Hundar iFokus

Hundar

Etikettuppfödning-och-valpning
Läst 2678 ggr
Pennybus
0

Sheltie

Vt ni någon uppfödare som föder upp aktiva shelties? Gärna i färgen merle och max 3 timmar bort ifrån göteborg (: Tack för svar! (Och ja… jag har börjat ge upp de större raserna nu..)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

monstermash
0

Kolla på SKKs hemsida själv istället?

[Nalle-]
0

Eller kolla uppfödare här :) http://www.sssk.org/

Kitten86
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tidsmässigt från Göteborg vet jag inte om det stämmer men vet några bra kennlar. Vad vill du se för kriterier i din framtida hunds kennel och i din framtida hunds bakgrund/föräldrar. Räcker det att hundarna är aktiva eller vill du se meriter? Ska föräldrarna vara "grund hälsotestade" eller vill du se något mer bakom?

Bra tips är att besöka rasklubben

Tips från mig som har rasen är att inte låsa sig till avståndet till uppfödaren. Vill du ha en bra hund kan man ibland bli "tvungen" att vara villig att åka, detta gäller oavsett val av ras….. Vet några som av bekvämlighet skaffat sheltie från en kennel som varit nära och som i slutändan inte alltid fått den toppenhund som de tänkt sig!

För övrigt är detta en underbar ras att leva med! Har du ytterligare frågor och funderingar är du välkommen in till sheltie.ifokus 😃

Bjuder på en bild på min underbara herre (kan inte låta bli!)

Pennybus
0

#3 Tänker nu även på valpen då jag tycker det är synd att den ska behöva sitta i en bil i 4-5 timmar- kanske ännu mer! Därför begränsar jag restiden till 3 timmar då jag tycker det är max att låta en valp åka, speciellt om den visar sig vara åksjuk.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Frida B
1

#4 fast är bra att lära valpen redan från början att åka längre turer, så blir det lättare i framtiden :) tips

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Teddies matte]
4

#4 Tänk inte på avståndet, du skall hitta en bra uppfödare som du verkligen gillar, oavsett var denne befinner sig.

vallhund
2

#4 är inte valpens egenskaper/stamtavla viktigare än antalet km i bil? Uppfödare av hundar med liten avelsbas flygskeppar valpar/unghundar över halva jordklotet i sitt avelsarbete o inte är det menligt för hundarna, iaf inte de som duger till avel (mentalt).

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Kitten86
2

När man reser med valp (eller hund i allmänhet), oavsett avstånd, så måste man planera och ta tid för stopp. Även idag om jag åker med min hund längre sträckor så ser jag till att planera in "bensträckare" för både mig och hunden. Bra att se till att tanka eller kanske stanna för att köpa något gott också 😉

Jag själv skulle hellre se till hundens bakgrund och att jag får PRECIS den toppenhund jag är ute efter än att se till avståndet till uppfödaren. Då skulle jag vara villig att åka till ett annat land och hämta om det behövdes!

Missförstå mig rätt, visst kan du säkert hitta en jättebra uppfödare med toppenhundar inom en 3 timmars radie. Men låt inte endast detta stoppa dig utan försök att hålla ett öppet sinne när du letar efter uppfödare och potentiella föräldrar till din framtida valp/hund. Börja med att sätta kriterier som du vill se i av uppfödarens och dennes hundar och börja sen leta efter kennlar som möter dessa krav. Därefter får man möta för- mot nackdelar och till slut har du hittat uppfödaren/kenneln för dig.