Kan sprint ges iallafall?
Jag har nyligen gått över till att ge min tik enbart färskfoder och det är Vom og Hundemat jag kör med. Jag ville ha sprint just för att det är mindre fett i än de andra men sen har jag fått höra att det inte är bra att ge dem som helfoder.
Men sen läste jag följande på deras hemsida:
"Som helfoder rekommenderar vi
Hundmat med lax, Valpfoder
och Sprint. De här blandningarna
innehåller flest olika näringskällor
och är med inblandad lax rika på
omega-3 fettsyrorna DHA och EPA"
Så då borde det ju vara okej att ge sprint som helfoder iallafall?
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Det brukar vara rätt individbundet vad en hund mår bra av och inte. En del hundar mår toppen på ett foder men nästa vill inte äta det osv. Så prova och se. funkar det så gör det, annars får du byta.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
nej, för det är ju det att jag har hört att det är för mycket A och D vitamin i Sprint för en normalaktiv hund, hm….
Har läst på facebooksidan nu och verkar som att det är okej att ge ibland till en normalaktiv hund men inte jämt. Ska egentligen bara ge det tills de får in vapfodret på ica igen så är nog okej, kanske kan blanda ut med lite av kycklingfodret.
Men nu när jag var och handlade så köpte jag nr 25 för blev så osäker på om sprint var okej. Var bara två korvar så det överlever hon nog men hon ska inte ha så mycket fett så.
Sprint ska ges kortare perioder som booster före t ex hård träning, tävling osv.
Prova ge valp istället. Den innehåller mindre fett, men lite mer proteiner och går lika bra att ge till vuxen hund🙂
Som jag skrev så ska jag ge valp egentligen men den var slut så tänkte bara tills de får in den för det fanns massa sprint kvar ;) Sen som jag fattade det så kunde man blanda ut sprint med kycklingvarianten så den inte blev fullt så kraftig. Fast nu köpte jag mat för 10 dagar av nr 25 men funderar ev. På att köpa lite sprint och ge så det inte blir den fetaste varje dag.
Aha - men gäller det bara en kort tid så kan du nog ge sprint. Jag skulle dock hellre välja t ex nr 33 (det ger jag för jämnan) och upplever den inte fetare än valp (har en lättfödd hund) trots att den är fetare enligt innehållsförteckningen.
Anledningen till att jag inte vill ge för fett är för att hon hade bukspottkörtelinflammation förra året. Så vi är lite försiktiga med för mycket fett åt henne men hittills har hon inte blivit dålig.
Men tänker att hon kan bli det om hon får nr 33 varje dag, men ska nog ge sprint varannan dag nu tills de får hem valpfodret igen.