Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 2911 ggr
vvvirus
1

Två tikvalpar?

Vad är bäst att ha tillsammans, två tikvalpar eller en tik och en hane?
Inte från samma kull!

vvvirus
0

Vi har en liten tjej på 16 veckor nu och vill ha en jämngammal valp till, vi älskar hundar och jag och min sambo vill ha "varsin". Går det att ha två tikar ihop eller ska man ha en hane?

Frida B
4

det går att ha både tik med tik, hane med hane och tik med hane tillsammans, men se till att kastrera hanen när han blir könsmogen om ni inte vill ha valpar, om ni skaffar tik och hane. Två hanar kan börja tjafsa och bråka när dom blir äldre, men med rätt träning brujar det funka. Två tikar är inga problem, kan bli tjafs om rang när dom kommer upp i könsmognad. Det är då bättre att skaffa en lite äldre och en lite yngre, för då blir rangen oftast ställd av sig självt då den äldre tar den högre rangen. Oftast ;) Tror det kan bli väldigt jobbigt med två jämngamla valpar, så skulle inte tipsa om det

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

vvvirus
0

På vilket sett blir det jobbigt jämfört med en lite äldre?

Frida B
3

#3 då dom är jämngamla kan det vara svårt för dom att bestämma rangen, eftersom det oftast är den äldre som bestämmer. så det är större risk att dom ryker ihop vid könsmognad om dom är jämngamla, än om ni skaffar en lite äldre

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

vvvirus
1

Ja okej men vi vill ha en jämngammal, blir det bäst med en hane till våran tik då?

vallhund
8

Personligen skulle jag aldrig skaffa 2 valpar samtidigt. De har en tendens att ty sig till varandra o på så sätt blir det svårare att bonda med sin människa.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Noa-Nisse
4

Enligt min mening så hade jag hellre haft två hanar tillsamans än två tikar. Men bäst är nog en hane och en tik.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Karmatarerskanise
10

Med tanke på vilket jobb det är med bara en valp skulle jag aldrig skaffa två samtidigt.

vvvirus
0

Nej nej jag frågade inte vad ni skulle gjort, jag frågade vad som var bäst

Karmatarerskanise
12

En valp i taget är bäst, därför skrev jag att jag aldrig skulle tagit två.

[Teddies matte]
2

Jag skulle nog hellre ha 2 hanar tillsammans eller tik och hane, dock skulle jag nog inte ha 2 valpar samtidigt.

vvvirus
0

Varför två hanar och inte två tikar? Vad är skillnaden?

Varför ska man inte ha två valpar samtidigt?

[Teddies matte]
2

#12 Kan vara svårare med 2 tikar i samma ålder när de blir äldre, tikar slåss på liv och död, medan hanar som börjar gruffa är lättare att ha att göra med.

2 valpar samtidigt är inte lätt, det kan gå men då ska man verkligen satsa och veta vad man gör. Mycket extra jobb och kräver dubbelt med tid, allt skall ju göras två gånger.

vvvirus
0

Men så mycket svårare kan det ju inte bara om man har pli på hundarna och visar vad som är rätt och fel. Tror båda hundarna mår bättre av att ha varandra.

[Teddies matte]
2

#14 Jo, svårt kan det absolut vara, har man tikar som börjar slåss på allvar så är det rätt omöjligt att stoppa, de kan lätt döda varandra. Inte så enkelt som en del tror. Nu behöver det ju inte bli så, men tyvärr händer det så för en del jämnåriga tikar.

vvvirus
0

Men en tik och en hane, vad är problemet mer än under löp?

[Teddies matte]
2

#16 Tik och hane brukar oftast gå bra, man får hålla koll under löp bara eller ha den ena hunden hos någon annan under tiden.

Frida B
1

#16 löp kan bli extremt jobbigt för hanen, då vissa hanar till och med slutar äta under den peroiden då tikar löper. Kan bli väldigt jobbigt för tiken också, då hanen kommer vara henne hack i häl. Skaffar du en hane, så rekomenderar jag att antingen lämna bort hanen eller tiken under löpperioden. OM det blir så att hundarna blir stressade av det

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

vvvirus
0

Okej men det finns inget annat som kan vara väldigt problematiskt?

[Teddies matte]
0

#19 Nej inte vad jag kan komma på, är det något särskilt du tänker på?

