Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2483 ggr
[trabajo]
2

Hundraser som passar?

Hundsporter

Den ska passa till:

Agillity - hobby träning, kanske tävla

Lydnad - gå på kurser, kanske tävla

Drag (skidor) - inte tävla alls

Storlek

Mellanstor hund

Från ca 40 - 55 cm i mankhöjd

Pälsvård

Inte mycket pälsvård. 

Någon genomborstning i veckan går bra.

Ingen trimning.

Motion

Ett motionstillfälle på ca 1 h att springa fritt på (cykling, skidor, promenad), 2 kortare promenader på ca 30 min, några kisserundor per dag. 

På sommaren cykling några dagar i veckan, på vintern skidor några dagar i veckan.

Övrigt

Lugn hund inomhus, men med vilja att jobba utomhus.

Gå bra ihop med andra djur (hund & katt)

Inte lätt till skall.

Så, vad tror ni? Kommer ni på några raser som passar? Några av sakerna går att ändra ifall hunden passar så bra på alla andra kraven.

lillalycka
0

Dalmatiner kanske :)

[trabajo]
0

#1 Dalmatiner har jag inte ens tänkt på, får titta lite mer på den rasen kanske🙂

[trabajo]
2

Vad tror ni om flatcoated retriver? 🙂

Pennybus
0

De flattar jag träffat har varit väldigt på en och haft lätt till skall.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

JamieBlue
0

#4 Jag vet inte vad du menar med väldigt på en, men ja, de är väldigt sociala och tycker om både människor och hundar. Däremot håller jag inte med om att de har lättare till skall än andra raser, jag tränar nästan uteslutande min flat med andra flattar och det är typ knäpptyst under hela träningen. Om de får leka så leker de vanligtvis under tystnad. Allmänt om flatten utifrån att #3 föreslog flat och vilka önskemål TS har: Trimning behövs, däremot behövs det ganska sällan. Hur ofta beror på hur mycket päls just din hund har, men kanske en gång i kvartalet om man vill hålla den snygg. Huruvida den är lugn inomhus beror på hur mkt mental aktivering den får. Enbart fysisk aktivitet räcker inte. Många flattar är påhittiga och busiga, så man märker om den är understimulerad… Om TS vill ha en hund med en mankhöjd på max 55 cm så rekommenderas en tik om en flat är intressant. Många flathanar är högre än vad rasstandarden förespråkar.

Pennybus
0

#5 Skrev att det var mina erfarenheter av rasen, det finns säkert tysta flattar men som sagt så har de flattar jag träffat haft lätt till skall :)

lillalycka
0

Tillsammans med tollaren är dem de aktivaste och mest "krävande" av reteriverraserna.  Man ska veta om att flatten är en jakthund, och till skillnad från tex golden avlas majoriteten av flattarna på sitt grundläggande syfte - att apportera fågel.

JamieBlue
1

#6 Jag förstår :) Det var därför jag ville skriva om mina erfarenheter eftersom jag själv har en flat och träffar en hel del flattar. Kan väl också tillägga att om det är en bra jaktflat ska den ha förmågan att vara tyst, eftersom det är viktigt att flattar kan vara tysta under jakten. Sen kan det naturligtvis vara mer eller mindre viktigt för ägaren.

[Jaazoo]
1

Vet dock inte hur flattar är hemma men…

…det finns 4 flattar på hunddagiset, och alla fyra är helt UNDERBARA. Dem e oerhört sociala och alltid glada. När dem e ute så e dem spralliga, studsar, hoppar och har sig och när dem kommer in så  e dem lugna och gosiga. Vet inte om det e för att dem e utmattade efter allt bus i rastgårdarna men på hunddagiset så har dem en tydlig on och off knapp.

Jag uppfattar heller inte att flattar har lätt till skall.

[Nalle-]
0

Tänker också någon retriever, eller kanske springer spaniel? Vet inte om de behöver trimmas dock.

JamieBlue
0

Generellt sett finns det väl rätt många raser som kan passa in på beskrivningen!

Frida B
0

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Pennybus
0

#12 Hen vill inte behöva trimma hunden och ha lätt pälsvård ;)

[Timantis]
1

En Golden retriever. Kommentarer överflödiga men kan om du vill.🤪välj en från en kennel som har lite mindre hundar. En tik är mindre o smidigare än en hane.

O ang flatar så blir dom som man gör dom. De behöver mycket stimulans men med tanke på vad TS skriver så skulle den nog få det. O skäller ja alla hundar kan skälla. Mina två har bägge haft separations ångest o skäller när dom blir ensamma. Troligen ligger felet hos mej. Känner massa flatar o de flesta är inte alls skälliga inne o kan lämnas ensamma. En flat som skäller ute är en understimulerad flat.

