Konstiga hundägare..
Vad är det med människor egentligen?
Förra veckan så skulle jag möta mamma efter jobbet och vi passerade en tjej vars hund ställde sig på bakbenen och gjorde allt för att komma närmare oss, vilket tjejen inte bryr sig om eftersom hon talar glatt i telefon. Då slängde jag ur mig ''håll koll på din hund istället för i helvete!''.
Samma dag fast tidigare så var jag och Molly (som för övrigt är väldigt reserverande mot hundar som är för på och vill bort från dom fort som tusan) på vår vanliga runda då kom det en kvinna med sin hund i snabb takt emot oss bakifrån, sa på håll ''vad söt hon är!'' och jag sa ''tack'' och bytte riktning.
Denna kvinna byte jag lite saker med igår (vita tuggben, vom-burgare och annat Molly inte tål eller ska få längre) och hon slänger ur sig ''du kanske ska tänka efter vad du köper för godis, dessa passar ju inte henne!'' Och jo, dom passade utmärkt för hon fick kämpa med att bita och tugga vilket jag anser bara är bra för hjärnan m.m. Och jag svarade henne med att Molly inte tål såna här saker med mycket protein och konstigt innehåll, och inte heller tål hon nöt.
En kille i närheten har en hund som stelnar till och fokuserar sig som tusan på oss och han står bara där, håller emot och gör inget eller säger inget. Till och med då känner jag mig osäker… en obehaglig hund och hundägare!
Jag blir trött på såna som dessa… ta ansvar och visa respekt och bara sluta tro en massa dynga! Bittra jag ;).

Förra veckan så skulle jag möta mamma efter jobbet och vi passerade en tjej vars hund ställde sig på bakbenen och gjorde allt för att komma närmare oss, vilket tjejen inte bryr sig om eftersom hon talar glatt i telefon. Då slängde jag ur mig ''håll koll på din hund istället för i helvete!''. Jag förstår inte riktigt problemet. Om hennes hund ställde sig på bakbenen… Lyckades den ta sig fram till din hund? Om den inte gjorde det spelar det väl ingen roll, så länge den bara försöker. Man kan inte uppfostra andra hundägare. Och definitivt ingen genom att vara så otrevlig som du var.
Samma dag fast tidigare så var jag och Molly (som för övrigt är väldigt reserverande mot hundar som är för på och vill bort från dom fort som tusan) på vår vanliga runda då kom det en kvinna med sin hund i snabb takt emot oss bakifrån, sa på håll ''vad söt hon är!'' och jag sa ''tack'' och bytte riktning.
Denna kvinna byte jag lite saker med igår (vita tuggben, vom-burgare och annat Molly inte tål eller ska få längre) och hon slänger ur sig ''du kanske ska tänka efter vad du köper för godis, dessa passar ju inte henne!'' Folk slänger ur sig saker dom ibland inte vet något om. Känner du henne inte väldigt väl så bry dig inte, hon vet kanske inte vad hon pratar om. Och jo, dom passade utmärkt för hon fick kämpa med att bita och tugga vilket jag anser bara är bra för hjärnan m.m. Och jag svarade henne med att Molly inte tål såna här saker med mycket protein och konstigt innehåll, och inte heller tål hon nöt.
En kille i närheten har en hund som stelnar till och fokuserar sig som tusan på oss och han står bara där, håller emot och gör inget eller säger inget. Till och med då känner jag mig osäker… en obehaglig hund och hundägare! Han kanske inte vet hur han ska agera? Han kanske har provat massor med metoder som inte fungerat och nu testar att ignorera hunden. Han kanske inte ser det som något problem att hans hund tittar på andra hundar. Jag förstår inte alls problemet.
Jag blir trött på såna som dessa… ta ansvar och visa respekt och bara sluta tro en massa dynga! Bittra jag ;).
Försök att bry dig lite mindre om hur andra gör är mitt tips. För vad jag förstår så är det ingen av dessa som du stör dig på som faktiskt skadat dig och din hund. Ingen hund har hoppat på er eller kommit framspringades osv. Dom har varit kopplade på avstånd.
#1 Lika otrevlig du tycker jag kanske var mot den tjejen så tyckte jag det var otrevligt att hunden var så på :). Inte så himla kul att möta såna hundar direkt överhuvudtaget, speciellt inte när ägaren inte bryr sig ett skvatt.