Frida B
5

#19 förrutom att ni kommer få dubbelt så mycket jobb med två valpar, dubbelt så mycket kiss och bajs inomhus, dubbelt upp när dom blir könsmogna, dubbelt så jobbigt när dom kommer upp i spökåldern, ja dubbelt av allting så nej :) jag råder er att tänka över detta noga, när ni tänkt färdigt; tänk dubbelt så mycket

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

vvvirus
0

Ja det har vi ju förstått att det blir ju mer att ta hand om, men det blir ju mycket roligare för oss alla och vi är ju självklart redo att ge hundarna vad dem behöver och göra vad som krävs för att det ska gå så bra som möjligt :)

Frida B
0

#22 aja säger du det så :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

vvvirus
0

Varför så negativ?

Frida B
6

#24 inte negativ, realist :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

dogg
9

Hej, tänk också på att om du skaffar två valpar samtidigt blir det en massa jobb med att få dem att bli två trygga individer, de måste miljötränas och ensamhetstränas separat för att inte bli bara vana vid att alltid klara av livet tillsammans med bästa kompis. Det är väldigt grymt om den ena valpen eller senare den vuxna hunden råkar ut för en olycka och lämnar den andra ensam kvar, då kan det mycket väl hända att den hunden har varit så beroende av den andra att den mår jättedåligt utan den andra. Det händer också att den ena behöver sova hos veterinären en natt om något händer och den behöver vård. Då ska den klara att vara själv och inte behöva stressas för att en inte har tränats att klara av att vara utan den andra. Separata dagliga träningsrundor i alla slags olika miljöer och separata valpkurser samt hundvakter är ett måste för att lära valparna en och en att klara sig i livet, umgås med andra hundar och få egna erfarenheter för att bli trygg.  

Det andra stora problemet är lugn och ro, två jämngamla hundar leker lätt alldeles för mycket, stress föder stress. Det är svårt att skapa en bra rutin i vardagen och det blir mycket jobb att få till lagom med lek och lagom med vila. Sen kommer könsmognaden och då är det lätt att de börjar vakta emot varandra och då ska det styras upp osv osv. Det bästa tycker jag är om det är något år minst mellan de hundar som finns i flocken, annars blir det en massa extra jobb för att ge hundarna det dem förtjänar.

vvvirus
0

Men är det inte samma sak att skaffa en valp när man har en äldre hund. Den växer ju upp tillsammans med den äldre och när den äldre dör blir det nog minst lika jobbigt. Vi har redan en tjej här hemma nu som är 16 veckor och funderar på att köpa en till. Vi kommer ju självklart träna dem enskilt och låta dem vara ifrån varandra, alla behöver ju ensamtid, likaså vi människor. 

Jag tror det bara är bra att dem växer upp tillsammans tror inte det skiljer sig så mycket med att ha en äldra hund och två valpar, mer än att valpperioden är jobbig som den är och att det blir mer o göra, men när hundarna växer upp så blir dem ju ändå mer trygga i sig själva och SJÄLVKLART så tar man ju ut dem på ensilda promenader och låter dem träffa andra hundar, vem skulle inte göra så? Socialicering med andra hundar är ju en väldigt viktig del.

Frida B
0

#26 underbart skrivet

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Karmatarerskanise
2

Tänk också på att uppfostran kan bli väldigt jobbig då de lätt tar efter varandras olater.

vvvirus
0

Ja det har jag tänkt på, jag är medveten om allting och jag startade egentligen tråden för att fråga om det ska vara tik och tik eller tik och hane då vi redan bestämt oss.

Pennybus
6

Skulle aldrig ta in en ny valp då man redan har en valp på 16 veckor… Isåfall skulle jag ta en hund som är iaf 1-2 år äldre, och vem säger att den äldre dör fortare? Det kan likaväl vara tvärtom.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

vvvirus
0

Men det var ju ett exempel på om hunden blir lämnad, jag sa aldrig att den äldre dör fortare ellerhur?

Persifone
7

Jag och min mor behöll två valpar från samma kull (en hane och en tik)

Det var grymt mycket jobb och tid, de skulle vara ifrån varandra miljötränas, de stack tillsammans, började inte den ena så gjorde den andra det. Det hela slutade med att hanen blev väldigt undergiven eftersom tiken var ganska dominant. 

