Granne som sparkar sin schäfer.
Alltså jag har en granne med en schäfer och varje gång jag ser henne drar hunden allt den kan i kopplet och hon rycker tillbaka och skäller. Det är väl inte världens bästa metod men okej..
Det som får mig illa till mods är att hon sparkar hunden. Det ser inte hemskt hårt eller våldsamt ut men hon gör det hela tiden och hunden verkar bli smått hysterisk ibland. Jag startade en tråd om detta på en annan sida och där fick jag ungefär detta svar
"Du kan inte döma henne för du har ingen brukshund. Man måste ha pondus mot dem och vara fysisk men det vet du inget om." ungefär.
Men jag ser massa människor som har schäfer och som inte går runt och straffar sin hund på detta vis som verkar så osunt i mina ögon.
Så hur ligger det till enligt er? Måste man vara fysisk mot sådana hundar eller är det bara en ursäkt som används för att somliga inte kan uppfostra sin hund? Vad är era åsikter?
jag tror att hon försöker göra det cesar milan gör, alltså att man stöter till hunden för att distrahera den. Men att det kanske blir fel, sen så kan det se mycket hårdare ut än vad det är.
Jag är fysisk med min hund, men skulle aldrig slå eller skada henne. Men då tar jag henne i nacken och drar ner henne i golvet tills hon lugnat sig. Och ja det funkar, utan att lämna några psykiska men.
Behöver man bli fysisk med sin hund på det viset har man inte kunskap nog! Då skyller man på hunden nr den gör fel trots att det är människan so brustit i lärandet och visandet. Att det är en brukshund spelar ingen som helst roll. Man vet mer om hund idag än på 70 talet då det var populärt med att använda våld och fysisk bestraffning.
det svaret du fick på den sidan stämmer inte över huvud taget.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Håller med #1… Ibland räcker det inte till utan fysisk beröring, altså just att hålla hunden mot golvet så den lugnar sig osv…
Det finns aldrig någon anledning att hålla ner en hund mot golvet enligt mig - det blir bara brottningsmatch och den typen av nertryckande behandling ger ofta motsatt effekt och förstör tilliten…
Jag kan absolut vara fysisk mot mina hundar om det krävs - men för mig är det stor skillnad mellan de olika begreppen "ta tag i". Jag kan putta till/fösa undan min hund med fotspetsen/sidan av foten om den t ex envisas med att försöka gena över framför fötterna på mig - jag har låga hundar och ibland är det lättare att fösa lite än att hinna böja mig ner. Jag kan peta till med en hand på min hund eller tom ta ett enkelt grepp i nacken vid vissa få tillfällen (om ena hunden försöker kasta sig över en katt t ex - bättre greppa med handen än slita/rycka i kopplet). Oftast är en hand framför bogen det bästa för att lugna, men inte alltid lätt få grepp om en ettrig katthatare i litet format.
Därtill att verkligen sparka, slita hårt, nypa osv är för mig helt förkastligt och ger ofta mer stress och förtroendet för föraren minskar/försvinner.
De flesta CM wannabees har uppenbarligen väldigt låg/obefintlig kunskap om hundar.
Det går alldeles utmärkt att fostra/träna hundar utan att trycka ner dem i backen eller lyfta dem i nackskinnet eller för den delen sparka/putta dem i veka livet.
Shadow lärde sig förmodligen väldigt mycket av att bli strypt till medvetslöshet.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Men ni som är emot att man puttar till sin hund, tar den i nackskinnet eller lägger ner mot golvet, har ni själva då haft en krävande ras? Och som haft beteendeproblem eller vad det ska kallas. Först då kan man uttala sig tycker jag, att lite våld är onödigt. Det går ju inte jämföra lilla pudeln med en stor biffig ras som är stark.
Tyvärr verkar många hundägare tro att dominant = Slå/trycka ner sin hund. Själv tycker jag det är helt förkastligt! Man ska aldrig göra något mot hunden som gör ont. Sen kan man ju puffa till den lite så den börjar fokusera rätt och så. Jag brukar putta på min hund när hon stelnar till och tittar på exempelvis en annan hund. Tyvärr är det många människor som tittar på kända hundtränare och misstolkar totalt.
Du kanske ska gå fram och prata med hundägaren? Ibland vet faktiskt inte folk att de gör fel. Jag gjorde en hel del galna saker som nybliven hundägare eftersom andra i min närhet sa att det är så man ska göra..
#7 spelar ingen roll vilken ras det handlar om, alla hundar är lika på insidan. storleken spelar alltså inte så stor roll
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Det är så stor skillnad på fysisk och fysisk när man pratar om sånt här. Sparka en hund är att ta till med hårdhandskarna vilket är totalt fel men jag ser inget fel med att peta till hunden lite lätt, den dör inte av beröring, men då ska man också göra det på rätt sätt och inte ta till all styrka man har precis. Jag har en "granne", också den med schäfer, som drämmer den i backen om den gör fel och detta rekommenderar han även andra hundägare göra. Något även hans fru gör som i sin tur är instruktör på BHK. Blir lika lack varje gång jag pratar med dem och har försökt lära de nya sätt men det är typ "our way or the highway" som gäller för dem.
Håller med #10. Har tidigare upptäckt hur oacceptabelt det är här inne (med risk att låta lite dömande) att ens ta i hunden. En liten fysisk knuff, att behöva lägga ner hunden *notera, lägga ner, inte trycka ner, inte våldsföra sig på, klappa lugnt, känna efter hur hunden reagerar och känna ifall den slappnar av* för att den ska lugna ner sig, det är inte ovanligt och det är INTE samma sak som att använda våld och fysisk bestraffning - så det kan ni släppa direkt. En liten knuff i sidan, att man viker benet åt vänster om man har hunden på den sidan för att markera, det är inte att sparka till exempel.
Men nu handlade det just om att sparka, att använda fysiskt våld på sin hund. Man behöver inte alltid smutskasta CM för att puckade hundägare slår sina hundar. Då har man enligt mig inte läst på så mycket… Beskyll allmänt ovett hos människor istället. Det finns en anledning till att CM är framgångsrik, får bukt på otroligt många hundar, tar hand om otroligt många hundar och har skrivit många böcker. Så snälla, när ska ni sluta skylla all idioti på honom?
dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium 
#6 Vill ärligt talat inte kolla på videon, för ifall han misshandlar den hunden är det inget jag vill se. Men fortfarande tror jag inte att hela CM's identitet är fake. Att han inte är bra med hundar. Men nu lämnar jag det, ville bara mena på att alla som "slå" sina hundar har inte tagit efter av honom. De är bara allmänt puckade.
Ett gäng BCs av kroppsvallartyp, ett par stövare, en schä/terv blandis o en heeler + några mindre krävande raser gör mig naturligtvis inkompetent att uttala mig om uppfostringsmetoder av hundar.
#11 CM är framgångsrik eftersom han gör sig bra på TV, är skicklig på att promota sig själv o att folk med minimala kunskaper om hund tror att han är guds gåva till alla hundar/hundägare. man rehabiliterar inte hundar ed hjälp av strypning, elhalsband eller stackel, man kuvar dem.
#13 Just hans redskap så som stackel osv ogillar jag skarpt eller ja jag är inte mycket för mannen överhuvudtaget men ibland har han solen på sin sida och kan kläcka ur sig bra saker som tex att försöka slappna av i kopplet och inte gå som en pinne mm. Jag tenderar att sålla metoder iben positiv och negativ hög, likadant gäller med fredrik steen.
