Hud och päls
Jag behöver lite hjälp..
Mixa är korthårig och jag vet inte vad för borste jag kan använda till henne. Hon fäller otroligt mycket just nu och jag måste sitta och torka av henne med blöt trasa i flera minuter om dagen.
Jag har hört talas om "Furminator" och jag undrar om någon har använt den? Hur funkar den på korthåriga hundar?
Och så har Mixa fått torr hud nu på vintern, särskilt på låren och i nacken, och har börjat mjälla ganska mycket. Hon kliar sig löjligt mycket och det är jobbigt för både henne och mig. Jag är ganska säker på att det inte är mjällkvalster då man ska kunna se dem med blotta ögat och det har jag inte gjort, dessutom så är det ganska givet att det är just mjäll eftersom hon är torr i huden.
Jag tvättade henne nyss med ett mjällschampo för hundar och katter. Hade det till katten förut så det var inte så mycket kvar, det räckte bara till en tvätt..
Så jag undrar var man kan köpa mjällschampo för hundar? Helst inte alldeles för dyrt…
Finns det något mer jag kan göra för att få bort hennes mjäll?
Jag har furminatior både till hunden och kaninerna.
Jag tycker personligen att det fungerar lika bra på både korthårig och långhårig :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Okej, är den bra på att få bort lösa hårstrån? För hennes päls är otroligt jobbig.. När man tror att man är klar så kommer det fram ännu mer päls..😮
#2 Ja jag tycker att min fungerar bra i alla fall :)
Ja det gör det på mina djur med men spelar ingen roll här vilken kam/borste jag har då :P
Okej🙂 Vet du var man kan köpa en sån då? Har tittat i den lokala djuraffären men hittade ingen där.. 😮
#4 Tradera har bland annat :)
Min är inte äkta men fungerar likabra ändå :)
Jag använder FURminatorn på ena katten, och den är superbra. Katten är ju korthårig så det vore ju kanske värt att prova på din hund.
Angående att hon är torr i huden så kan man tillsätta olja i maten (matolja eller dylikt) Kliandet kan ju också bero på att hon har så tät päls, så får du väck den överflödiga pälsen så kanske det lindrar. Vet även att man ska kunna schamponera med något specialschampo när man har hund med torr hud. Våran border collie hade torr hud, då hjälpte det med schamponering och olja på maten.
Kliar hon sig väldigt mycket tycker jag kanske att ni borde uppsöka veterinär så att dem får kolla på henne så det inte är någon allergi eller så.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#4 Jag köpte min på en veterinärklinik :)
#5 Okej då kan jag titta runt lite där 🙂
#6 Men hon är ju superkorthårig, pälsen är inte längre än 1cm.. Och hon har enkelpäls dessutom, så jag tänkte att den kanske inte "får tag" i hårstråna.😮 Gav henne olja i maten förut, jag visste inte att det hjälpte mot torr hud. Får börja med det igen då.🙂
#7 Brukar det inte vara dyrare att köpa direkt hos veterinären? För vi har en katt att kastrera, så vi vill helst ha en så billig som möjligt..😮
#8 De hade en billigare variant på arken zoo, men det skiljde typ bara någon hundralapp eller så. Annars är de ju billigare ju mindre de är (finns i S, M och L). Jag har den minsta till min schäfer och det har gått bra. :)
Det jag tänker på är ju att jag iallafall använder min för att få bort underullen, de lösa stråna tar den inte direkt..
#9 Typiskt.😮 Det är ju nästintill omöjligt att hitta något som funkar på henne. Hennes päls är så kort och ligger nästan som slickad mot huden…🤔
En gummiborste kanske? Finns ju speciella på djuraffären.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#11 Det kan jag testa med. Tror att min kompis har en 🙂
FURminator fungerar även på korthåriga hundar OM den har underull - för det är nämligen bara lös underull det tar väck och inte lösa täckhår.
Den fungerar jättebra till mina heeler, men skulle vara helt värdelös på t ex dobermann, dvärgpincher och andra hundar utan underull.
#13 Typiskt. Mixa har ingen underull..😮 Tack, då vet jag att jag inte ska köpa en sån då.. 🤔