Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2735 ggr
[Tess86]
2

Godistillverkning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag har vi haft en liten godisverkstad hemma, och hundarna agerade gärna provsmak. De uppskattade alla sorterna och matte uppskattar att slippa köpa godis med konstigt innehåll :)

Mapel
2

Får man fråga vad de innehåller?!

Jag har iof ingen hund nu men jag håller på och funderar vart jag ska få tag på godis när jag får hem min lilla valp. Jag är nämligen också väldigt skeptiskt till allt köpedodis och har tänkt barfa min hund men kan ju inte gärna gå runt med köttslamsor i fickan, haha :P

[Tess86]
1

Vi halvbarfar våra hundar, de får hälften av portionerna i råa, köttiga ben och hälften i VomogHundemat (som är rått foder så på ett sätt är väl det också barf). Men våra hundar får också matrester när det är något som inte vi ska ha kvar och tillagad mat till godis. 

Det är ju som du säger inte så lätt att gå runt med rå mat i fickan, och dessutom tror jag att hundmagarna blir lite tåligare om de får äta blandat, även om allt det där tillagade bara är extra eller godis. 

Den här gången är basen i alla godisarna blodpudding. Annars brukar jag göra på kött också, vanlig köttfärs eller mald kyckling eller liknande, eller ost, men den här gången hade jag en blodpudding hemma. 

Den var rå från början och de mörkbruna/svarta tärningarna är bara tärnad blodpudding som torkats i ugnen. De är lite mjuka i mitten men torra utanpå. 

De bruna bitarna är halvmosad blodpudding med ägg och lite vanligt mjöl. Mjöl är ju inte det nyttigaste för en hund men ett par matskedar i en laddning med godis tycker inte jag gör någonting. Den gjorde jag som en tunn smet som klickades ut på plåten och sedan delade jag kakorna i mindre bitar medan de fortfarande var varma. 

De vita kulorna är en blodpuddingstärning med smet runt. Smeten består av mjöl, vatten och lite ost, för att de skulle lukta och smaka gott på utsidan också. 

Alla är bakade i ugnen i 200 grader i ca 20 minuter. Jag hade inget recept innan utan experimenterade mig fram.

Fenix_Chicci
1

Jag torkade älgkött i ugnen för några dagar sedan, det är populärt!

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[Tess86]
0

#3 Nyttigt och gott! :)

Mapel
1

Tack för alla tips! Blodpudding känns som ett väldigt bra godis! Tror också att en varierad kost är bra, för att hunden inte ska bli allt för känslig för nya saker. Att baka kn i deg är ju också väldigt bra, då kan man ju i stort sätt stoppa i vad som utan att vara rädd för att det ska kladda eller falla sönder.

[Tess86]
0

Ska jag vara ärlig har jag inte kollat innehållsförteckningen så noga. Jag vet inte om det finns några tillsatser i blodpudding men jag tror inte det. 

Våra hundar är ju vana vid en varierad kost och vi behöver aldrig vara oroliga för att de ska bli dåliga i magen av någonting de får. Självklart ger vi ingenting dumt till dem, som kryddstark mat eller sånt som man vet är farligt, men allt annat klara dem. I veckan lyckades de till och med sno en hel påse med fika och trycka i sig utan dåliga magar. 

Jo, jag tänkte det med degen jag också. Kanske man kan ha en väldigt neutral deg men jag satte lite smak på det så att det inte skulle bli så att hundarna inte ville ha för att det luktar tråkigt, men med deras doftsinne känner de säkert lukten igenom. Enda nackdelen är att det är pilligt att göra små godisar, så det blir ganska stora godisbitar om man ska ha med i fickan och träna med. En full ficka räcker inte så långt.

Mapel
0

Jag kan inte tänka mig att det skulle vara allt för mycket konstigheter i men man vet ju aldrig, numera så stoppar dem ju i allt möjligt konstigt.

Ja, det är sant, och ska man ha en liten sheltie så är det små bitar som gäller, annars är hon ju mätt på en godis, haha. Men då passar ju torkad blodpudding bra, det kan ju vara hur litet som helst! :)

[Tess86]
1

Jag måste kolla nästa gång jag har en förpackning, brukar ju äta det själv också. 

När de är vuxna kan de stoppa i sig rätt mycket godis utan att det påverkar aptiten, i alla fall om man barfar hunden. De gillar ju sin vanliga mat så mycket att det blir godis också. Det är skillnad om man ger torrfoder, då kanske hunden ratar det för godiset. 