# 14 håller med. Det är skillnad på att använda elhalsband, stackel, slå hunden och lägger ner den eller putta till den för att rikta om uppmärksamheten. Ingen i tråden har hittills försvarat de förstnämnda.
Att sparka, slå och slita i koppel för att hunden är olydig är absolut avskyvärt i mina ögon.. Det enda tillfället jag öht kan tänka mig att acceptera våld mot en hund är om hunden är psykiskt störd och ska äta upp dig/din hund/en annan hund. (har själv varit med om det :c Min mammas gamla hund (enorm schäfer - 50-60kg) fick för sig att ha ihjäl min finska lapphunds valp.. Det enda jag kunde göra var att sparka bort schäfern, grabba tag i hundens kinder (enda stället han inte hade möjlighet att få tag i mina händer/armar) och halft lyfta, halft släpa in hunden i ett annat rum och låsa dörren). Men som sagt om det handlar om träning så nej, absolut inte.
Men jag kan som många andra putta till mina hundar om de är helt låsta på något. Och jag kan spänna kopplet (så att hundens huvud måste hållas högt) om tex. min cocker fastnar i en doft på marken när han ska gå fot. Och detta är efter 2 års träning med både klicker, positiv förstärkning och allt vad det heter. Han funkar helt enkelt inte utan fysisk beröring i träning.
/ Line Kinnari
www.linekinnari.se - Portfolio
#16 Håller med dig. Precis, som i sista stycket där. I vissa situationer måste man "lätt korrigera" med beröring eller att spänna kopplet. Att spänna kopplet när det behövs tycker jag absolut inte är någon fara. Är ju mycket värre att hunden känner att det är den som bestämmer och får gå och lukta/stanna/skynda på så pass den vill.

Så kallade Quickfix är sällan vänliga metoder och fungerar sällan i längden. Det är SÅ trist att folk tror att CM på riktigt kan trolla. För han kör med quickfix och "får ordning på vilken hund som helst" på nolltid. Lite ryck här, en liten "kick" där och så har hunden "förstått", fått förtroende, blivit mer självsäker, trygg eller vad det nu kan vara som behövs för att varje enskild individ han tränar, för att må bra.
Självklart har han säkert en del kunskaper om hund också. Men det korta man får se på tv är ju så långt ifrån sanningen man kan komma.
Tacka vet jag hundtränare som förespråkar tid, tålamod och vänliga metoder. Att bygga upp en hund i stället för att trycka ner den!
#18 Kanske blir lite OT, men finns det några bra liksom "down to earth"-tränare att rekommendera? Just med CM känns det så enkelt att titta på när han har tv-program. Finns det någon annan hundtränare som har tv-program?

#19 Vissa avsnitt av hon i från England kan jag tycka är bra. Kommer bara inte i håg vad hon heter. Viktoria hm, nånting kanske. Allt hon gör är inte bra, men hon tar det lite lugnare än CM och är väldigt mycket mer PÅ hundägaren om att hunden måste få motion och aktivering osv. Något CM sällan pratar om, eller jo promenader (hur roliga dom nu är när hunden får 30cm koppel), men jag har aldrig sett honom säga något om aktivering.
Själv slutade jag titta på den engelska då jag konstaterade att hon lärde alla att vända ryggen mot en hoppande hund… jag skulle aldrig vända ryggen mot en hund som hoppar, jag vill veta exakt var jag har den…
Nejmen vad kul att du startar forumtrådar om mig och Segra, istället för att bara komma fram och fråga vad det är som händer..
Det roliga är att du dömer oss utfrån en och samma situation, som uppstår nästan dagligen - och den enda situationen vi har som ett riktigt problem och i princip den enda situationen då vi faktiskt möts.. Nämligen hundmöten.
Det jag undrar är, varför kommer du inte fram och pratar med mig istället? För du vet ju ingenting av vad som ligger bakom detta?
Segra har sen hon varit liten varit rätt sjuk i omgångar, något som satt sig på psyket. "Anfall är bästa försvar".
Ju sjukare hon varit, ju värre har hon varit - psykiskt.
Hennes beteende i sig, grundar sig i att hon inte vill ha hundar nära - då hon haft ont under längre perioder av sin uppväxt. Och hur gör hon för att lösa detta? Jo, gör utfall.
Vad gör jag då med min 30kg Schäfer, som gör allt för att förinta den andra hunden? Jo, jag säger till henne.
Om jag skulle hålla på med bara klickerträning och positiv förstärkning som du gör - så skulle hon varit tre hundra gånger mer rabiat än vad hon är idag. Jag har testat, det var varken en vacker syn - eller en trevlig period och hon gick i taket av stressen att inte ha tydliga regler och ramar.
Att du sedan sitter o säger att jag SPARKAR henne - NÄR har jag SPARKAT henne?
Jag har stött till henne i sidan, med foten - X-antal gånger ja, för att jag har händerna fulla med vår andra hund också.
Och hysterisk tror jag aldrig du har sett henne.. Du har sett henne gå upp i varv, och när hon går upp i varv/stress - så ljudar hon nått fruktansvärt.
OTROLIGT tråkigt att du, som är min granne - som möter mig nästan dagligen inte kan komma fram och fråga vad det är som händer, varför jag gör som jag gör, eller varför min hund beter sig som hon gör - utan istället skapar forumtrådar om oss.
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

#21 Det är ju det som är tjusningen med att lära sig saker. Man tar till sig det man tycker är bra och struntar i det som inte passar en. Och som sagt, allt hon gör är inte bra. Men hon har en lugnare stil än CM som jag tycker är stel och har en attityd som ska "fixa" hundar och inte en attityd som säger att han samarbetar med hundarna vilket jag tycker är viktigare.
jo klart =) har tyvärr fått för mig dock att jag inte gillar dendär Viktoria som iaf den personen hon visar sig vara i tv… jag blir irriterad genast jag ser henne, vet inte riktigt varför 😃
#6 Herregud vad CM är läskigt korkad… Han sa att han behöver ett halsband som kan göra hunden lugnare och så sätter han på ett stryphalsband… Hur många hundar, eller någon annan varelse överhuvudtaget, blir lugn av att bli strypt? När man blir strypt får man ju panik och hunden gör självklart sitt bästa med att försöka ta sig loss, vilket i detta fall var att bita den som ströp honom. Och det får honom att framstå som aggressiv… Suck.. Och han ska kalla sig expert..
Roligt att han heter "Dog whisperer" vilket egentligen talar för att han bara behöver prata med hunden för att den ska förstå vad som är fel när han i själva verket mer eller mindre misshandlar dem. Han borde heta "Dog strangler".
#7 Jag är HELT emot fysisk bestraffning, och ja, jag har en krävande ras. Jag har en Pitbullblandning, en sån som folk tror är mördarmaskiner som kräver att man slänger ner dem på marken minst en gång om dagen för att den inte ska försöka "ta över"… Jag ser både Pitbullblandningar och andra raser ute som blir både nertryckta i marken och sparkade i magen och dem är långt ifrån glada, stabila och lugna hundar.
Anledningen till att dem flesta schäfrar osv. är lite "wacko" är ju för att dem har vuxit upp med fysisk bestraffning. Om dem hade fått en annan uppfostran så hade dem säkert varit helt annorlunda hundar.