Men vad du än väljer så väl en förig hund. då du vill träna o ev tävla.  o där går en dalmatiner bort i min värld.

vallhund
1

#13 Pudeln behöver i stort sätt ingen pälsvård om den hålls sportklippt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

lillalycka
0

- Storleken stämmer in, 
- Den går absolut hobbyträna med och tävla med i agility och lydnad. Finns många som gör detta med sina dalmatiner. 
- Väldigt lite pälsvård. Fäller regelbundet som de flesta hundar.
- Motionen TS erbjuder passar denna ras.
- Då den från början användes som hästhund och var mycket i stallet med katter och andra djur är det mkt som talar för att den har ett bra djursinne om man låter den träffa andra djur som valp. 

Alla TS kriterier stämmer in på Dalmatinern. Nu förstår jag om dalmatiner inte var det hon tänkt sig utseendemässigt eller så men hur kan du säga att den inte skulle passa? 

Taget från Dalmatinersällskapets hemsida:
 "Det finns numera åtskilliga lydnadsmeriterade dalmatiner och flera har blivit lydnadschampions."

"De har även tränats som ledarhundar för blinda och som draghundar. De passar bra till såväl agility som eftersök och är mycket förtjusta i att spåra."

Även: "Dalmatinerns största funktion idag är att vara en sällskapshund, vilket den också är på ett utmärkt sätt med sin speciella charm. Den trivs när hela familjen är samlad och delar sin kärlek rättvist mellan familjens alla medlemmar. Det är typiskt för rasen att vara lugn och sansad inomhus och pigg och livad ute. Den är en mycket uthållig, men kräver ändå inte överdrivet mycket motion. Dalmatinern uppskattar att få vara lös en stund under promenaden. Mätt, välrastad och belåten ligger den helst i sängen eller knuffas med familjen i soffan och njuter av att få vara med"

[Timantis]
1

#16 ja ok men jag har aldrig sett en dalmatiner på lydnadsplan o då har jag varit aktiv några år. Visserligen mest i Sörmland o östergötland men där har jag inte sett några.

Men naturligtvis det finna tom Berner Sennen som är lydnads champion men vilket jobb dom fått lägga ner.

Men som sagt en dalmatiner är inte det första jag tänker på då jag läser TS inlägg.

Till TS en labrador kanske. Inte de rent utställningsavlade men väl de som satsat lite på alround labbarna ( kallas DP ) lite smäckrare än de mest utställnignsavlade.

Sen finns det en hel drös med raser åt vilket håll tänker du? Några tankar måste du väl ha? Någon favorit ras?

[trabajo]
0

#17 Jag funderar som sagt på en flatcoated retriver, men skrev detta mest för att se om fler tycker det eller om någon föreslår en annan hundras som jag inte riktigt fått upp ögonen för.

j-kempe
0

Flatte, underbara charmiga hundar som är genom snälla, tror jag aldrig har träffat en elak flatte :)

[Timantis]
0

# 18

Ja flatte funkar jättebra med det du ska göra. O likväl med en Dalmatiner så är dom underbara när dom är mätta rastade o motionerade.

vallhund
1

Alla raser är väl underbara när dom är mätta, rastade o motionerade?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Pennybus
0

#15 Vi har en sportklippt Pudel och det är ändå pälsjobb ;) "Pälsvård Inte mycket pälsvård. Någon genomborstning i veckan går bra. Ingen trimning." Pudeln måste trimmas för att hålla den sportklippt, eller? (:

idipidi
0

#22 Jag tolkar det som att ts inte vill ha en ras som behöver trimmas. Pudel klipper/rakar man ju.

Pennybus
0

#22 Det var det jag skrev tidigare till den som föreslog pudeln :)

idipidi
0

#24 Fast nu missförstår du mig. Jag menar att det är skillnad på att trimma (rycka päls) och att klippa/raka.

Pennybus
0

Jaha, jag uppfattade som trimma och klippa och raka är likadant, fel av mig :)

JamieBlue
0

En ras som jag inte känner till så väl är kooikerhondje men utifrån det jag läst om den tycker jag den verkar jättetrevlig och kanske kan vara en ras som är värd att undersöka? Vet inte om nån annan kanske känner till rasen bättre än vad jag gör och kan rekommendera eller ej!

Frida B
0

#27 tror dock inte att det går att dra med en kooiker, inte om hunden ska dra en själv iallafal.. ;)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

JamieBlue
0

#28 Hahaha, nä, det har du rätt i!

Lans
1

Curly coated retrever? :)

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

[trabajo]
0

#30 Hm, aldrig hört.. Är det typ samma som Flat Coated Retriver fast med lockig päls istället får rak?

Lans
0

#31 Japp, lite så. Har tyvärr ingen erfarenhet av rasen själv, men tycker den verkar trevlig. http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/curly-coated-retriever/

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

[Teddies matte]
0

#22 En sportklippt Pudel kräver knappt någon pälsvård alls. Mycket enkelt, klipper man ner regelbundet behöver man inte pyssla på med annan pälsvård.