Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4522 ggr
Virvlan
0

Blev biten idag

Jag var på väg hem från en tenta jag gjorde i skolan idag. Jag passerar ett hus och får syn på en vit hund, typ jack russell.

Den ser mig och kommer springande mot mig. Attackerar mig.
Hoppar på mina ben. Det gör ont.

Ägaren står på trappen och visslar i en visselpipa. Jag skriker att hon ska ta hand om sin hund. Jag är inte hundrädd men de var obehagligt hur hunden uppförde sig.

Jag har gått en liten bit och känner att det börjar göra fruktansvärt ont i mitt högra ben. JÄTTE ont. Jag vet inte om hunden har rivit mig med sina vassa klor eller rent av bitit mig.

Jo mycket riktigt har hunden bitit mig i låret. När jag kommer hem gör de skiiiiiiit ont och min sambo säger det blöder på benet. Vi åker till akuten. Jag får stelkrampspruta och de fotograferar bettet.

Har även polisanmält det.

Varför gjorde hunden så? jag bara gick förbi huset. Gjorde ingenting för att hunden skulle bita mig.

Vad borde jag göra? ta kontakt med ägaren?

Xristina
10

Jag tycker absolut att du ska kontakta ägaren. Det är ju dokumenterat att dennes hund har bitit dig, vilket är ägarens ansvar.

[Forest]
10

Bra att du polisanmälde detta. Ägaren verkar inte vara så mån om vad sin hund pysslar med eftersom man står kvar på trappan o visslar på sin hund när någon ropar ta bort er hund… Svagt av hundägaren.

Varför vissa hundar gör så här, utråkade kanske mentalt ostabil.

[madelaine]
3

Usch, jag var med om samma sak för nåt år sedan, fast då var det en rottis som bet mig över höften. Kände när jag kom hem att det gjorde ont och att det blödde ordentligt. Råder som föregående, försök att kontakta ägaren till hunden.

[RMSLiners]
1

Fy fan för sådana hundägare, ursäkta mitt språk. Bra att du polisanmälde och jag hoppas du angav vart ägaren bor någonstans till polisen. Jag har varit med om liknande men då två schäfrar som ägaren släppte med flit på mig när jag skulle till skolan när jag var yngre. Hundarna slet ner mig på backen och högg och drog i mig som om jag vore en kamptrassa. Ägaren står bredvid och skrattar.

sasha_setter
5

#4 SKRATTAR!?!?!?!?! Fy vad elakt!!! Gör något istället!

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Karmatarerskanise
4

Bra att du anmält det! En del människor ska inte ha hund. Kan man inte ta ansvar för dom ska man inte ha dom.

Hoppas såret  läker bra.

Virvlan
3

Ja det finns hemska människor. Jag ska imorgon kolla upp exakt gata och nummer och vad personen heter. Sedan ge de uppgifterna till polisen.

felzena
1

Tycker du ska kontakt ägaren omedelbart. Lite OT nu. Har en vän som vart biten av en schäfer för flera år sedan. Hon var ca 4-5 år och var ute och gick med hennes föräldrar. Då stötte dom på sina granner med deras schäferhund(min vän och hennes familj var bekanta med ägaren och hunden sedan tidigare) min vän frågade om hon fick klappa hunden och de svarade ja. När hon gick fram till hunden och skulle klappa den så högg den min vän rakt över ansiktet. Nu 20 år efter har hon fortfarande kvar ett stort och synligt ärr, hon behövde sy kring 30 stygn. Hunden avlivades direkt efteråt. Vad de här berodde på vet ingen. Just innan avlivningen vart vetrinären och klämde och kände på hunden om den hade ont någonstans med de verkade den inte ha.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Flaxa
1

#8 Just barn kan en del hundar uppleva som väldigt hotande, de beter sig liksom knasigt i hundens ögon. Oberäkneliga. Är hunden dessutom i koppel och ett barn stapplar fram mot den kan den nog känna sig väldigt trängd. Det innebär dock inte att en hund ska hugga på det där sättet, låter inte som en sund hund alls. Men personligen låter jag inte sådana små barn gå fram till min hund i koppel. Vill barn hälsa på min hund så säger jag alltid att de får hälsa OM min hund frivilligt går fram till dem, annars kan han känna sig trängd och det är min uppgift att inte utsätta min hund för sådant. Han skulle dock aldrig göra som hunden din vän råkade ut för. Så den hunden var nog inte sund :(.