Och för övrigt hade det varit intressant att läsa det andra inlägget du gjort om oss, på det andra forumet.
Det får du gärna länka till!
Vad klassar ni som slita i kopplet? Jag ser inte små ryckningar i kopplet, som inte gör ont eller skadar hunden, som något fel lika lite som små puttningar för att som CM säger "bryta av hunden ur tankarna". För mig är det mer när man drar till i kopplet så hunden flyger bakåt eller stryper den i kopplet som allt går fel dvs när man tar i för kung och fosterland.
#28 Håller helt och hållet med dig. Man vågar knappt säga att man "drar i kopplet ibland" för det kan låta som att man släpar hunden efter marken i andras öron.
Jag är helt på att man får bryta hunden ur tankarna, det är alltid så jag tänker när jag rycker eller puttar till lite i alla fall. Det hjälper inte alltid att säga till med skarp röst, i alla fall inte om man har en nyligt könsmogen hanhund som MÅSTE nosa i alla fläckar. Det fungerar helt enkelt inte för alla, man har inte misslyckats för det.
#26 Kan vi åtminstone försöka hålla oss till att vi som pratar om att lägga ner hunden faktiskt menar - lägga ner hunden och inte "slänga ner"? Blir väldigt otrevligt då jag inte tror någon av oss här i tråden slänger/drämmer/trycker ner våra hundar. Det är inte rättvist att jämföra en sådan handling med att använda fysiskt våld.
Vi menar att lugnt och sansat lägga ner den ett tag om den är alldeles för mycket uppe i varv och inte kan ta in ord - vilket inte är alltför ovanligt. Med min hund fungerar det att lägga ner den för att den inte har något emot att ligga när på "min begäran", så jag kan bara tala för och utgå ifrån mig. Han blir varken stressad, arg eller något annat. Han slappnar faktiskt av då, tro det eller ej.
Hundar ska väl inte behöva lära sig vårt språk helt och hållet dessutom. Vi kan agera på deras naturliga sätt också, de tar inte illa upp över det. Hundar analyserar inte som vi gör.
#22 Vet precis hur det är. Haft en tung hund själv som gjorde utfall dock inte av samma anledningar som din. Honom fick jag buckt på efter 3 års träning förvisso men ibland kunde han få för sig och morra mot en annan hund och då sa jag till på skarpen vilket fick han att lägga ner morrandet och fokusera på annat.
#31, Tack, eller något sådant.. Det är alltid skönt att inte vara ensam.
Blir bara så fruktansvärt trött, arg o irriterad på att människan som möter oss nästan dagligen - och som uppenbarligen har problem med hur jag hanterar min hund, inte kan komma fram o fråga vad sjutton jag håller på med, istället för att sitta o skapa forumtrådar o påstå att jag SPARKAR min hund.
Hon kan gärna få låna Segra ett par timmar och försöka klicka bort problemet, eller vad hon nu föreslår att jag ska göra.. Så kan vi prata sen.
Det är skillnad på att hantera en Mopsvalp som inte gör en fluga förnär, och en Schäfer på 30kg som vill förinta varenda hund hon ser.
#32 Känner din irritation och besvikelse till fullo. Du kanske tänker ta en muntlig diskussion med TS? Det har du minst sagt rätt att göra.
#32 Håller med dig helt. Du känner också din hund bättre än någon annan här inne och vet hur du ska hantera henne i olika situationer, alla hundar är ju olika och alla metoder funkar inte på alla hundar. Sparka var kanske att ta i av TS sen vet jag inte vad TS ser som sparkar, lätta puttar och rena sparkar är ju två skillda saker. Jag betvivlar att du skulle använda din hund som fotboll. ;)
#30 Kunde inte ha sagt det bättre själv.. känner mig illa till mods att ens försöka öppna munnen när folk fått för sig att jag sparkar, slår och kastar ner min hund när jag bara sagt: jag lägger min hund på rygg för att få henne att sluta med det hon gör. Jag vet inte vilka ord i den meningen som klassas som sparkar, slår och kastar.
Min hund är en envis och kaxig hund, simple as that. Hon vet vad ''nej'' betyder för när hon väl vill lyssna så räcker det så. Men sen kommer de stunder hon inte vill lyssna och när jag säger ''nej'' (oavsett jag ryter eller i lugn ton) så glor hon på mig för att fortsätta med det hon gör.. kaxig och envis rackare. Fortsätter jag säga ''nej'' har jag en hund som hoppar mot mitt ansikte. Och tro mig, ''nej'' har jag tjatat om sedan jag fick hem henne. Det enda som lugnar ner henne är att bli vänd på rygg i ett lugnt tempo som knappast gör ont på henne (då hon oftast är på sin bädd redan)… då inser hon att hon varit för på och hon sätter sig upp, slickar mig i ansiktet och lugnar ner sig.
#35 Låter som lite passivitets träning och det är väll inget annat än nyttigt. Nästan lite farligt hur en del tolkar vissa ord/meningar och tror på fullaste allvar att den bild de målar i huvudet är verkligheten. ;) Det är som när jag berätta på ett forum att min hund morrar när vi kampar tillsammans. Shit hon fick varningstriangel i pannan direkt när hon i själva verket är en ängel och det är hur hon leker. Hon morrar till och med åt sin boll när hon leker själv och hoppar runt den så enligt det forumet var hon då aggressiv mot bollen också. Nu är ju inte detta samma sak men det visar hur knasigt folk kan tolka saker.:D
#36 Det är SKÖNT med folk som förstår en!
Okej att alla kör på sin grej liksom, men att döma andra för djurmisshandlare är tragiskt när dom inte vet ett piss om ens situation.
#36 Så en hund får inte morra när den kampar? Då måste det vara fel i huvudet på både min hund och många andra hundar jag träffat…
Jag kan faktiskt hålla med om att folk kan bli lite väl dömande ibland. men det är så det är med djurfolk. Det är liv det handlar om och ett djurslag som man verkligen älskar. Och ser man ofta att det behandlas fel så blir man lätt lite cynisk. Det är så det är tyvärr. Men det får man nog nästan skylla på alla idioter som benhandlar djuren fel än dom som är less på dessa idioter.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#38 Här på forumet ser ingen hur hunden behandlas :).
#39 Vilken hund?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#38 Uppenbarligen inte enligt folket på det forumet. Min blev ju klassad aggressiv direkt iom att hon morrar vid lek med sina leksaker oavsett om jag leker med henne eller om hon leker själv. Det kunde tydligen leda till resursförsvar, att hon framöver biter en, att hon blir instabil i psyket och tusan vet allt de kom med. :/
#6 mår illa av det inslaget, hatar hans strypkoppel som han sätter så där högt upp :/ jag hade också blivit arg/panikslagen och kämpat emot och bråkat med den som låg bakom det onda om jag blev strypt! ofattbart att sånt visas i svensk tv ändå, vem vill föra dessa metoder vidare?
hur andra sköter sina hundar bryr jag mig inte så länge det håller sig inom "rimliga gränser", jag gillar inte att lägga mig i andras hundägande när jag inte vet hur deras vardag ser ut (om man typ möter någon som är lite hård mot sin hund just den gången). skulle det vara uppenbar misshandel och jag såg detta upprepas skulle jag däremot agera. och, som TS säger, verkar det inte vara brutalt på något vis men jag förstår att hon blir fundersam… det är en ytterst tveksam metod att använda sig av, speciellt då dagens hundägare borde veta bättre…
angående CMs "kick" han gör i tv, och som TS granne använder sig av, ärligt talat tycker jag det är för jävligt. visst att han hävdar att han bara "puttar" till hunden men det är nog väldigt lätt att sparka för hårt, speciellt för andra som "inte vet hur man gör" (varför man nu skulle vilja göra det).