Hanen blev osäker på andra hundar och även människor, vilket tog år att träna bort, även om han aldrig blev riktigt så bra som man vill att sin hund ska vara.

Om vi hade vetat att det skulle bli på det sättet hade vi tänkt både en och två gånger. En valp behöver växa upp tryggt, med trygga människor och trygga hundar och det kan du inte ge valpen tillsammans med en annan valp är min mening.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[Forest]
1

Har två tikar o de funkar som le o långhals, dok är det 1 år mellan dom :)

TS välj valp efter hjärtat säger jag, orkar man med två valpar så kör på det vet flera som har kullsyskon av samma kön,olika kön samt valp+valp men inte syskon. De har alla funkar fint fint dok en del jobb 😉

[Doglovers]
2

Vill du slippa en massa strul så skaffar du inte av varje kön. Och det är inte bara att kastrera.  Det är extra kostnader och hormonerna har en viss betydelse hos hanhunden.

Och ett litet råd i all välmening. Hundarna tyr sej till varandra vilket gör att du får sämre kontakt med dom. För det är ju ändå så att dom kan kommunicera med varandra på "hundspråket" bättre än dej.

Jag har vi några tillfällen haft två valpar och det är ett hästjobb att få till det.

vvvirus
0

"Hanen blev osäker på andra hundar och även människor, vilket tog år att träna bort, även om han aldrig blev riktigt så bra som man vill att sin hund ska vara."

Känns ju som att det var något annat som gick helt snett där?

Varför skulle han bli så enbart pga den andra hunden?

Förstår inte varför man drar alla hundar över samma kamm. Det beror ju på hur man tar hand om dem! Vissa lägger lite tid medans andra lägger mycket (som man ska göra)

Det är klart att det funkar att ha två hundar samtidigt!

Karmatarerskanise
3

#36 Ja, att ha två hundar fungerar självklart. Det är åldern so kan vara problem i detta fallet då de kommer vara "barn" båda två.

vvvirus
0

Jag tror inte att hundarna tyr sig till varandra, det beror ju helt på hur man jobbar med dem! Låter man dem vara med varandra utan att ha dem enskilt så är kan jag förstå men jag lägger tid på mina djur!

[Teddies matte]
3

#38 Fast vad du tror är ju inte relevant i den här frågan.

vvvirus
0

Men varför skulle dem göra det? Varför skulle inte en äldre hund och en valp göra det?

Frida B
3

#38 det är fakta att dom tyr sig till varann och inte sin ägare

#40 för att dom är inte i samma ålder

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

vvvirus
0

Kan du länka en sida så att jag kan läsa om det? eftersom det är fakta.

Pennybus
3

#38 Så hundarna kommer inte ty sig till varandra? Det är i min synvinkel likadant som att säga att valpen inte kommer ty sig till sin familj. Självklart kommer valparna ty sig till varandra, skulle de leva som om de var ur 2 flockar? Knappast.

vvvirus
0

Men varför skulle dem just ty sig till varandra och inte till människorna för att dem är två?

Frida B
0

#42 skolan

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Pennybus
3

#44 Är inte så insatt i det med tror på att de talar hundspråk och de kan 'läsa av' varandra mycket bättre än vad vi människor kan. Skulle du bli bättre vän med någon du förstår till hälften än någon du förstår helt och hållet?

vvvirus
0

Skolan?

vvvirus
0

#46 Jag tror det beror på hur mycket tid man lägger på dem.

Frida B
1

#47 ja

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

vvvirus
0

#49 Jag har då inte läst "hundlära" i skolan.

Du verkar inte ha några källor för din "fakta" så då tycker jag inte du ska säga något om saken förrän du kan bevisa att det just är fakta.

Frida B
1

#50 nej men går du en naturbrukslinje inriktning djurens hälso- och sjukvård, och du har inte "hundkunskap" som ämne varje torsdag och varannan tisdag

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

vvvirus
0

#51 Jag tycker ju att det borde stå någonstans på nätet med men jag hittar inget.

Frida B
0

#52 och hur länge har du letat? btw, har du haft hund tidigare? :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

vvvirus
0

#53 Skulle du kunna leta upp något till mig lite snabbt då så jag får läsa lite om det?

Ja jag har haft hund tidigare.

