hunden vaktar ben.
min hund vaktar ben och annat han tycker är extra gott. har testat byteshandel men försöker man byta det goda mot nåt minst lika gott vill han ha båda så det funkar inte riktigt.
det går att byta mindre värda saker men är det något gott går det som sagt inte. vi har märkt att han vaktar även andra, mindre värda saker, mot till exempel någon i min familj eller någon i sambons familj.
jag och sambon brukar hålla avstånd/gå iväg om han morrar för att visa respekt och vi låter honom vara ifred om han äter på ett ben men det verkar inte hjälpa.
situationen förvärras när han fått tugga på ett ben en längre tid. har han precis fått det är det aldrig problem att ta tillbaka det igen och vissa gånger kommer han med benet till oss igen.
jag erkänner att vi fyade när han var valp, då vi fick det rådet av "hundkunniga" och misstänker att detta ligger bakom att detta beteende finns kvar än :/
på valpkursen vi gick för ett år sen sa kursledaren att vi "bara ska kunna ta benet/saken" och hon tipsade om att den ena av oss har hunden i koppel medan den andra tar godsaken och sen ge tillbaka den och hålla på så… har dock inte testat.
känns jättetråkigt att han inte litar på mig och sambon, eller någon annan, i dessa situationer. känns inte bra för vår relation…
hur ska vi jobba från nu? kommer hunden aldrig lita på oss, eller någon annan, i dessa situationer igen? kan vi reparera den delen i vår relation när det tyvärr blivit så fel från början? känns som en lång väg att gå. han har tyvärr bitit och då blir man själv osäker i den situationen.
Prova det kursledaren sa då? Det är ju så det ska vara; ni ska kunna ta ifrån han vad han än har utan att han reagerar negativt liksom.
Min lilla tjej springer gärna iväg med godsaker så vi inte ska kunna ta dom. Det struntar jag blanka tusan i och tar saker i alla fall, just för att påminna henne om att det funkar inte så.. om jag behöver ta hennes sak så ska jag göra det utan att hon springer. Oftast äter hon för fort så måste ta undan godbiten en stund innan hon kan fortsätta :).

Ge honom fler ben.
På hundkursen jag gick vi vi rådet att ge dem många ben om det är så att de gärnar vaktar. Har de 10 ben behöver de inte vakta för det finns fler. Låter sunt tycker jag.
Vår hund har ben överallt och det går att ta allt från honom.
#2 Kanske stämmer :D Molly har tre tuggben och en tuggpinne (en ny produkt som är skonsam mot magen och så) och har alltid haft mycket ben framme.. och hon har aldrig varit vaktig av sig heller
Min nuvarande hund har inga problem med att jag tar ifrån henne saker men jag gör det väldigt sällan. Det är ffa akut om hon råkar få tag i något ute som jag inte vet vad det är.
Inne tar jag i princip aldrig ifrån henne något hon fått. Jag ser ingen poäng med det. Nu pratar jag alltså om ben och sånt hon upplever som extra attraktivt. Min hund får nästan alltid färska ben som mat. Mot mig markerar hon aldrig men hon ogillar om katterna råkar komma för nära.
Jag anser att det är helt naturligt att hundar, mer eller mindre, bevakar sin mat eller annat de anser viktigt. Det är lätt att bli sårad när hunden morrar men det enda det visar, som ni inser, är att den i just den situationen inte litar på er. Så ser i alla fall jag på det.
Hade jag haft en hund hemma som morrade åt mig när jag kom för nära så hade jag låtit hunden tugga på sitt ben på en avskiljd plats där den fick vara ifred-alltid. Sedan kan man lära hunden att hämta saker och lämna för godis. Då kan man även efter ett tag be hunden hämta sitt ben. Då kan man innan visa att man har ett ännu bättre ben som den ska få. Det är en bra början på träningen att just hunden själv får valet om den vill lämna ifrån sig sitt ben eller inte. Det gäller att ha extra smaskiga saker att byta med.
Sedan tror jag också på idén att ben inte ska vara en bristvara. I eran flock är det aldrig ont om ben - de finns i överflöd! Så ska hunden känna. Då blir det lättare med träningen.