jag tror det går alldeles utmärkt att fostra en "tuffare ras" med snälla metoder :)
#40 Ingen specifik hund men du sa att folk reagerar på hur dom SER hur hunden blir behandlad.. hur SER man en levande varelse på ett forum om man inte lägger ut video m.m? :P
#22 sorry, såg inte detta när jag svarade, skummade mest igenom det översta.
det var bra, nu fick man en klarare bild :)
#41 Mmm… Så måste det ju vara. Jag kan leka med min hund som morrar och skäller och kampar och sliter i kläder och allmänt beter som att vi faktiskt slåss och inte leker. Men när man säger stopp, då är det slutlekt. Jag behöver inte ens säga något, utan bara visa med kroppsspråket att jag har lekt klart så går han och lägger sig, hur avslappnad som helst.
Det finns säkert dom som skulle se hans beteende i leken som aggressivt. Men jag vet bättre, det är så vi leker. Han är bra mycket försiktigare än han ser ut att vara. Med barn leker han också, väldigt väldigt försiktigt. Och dom lyssnar han lika fint på när dom säger att det är slutlekt. Tror knappast han skulle kunna göra det om han faktiskt var aggressiv. 😛
#43 Snacka om att märka ord. Onödigt…
//Lamina
#22. TS har all rätt att starta en tråd om "dig och Segra", då det aldrig framkom i texten att det var ni. Innan DU själv skrev det. Sen blir det alltid extra intressant att få höra en annan sida av saken, som i detta fall.
Och visst kan man kanske tycka att man ska "snacka om saken" först. Men jag tycker att du har en onödig ton som rackar ner på TS för att denne startar en tråd. Är ni så pass nära vänner att ni delar allt med varandra? Tar du själv alltid upp problem med folk innan du skriver om det? På "relationer i fokus" tar folk upp sådant som kanske deras pojkvän/flickvän (!) har sagt - men de har inte frågat vad pojkvännen/flickvännen menade först utan vill att andra ska tycka och tänka först. Det är mänskligt att vilja ha perspektiv och åsikter. Man vågar inte alltid fråga om allt face to face. Bara att respektera. Hade ditt nick stått hade saken varit en helt annan.
Jag förstår att det är jobbigt att bli missuppfattad, särskilt om det gäller att någon tror att man gör sin hund illa. Men finns det någon som tror att du behandlar din hund lite väl hårt så finns det kanske fler som tycker det också. Kanske ska du inte gå med en annan hund samtidigt om schäfern nu har sådana hemska problem som du inte kan kontrollera utan att behöva ta i så mycket. Hunden associerar då enbart andra hundar ännu mer med obehag, stress och skrik.
#45 Ja jag hade denna diskussion med min svärmor en gång och vi skrattade gott och sa "ja hon är ju skit farlig" (notera då sakasmen i den meningen för den som skulle ta det ordagrant). Min lilla fjompfia är ju så pass "tuff" att hon till och med backar för en groda. Och det var inte sarkasm för hon har verkligen respekt för grodor. :D
#45 Ja men åh, jag menade ju inte att vara så ''ivägen'' eller ''jobbig'' :P. Bara skämtsam! Det behövs ibland, lite skämt även om dom suger!
Grejjen är den att TS o hag möts i princip dagligen, och har gjort i flera månader. Mycket märkligt att hon inte sagt något toll mig då vi passerat varandra, både med och utan hund. Ja, om jag har sånna problem med hur någon behandlar sin hund så som TS har med mig, så tar jag upp det med personen i fråga - speciellt om jag möter personen nästan dagligen. Finns säkert många som tycker att jag är hård mot henne för att jag inte är rädd för att tala om för henne hur man får bete sig o inte. Jag tar i henne lika mycket/lite oavsett om vår lilla Cocker är med eller inte.. Och för någon som aldrig tar i sin hund i korrigeringssyfte - är jag säkert jätte hårdhänt.. Men då får så vara, men att försöka äta upp andra hundar kommer aldrig vara okej i min värld, och det kommer min hund få veta. Och självklart tycker hon säkert att Segra verkar hysterisk och jag hårdhänt, då vi bor bara ett par portar ifrån varandra, med buskar överallt.. Vilket gör att hennes hund allt som oftast bara dyker upp från ingenstans och Segra exploderar, och då ryter jag ifrån.. Som jag skrev innan, tycker att det är synd att hon inte kan prata med mig om saken, då vi endå ses o hälsar typ vare dag..
#49 Det är dock inte alla som har lätt för att ta upp så känsliga frågor med andra. Även om man kan tycka att man bör ta upp det om man anser att hunden far illa.
#19 Jag skulle rekommendera Zak George, finns en del klipp på youtube med honom! Jag tycker han borde ersätta Cesar i tv-rutan :P.
Nej jag säger ingenting om det, jag själv tycker att det är fruktansvärt jobbigt och hatar att prata om "känsliga saker" med personer jag inte känner.. Men om jag ser en hund som far illa, som TS tydligen anser att min hund gör.. Så får man ju enligt mig välja bort det jobbgia och agera. Om inte annat har hon ju en sambo som även han kan prata.. Och som pratat med min mamma flertalet gånger då deras hund och vår Cocker lekt..
#22 Jag har skickat ett PM till dig men vill också skriva i tråden att detta inlägg INTE handlar om 22 o hennes hund.
Jag skulle aldrig ljuga om att jag sett någon sparka en hund, och förstår därför inte hur du kunde dra slutsatsen att jag menade dig.
edit: Hade inte läst kommentarerna innan
Oj vilken redig gegga! Riktig drama! (om det nu är Segra och Sophie det handlar om) Förstår jag fullt ut varför #Sophie&Segra tar åt sig. Vem skulle inte om man hittar en tråd där det påstås att man misshandlar sin hund? (vilket man faktiskt gör om man påstår att någon sparkar sin hund.) är det självklart man tar det personligt och faktiskt blir upprörd.
Man kan inte sätta upp samma förutsättningar för alla hundar. Vi har alla hundar som beter sig olika. Min egna hund är en fjutthund som jag inte kan ta hårt i, han är amris/papillon men jag måste ändå röra och TA i honom, fysiskt säga till honom för att bryta beteendet. Dock tror jag ingen här referar till att antingen piper man ut ett ''Nej'' och inget mer och sen jämför det med att slå skiten ur sin hund. Herre min skapare.
Vi sätter upp liksom chihuahuan Bengt med sin ägare bredvid den stora schäfer hanen Rex. Båda två har samma problem, när de ser en katt vill de döda den. En katt springer förbi, och båda hundarna reagerar likadant, ett ryck i kopplet och utfall och det blir panik. Bara det att till skillnad från Rex och hans ägare får Bengt's ägare stopp på sin lilla hund på en sekund, det räcker med att vända hunden om och tvärt gå åt andra hållet. Medans Rex ägare knappt kan hålla emot sin hund, och samma metod funkar inte på hennes hund. Dock måste hunden sluta NU, innan någon blir anfallen/dödad. vad gör man då? Med en 35 Kg tung schäfer hane dragandes efter en katt? Säger man snällt sitt och sen väntar ut den eviga positiva förstärkningen? Nej. Man tar till med fysisk kontakt. Själv skulle jag inte sparka, och vet knappt själv hur man gör för jag aldrig stått i situationen med en sån bjässe. Men man grips av panik och VET att det enda som funkar är nånting som bryter det.
