Hundar ensamma i stan
Hej!
Jag har en liten fråga som jag väldigt gärna skulle vilja ha svar på.
Idag när jag var i nordstan i Göteborg så såg jag att en tjej satt och klappade två hundar som någon hade lämnat utanför ÖoB. Hundarna verkade helt förskräckta tills tjejen lugnade ner dem genom att prata lugnande med dem och klappade om dem. Båda hundarna var ganska så små, dem skakade något förfärligt och gnällde ynkligt. Tjejen verkade inte känna hundarna men satt kvar tills ägarna kom. Hur som helst, jag såg att den ena hunden försökte trycka sig så tätt intill tjejen som möjligt och när hon försökte resa sig så hoppade hunden nästan upp i hennes knä, ungefär som att den sa "lämna mig inte". Hon satt kvar och jag fortsatte att kolla på dem medans hon satt ch pratade med hundarna och allt fler folk samlades runt om henne och kollade oroligt på vad det var som hände. Alla kunde se att hundarna skakade väldigt mycket, och folk som gick förbi stannade till och kollade på hundarna. Vissa gick vidare och vissa stannade tills ägarna kom. Jag stannade och kollade och ställde mig lite närmre för att kunna få en bättre syn på hundarna. Den vita hunden hade väldigt långa, gula klor, och smutsiga ögon och päls. Jag funderade på om jag skulle fråga tjejen om hon visste vem hundarna tillhörde men innan jag hann fråga så gick en liten tjej fram och frågade henne varför hundarna var så rädda och hon svarade "jag vet inte", hon kollade sedan på en annan tjej som jag gissar var hennes vän och sa något liknande "tror du att någon har lämnat dem här eller tror du att ägaren kommer tillbaks". Hur som helst så stannade hon och jag stod en bit bort och kollade (Jag är allergisk och kan inte gå för nära), tillslut kom en tjej och en kille och tog hundarna och gick, men något kändes bara så fel med hela situationen. Hundarna verkade inte må bra alls, och hur kan man göra något sånt mot sina hundar? Nu efteråt har jag bara en dålig känsla i magen. Skulle jag ha gjort något? Vad kan man göra i en sådan situation? Tjejen som satt med hundarna verkade inte heller må så bra när ägarna kom, utan hon såg väldigt orolig ut, likaså gjorde dem flesta runt om. Är det här vanligt? Jag har sett hundar utanför affärer innan, men dem här hundarna verkade verkligen rädda, och dem verkade inte må bra alls. Ush, jag mår så dåligt och jag har så dåligt samvete av att jag inte gjorde/sa något.
Är ju lätt att vara efterklok men jag tycker du iallafall kunde gått fram till den tjejen som hundarna verkade ty sig till och prata med henne och tillsammans kanske ni hade samlat mod och kunnat prata med ägarna? För oftast stämmer ens magkänsla tyvärr. Känner man att något inte rätt är det oftast så. Och sen att hundarna såg vanvårdade ut är inte heller jätte bra odds.
Det finns inte så mycket du kan göra nu eftersom du inte vet namnet på ägaren eller dylikt utan det enda du kan göra om det skulle inträffa någon mer gång är att agera. Hellre en gång för mycket än en gång för lite.
Hm. Det är svårt det där. "Skulle jag, skulle jag inte". Men jag själv har en schäferhane på snart tre år och honom brukar jag inte lämna utanför affärer i stan pga stöldrisken. Dock så har vi ett mindre centrum där jag bor så skall jag inte storhandla brukar jag ha med honom dit. Då är det inga problem. Han sitter och väntar på mig tills jag kommer ut igen. Men är min flatmate med så blir han helt hysterisk. Han skäller/skriker när vi lämnar honom utanför och är inte alls glad över situationen. Det är säkert många som går förbi som tycker det är synd om honom, men nej - det är inte ett dugg synd om honom. Han har bara blivit pjoskad med alldeles för länge. Han får helt enkelt lära sig att vara själv ett par minuter. Nu vet jag ingenting om de här hundarna du beskriver så jag kan inte direkt yttra mig men att hundarna såg skitiga ut tycker jag inte är tillräckligt med underlag för att misstänka vanvårdnad. Jag måste också säga att jag förstår inte riktigt what the fuzz is about. Sitter en hund och skakar och man då kramar om den och pjoskar med den så stjälper man den istället för att hjälpa. Det vill säga att den kan bli mer rädd i kommande liknande situationer.
Visst kan man alltid upplysa ägarna om att hundarna verkade väldigt rädda och fråga om hur hundarna mår osv, men så mycket mer kan man inte göra. Det är tillåtet att lämna hundar utanför affären medan man handlar, även om de flesta människor tycker att det är ansvarslöst, men därför kan man inte göra något åt det. Man kan inte anmäla någon för att ha lämnat hunden utanför affären.
Att hundarna var smutsiga kan ju bero på vädret, att hundarna gillar att rulla sig ute eller liknande. Men smutsiga ögon och långa klor låter ju tyvärr inte så bra, men det enda man kan göra i så fall är att fråga ägarna om det.