Virvlan
0

Jag vet inte om jag vågar gå dit heller. HUNDEN kanske hoppar på mig igen OCH jag kommer nog bli arg och ledsen. Kanske kan jag lägga ett brev i lådan?

sasha_setter
6

#10 Brev i lådan verkar som en bra idé, men du bör utsätta dig för snälla Jack Russells så att du inte blir rädd.. Som att sitta upp på hästen efter att ha ramlat av. ;)

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Virvlan
0

Jag är inte rädd för hundar. Men jag känner nog att jag är lite rädd nu.

Tack för era svar. :)

[Forest]
2

10 Jag förstår dig helt. Jag skulle inte heller lita på den hunden o ägaren gjorde föga för att se hur det var med dig trots du ropa.

Min son har blivit biten av jr med den hade tidigare anmälning på sig ang bitit barn även denna traska ute fritt då den smet från trädgården pga avsaknaden helt av staket och bet barn på skolan. Hunden lever inte än men levde många år fast med koppeltvång.

Virvlan
0

hur ska man gå tillväga för att kräva skadestånd?

[Tess86]
1

#14 Det första man ska göra för att anmäla i huvudtaget är att fotografera skadan, så att det finns bevis i efterhand. Om du kan kräva skadestånd eller inte har jag tyvärr inte koll på.

Mischa
0
Virvlan
0

Tack för svar. Jag kommer kräva en hel del då jag har jätteont och kommer säkerligen få ett ärr.

Ska till polisen igen på måndag och ge mer uppgifter och ska fråga hur jag ska göra sedan.

Sofie-Marie
4

Jag tycker dock att du bör prata med ägaren först (alltså så snart som möjligt). Kanske har hon en helt annan bild om vad som hände och då har hon rätt att försvara sig.

Jag blev hundbiten för ungefär två år sedan, av en stor 40kg tik. Så jag vet att det är inte ett dugg skönt. Blev stygn och stelkrampspruta. Men anledningen till att den hunden högg mig var för att hon inte gillade min hund. Alls. Vi var i hundrastgården när detta inträffade. Jag valde alltså att inte anmäla och krävde ingen som helst ersättning. Hon mådde dåligt nog om det var över händelsen. Visst, aldrig ett okej beteende att en hund biter en människa (eller hund) men jag tycker ändå att man skall ge alla en rimlig chans till förändring.

WhiteBunnyWithBlueEyes
0

#4 vad var det för människa ?? 🤔

Virvlan
5

Denna människa såg inte vad sin hund gjorde och jag vill inte prata med henne. Hon stod bara på trappen och visslade på hunden. Den attackerade mig när jag gick förbi huset. Hon såg ingenting. Och som sagt var så upptäckte jag bettet när jag kom hem.

Jag kommer kräva ersättning för allt ja fått betala och för sveda och värk. Jag orkar faktiskt inte bry mig om henne och hennes hund.

Jag låter polisen ta hand om detta. Jag lider fruktansvärt av detta.

Driva
1

Tyvärr så får man inte ersättning för sveda och värk här i Sverige, utan du kommer få ersättning för eventuella utgifter du har haft. Om du får ett bestående ärr, kan du om du har tur få ersättning för det, men det beror mycket på vart det sitter och hur "fult" det är… tyvärr

Besök min blogg: http://bumpi.se

Sofie-Marie
5

Jag måste säga att jag känner att du visar upp en smått barnslig sida. Om hon inte ens såg vad som hände, hur hade hon kunnat stoppa hunden? Uppenbarligen märkte hon att den försvann, ja, eftersom hon visslade på den. Men att hunden bet dig har hon ingen aning om och har därför inte kunnat söka upp dig och kolla hur det är med dig, erbjuda sig betala vårdavgifter, ingenting. Absolut var det fel att hunden bet, men som jag förstått det försökte den inte direkt döda dig så jag förstår inte hur man kan lida av det hela? Utöver att hundbett då gör ont.