Man måste hitta en balans mellan posetiv förstärkning och fysisk förstärkning. Man ska kunna blanda. Vissa hundar skulle goes mad om man endast hela tiden var posetiv med dalt röst. En hund är stark, de är vargar från början, och de behöver rejäl tillrättaviselse ibland. Dock gillar jag inte ''stöt metoden'', att man ger hunden ett snabbt stöt i sidan. jag tycker man ska försöka behålla lugn, försöka vända hunden och få ner den i underläge.
Fast. Somsagt vill jag inte sitta och säga för mycket då jag somsagt själv har en liten meshund som tror han är störst i världen och klarar allt. senast här fick han för sig att han skulle leka med en bil. jättekul. vad gör jag? Ska jag vara jätterolig nu och ösa massa beröm när han kommer? Min hund är smartare än så. Jag går fram och visar att det var rejält fel, visar honom tillbaka till punkten han skulle stannat på, då genom att ta honom lätt i nackskinnet (håller bara och låter honom gå själv då han vet vart han ska) sen är vi på ruta ett igen, gör om gör rätt. Det funkar inte alltid med BARA posetivt, posetivt. man blir en helt insane hundägare då tror jag som inte alls kan kontrollera hundens rätt och fel.
Vissa hundar vill även att genom att bli fysiskt tagna i, få veta sin plats. De vill att den accepterade flockledaren ska visa deras plats i en situation. Om jag bara står där och låter hunden välja själv blir han helt crazy. han vill att jag VISAR vart skåpet ska stå, där är din plats.
En fast hand ger en trygg hund. En hund ska veta gränserna.
Vet inte vad det blev av min text nu, helgalen.
Ville iaf komma fram till att - Fel att slå hunden, dock TA i den okej, och att visa den rätt med en fot eller ben (om det är panik) men att man inte använder benet som ett vapen mot hunden.
Sen tycker jag det är fel i det stora hela att det görs en tråd som är riktad till en medlem på sajten, känns ju sådär lagom kul att man själv alltså helt plötsligt kan bli anklagad i en tråd, antagligen helt oprovocerat.
#55 riktigt bra skrivet!
#55 Ja, riktigt bra skrivet! Tänkte egentligen bara skrolla ner och skriva ett inlägg själv men bestämde mig ändå för att läsa igenom kommentarerna för att inte missa någonting viktigt. Du fick alltså med det jag ville ha sagt. :)
Jag har en schäferhane på 34kg och som är KAOS i kopplet. Även fast jag ändå väger 20kg mer än honom så är han så otroligt mycket starkare än vad jag är, och vill han någonting så tvekar han inte att göra slag i saken. Han försöker och försöker och försöker att tänja på mina gränser, dessutom går han lätt upp i varv - framförallt vid hundmöten. Jag har försökt med positiv förstärkning (klicker, godis, "jag är roligare än det framför dig"-metoden), det har jag verkligen. Och då menar jag inte bara en gång utan under flera flera månaders tid. Inga framsteg. Det fungerade inte alls på honom. Så det var bara att överge detta och gå vidare till nästa metod. Jag kan säga att det enda som överhuvudtaget har fungerat för oss har varit när jag varit fysisk mot honom. Och som många här skrivit så menar jag då inte att jag SLAGIT eller SPARKAT på honom. Verkligen inte. Jag har helt enkelt nypit eller puttat till honom i sidan för att få honom att skifta fokus. I kombination med detta har jag sagt "TSSCH" eller "VAAAAAAD gör du?!". Ett par gånger har han varit så mycket uppe i varv att jag brottat ner honom och ja, det har varit kämpiga brottningsmatcher. Klart som fanken att han inte tänker ta det. Han kämpar för att vinna matchen. Det viktiga här är ju att inte ge sig. Har man väl påbörjat en nedläggning så skall man fullfölja det helt enkelt. Sedan får han ligga så tills man ser att han slappnat av och lugnat ned sig. Återigen, detta är det enda som fungerat på min klumpeduns! Han är otroligt lyhörd och vill vara mig till lags, men han går som sagt väldigt lätt upp i varv och blir okontaktbar. Då måste man få honom att skifta fokus. Godis och kel FINNS INTE när han blir så uppspelt.
Det är skillnad på hund och hund, även fast alla har samma stamfäder och man får helt enkelt testa sig fram och se vad som fungerar på just DIN hund.
Jag säger helt enkelt att det är skillnad på att vara FYSISK och att vara VÅLDSAM.
Det finns säkert många många många som inte gillar mina metoder, men det spelar liksom ingen roll. Min hund mår bra och utvecklas till att bli en sund individ. Det är det enda som spelar någon roll för mig.
Lägga ner, brottas med o nyp trodde jag i min enfald var passé redan på - 70 talet. Beklämmande!
#57 vad tror du händer den dan han bestämmer sig för att han har fått nog av din behandling?
#58 Jag vet inte vad du mött för typ av hundar, men det finns hundar som måste få se sin plats i flocken. Enligt mig finns det individer i speciella raser, som ofta är en hund som vill bli tagen i och fysisk kontakt betyder somsagt inte att man slår skiten ur hunden. att nypa en hund ger den knappast någon anledning till att en dag flyga på sin ägare, nevvah. det skulle göra mig väldigt förvånad i såna fall. Att visa hunden sin plats betyder inte att man ska göra det till en match mellan liv och död. Med en stor hund tycker jag man kan lägga den ned, och hålla den nere tills den sköter sig. Är det en väldigt vild hund kan man sätta sig på huk över den för att benen är starkare än armarna.
Om en hund skulle gå till attack ''en dag'' bara för att den får tillrättaviselse då har man absolut helt missuppfattat detta med fysisk kontakt. Om hunden i övrigt när den sköter sig älskar sin matte/husse och sen måste ha dessa tillsägningar tror inte jag hunden nånsin skulle svara tillbaka. Därimot en instabil hund som har 0 relation till sin ägare, ja visst då kanske det sker. Men jag betvivlar att folk här inne på Hif har så fruktansvärt dåligt kontakt med sin hund.

Jag tror alla hundar går att träna utan att använda hårda metoder OM man bara låter det ta tid (kan ta många månader) och framför allt om man vet vad man håller på med! Det jag märkt är tyvärr att många inte tränar riktigt rätt för just sin hund eller att dom tror att det dom gör inte fungerar och slutar träna efter några månader. Flera jag mött är så säkra på att dom KAN träna hund positivt men hävdar att hunden måste tränas med hårda tag för att förstå. Dom verkar inte ens reflektera över att dom kanske inte gjort rätt utan behöver hjälp från någon som kan.
Förlåt nu, men vad är det egentligen som får alla att tycka att ''posetiv förstärkning'' är the one and only?
Har vi helt missat att titta på hur hundarnas språk emellan sig ser ut?
Eller har en del missat att vi är människor pch knte hundar och att hundarna förstår så pass mycket? Och att vi aldrig kan efterapa en hunds instinktiva reaktioner? Vi som inte anser att hundar ska behöva ta nyp, nedläggningar och dyl är väl vi som anser att hunden förtjänar mer än det. Och vi som insett att det går utan det.