[Teddies matte]
2

#40 Det är ju inte bara hundar det gäller, utan egentligen alla djur, helt klart tyr sig 2 jämngamla valpar sig till varandra.

Frida B
1

#54 tyvärr, vet ingen bra sida då jag som sagt har hört det från hundläraren och andra människor. 

okej :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

vvvirus
0

Men jag vill ha riktiga bevis på det. Hur kan jag veta att det ni säger stämmer om ni inte kan bevisa det? 

Känns som det bara är något ni läst några gånger på nått forum. För jag har då inte hört att det är så.

Kan någon som läser vara snäll att leta upp någon bra sida (fakta) där man kan läsa att det är så med hundar för jag hittar ingenting!

Frida B
0

#57 om du inte litar på oss, varför fråga oss?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Teddies matte]
3

#57 Det är ju grundläggande psykologi, behöver ju inte ha med hundar att göra, går säkert att hitta psykologiska skriverier. Vill du läsa om det just om hundar kan du ju googla, kommer ju upp en hel del.

vvvirus
0

#58 Jag vill ju ha ju fakta på det ni säger, då jag aldrig hört det förut, det är väl uppenbart?

#59 vad kan jag söka på då så jag hittar alla faktabaserade sidor?

Frida B
1

#60 men om nu alla säger en och samma sak, är inte det fakta nog? och tänk efter, klart att en individ söker sig främst till den med samma ålder och samma art? speciellt ett flockdjur

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Pennybus
4

#60 Att 2 jämngamla djurungar tyr sig till varandra ÄR uppenbart. Om ni ska ha en till hund skaffa en äldre ev. vänta tills den valpen ni har nu är över året.

[Teddies matte]
3

#60 Kan väl vara lite knepigt att hitta rena faktasidor just på nätet, enklare kanske det är att läsa böcker inom psykologi. Folks påståenden i detta sammanhang går ju ut på erfarenheter.

vvvirus
0

#63 Varför skulle det vara svårt. Allt som står i böcker finns på nätet, speciellt när det gäller fakta. Känns som ni hittar på lite. Har ni egen erfarenhet? (ni kanske skrivit det, men orkar inte kolla tillbaka) 

Ifall ni inte har det har ni ju inget här o göra.

[Teddies matte]
3

#64 Nej, allt som finns i böcker finnas absolut inte på nätet.

Varför skulle någon hitta på? Varför skulle någon vilja ödsla sin tid på något som man inte har erfarenhet och vill delge folk med?

Det är ju väldigt självklart att ett flockdjur tyr sig till någon jämngammal inom samma art.

Pennybus
1

Om du inte ens vill försöka lyssna på något som någon säger här varför ens gå ut på ett forum med folk som delar med sig av erfarenheter och folk som vill hjälpa? Konstigt.

vvvirus
0

#65 Jo fakta finns på nätet! Lika mycket som i böcker.

Men hur kommer det sig att man läser att det gått utmärkt för folk som skaffat två valpar då? Då är det ju inte så "självklart" eller hur?

vvvirus
0

#66 jag lyssnar, klart jag gör det, jag ber bara om fakta!

Karmatarerskanise
4

#64 Vad är fakta då? Vem ska ha skrivit det för att du ska tro på det?
Tråkig attittyd att anta att folk ljuger för dig. Varför skulle folk hitta på saker?

[Teddies matte]
3

#67 nejdu, om allt fanns på nätet skulle det ju inte vara någon vits med böcker. Visst kan det lyckas, men risken är ju stor att det inte gör det, det krävs grymt mycket av en som förare och är inte något som vem som helst klarar.

Pennybus
4

Det går, självklart. Men bara för det är det inte det lättaste och låt inte detta bli ett impulsköp bara för att ni 'känner för att ha en till'. En till valp innebär ännu fler pisspölar, ännu fler bajshögar inomhus, massor av träning. Har ni tid till detta? Om inte- Vänta med köpet då. Foder, ytterliggare hundsaker o.s.v. kommer i dubbelt. Försäkrings räkningen blir dubbel. Vaccinationen ska ni ha råd med också. Avmaskningsmedlet o.s.v. Har ni råd? Om inte- Vänta med köpet då. Det är mycket att tänka på och vad händer om du och din sambo(har för mig att jag läste det) blir osams? Vad händer med valparna då? Då kommer också detta med att de tyr sig och jag vet de som kommit in i deppighet och matvägrat. Tänk två gånger. Och när du tänkt det och känner dig säker- disskutera detta med din sambo om allt som tillkommer. När ni tänkt igenom- Tänk igen.