Så om polisen mot förmodan överhuvudtaget går vidare med detta kommer dels ägaren antagligen få en smärre chock eftersom du inte berättat att det hände och dels kanske hon nekar till allting och du får inte en krona i ersättning.

Ibland är det bättre att ta saker och ting privat, istället för att blanda in auktoriteter.

Wellcraft
3

Varit med om likadan sak.. Dock var det en rottishane på 60 kg.

Hunden var lös på en stor gräsmatta, jag passerade minst 50 meter bort, då springer hunden emot mig och jag är inte hundrädd men tyckte det var obehagligt, för den sprang verkligen rätt emot mig, saktade inte ner.

Trots tung hund var den snabb, jag tänkte att den vill väl bara hälsa, hann ju inte direkt hoppa undan. Icke sa nicke, hunden saktade inte ner framför mig och jag skyddade mig med armarna för ansiktet när den hoppade på mig, som tur var fick den tag i min jacka och inte i min hud, men den slet av HELA jackärmen utan problem.

Hade stukat foten så jag hade en krycka och den räddade mig kan jag ju säga, efter att min hjärna förstått allvaret som slår jag till hunden med den och den hejdar sig och ryggar bakåt, vill inte få kommentarer att jag är djurplågare men när man blir anfallen av en såpass stor hund då reagerar man enbart efter instinkt..

Den hunden avlivades men hennes valp finns kvar (amstaff rottweiler) och är så mentalt instabil så det inte finns, inte hundens fel då min kompis känner ägaren och han har tydligen slagit hunden som valp och den har bott i ett litet rum under trappen hela uppväxten i stort sett och därför är den hunden väldigt, väldigt strykrädd.. Sjukt vilka djurägare det finns.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Virvlan
3

Ursäkta? verkar som du tar denna ägare med hunden i försvar. Jag anser att man ska ha koll på sina djur och jag skrek till henne att ta hand om sin hund. Alltså fattade hon att den sprungit fram till mig men inte att den bitit mig.

Ja har lämnat en lapp i hennes brevlåda eftersom ja inte vågar gå dit om hunden attackerar igen. Alla som jag pratat med anser att ja ska polisanmäla och det har jag nu gjort.
En hund som attackerar och biter mår inte bra, kanske vore rent av bäst med avlivning. Tänk om de varit ett barn som gått förbi? Då hade hunden huggit detta barn i ansiktet, halsen. Då kanske barnet rent av dött? vem vet.

Nej ushh..  tack för alla svar. Detta kommer nog bli bra. :)

Virvlan
0

Wellcraft det var självförsvar. Jag hade nog också sparkat hunden som attackerade mig om jag hade hunnit. Jag ÄLSKAR DJUR!! skulle aldrig någonsin skada dem. MEN när de gäller liv och död. MIG OCH DEN.. Då ska man akta försvara sig.

[Timantis]
3

I Sverige råder strikt ägaransvar. Vilket betyder att du har ansvar för allt som hunden gör. Ska man ha hunden lös så ska man tíll 150 % veta att hunden kommer direkt på inkallning. vilket denna hunden uppenbarligen inte gjorde. Man får inte ha en hund som springer runt  kan attackera folk.

