Hundar iFokus

Hundar

Etikettmedia
Läst 1449 ggr
mopsen12
0

Fönster i hunddagis!

Det var ju en artikel i DN i dag om att hunddagisen måste ha fönster in till rummen hundarna vistas i. Vad tycker ni om det? Är det ett måste anser ni att hundarna ska få in solljus i rummen de är i?

Jag är lite osäker på vad jag tycker om det. Om det skulle räknas till ett behov eller inte. Hundarna går ju ut på promenader så då får de ju ljus och utomhusvistelse men visst kan jag förstå att det kanske inte är så kul att sitta i ett rum utan fönster. Frågan är hur mycket hundarna bryr sig om huruvida det är glödlampa eller solljus? Hur tänker ni?

Frida B
1

jag tycker det är jättebra, för vilken hund vill vara i ett rum utan att kunna känna solljuset eller se vad som faktiskt händer där ute? Det är hundar vi pratar om, och dom känner. lycka, sorg, deprission och själv skulle jag bli oerhört deprimerad om någon stängde in mig i ett rum med endast glödlampor varje dag, utan fönster

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[MittNamn.]
0

Jag tycker inte att det skulle skada med några fönster, men det är ju helt olikt från person till person. Vissa hundar blir ju stressade även av fönster men vet faktiskt inte. Just det som du nämnde att dom går ut på promenad jag tycker det räcker gott och väl isåfall. Mina hundar gillar själv fönster när dom får spana ut och kolla vem som går förbi och vad som händer där ute. Men samma som med människor helt olikt från hund till hund. Vissa hundar gillar ju en sak andra en annan. Men huvudsaken är ju att det finns ljus och tillräckligt stor utrymme. Fönster behöver ju inte finnas, men jag skulle gärna vilja ha det. Inte skulle det vara kul att vara instängd i ett rum med bara några lampor.

[helenal]
0

Jag tycker det är viktigt med fönster. Man kan vändra lite, dom kan få känna luft och lukter osv.. Visst dom är ändå ute på promenad men tycker det känns så kallt och grått utan fönster, vet inte om dom skulle lida så mycket om dom inte hade fönster… men lite mer för syns skull hade de varit bra med fönster tycker jag.

ser mer trevligt ut. sEDAN kan en del hundar gilla att titta ut i fönstret.

Fridaaaa
1

Jag anser att man ska ha det.
Många hundar vistas där flera timmar/dag och hemma t.ex skulle man ju inte ha hunden i ett rum utan fönster :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[dynamitella]
1

Jag känner att det är nödvändigt :) Annars kan man ju husa hundar nere i ett instängt och mörkt garage, liksom. Om man bara tillgodoser resten av reglerna.

Finns regler så undviker man att folk drar det åt det extrema åt andra hållet. 

Och fönster skadar verkligen inte. Det är trevligt. Det skulle däremot räcka att ge en något års deadline att fixa fönster/ändra lokalerna för dem som redan har hunddagis. 

Med fönster menar jag nu dagsljus. Ett takfönster eller högt ansatt fönster hunden inte kan se ut genom duger fint. Men att kunna öppna det och/eller i alla fall få in ljus och ljud kan vara bra för miljön.

Cazzos
0

Naturligt ljus är trevligare och inte lika deprimerande som konstgjort ljus. Så ja, jag tycker att det är nödvändigt med fönster på hunddagis! Dessutom så är det bra med fönster för att vädra lokalen/rummet om det hänt en olycka (illaluktande avföring etc.), eller om det är varmt inomhus :)

mopsen12
0

Jag håller med om att det vore bättre med fönster för att det blir ljusare och fräschare och så. Sedan är det ju precis som ni skriver - alla hundar gillar ju inte fönster. Vissa hundar blir stressade och skäller på folk som går förbi osv medans andra hundar älskar att kika ut.

Men att hunddagis tvingas stänga för det känns lite överdrivet, men det är bara min åsikt. Så länge hunddagiset är bra så tycker jag att det borde finnas kvar!

mikkan01
0

Jag tycker att det ska finnas fönster, nästan vara ett krav på det. Om man jämför med oss själva så mår vi ju så mkt bättre med fönster, solljus och frisk luft. Mina hundar riktigt njuter när jag vädrar här hemma. 😃

Men måste säga som du i #7 att det är överdrivet att dagisen tvingas stänga på grund av det, de kanske kan kompensera med mer utevistelse eller något…. hmm=)

~mikkan

mopsen12
0

#8 Det har du rätt i! Gillade din ide där på slutet!

[eeklund]
1

Tänk hundar som älskar att sola när dom ligger och sover? Och om en hund spenderar en hel dag på hunddagis ska dom ha rätt till sol! Tänk hur glada och pigga vi blir av solljus och deppiga vissa blir på hösten och vintern? Hua! Solljus är nödvändigt som tusan :)!

vallhund
1

Tja  det är ju mer än så, den här jeppen t ex:

http://www.atl.nu/lantbruk/hundar-m-ste-f-mer-tid-och-plats

Han startade sin verksamhet 2008, när nya lagen infördes, han har haft 5 år på sig att fixa till det, så varför snyftar han i media?

Jag tvivlar på att man kan ge god omvårdnad till 20 hundar alldeles själv.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

mopsen12
0

#11 Men gud, 20 hundar själv?! Det är jättemycket! 

Inte bra alls…