Hund som skäller
Vi har en Cavalier King Charles Spaniel hane på snart 2 år han skäller när vi får besök av någon. Inte när det ringer på dörren men när besöket kommer innanför dörren så skäller han och morrar hela tiden. Han skäller även när vi möter andra hundar (finns en hund han inte skäller på, en tik som är i hans ålder och som han leker med ibland). Han tappar på något vis all kontroll och man får ingen kontakt med honom alls när han skäller, sätter mig ner och försöker lugna honom men det är väldigt svårt eftersom han blir så upphetsad. Annars är han så go, snäll, och lättlärd, har gått lydnadskurs med honom vilket gick väldigt bra. Han kunde skälla då också på de andra hundarna men inte som nu, det har blivit mycket mycket värre med tiden. Kanske någon kan hjälpa oss så vi vet hur vi skall hjälpa vår fina hund.
Rockys matte.
Jag känner igen det du beskriver. Fast här började problemen eskalera i hundrastgården. Min schäferhane på två och ett halv år har alltid varit rätt "pratig" just i rastgården men tyst hemma och så. Men så de senaste månaderna började han liksom gå in i extas och började skälla KONSTANT på ALLA hundar som råkade vara där. Det var liksom inte "VOFF!" och sedan tyst. Det var: "VOFFVOFFVOFFVOFFVOFFVOFFVOFFVOFFVOFF!!!!!" Hela tiden vi var där vilket brukar vara cirka en timme. Tillslut fick vi alla nog och jag kom fram till att jag måste avbryta det hela, innan det blir ÄNNU värre.
Jag började träningen genom att hålla mig nära honom när han lekte med andra hundar, och när han började skälla gick jag fram och stötte till honom och sa "EY! Lägg av". Detta fick jag göra ett par gånger och nu räcker det att jag ropar på avstånd. Oftast ropar jag "Saaaaamyyyyyyy! Läääägg aaaaav!" Och då är han tyst ett par minuter. Man får påminna honom rätt ofta tyvärr då han lätt går upp i varv. Men jag ser klara framsteg med honom.
Jag tror du kan göra på liknande sätt med din hund. Chocka honom med en knuff eller nypning i sidan, få honom att sätta sig och ha ett "Tyst-kommando", typ "Ey" eller "Sssch". De kopplar väldigt snabbt vad det betyder.
Lycka till!
Är han osäker eller bara uppspelt?
Kan funka att avleda med godis eller leksak, försök att avleda innan ett möte och sen beröm när han är lugn och tyst. Eller att ge honom en uppgift, tex, när det kommer folk så får han något att pyssla med så han blir upptagen eller när han möter hundar på promenad, säg åt honom att stanna och hålla blicken på dig tills han lugnat sig.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Tack för alla bra tips!!
Rockys matte.
Skvallerträning kan ju vara ett alternativ :)
Skvallerträning??? Har aldrig hört talas om det!🤔
http://blandrashundar.ifokus.se/articles/4d712e7eb9cb46221d0449f3-skvallertraning?articles-1
Här kan du läsa en superbra artikel om skvallerträning :)
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
En enkel sak att prova är att slänga ut en näve smågodisar på golvet när det kommer folk - alltså precis innan ni öppnar så hunden är upptagen av det istället för att skälla.
TACK!!
Ska prova skvallerträning omgående verkar jättebra!! Ska även prova godisregn verkar också bra!!