#62 Men vaddå ''Går utan det''? Vad är det svåra i att förstå att alla hundar inte kan det? Min egna hund är ju för tusan ett levande exempel! Jag behöver inte ta särskilt hårt utan det är liksom ''Aja baja kom ner till jorden nu igen va!'' det är liksom inget våldsamt slagsmål utan det är en tillrättaviselse för att han ska förstå.
Min hund har svårt att förstå ord. säger jag Nej i fel situation hör han ingenting av det, det är kottar i öronen, på det nivån ligger det. Och han springer kanske mot sin död. Om det då är nödvändigt så kommer jag stampa ner foten på kopplet för att hindra honom att springa iväg. Vem tusan skulle inte är min fråga?! Ska jag helt enkelt vända om, börja vara jätterolig, ''ja kom och lek för nuu ska vi ha massa roligt här medans du nästan blir överkörd. Ja kolla, nu springer matte ifrån dig när du är på G mot en bil!''
Det är ju för fasen ens plikt att visa hunden vad som är rätt och fel. Om man vill ha en levande hund imorgon liksom.
Dessutom så har min hund det absolut inte dåligt hos mig. Han är expert på att inte ta åt sig, det är liksom, när jag nyper honom lite lätt i sidan, puttar till honom lite, då kommer hjärnan tillbaka till jorden, och i nästa sekund säger han med ögonen ''förlåt matte!''. Sen går vi hem och gosar och leker brottningsmatch och larvar oss till max.
Man måste ju se de allvarliga situationerna och skilja på dom och lekstunderna.
Speciellt vill jag säga när man har brukshund (jag har inte det, men av vad man ser och vad jag har erfarenhet av) det går INTE att mesa sig med en brukshund. Det är tuffa tag som gäller.
#63 Har själv haft brukshund, och nej, det behövs definitivt inte tuffare tag med en sådan. Så länge man visar hunden vad man vill så krävs aldrig hårda eller tuffa metoder. Där kommer vi aldrig komma överens.
Hårda metoder kan fungera, men det kan lika gärna vända och ställa till mer problem än man från början hade. När jag läste en kurs i etologi sa professorn "Om man misslyckas med hårda metoder och bestraffningar kan det sluta illa - och vara svårt att vända tillbaka. Om man däremot misslyckas och gör fel med positiv inlärning är det värsta som kan hända att man får börja om.". Lyckas man inte nå fram med positiv inlärning så gör man något fel anser jag. Man ställer för höga krav på hunden, exempelvis tränar med för mycket störningar på en gång. Det tar tid, men är värt det.
#59 nä den ger sig knappast på någon som nyper en i uppfostringssyfte eller vad det gäller.
En brottningsfajt däremot med en driftstark hund, som nåt sin gräns o inte tar emot mer skit renderar en ofta hos plastikkirurgen, iaf om hunden har integritet. Hundar har vassare tänder o starkare bett, missat det?
Lite lästips:
http://www.svartbergs.se/pdf/Forstarkning%20Brukshunden.pdf http://www.dogma.nu/artiklar/flockbildning-och-ledarskap http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen
#55 Bra inlägg!
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Jag vet en som ägde en 40kg schäferhane som utan vidare gick till attack mot ett barn och högg tag i ungen. Inte tusan använde ägaren positiv förstärkning då utan hon slängde sig över sin hund, tog nackskinnet och brotta ner den på marken där hon sedan satt över sin hund som fortfarande kämpa med att försöka hugga ett nytt tag i barnet. Det är att aggera fysiskt och ska man gå på vad många anser om fysiska tag på hundar så var det aggerandet alltså fel av henne medan jag anser att hon gjorde rätt i situationen innan hunden hade ihjäl ungen. Sen har vi hundar som slåss sinsemellan på blodigt allvar inte tusan syår man och säger "nej" utan en vättig person går emellan och sliter isär dem om det så innebär att dra bort de i nackskinnet. Sen har vi en sittande hund som gärna hysteriskt vill fram till en annan men ägaren sitter med armarna runt hundens framdel mellan sina ben för att blockera den från att gå fram och samtidigt lugna sig, det är också fysisk kontakt. Jag tycker man ska fundera noga innan man säger att fysisk kontakt inte behövs. Klappa en hund är också fysisk kontakt och det tror jag alla gör påbsina hundar. Jag reagerar alltid när personer säger att ingen som helst fysisk kontakt behövs. Det verkar som att ordet fysisk fått en ny mening som hos vissa betyder misshandel.
Usch, jag var med om precis en sådan sak när jag var dum nog att gå en kurs som hette "naturligt ledarskap" eller liknande. Dumma övningar och dumma råd ledde till att en husse blev mycket allvarligt biten av sin hund samt även en del av de som kom till undsättning. Hunden finns inte mer och jag undrar om det blev någon mer hund för husse heller som hamnade i svår chock.
Efter den erfarenheten tror jag ärligt talat att jag aldrig kommer att gå i kamp med en hund.
Om hunden reagerar så starkt så man har svårt att kontrollera hunden så avlägsna hunden från det jobbiga och träna på ett avstånd där hunden har möjlighet att göra "rätt"
Självfallet måste man göra akutinsatser ibland när något oplanerat händer eller man missbedömt situationen men med bra träning ska det inte inträffa ofta. Så ser i alla fall jag det
68 när det gäller liv är det en helt annan sak än uppfostran och korrigering. Inte jämförbart.
#70 Passivitets träning kan ske med fysisk kontakt tex att man håller hunden i famnen ocj inte släpper när den sprattlar. Det är uppfostran. Det jag syftar på är att det är missvisande att säga att men inte behöver använda fysisk kontakt. Självklart ska man inte göra illa hunden men all fysisk kontakt innebär inte misshandel som tyvärr många kopplar det till.
#68 WORD! Speciellt sista stycket.
När det gäller bla hundmöten så är min erfarenhet av att hårda metoder sällan fungerar. Har hunden problem och du tar tag i den och skäller på den så upplever den oftast situationen som att det faktiskt är något fel. Den fattar ju inte varför du ryter åt den.
Jag har själv en Rottweiler, envis som bara den, men jo vi har kommit långt med positiva metoder inom speciellt hundmöten då :) Hade jag sparkat, nypt, lagt ner honom osv i dem situationerna hade han nog bara tagit upp kampen mot mig. Så nej, jag tror inte riktigt på det där att om man har en stor hund så måste man per automatik vara hårdare.
#73 ingen här tycker det är okej att sparka sin hund. Vad ska det krävas för att folk slutar upprepa det här? Smutskasta inte andra, eller fysiskt varsamma metoder, bara för att ni inte använder dem själv. Vi som inte hatar fysisk kontakt med våra hundar ska inte behöva förklara oss med tusen synonymer för att inte låta som djurplågare.
#74 Vart har jag smutskastat något eller någon? Jag talar om min erfarenhet av detta då jag växt upp med en generellt tuff ras. Har likaså inte nämnt om att de som använder fysiska metoder är djurplågare, jag pratar om hårda metoder - det kanske du bör förstå är skillnad?