Karmatarerskanise
3

Jag tänker mig vilken fasa rumsrenhetstränigen måste bli med två valpar. Tar man ut båda samtidigt lär det bli lek och inte mycket gjort, tar man ut dom en och en lär den andra göra inne undertiden.

vvvirus
0

#70 så du menar på att jag inte klarar det eller vad menar du? Man kan läsa om ALLT på nätet, hur kommer det sig att folk knappt läser böcker längre? Jo för man kan hitta det man vill veta genom en sökning på nätet. Vilket jag tyvärr inte gjorde. Kan ni rekommendera någon bra bok så att jag kan läsa som saken där?

#69 Jag har aldrig sagt att jag tror ni ljuger. Jag vill bara ha faktabaserat. Där dem kanske gjort tester som visar att de flesta hundar blir såna. Inte för att några personer varit med som det och skriver det i en bok. Jag vill ha grundläggande fakta om det.

Pennybus
2

#73 Det mesta jag lärt mig kommer ifrån böcker :)))

Frida B
1

#73 men vill du ha grundläggande fakta om vad som är bäst, tik eller hane? eller är det bara det vi sa att två av samma art tyr sig till varann, som är ganska upperbart? :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

vvvirus
0

#75 att två av samma art tyr sig till varann. Det är ju inte så uppenbart eftersom det inte händer alla. Eller hur? Tror det beror på hur man tar hand om hundarna och hur mycket tid man lägger på var och en. Man ska inte dra alla över samma kamm.

Karmatarerskanise
3

#73 Jag är inte en av dom som påstår att de inte kommer ty sig till människan. Det kan jag inget om.

Men många på forumet har mycket hunderfarenhet, och jag tycker man kan ta till sig mycket information här inne. Allt som skrivs går inte att hitta. Inte säkert det har gjorts undersökningar på det vis som du önskar. Innebär det då att du inte kommer ta till dig det? Själv tycker jag erfarenheter väger ganska tungt.

Sedan får man ju själv tänka på logiken i olika påståenden.

[Teddies matte]
2

#73 Det verkar inte gå att diskutera med. dig, kan man inte ta emot erfarenheter och feedback ska man inte starta en diskussion. Det här är ju inte något som kommer fram i experiment och dylikt, nu vet jag inte vad du har för utbildning men sådant här går man ju igenom i de flesta skolor på lägre nivåer i t.ex. Biologi och psykologi. Det är ju från erfarenhetet och iakttagelser man vet detta, detta är ju ingen matematisk vetenskap.

vvvirus
0

Jag skriver en gång för alla

NI SOM INTE HAR ERFARENHET AV ÄMNET KAN LÄMNA TRÅDEN OCH NI SOM INTE KAN KOMMA MED NÅGOT FAKTABASERAT KAN OCKSÅ LÄMNA.

Jag ber er som själva har haft två valpar samtidigt att berätta för och nackdelar tack!

Jag känner att vi inte kommer någonvart här. Så lämna tråden och hitta något som ni har erfarenhet av! Tack på förhand!

Karmatarerskanise
3

#79 Sådana inlägg lockar säkert folk till att vilja ge dig råd och tips. 

Det är ett öppet forum och känner folk att de har något att säga om ämnet i din tråd så får de lov att göra det. Man får inte alltid bara svar man gillar.

Persifone
7

# 36 "Känns ju som att det var något annat som gick helt snett där?

Varför skulle han bli så enbart pga den andra hunden?"

Han blev sådan för att han var undergiven och den andra hunden tog över "kommandot" han behövde då inte agera själv i vissa situationer, vilket han inte lärde sig att göra heller på samma sätt som om han hade varit själv. Vi la mycket av våran tid på hundarna var för sig, men de delar ändå vardagen ihop, och snappar upp mycket på deras gemensamma promenader/övrig tid.

Att påstå att det var något annat som gick snett ser jag som en förolämpning.

[Teddies matte]
0

#79 som sagt är detta inget som utgår från ren "fakta", utan från erfarenheter. Jag har erfarenhet och vet att det inte är lätt. Tänk igenom väldigt många gånger, får jag fråga vad orsaken är till att redan skaffa en ny hund?

