Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1112 ggr
LillPom
0

Osäker valp

Hej!

Efter olyckan med Inez har jag försökt att undersöka hur hon nu reagerar på andra hundar.

Vi träffade en dam som jag känner sen tidigare men en riktigt lugn och go hund! Inte så stor heller.

Hon var ju fortfarande nyfiken men sprang fram och tillbaka… när den andra hunden gick frammåt så ville Inez jätte gärna hänga med, men om den andra tiken vände huvudet mot Inez så sprang hon genas mot mig och små skällde lite.

Så hon är ju mer osäker än vad hon var innan detta hände.. Men jag är glad att hon inte har svansen mellan benan och bara gömmer sig.

Men hur ska jag träna nu på bästa sätt för att få tillbaka hennes självsäkerhet runt hundar ?

felzena
0

Jag skulle ha börjat träna i väldigt lugnt tempo. Hade endast låtit min hund träffa andra hundar som jag känner väl och vet är OK.

Det är även viktigt att om din hund får hälsa på hennes egna initiativ och inte gå för fort fram för det kan skapa en osäkerhet hos hunden. Blir hon rädd/osäker så gör inte så stor grej av det för då kan det förvärra problemet.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

[tiffitott]
0

Träffa stabila hundar samt ge det lite tid.
I början var Curre också osäker på andra hundar och dom vi träffade träffade vi inte tillräckligt länge utan bara ett tag vilket gjorde att han aldrig hann börja umgås med hundarna. Dom hundarna sökte heller ingen kontakt, men det kan ju vara bra att träffa såna hundar också!

Något som kanske kan vara kul för henne är att träffa en valp i hennes ålder som inte är för stor och klumpig? Någon som vill bjuda in henne till lek tänker jag :)

Viccan92
0

Så var Jason med i början men så åkte vi på valplek som dem har på vår hundklubb. Nu vill ha istället leka med alla hundar vi träffar.

Sen är jag väldigt noga med att hundarna han träffar är snälla och lugna. Nu går det med lekfulla hundar med.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

thilda-
0

Gå promenader med andra som oxå har hundar.. som är snälla och stabila i varierad storlek/storlekar…. dom behöver inte " hälsa "