Varför ser ni som använder hårdare metoder inte skillnaden mellan fostran/inlärning och att stoppa en hund som INTE fått rätt fostran när den är på väg att göra något allvarligt eller farligt? När dom som använder sig av positiva metoder pratar om det så menar man givetvis INTE att man står där med glad röst, godis och klicker när hunden sliter en annan hund i bitar! Det handlar ju om vardagliga saker som vanliga hundmöten, drag i kopplet, utfall, skällande hundar osv. Klarar man inte av sin hund utan måste lägga ner den på marken kanske man ska fundera på en mindre ras.
Bara för att man använder positiva metoder så betyder inte det att man inte kan säga till/ta tag i sin hund. Jag har inga som helst problem med att ta tag i min hund om jag anser att det behövs, för att markera att det där är inte okej. Använder också rösten mycket och kan ryta till ordentligt om det behövs. Jag kan dutta till lite med benet när jag vill ha uppmärksamhet och även peta till lite i ljumsken så visst det kanske kan se "hårt" ut, men jag tar inte i något alls. Dock så är det sällan jag behöver göra så.
Men i min träning så använder jag positiva metoder för att det funkar bäst för oss och får vi problem med något så jobbar vi med det direkt, han svarar väldigt bra på positiv träning. Vi har fått bort problem med hundmöten med hjälp av klicker och godis.
#77 Och bara för att man använder "hårda" metoder betyder det inte att man slår hunden.
#78 Har jag inte skrivit heller.
Alltså vad är det här? Blir så less när folk ska lägga sig i hur man väljer att uppfostra sin hund. Vill man använda sig av "mjuka" metoder - fine. Vill man använda sig av "hårda" metoder - fine. Vill man blanda - fine. Så länge man inte misshandlar sin hund så är det väl ändå upp till var och en vilken eller vilka metoder man använder sig av?? Och att ta tag i sin hund är inte misshandel. Det är hundar vi har, inte porslinsdockor.
#80 Kunde inte sagt det bättre själv!
#79 Var bara menat som ett tillägg till det du skrev i början.
#6 cesar milan är en duktig med hundar och vet vad han gör, han gör inget för att vara dum!
Man ska inte sparka eller slå en hund för att den ska lyssna, men visst om man sagt ett kommando 3-4 gånger och den fortfarande inte lyssnar så är det nog på tiden att nypa till i pälsen och visa att "nu f*n skärper du dig, lyssna"
Jag känner en som håller upp sina hundar i pälsen på bringan då dom inte lyssnar, (dom skriker tro mig) Men hennes hundar är väldigt lydiga, men det är lite sorligt att om hundarna inte lyssnar blir dom typ agande.
#83: Eller så tränart man sin hund att utföra lydnadsmoment även med distraktion istället för att bestraffa hunden för att man inte lyckats lära den tillräckligt väl.
känner flera som har riktiga bruks schäfrar och det ända fysiska jag sett är att ta tag i nackskinnet eller en lite smäll på nosen för att bryta fel fokus.. vem gör inte det ibland??
#84 Precis! Man måste träna långsiktigt och göra det svårare allt eftersom. "Set your dog up for success" genom att bara utsätta den för situationer där den inte kan misslyckas. Bygger självförtroende hos hunden men man måste ju ha massa tålamod och träningssessioner för att lyckas.
I det scenariot behöver man tex ingen fysisk korrigering utan kör på positiv förstärkning. Detta används ju med hundar som gör utfall blandannat, min tjejkompis jobbar så med sin hund nu och det går frammåt :)
Det är helt enkelt det som känns bäst för mig, om det finns en lära där man inte behöver köra hårda metoder så förstår jag inte varför man väljer den andra. Men som sagt, alla äro vi olika och våra hundar likaså.
Om man måste rycka hunden i nackskinnet eller smälla hunden på nosen så har man misslyckats med uppfostran.
Min hund är absolut inte så lydig som jag skulle velat, hon kan inte gå lös heller vilket skulle vara en dröm för mig. Men det skulle ALDRIG falla mig in att slå henne, ens på nosen, för att hon inte gör som jag säger. Det är MITT fel att hon inte har lärt sig ordentligt och då ska inte HON lida för det.
Visst förstår jag om hunden försöker ha ihjäl andra hundar att man kanske måste ta i lite, åtminstonde just i stunden. Men jag skulle aldrig uppfostra min hund genom att göra illa eller ta tag i henne. Sånt kan förstöra en hunds självförtroende rejält.
Varför tror alla som dyrkar CM m fl att vi som inte gör det aldrig tar i våra hundar.
Sen vore det ju bra om fler förstod skillnaden mellan inlärning, korrigering o akutingripande.
Jag ser en skillnad precis som #89 på "brandsläckning" och inlärning, om t.ex. om en hund hugger skulle jag inte tveka att sparka undan den, dra den i nackskinnet etc. Däremot skulle jag aldrig använda mig av sådana metoder i det vanliga livet. Jag är ägare av en cavalier, har två schäfrar som daghundar och har varit fodervärd åt schäfer.
Jag är övertygad om att alla hundar kan tränas utan korrigeringar. Ärligt talat tror jag många gånger det är enklare att korrigera hunden än att använda sig av positiv förstärkning. T.ex. hundar som gör utfall är mkt jobbigt, foderhunden jag fick hem som tvååring hade stora problem med detta och det tog oss över ett år att arbeta bort det med en blandning av skvallerträning och BAT. Ofta var det skitjobbigt rent ut sagt, men det var inte hans fel.
En viktig kombination med positiv förstärkning tror jag är att tänka, varför gör hunden så här? I mitt fall hade det med frustration att göra. Om man vet varför hunden reagerar som den gör är det lättare att arbeta bort det. Om så bara för att man vet.
Jag kan inte säga att jag aldrig blir arg på min hund. Att jag aldrig blir irriterad eller frustrerad på den, eller på mina daghundar. Man är trots allt bara människa ;) Men när jag blir det försöker jag ta ett djupt andetag, stänga in dem i ett annat rum en liten stund. Det är inte hundens fel, det är jag som tagit in den i mitt liv, jag har ansvar för allt den lärt sig, den är fullkomligt beroende av mig.
Hursomhelst. Det är upp till var och en hur man vill uppfostra sin hund och jag vill inte korrigera, när det finns (i mina ögon) bättre och mer humana vägar.
#87 jag brukar dra till hennes ansikte till mig när hon vet vad nej betyder.. 🙂
#90 bra!
Det finns inte bara bättre och mer humana sätt än korrigering utan ochså mer EFFEKTIVA om man tittar på tillgängliga vetenskapliga studier.
Korrigeringar ger ett sämre inlärningresultat än positiva metoder. JAg tror ofta att vi korrigerar hunden fär vi behöver utlopp för vår egen frustration.
85 "vem gör inte det ibland?" Jag bland flera gör inte så eftersom det inte behövs. Hur kan man vilja skapa obehag på en varelse man valt att ta ansvar för?
För några år sedan anmälde jag mig och min hund till en kurs för att få hjälp med att träna bättre kontakt med honom.
Första dagen berättade alla vad vi ville få ut av kursen och jag sa att jag ville ha bättre kontakt med min hund och att han inte skulle stressa vid hundmöten.
När vi gick ut på träningsplanen med de andra hundarna så ville såklart min hund hälsa på allt och alla. Så han drog i kopplet och ville ta sig fram till de andra hundarna. Då säger hundinstruktören att hon ska visa hur man gör. Hon tar fram ett strypkoppel och sätter det på min hund. Drar upp halsbandet så långt upp på halsen som det går och sen sa hon nu drar inte din hund nå mera. Sedan gick hon förbi dom andra hundarna med min hund i koppel och kollade min hund på de andra hundarna smällde hon till han på nosen.