Akire1
3

Det verkar uppenbart att du blev rädd Virvlan men låt det inte ta över sunt förnuft. Som jag förstår det av vad du har skrivit sa du åt ägaren att ta hand om sin hund vilket hon också gjorde (om än för sent) Det finns förmodligen ingen möjlighet att ägaren uppfattade att hunden bitit dig då du inte själv visste att du blivit biten förrens någon annan tittat på såret och då blev du riktigt rädd verkar det som så rädd att du på allvar tror att den  5 kg tunga jack russeln står färdig att attackera (och döda dig??)innanför dörren om du ringer på och har lite stake och pratar med ägaren också, inte bara lämnar en jäkla lapp.

Det hade gjort mig allt annat än samarbetsvillig kan jag säga…

Inte nog med det så säger du att du älskar djur men bara någon rad upp har du inga problem med att avliva hunden.!!! Om du älskar djur så kanske det finns andra lösningar som hundpsykolog och liknande att ta till i första hand

Det är tråkigt det du har varit med om, det gör ont att bli biten men att göra en höna av en fjäder hjälper ingen. Polisanmäl för allt i världen om det känns rätt för dig hundar ska inte bitas oprovocerat, varken stora eller små och allt för många småhundsägare tror att dem inte gör någon skada för att de är just små, speciellt  om den har bitit tidigare är det ett problem, om inte…Vad var det som fick honom att reagera så på dig?

Wellcraft: Vill bara säga att den hunden hade jag också fotat om den hade kommit rusande mot mig och min hund. Din händelse går helt enkelt inte att jämföra med denna

Lamina
9

TS har ingen som helst skyldighet att gå och prata med ägaren om saken. Ägaren hade inte koll på hunden. Hunden bet en människa. Då har ägaren gjort sig skyldig till ett brott. Det spelar liksom ingen roll att det bara är en liten hund på 5 kilo, TS har all anledning att vara rädd för att bli biten igen. Och det finns inget som säger att ägaren skulle ha bättre koll nu, så att det faktiskt inte skulle upprepas. Då är det väl skit samma om en upprepning "bara" skulle resultera i ett litet "oskyldigt" bett till och inte direkt medföra dödsfara.

Att säga att TS ska övervinna sin rädsla och gå och prata med ägaren är som att säga att någon som blivit rånad och hotad med kniv ska gå och prata med rånaren istället för att ta det med polisen. Visst, i rånarens fall är det ju bevisat att människan ifråga är dum i huvudet, vilket ju hundägaren inte nödvändigtvis behöver vara. Men är man rädd för att bli utsatt för samma sak igen så ska man definitivt inte utsätta sig för det bara för att "göra rätt för sig". Då tycker jag hundägaren kunde gjort rätt för sig till att börja med så hade TS sluppit allt dethär. Nu gjorde h*n inte det och då kan h*n gott få stå för följderna.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Akire1
1

Det är väl ingen som sagt att man har någon skyldighet !!! Det  är en förbannat dum liknelse att jämföra en rånare och en 5 kilos hund två helt olika HELT olika händelser och går inte ens att jämföra helt ofattbart att ens komma på tanken att skriva det… Om du läst mitt inlägg ordentligt Lamina  så säger jag inget om att inte polisanmäla händelsen eller hur, däremot finns det inget värre än människor som stoppar otrevliga lappar i brevlådan istället för att prata med personen ifråga , det var trots allt inte ägaren som bet henne eller hur ? Speciellt så upprörd som personer kan vara när de upplevt något hemskt eller otrevligt så brukar inte dessa lappar vara så produktiva. Som jag sa innan så är det ingen som blir hjälpt av att göra en höna av en fjäder vilket du tydligen inte håller med om då du absolut tycker att hon har "all anledning att vara rädd" vilket i mitt tycke är helt obefogat.  Om det nu hade varit ägaren som bitit henne DÅ hade hon haft all anledning att vara rädd. Jag förstår inte hur man hjälper någon genom att spä på dess rädsla och jag lär väl bli ovetandes om den saken då jag tycker detta har spårat ur fullständigt och inte lägger fler kommentarer i detta fält såvida inte någon annan gärna vill hoppa på mig…

Lamina
7

#29 För det första var inte mitt inlägg riktat specifikt till dig. För det andra så har jag inte sagt nånting som på något vis skulle kunna tolkas som ett påhopp. Men vissa personer ser ju gärna sig sjäv som offer och tror att alla är ute efter att vara elaka mot dom och göra dom illa.