Ja, att bara stå med ett flexikoppel och bara blänga på en annan hundägare medan den människans hund står och fokuserar på ett obehagligt sätt på oss är ju verkligen trevligt.. Eller när man går förbi dom och hunden springer emot oss och i sista sekund reagerar den hundägaren. Trevlig situation :).

#2 Du skrev ingen ting om att den andra hunden hade sprungit emot er och att ägaren reagerat i sista sekunden… Däremot skrev du att han står och håller emot, så jag förstår inte riktigt hur samma hund kunde springa mot er men bli stoppad i sista sekund.
Om man möter hundar som är obehagliga kan man gå åt ett annat håll, precis som du gjorde med kvinnan som sa "vad söt hon är". Att ägaren inte bryr sig spelar väl mindre roll, så länge hon håller i hunden så den inte kommer fram till er.
Jag ser ju hellre att hundägare till den typen av hundar är avspända och struntar i hunden än att dom blir nojjiga, stressade och ska börja krångla med kopplet osv. Dom däremot litar jag inte ett skvatt på. Men hon höll ju sin hund ifrån er så då får man väl ändå anse att hon hade situationen under kontroll även om han inte agerade som just DU anser hon skulle.
#3 För det har varit två olika tillfällen.

#4 Då föreslår jag att du går åt ett annat håll nästa gång du möter den hunden efter som du vet med dig att du tycker den är obehaglig.
Ingen av de grejerna som du tar upp ser jag som problem. Så länge inte folk släpper fram sina hundar till min utan tillstånd får de göra vad de vill. Det är ju inte mitt problem om deras hundar gör utfall eller tittar på min hund.
Däremot kan jag bli irriterad på sådana som bryr sig om saker de inte har något att göra med. Min hund har aldrig haft problem med hundmöten, kan gå lös under kommando förbi hundar, hästar, kor. Bryr sig inte. Dock har det under senare tid hänt vid säkert 20 gånger att hundar han kommit framspringande på honom och jag inte har lyckats få bort dem och ur hans perspektiv styrt upp situationen. Det ledde till att han 3-4 gånger plötsligt gjorde utfall mot hundar. Det löste jag genom att ignorera honom när han gjorde utfall. Vi stod helt stilla under tiden och sedan var det bra och vi gick därifrån. Nu när hundar han kommit framspringande har jag platsat Ture och rutit ifrån på hunden och föst bort den fysiskt om det behövts. Och när min hund kände att jag återigen har kontroll över situationen kan han slappna av i möten med andra hundar och ägnar dom inte en blick.
Det jag ville komma till är att jag en gång var i den situationen att jag blev tillsagd av "en sån som du". Min hund gjorde sitt andra utfall (av sammanlagt 4 under två dagar och ett stort antal hundmöten). Jag ignorerade honom och lät honom hålla på. Då säger den andra hundägaren "Håll koll på hunden, säg till på skarpen". Hade jag sagt till på skarpen åt min hund hade jag visat att det var farligt med hundmöten och nästa gång hade han inte varit tystare. Det hade dessutom förstört vår relation.
Så jag tycker nog att sådana hundägare som du är värre. Foka på din egen hund så fokar jag på min. ;)
TS, kan inte du berätta vad du tycker att dessa personer skulle gjort så kanske vi förstår lite bättre?
Förstår inte problemet i någon av situationerna speciellt inte den hunden som uppmärksammade er och killen stod still och inte gjorde något. Vad gör det om en annan hund tittar på en? Man dör liksom inte av det och din hund tar ingen skada av det heller. Kunde varit min bästa vän du beskrev där. Han har en Pitbull som tittar på andra hundar och den hunden är för det mesta okopplad men går inte en meter ifrån honom men titta får den. Även om han kan få dess uppmärksamhet på noll tid så kräver han inte att hans hund ska fokusera på honom 24/7.
De kanske visade något otrevligt kroppsspråk?? Den kanske inte bara stod där och var glad?? De kanske stirrade in sig som mot ett byte de vet vi inte!
