Hundsemester
Nu är det ju rätt länge kvar men jag började ändå fundera lite på vad vi ska hitta på i sommar. Så jag tänkte höra om det finns någon här som har gjort någon liknande semester som vi är ute efter.
För det första ska hundarna kunna följa med. Det betyder att vi vill vara kvar i Sverige, för jag vill inte börja greja med pass, vaccinationer, tillstånd osv. Det betyder också att boendet måste vara hundanpassat, t.ex. en stuga på en camping där man får ha hund i stugan.
För det andra ska det finnas lite aktiviteter att göra, vara ute och njuta av sommaren, besöka något kul ställe, vi gillar det mesta. Kanske både aktiviteter där hundarna kan följa med, men det gör heller ingenting om de får vara själva några timmar, det är de vana med. Men det förutsätter ju att man får lämna hundarna ensamma i boendet.
För det tredje kommer semestern troligtvis att ligga mellan juli och augusti och vi ska ha barn i början av september. Det här betyder att aktiviteterna troligtvis inte får vara allt för aktiva. Det är inte nöjesfält som gäller, eller ovanligt långa vandringar, ingenting där man måste bära packning. Det ställer ju också lite krav på boendet, jag tror t.ex. inte att jag kan sova i tält då.
I vanliga fall brukar vi ut och vandra och tälta på somrarna, en perfekt aktivitet för en hundfamilj. Jag kommer att sakna det i år men jag kommer omöjligt att kunna vandra flera dagar med tung packning och sova på liggunderlag. Vi kommer säkert att ta bilen med packning på lite dagsturer, men det vore kul med någon lite längre semester också.
åk och campa och njut av ledigheten och sommaren med familj och hundar! 😃
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Får man ha med sig hundarna till alla campingar då, om man ska hyra stuga på campingen?
Nästan alla campingar tillåter hundar, åtminstone om du åker till camping inom scr, typ 70 % sv alla Sveriges campingar är med där. Det finns ofta en eller ett par djurfria stugor och så är resten djurtillåtna. Många har även hundbad, hunddusch mm. Om du går in på camping.se så hittar du alla campingarna och där står även info om djur 😊 Jag jobbar på en scr camping om somrarna, så därför vet jag bara hur det fungerar där 😊

Vi var iväg och campade i Ullared på örnatorpets gästranch jättemysigt, en hästgård ute i skogen med jättefina promenadvägar och badplatser. Ägarna hade själv hund och jag kan verkligen rekomendera att åka dit, om vi ville fick vi låna en hästbox och ha Alice i om vi ville medans vi var på Varuhuset och dom erbjöd sig att titta till henne och allt =)
Tack för tipset med hemsidan! Vet du om man brukar få lämna hundarna själva där också? Självklart har vi inte för avsikt att ta med hundarna på semester för att lämna dem ensamma, men man kanske vill göra vissa saker där de inte kan följa med, ut och äta t.ex.
Jag har också börjat fundera på sommarens påhitt, och jag är lite sugen på att åka några dagar till en vecka till Byske havsbad och campingen där.
Jag var där som liten och tänkte att det vore skoj att se om jag fortfarande gillar det lika mycket, och hundar är välkomna :)
#5 Där jag jobba är det inga problem! Tror att det är samma på de flesta campingar. Man har ju stugan "som sin egen" medan man hyr den så att lämna hundarna där tror jag inte är några problem alls!
#6 Ja, att åka till något havsbad låter ju riktigt mysigt. Jag är van att åka på aktiva semestrar, det blir lite att tänka om nu när vi kommer få ta det mer lugnt. Senaste semestern var över nyår, utan hundarna, och då var vi ute och surfade, då var jag gravid utan att veta om det. Och än så länge kan jag ju göra nästan vad jag vill, men i sommar går det nog inte.
#7 Jag har bara bott i en enda campingstuga sedan vuxen ålder, vi brukar ju som sagt tälta ute i naturen om vi ska campa, och det var på campingen vid Skara sommarland. Då var inte Skade med eftersom vi åkte dit för att besöka sommarlandet, men där stod det i stugreglerna att man inte fick lämna hund ensam i stugan. Men det är kanske ovanligt att det är så.