Frida B
1

#79 okej, lycka till med att hitta det du söker :) tack ohej

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

vvvirus
0

#81 Jag ber om ursäkt för att du tog det som en förolämpning. Jag kan hålla med om att jag kunde formulerat meningen på ett bättre sätt. 

Jag orkar som sagt inte diskutera om detta mer. Jag vill ha svar från dem som har erfarenhet.

Och en sak till, kunde ni rekommendera någon bra bok så man kan läsa om ämnet?

Persifone
5

Jag har erfarenhet som jag gärna delar, att det jag säger inte passar in, eller är någonting du inte vill höra är en annan sak.

Tycker det är tråkigt att du ställer dig i försvarsställning när alla här bara vill hjälpa dig till ett bra beslut.

vvvirus
0

#85 försvarsställning? För att jag vill ha grundläggande fakta och svar av dem som har egen erfarenhet dvs som haft två valpar samtidigt!

Jag tar in allt ni säger men som sagt vill jag ha fakta från en riktig källa som säger att det ÄR så. 

Ingen kan ju ens rekommendera en bra bok där det står om det.

Persifone
7

Jag har erfarenhet och avråder dig.

Men någon som borde kunna hjälpa dig är ju uppfödaren till valpen ni har, du kan ju alltid fråga hen. Vad är det för ras?

Lans
0

Lika lite som jag vill ha tvillingar, hade jag velat ha 2 valpar samtidigt. Skaffar man barn skaffar man normalt sett en i taget. För det tar TID.

Även om ni är två personer, tycker jag ni bör rikta all eran uppmärksamhet på valpen ni redan har. Men ni väljer givetvis själv. :)

Säger som #87, be uppfödaren om råd. Ni kan ju även prata med valp nr 2s uppfödare och höra vad dom anser lämpligast (hane/tik).

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

[schäfernronja]
8

Då kan jag flika in här och säga att det alla säger till dig ts inte är något påhitt. Detta säger jag av ren erfarenhet och kommer aldrig i livet ha två valpar tillsammans igen. Minst 2 års skillnad. Min familj la ner väldigt mycket tid på våra valpar, stimulans, motion, miljöträning osv. Men det gick inte. Det fungerade en och en, men så fort Dom var tillsammans trigga dom igång varandra på det mesta. Dom tydde sig otroligt mycket till varandra, dom två hade bättre relation till varandra än oss människor, vilket också nämns ovan. Vi fick tillslut göra oss av med ena hunden. Jag önska nu i efterhand att vi också hade fått folks tankar och erfarenheter ang just det här med jämn gamla valpar så vi hade sluppit gå igenom det där (ursäkta språket) helvetet. Jag hoppas du tar till dig informationen du fått av alla, för både din egen skull och hundarnas.

vallhund
1

Tagga ner TS, att skrika o bära sig illa åt hjälper sällan o ger dig inga pluspoäng, tvärtom!

Visst finns det mycket information på nätet, men all info är inte korrekt, utan egen kunskap är det svårt att sålla.

Du dissar alla som inte kan skriva dig på näsan att två valpar inte är en höjdare. Du dissar allt vad erfarenhet innebär.

De enda exemplen jag känner till där det fungerat med mer än en valp i taget har varit hem där man haft många arbetande hundar, t ex stora djurbesättningar med många BCs o slädhundsförare med många hundar.

Väldigt mycket fakta/forskning om hundar finns på servar som administreras/ägs av högskolor/universitet o dit måste man ha behörighet för att kunna läsa.

Du kan ju kolla med dina lärare vilka universitets databaser ang veterinärmedicin o etologi/beteende som era skoldatorer har tillträde till?

Du skulle ju kunna läsa lite psykologi så skulle du inse att två djurbebbar som tagits från sin mamma o syskon i ungefär samma ålder o är av samma art dras till varandra i en skrämmande, främmande värld.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Lilllens
0

Min morfar behöll två valpar från sin kull. En tik och en hane. Båda är jättefina och trevliga hundar, de blir 10 år i sommar.

Men då är han också pensionär, har en väldigt stor gård och hade all tid i världen för dessa valpar. Han hade dessutom hjälp av min mormor.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.