - 8 veckor innan du börjar mixtra igen.
Byte till färskfoder kan man göra mer eller mindre utan infasning.