Grattis föresten! :D
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

I sommar ska vi åka ner till Öland och sova i bilen och bara åka dit vi känner, lite skillnad ifrån vad vi gjort tidigare =)
#8 Jag har i alla fal aldrig hört talas om det, men det kan ju altid vara bra att skicka iväg ett mail till de campingar man planerar att besöka och fråga om allt som rör hundar och liknande, så vet man ju.
Det kan även vara bra då vissa campingar är dåliga på att uppdatera sina sidor, som tex campingen som jag jobbar på där det stod att de hade hunddusch och så hade den varit sönder hur länge som helst. :/
Vi har alltid hyrt stuga på öland och hundarna har följt med oss flera gånger. Vi har mest hyrt privat dels för slippa bo bland alla njuta lite av att kunna gå ut på morgonen o njuta av lugnet. Men det finns ofta hus att hyra på camping där hundar tillåts, ofta är dessa bokade så det gäller att man är ute i god tid. Men jag rek att man även tar sig en titt på de privata marknaden billigare är det ofta o större hus med 😉
#9 Tack så mycket! Vi har en spännande höst framför oss och kommer nog att spendera det mesta av sommaren hemma, vi har ju inte ens sett vår nya trädgård på sommaren eller testat poolen ännu :) Men det kan ju vara kul att åka iväg på någonting också.
#10 Låter mysigt, men vi kan nog inte sova i bilen i alla fall. Jag tror inte att det skulle vara så skönt för min kropp då och så är jag rädd att det skulle bli för varmt för hundarna på morgonen. Annars låter det väldigt mysigt, jag gillar enkla och spontana utflykter.
#11 Ja, man kan ju alltid höra av sig med lite frågor innan, som du säger. Jag ska börja kika lite på campingar.
På Öland finns Eriksöre Camping som tillåter hundar, har hundbadstrand (om jag inte minns fel, finns i närheten iaf!) och även en agilitybana/hundhage. De brukar även vara olika roliga hundkurser där och ofta kan man hoppa in bara på en eller ett par träningstillfällen!
Rekommenderas varmt!
#14 Oj, vad fancy det lät för hundmänniskor! Det låter ju riktigt roligt :)
#14 Jag kollade in hemsidan och det låter ju jättebra. Helt klart ett förslag till sommaren, jag måste ta upp det med sambon :) Båda hundarna kommer att älska badet och jag tror att i alla fall Tyri skulle uppskatta att prova agility.
Kolla Lisebergs camping i Göteborg. Där finns hund-stugor och det är tiilåtet att att med hunden och bada i Delsjön som ligger alldeles nära+härliga vandringsleder i närheten. Det finns mysigt fik i stan där hundar är välkomna och det är härligt att ta skärgårdsturer och upptäcka öar vid havsbandet. Ett tips om ni vill besöka Göteborg - vet ju inte alls var ni bor eller vart ni vill åka i sommar.
#17 OT men det där cafét har jag aldrig hört talas om och jag ska föreställa göteborgare, haha! För ta och besöka det när jag miljötränar valpen!
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
#17 gbg, min hemstad <3 kanske inte den bästa att ha med hund, men det funkar. dock finns det väldigt mycket man inte kan ha med hund till i gbg… men väldigt mycket där man får ha hund!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#17 är det det som ligger vid slottskogen?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Håller med att Göteborg generellt är en ganska hundovänlig stad så det gäller att veta vart man ska gå dit man är välkommen.
#21 precis :/
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#21 Vet du några fler hundvänliga caféer?
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
I Bertilssons stuga får man ta hunden med sig in om det inte är fullt med folk.
Sedan kan man även gå o ta sig en kaffe hos Göteborg hund o kattcentrum.
Och om man fryser och vill komma inomhus med sin fyrfoting i släptåg kan man alltid slå sig ner hos Nils Coffe House på NE-terminalen.
Fyll gärna på med egna tips på hundvänliga ställen 🙂
#24 bertilssons är riktigt mysigt, rekomenderar varmt det. dom sagt, på centralen/terminalen finns det fik, men det kanske inte är så roligt en varm sommardag..
_(f.d MelvinMimmiLufsen)