Jag vart så chockad så jag sa rakt ut - Att de är träningsmetoder som inte löser några problem och dom ska INTE användas på min hund. Sedan packade jag ihop och for hem.
Nä huvva….
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
#93 om hon till exempel skäller och jag har sagt till henne lugnt en gång, hon skäller igen och jag ryter till lite mer men om hon skäller då igen så "biter" jag henne över nosen med handen, inget mer🙂men hon är vuxen och vet att tyst betyder tyst🙂
men aldrig på en valp! bara en vuxen som vet vad ordet betyder och att man ska lyssna! och så fort hon slutar så blir det lek och bus! 😉

Fast många gånger tror ägaren att hunden kan/förstår när den inte gör det. Tex när den skäller. Har haft diskussionen med flera hundägare där det visat sig att dom faktiskt inte tränat/lärt in kommandon som betyder att hunden ska sluta skälla. Men dom anser att hunden ska förstå att den inte får skälla för att ägaren alltid sagt nej när den skällt för mycket osv. Nu menar jag inte att så är fallet för alla men jag har pratat med många som det varit så för.

Jag känner mer och mer att många här inne på HiF ska bravera och predika om hur man ska träna, hantera och vara tillsammans med sin hund, vad jag förstår så "fungerar" alla hundar likadant? Hundar är individer och man får anpassa sig efter individen och rasen och bara för att man tar i sin hund är man inte en djurplågare. Upplever att många faktiskt inte har den blankaste aning om vad man håller på med och jag kan förvisso förstå att man är färgstark och säger vad man tycker på ett forum , men tycker att istället för att ge er på andra hundägare så ta och granska er själva först! Tyvärr är dethär den bistra sanningen och det händer inte bara på HiF utan i det riktiga livet. Om man blir fundersam så gå fram och prata med personen i fråga, alla tränar sin/a olika och det måste respekteras. Sluta vara besserwisser och bete er som smarta,tänkande och som medmänniskor. Ni är inte bäst på allt och det är bara att inse fakta. Bara för att det kan se ut som någonting så betyder det absolut inte att det är det, som i dethär fallet "Någon som sparkar sin hund" Jag tar i Alice och är fysisk och visst ni får tolka det som ni vill men jag känner min hund bäst och skulle aldrig skada eller göra henne illa. Ta och rannsaka er själva för ni är inte störst bäst och vackrast!
Nu var jag själv med om en obehaglig händelse, där jag önskar att jag vågat säga något till hundägaren men denne hade mest troligt bett mig fara och flyga. Stackars de hundar. Fy.
#99 Man räknas lätt som besserwisser bara för att ma talar för sin sak. Men för mig är det långt ifrån samma sak.

#99 Detta är ju ett forum där man måste få ventilera sina tankar, idéer och dela med sig av sina erfarenheter. Om jag har erfarenhet av något måste jag ju få dela med mig av det utan att bli kallad besserwisser….
#98 det var "biter" jag menade🙂
Mår fortfarande dåligt över hur han hanterade sina hundar. Kan ju skriva vad det gällde. En stor man kom gåendes med två kan hade varit beagles.
De varken gjorde utfall eller skällde, tyckte de var lugna. Han försökte sätta sina hundar strax innan de mötte oss, och den ena satte sig men inte den andra. Den hängde han då upprepade gånger i strypkopplet för att det inte gjorde som han sade och satte sig. Och så hörde jag att hans hund/hundar inte fick titta på min hund. Väldigt onödigt tycker jag att strypa den så. :( Den gnydde då lite.
Jag tittade på vad han gjorde medan vi gick förbi och fick en ond blick av honom. Önskar man kunnat göra nåt där och då… När vi hade passerat en bra bit ifrån dem tittade jag bakåt och fortfarande stod han och höll på att hänga stackars hunden i kopplet. Va fan var det om. Blir faktiskt orolig för att just dessa inte har det bra hos den ägaren.

Tolka det som ni vill, men läser ni mellan raderna och använder sunt förnuft tror jag att dom flesta förstår vart det är jag vill komma med inlägget och där sätter jag punk för min medverkan i denhär tråden.
Vi är nog ett antal här i tråden som inte är inne på sin första hund, o är nog så medvetna om att alla hundar är individer o inte kan eller bör behandlas identiskt, efter någon mall, tja förutom de som förespråkar att man skall härma CM eller FS eller VS, osv.
Många av oss är så pass till åren komna att vi faktiskt sysslat med den slags hårda korrigeringsträning som så många vurmar för, det var så på SBK förr i världen, o tyvärr ff här o där i landet.
O visst funkar korrigeringsbaserad träning, men, det finns så mycket bättre metoder, om man nu vågar vidga sin horisont o se längre än näsan räcker.
105 jag avråder folk från att läsa mellan raderna på nätet. Det är så missförstånd uppstår. Bättre att man skriver vad man menar.
#106 Bara för att man håller på med fysisk kontakt betyder det absolut inte att man följer Cesar Millan och Fredrik Steen's metoder. Aldrig livet att jag skulle följa några av deras träningsmetoder, och absolut inte Fredrik Steen's!
I ett hopp om att styra upp lite, med tanke på att Hif trådar så lätt går över till extremt olika åsikter. Tillslut sitter man och diskuterar jämförelser med att fysik kontakt är grov misshandel till att posetiv förstärkning är rosa moln.
Det är inte en så stor klyfta mellan dem. Då jag tror att nästan ingen går in helhjärtat i den hårda metoden, utan man blandar.
T ex, min hund blir lätt hetsig när han leker med katten, katten är nu snart 19 år gammal och klarar inte av våldsam lek med en busig unghund. Då sätter jag en gräns ''rätt hårt'' jag tar tag i honom och backar honom ifrån katten och säger ''Nej nu får du låta katten vara hörruu!'' han fattar direkt, och går och lägger sig istället.
Vi blir fort sams igen (fast sams är väl inte rätt ord då vi aldrig fightats,) men han kommer och säger ''förlåt matte'' liksom.
Samtidigt som jag använder posetivt i agilityn och lydnad. Som man brukar säga, ''Inga nej i agilityn!'', och lydnad ska vara kul.
Men när vi är ute på promenad och han börjar hålla på med något negativt, t ex börja skälla ut en hund eller buffa lite smått på en människa (buff skälla alltså) då säger jag till ''Nej Weasly!'', fortsätter han, sätter jag mig framför honom och håller kontakt och backar honom. Ibland måste jag ta honom i nackskinnet för att han ska ge sig.
jag förstår inte hur löjligt man kan diskutera som i denna tråd, det är som att ni antar att alla hårda metoder är misshandel fast ni mycket väl vet att det inte är det. Vill be er se genom eran cement vägg och tänka realistiskt.
Jag har ingenting emot andras träningsmetoder, om det inte är träning som utmärker sig markant med riktiga slag eller liknande, då skulle jag nog få smärre chock och fråga vad hen höll på med.
Men snälla, var kloka nog att förstå att ingen här misshandlar sin hund. TS tråd är ju helt skruvad. Om det är Segra det handlar om så tycker jag Segras ägare ska få sig en ursäkt i riktiga livet!!