Jag anser inte att det är en dum liknelse. Jag har själv blivit rånad, med en krossad glasflaska. Jag vart inte rädd då (bara förbannad, jag pucklade på den idioten) och är inte rädd nu. Men min syster vart rädd, och det påverkade henne enormt. Hon vågade knappt gå ut efter det. Jag har också blivit biten av en hund, och det kan jag säga dig, att det gjorde mig rädd. Jag vart rädd för den hunden, och andra hundar. Jag höll mig undan från hundar jag inte kände i flera år. Och jag har fortfarande lite problem med hundrädsla än idag, 15 år senare. Det påverkade alltså mig lika mycket som min syster vart påverkad av att vi vart rånade. Vi är alla olika och blir påverkade olika av olika händelser. Vad som ses som trivialt för en kan skrämma en annan för livet. Så jag tycker inte någon har rätt att racka ner på någon annans rädsla och säga att dom minsann får skärpa till sig och gå och reda ut saken.

Jag skulle aldrig för mitt liv vågat mig i närheten av den hunden igen. Det gör ont att bli biten, fruktansvärt ont, och det är ingen risk jag skulle utsätta mig för om jag inte måste. Hade någon sagt åt mig att jag skulle gå och prata med ägaren av hunden som bet mig hade jag vägrat om det fanns minsta risk för att hunden skulle komma åt att bita mig igen. Och det vet vi ju inget om hurpass bra koll ägaren skulle ha på hunden denhär gången. Så nä, jag anser att TS har full rätt att skita i att gå dit. Det är inte TS fel det som hände och då kan inte på något vis ligga på TS ansvar att reda ut det.

Och helt ärligt, tycker du verkligen att det är värre att någon lägger en lapp i någon låda än att man inte har koll på sin hund så den biter folk? Om inte, då tycker jag du ska ge *** i att racka ner på TS handlande och inse att inget av dethär hade hänt om hundägaren hade haft koll på sin hund. Nu hade inte hundägaren det, och då får hon faktiskt ta konsekvenserna för det.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
3

Jag är så less på folk som inte håller koll på sina hundar. Det skapar hundrädsla, förvärrar den och stressar människor som redan är rädda. Hundarna kan skada folk. Jag tycker sånna människor ska ha sig en rejäl läxa.

Jag har också hund, och jag har stenkoll på honom. Han kan gå lös, men jag har honom inte lös vart som helst för det. För bara det kan skrämma folk. Jag bodde förut i ett område med många hundrädda personer, och jag skämdes rent ut av att folk rädda för min hund. Jag hade honom alltid gåendes tätt intill mig för att visa klart och tydligt att jag hade koll och att dom inte behövde vara rädda. Och visst hände det att folk frågade om dom fick klappa när dom såg hur snäll han va. Och då hälsade han snällt på folk, som en normal hund ska göra. Jag skulle skämmas ögonen ur mig om han skrämde någon, och dö av skam om han skadade någon. Men det kommer inte hända, för den chansen får han inte. 

Jag anser att det är alla hundägares plikt att ha denna respekten för andra människor, och jag har inget medlidande för hundägaren som diskuteras i denhär tråden. Även om så hunden bara har rymt, för då borde hon ha ansträngt sig mer för att få hem den igen.

//Lamina

Lilllens
2

Jag förstår verkligen inte hur man kan försvara hundägaren i denna situation alltså.. Folk måste lära sig att ha koll på sina hundar!