Tycker de är lite taskigt att ''attackera'' TS.. För de hon ser som otrevligt kanske är otrevligt för henne ??! Vilka är vi att bestämma vad som är problem och inte? De var uppenbarligen ett problem för henne…
Kommentera inte alls om ni inte ser nått problem.
#9 Attackerar TS? Det var ju också en tolkning av mitt inlägg som är uppåt väggarna. ;)

#9 Om man inte ska få diskutera på ett forum kan vi ju lägga ner hela iFokus.
Bara att majoriteten som svarat på TS inlägg inte förstår vad hon har för problem med de andra hundägarna kanske säger en del. I våra ögon kanske hon är lite gnällig utan någon större anledning. Hon retar sig enormt på folk som vi anser inte gjort något större fel utifrån det hon själv skriver.
Men du #9 verkar tycka att man bara ska skriva en kommentar om man håller med. Kul forum det skulle bli då… 🤔
Syftade inte hela texten på ditt inlägg de var bara första stycket :)
"vi passerade en tjej vars hund ställde sig på bakbenen och gjorde allt för att komma närmare oss"
kanske ville den hälsa? någon intressant lukt?.. Väldigt respektlöst att skrika och svära till någon du inte känner också.
Jag skulle inte bry mig om en hund stod still och kollade på mig eller min hund, inte skulle jag heller bry mig om hunden verka aggressiv. Tycker inte man ska blanda sig i andras hundar så länge det inte är någon stor fara.
Kan inte heller se de stora problemen i det som beskrevs.
För att ge lite perspektiv på varför en person kanske inte "gör något" åt när hunden står och tokskäller: jag har en hund som börjat skälla ut utvalda personer/hundar (han skäller inte på alla, bara vissa) och det är för mig inte lönt att göra något i det läget då han redan gått upp i skällattack. Istället ignorerar jag beteendet och så snart jag märker att han är kontaktbar igen kallar jag honom till mig och belönar för att han tar kontakt. Sedan gör vi några trick för att få honom att fokusera på annat. Jag försöker ha framförhållning och se till att avleda hans uppmärksamhet INNAN han går in för att tokskälla, men det är inte alltid jag hinner. Så det behöver inte vara för att man inte bryr sig om beteendet eller försöker jobba bort det som man "inte agerar" när hunden skäller. I verkliga fallet kanske man visst tränar hunden, som jag försöker göra (vet inte om min metod är den bästa dock?) ;). Däremot skäms jag av hans beteenden för jag förstår ju att det inte är så trevligt att bli utskälld…men det hjälper som sagt inte att göra något när hunden redan är uppe i varv. Korrigera/säga till/gå därifrån i det läget funkar inte på min hund i varje fall!

"vi passerade en tjej vars hund ställde sig på bakbenen och gjorde allt för att komma närmare oss, vilket tjejen inte bryr sig om eftersom hon talar glatt i telefon."
Så gör min hund när folk kommer för nära. Hon vill hälsa på dom. Tränar henne på större avstånd och berömmer henne när hon beter sig som jag vill. Har hon å andra sidan redan börjat hoppa mot folk ignorerar jag det. (låter givetvis inte henne hoppaPÅ folk).
"Jag blir trött på såna som dessa… ta ansvar och visa respekt och bara sluta tro en massa dynga! Bittra jag ;)."
Du kanske också kan visa respekt och inte klanka ner på människor som inte gör exakt som du med sina hundar?🙂
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
Anser inte heller dom sakerna TS beskrev som problem. Ingen av hundarna har ju lyckats komma fram någongång vad jag kan förstå. För mig hade det varit en helt annan sak om en hund hade kommit ända fram till min utan att ägaren hade brytt sig ett dugg, kan ha överseende om det händer en gång, men om det händer jämt och ständigt så är det ju klart att man skulle bli arg.
Det där sista stycket kanske beror på att hunden blir blockerad och ändå inte lyssnar på ägaren, alternativt blir värre. Då är det ju onödigt att göra nåt åt det just då. Men sen kan man ju träna på detta i små steg efter, men det kanske han redan gör, det är ju ganska omöjligt att veta om man inte känner personen. Sen kan man få bakslag i träningen där hunden stirrar och gör utfall ändå.
Man behöver inte ta åt sig allt av vad folk säger, finns så mycket folk som tycker så mycket, man vet ju själv vad som är bäst för sin egen hund.