#1 Nej, man går inte och tar några saker från en hund som är osäker kring ben m.m det förstärker bara det hela, att hunden inte kan lite på matte/husse.
Har ni testat att hålla i ben och annat när hunden tuggar/leker? Annars kan ni träna på att gå förbi gradvis närmare och närmare på sådant avstånd hunden klarar av och slänga någon godbit åt hunden, så den lär sig att ni inte vill något illa, att ni inte alltid vill åt dennes saker.
Sen behöver ni nog också se över er relation i övrigt, låter ju som ni har tillitsproblem.
#5 Jag upprepade bara vad kursledaren hade sagt till dom. Att dom kanske ska öva och testa det.. sen SAKTA fram såklart, det förstår ju jag också.
#6 Fast man går inte och provar några dumma idéer ifall man inte bara vill förstöra ännu mer och vem vill nu det?
#7 Kanske man inte gör.
#2, #3 vi har aldrig haft framme massa ben då vi tänkt att han bara ska ta det som vi ger honom för att han ska veta vad han får och inte får ha. men vi kanske har tänkt fel där i och med att benen blir en bristvara på det sättet. det är samma med leksaker, vi har de inte framme, men sen vaktar han inte de heller, så det är inget problem.
#4 javisst är det naturligt att hunden vaktar, det är en instinkt den har. men till en början visste vi inte hur man skulle hantera det och vi fick dåliga råd. nu tar vi inte ben ifrån honom, utan låter honom vara, som du beskriver.
#5 han är inte så intresserad av att tugga på benet när vi håller i andra änden, men han gör det ibland.
att kasta godis åt honom när man går förbi är ett bra förslag, har gjort det nån gång ibland, fast då är han inte så jätteintresserad av att äta de bitarna.
i och med att det blev fel redan från början så har vi ett tillitsproblem, ja, men bara då det handlar om resursförsvar, annars upplever jag att han litar på oss och att relationen är bra i övrigt. men jag anser att vi bör ta itu med resursförsvaret för att stärka relationen ytterligare. vi vill kunna visa att han kan lita på oss och att vi inte tänker ta hans "trofé".

Ha alltid lite korvtärningar ed (alltså något riktigt gott) i kylen. När han äter sin mat, tuggar på ett ben ed, gå förbi och kasta dit lite korv.
Ha flera ben framme, och ibland kan ni ta ett av dem från golvet, eller ta fram ett nytt. Håll det i handen, och låt honom tugga. Många hundar uppskattar att få hjälp att hålla, det blir lättare att tugga då. Då visar ni att ni faktiskt är bra att ha oxå. När han tuggat en stund, släpp det och låt honom få behålla det.
Visa honom att han inte behöver vakta. Ni är inte intresserade av hans saker. Prova att sätta er med ryggen mot, en liten bit från, gäspa, titta bort, ge honom korv, gå igen. Gör detta och var närmare och närmare, till ni kan sitta bredvid honom och ge korv. Försök inte ta benet, alltså inte byta, utan bara ge honom något godare, och gå sen.
Ev att ni kan sätta er bredvid, och ta fram ett godare ben, tex revben, grisöra ed, och hålla det så han får tugga, men behålla det sen.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag tycker att du har fått många goda råd hur du kan lösa problemet. Det här med att kasta korvbitar när man passerar hunden har vi själv väldigt god erfarenhet med.
Jag vet inte om jag missförstod det här med att ha många ben liggande framme. Jag tycker själv att det bästa är att plocka bort benet när hunden är färdig och har gått ifrån det. Speciellt gäller det när det kommer gäster. Det är annars lätt för att någon kommer, i hundens ögon, allt för nära hans ben och att det kan utlösa en reaktion.
#11 ja jag är nöjd jag också :) vi har inte ben framme ständigt men när vi väl plockar fram tar vi fram två eller tre så kan han välja viket han vill ha och när (aldrig vid besök). oftast tar han ett direkt och struntar i de andra. har inte försökt närma mig än utan går förbi utan att titta på honom och visar att jag är helt ointresserad av vad han tuggar på. lyckades få honom att tugga på en tjurmuskel medan jag höll i, sen gav jag honom det efter en stund. så på den vägen är det.. :)