[RMSLiners]
0

#19 Alkoholist.

oh-la
3

i den här tråden har vi ju verkligen gått till botten med varför småhundar ibland är som dom är. med inställningen att det är storleken på hunden som avgör ansvaret är det klart att det finns många odrägliga småhundar i det här landet. dom är ju så små, så dom kan knappast döda någon. det spelar väl ingen roll att hunden inte försökte döda henne (vad det nu ska ha med saken att göra, det är väl bara grader i helvetet eller??). en hund ska inte oprovocerat bita. om nu TS stod på gatan och skrek att ägaren ska ta sin hund, ja, då ska ägaren komma oh hämta sin hund, eller i alla fall reda ut vad hunden gjort. det behöver ju inte vara så att den gett sig på någon, den kunde ha utsatt sig själv för fara och sprungit slalom mellan bilarna på gatan, gett sig efter en katt eller vad sjutton som helst.

och ja, man kan bli rädd även för en liten hund. det handlar inte om att ha stake och ta tag i sig själv, det handlar om att man faktiskt har blivit attackerad och biten, om än av en liten hund, och därefter känner sig skakig och rädd. är inte personens egna upplevelse och rädsla viktig? eller han man rätt att sitta bakom sin dator och klanka ner på folks upplevelser. själv är jag livrädd för sprutor, DET är en obefogad rädsla för något som är helt ofarligt och (till skillnad från rabiata små hundar) till för att hjälpa mig. spelar ingen roll, jag är lika jävla rädd ändå. rädslor är sällan rationella, även om jag tycker att TS har all rätt på jorden att vara rädd för den här hunden, som faktiskt gett sig på henne och bitit henne och till på köpet verkar ägaren måttligt intresserad av vad jycken pysslar med, så vad säger att det inte kommer hända igen? även om en rädsla inte är rationell, som min spruträdsla, är den inte mindre verklig. att vissa sedan saknar nått i sin empatiska förmåga, ja, det är ju tråkigt, men låt det inte gå ut över TS som blivit oprovocerat hundbiten.

att ägaren till hunden inte skulle vara samarbetsvillig om man inte tar detta öga mot öga, ja, det är ju en risk. men det är också därför detta avgörs på annan ort än mellan de två inblandade parterna. ägaren behöver inte vara samarbetsvillig eftersom det är polisanmält.

Virvlan
3

Oj det här börjar spåra ur. Jag är inte rädd för hundar men känner nog att jag inte är lika öppen mot dem i dagsläget.

Jag vet ingenting om kvinnan med hunden därför låter jag polisen avgöra detta. Som sagt var kommer jag inte gå dit och prata med henne. Eftersom jag inte vill ha bråk och jag vet inte hur hon eller jag kommer reagera. Jag vet inte ens om hur lång tid de tog innan hon fick fatt i hunden efter att jag gått där ifrån.

Jag har gjort det jag anser vara rätt. Hundar och andra djur är sällskapsdjur och om dom inte uppfyller dessa krav behöver man se över detta.

Sen spelar de ingen roll om hunden är stor eller liten. Visst en stor hund har större mun. Men vadå? de är lika hemskt för det.

[Doglovers]
6

TS Det finns något som heter "strikt hundägar ansvar" Man ansvarar alltså för allt hunden gör.

Så jag kan råda dej till att gå över och prata med hundägaren. (Ta med dej någon i sällskap om du känner dej osäker.)

Berätta hur du tänker göra så hundägaren vet alla turer som komma skall.

Råkade ut för en stor hund som högg tre av mina hundar. Så här i efterhand tror jag hunden försvarade sitt hem och bilen som stog rakt över vägen. Men ägaren fick stå för alltihop. Hos veterinären så sa allihop att det måste polisanmälas. Nu gjorde jag inte det då det var en rätt gammal och sjuklig kvinna som hade hunden och den blev även avlivad samma dag. Men alla omkostnader fick hon stå för. Det drogs på hennes hemförsäkring. Har man en tilläggsförsäkring blir det ganska smidigt. Hennes reaktion var nästan att det var mitt fel. Men där ger jag mej aldrig. Hon var själv rädd för hunden, vilket den kände.

Så lyssna till polisen och löp linan ut.

Jag står helt på din sida.

Virvlan
1

Tack för er omtanke. :)