Våran unghund på 6 månader är tokig i människor och vill helst slita mig tvärs över gatan ibland för att hälsa på folk, och om det är en person han känner eller någon som kommer nära ställer han sig på bakbenen i kopplet för att han så gärna vill hälsa. Är jag en värdelös ägare då för att han i stundens hetta blir så ivrig att han glömt att han måste sitta och vänta innan han får hälsa? Självklart så ska han ju lära sig bättre självkontroll men jag tycker ändå inte att andra har rätt att skrika åt mig när min unghund inte har hoppat upp på dem. Förstår att andra kan tycka han är ouppfostrad men jag vill hellre ta lite tid på mig och lära in det lugnare än att slita i kopplet, ryta eller tvinga honom att sitta med våld. Eller hur menar du att tjejen skulle reagerat?
Hmm. :P Känner igen mig..min vovve är extremt glad i folk och hundar o vi jobbar på att han inte ska hoppa mot dem och dra och hålla på och vimsa runt. Dock skulle jag inte bara prata i telefon vid hundmöte utan vara närvarande i situationen.
Men jag skulle aldrig tala på det viset med en annan hundägare om inte min hund var typ i omedelbar fara O_o Tycker man kan hantera sådana situationer mkt bättre om man är trevlig eller ignorerar och fokuserar på sin egen hund.

Ja hon finns inte kvar. Byter kanske namn när hon inte fick medhåll i det hon skrev :-/
Så gjorde jag också (tog bort min användare alltså). Folk kan uppfattas som riktigt otrevliga och hårda här på iFokus när de säger vad de tycker och tänker om saker och ting. Så när jag var tvungen att omplacera min iller för ett par månader sedan eftersom min hund inte orkade med honom tog jag bort min användare då jag visste att jag inte skulle klara alla hårda ord jag förväntade mig få. Det var var för att skydda mig själv helt enkelt. När jag kände mig mer stabil psykiskt så kom jag tillbaka med den användaren jag har nu och förklarade situationen.
Men som sagt, ibland får man ta rätt mycket "skit" när man skriver här (inte bara här på hundar, utan många andra iFokus sajter) och klarar man inte av det just då så är det kanske bättre att ta en mindre paus och komma tillbaka med nya krafter :)
#23 Jag menade mest på att tonen här kan uppfattas som rätt hård, även fast det kanske inte är menat så (det är svårt att läsa av tonläge i skrift!) och då menar jag ju inte bara i just denna tråden. Här var det rätt städat ändå. Men man har ju läst rätt grova argumentationer kring diverse ämnen i andra trådar. Det har säkert TS också. Så som sagt, även fast hon inte "fick mycket skit" här så kanske det var tillräckligt för henne att få nog av sajten? Vad vet jag.
Fast folk kanske bör bli påminda ibland om att det är ett diskussionsforum.
Vill man inte ha svar eller rättare sagt; inte få fel sorts svar så kanske en blogg utan kommentarfält är ett bättre alternativ om man vill ventliera?
≧◔◡◔≦
Meninglöst i att spekulera över varför TS valt att lämna iFokus.
Jag kan konstatera att tråden inte varit elak i alla fall.
Här vart jag bor finns en amstaffblandis som skäller och morrar så kvarteret ekar när jag går förbi med min hund. Inte bryr jag mig om det. Ser jätte läskigt ut men jag håller mig lugn så min hund inte stressar upp sig.
Om hela iFokus började ta bort sina användare…
Får man inte längre ha diskussioner på forum?
#26 Jag skrev ju det, att just den här tråden var städad och att hon inte fick speciellt mycket "skit", men att det kanske var tillräckligt för att hon skulle få nog av iFokus.
Men ja, vi lämnar det.
Startar man en tråd på ett forum som är till för att diskutera saker och ting på så får man ju också räkna med att diskussioner uppstår, klarar man inte av det så kanske man ska avstå från att starta trådar eller ge sig in i diskussioner. Visst, ibland kanske man kan uppfattas som hård i tonen men tror inte folk härinne vill vara elaka och ibland kanske folk går för långt, men det tycker jag verkligen inte att så är fallet i den här tråden, ingen har varit elak vad jag kan se.