Men med en liten valp vill man ju vara lite mer försiktig. Det är ju viktigt att de äter sin mat så att de får i sig alla näringsämnen de behöver. Fast gör man nyttigt godis av riktiga råvaror är ju det också bra. Men torkad blodpudding är ju perfekt. Man kan torka den i mikron också, om man vill att det ska gå fort, men jag tycker att det blir lite flottigare. Jag har lagt bitarna på hushållspapper då så att det suger upp lite. Men jag tror att slutresultatet blir lite bättre i ugnen. Man kan ju passa på att torka blodpudding om man ändå har lagat mat i ugnen och den redan är varm.

[Forest]
0

Ser ut att vrara gott o nyttigt godis :) Här torkar jag mest lever,älgkött,kyckling

JamieBlue
0

TS: vad duktig du är :) Vi brukar också göra eget godis men inte så ambitiöst som du! Vi är väldigt restriktiva med att ge lök till vår hund och det finns ofta i blodpudding men det finns ibland sorter utan lök. Då passar vi på att köpa för det är billigt och bra godis! Nåja, det jag skulle tipsa om till #1 är leverfärs (jag tror det brukar stå så på förpackningen) som man kan breda ut på en plåt med bakugnspapper och torka i ugnen. Om man är lika noggranna som vi är med att inte ge lök till hunden så gäller det att läsa innehållsförteckningen, för den innehåller ibland lök. Den brukar finnas i vissa mataffärer, färsk eller fryst i små korvar. Det är typ lever och fett i den, inte alls dyr. Om man vill lyxa till det så kan man ju använda vilka typer av kött som helst och torka i ugn, koka eller tillaga på annat vis. Min hund har varit dålig i magen några dagar så då fick han lyxgodis: kokt kycklingiflé :)

[Tess86]
0

#9 Vilken temperatur och hur länge torkar du kött i ugnen, och är det samma för olika köttslag?

Pennybus
0

hur torkar man blodpudding? :) är lite nyfiken på hur man gör eget godis då jag blivit mer nogran med vad vi ger faniljens hund…

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

JamieBlue
0

#12 Man kan t.ex. skära bitar i önskad storlek, lägga på plåt, in i ugnen som står på kanske 150 grader och så låt den stå där i kanske 40 minuter. Ju längre den står inne, desto torrare blir den. Fördel med torra bitar är att de inte behöver förvaras i kylen. Nackdelen är att de inte blir kladdiga inuti, vilket vissa hundar gillar extremt mycket. Om bitarna är kladdiga inuti bör de förvaras i kylen.

Pennybus
0

#13 Tack! :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[Tess86]
0

#12 Jag skar blodpuddingen i tjocka skivor, sedan tärnade jag dem. Tärningarna torkade jag i 200 grader i ugnen i 20 minuter, på en plåt med smörpapper. De är mjuka i mitten och hundarna uppskattar dem. För mig gör det ingenting om de inte håller så länge för jag ger ganska mycket godis så det går åt. 

Vill man att det ska gå ännu fortare att torka dem kan man skära dem i tunna flarn.

[Forest]
0

11 jag har gått lite efter denna sida http://www.xsitaochbucks.se/Diversesaker/hemlagat_hundgodis.htm

Men många kör med rått i små bitar och lägg på en plåt på låg temp, 75-80 grader, ugnsluckan på glänt.

Jag fryser in detta i portonser, då jag tycker det är smidigast o ta fram allt eftersom. Även ger jag kok älgkött som jag delar i små bitar för sen frysa in, mycket smidigt och uppskattat av vovvarna :)

[Tess86]
0

#16 Tack för tipsen! När du tar fram det torkade köttet i frysen, förvarar du det i kylskåp eller i rumstemperatur? Och hur länge har du det framme? Ger du allt vid ett tillfälle då, när det tinat?

[Forest]
0

17 Jag har det framme under dagen så här års annars kylskåpet o ger det under träningen promenaderna. Så en påse godis är till för hela dagen :) Gör man flera smindre så kan man ta fram två små godispåsar ofta uppskattas detta har jag märkt med våra, så åker vi till klubben så är det två olika som tas fram.

Det är inte heller svårt att dunka till påsen för då delar det sig för ta fram mindre portioner, fryst tinar rätt så snabbt i fickan när det är varmare ute 😉

[Tess86]
0

#18 Låter som smart och praktiskt godis att ha liggande i frysen då, om man ska ut och träna :)

[Forest]
0

19 Jag tycker det är mycket smidigt, även torkad blodpudding gör jag detta med. Dok så ska man kolla lite på innehållet på blodpudding det är en del socker i vissa, jag kommer inte på märket jag köper som är sockerfritt 😕

[Tess86]
0

Jag har bara hittat en enda blodpudding i alla affärer jag handlat i, GEAs blodpudding från Lithells. Men jag har sett att det ska finnas andra märken också, det verkar inte så vanligt bara där jag handlar. 

Eller jag har i och för sig sett Barnens blodpudding från Lithells också, helt idiotisk och äcklig också, skulle aldrig köpa den till barn ens.