Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 915 ggr
Swadika
1

Skulle ni tveka att anmäla?

Jag har varit medlem här ett tag nu och sett ett flertal inlägg där folk ber om hjälp med släktingar, vänner, bekanta som behandlar sina djur illa.

När folk säger åt dem att anmäla till länsstyrelsen så backar de genast och antingen slutar svara i tråden eller säger att de inte kan anmäla för att det är en släkting eller en vän.

Det kanske är jag som är konstig, men jag skulle inte tveka om jag ser att ett djur far illa, om jag pratat med personen. Även om det var min kompis eller släkting.

Men är jag verkligen den enda, skulle ni tveka att göra en anmälan?

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

felzena
4

Hade det varit en vän/släkting hade jag tagit ett rejält snack med den personen innan. Jag hade sagt rakt av vad jag tyckte och tänkte och att den är inte kapabel till att ha ett husdjur. Hade även sagt att fortsätter detta så kommer jag lägga en anmälan. Vart det inte bättre då så tvekar jag inte på att anmäla. 

Är det någon okänd person så anmäler jag utan förvarning. MEN då ska jag veta säkert att djuret behandlas dåligt. De ska ex. inte vara ett rykte ner på stan eller dylikt.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Swadika
1

Ja men då är det som mig, jag skulle självklart prata först, kan ju vara så att personen inte vet eller inte vet hur man ska fixa det. Men sen, ja då skulle jag anmäla för djurets skull. Tycker det är så fel att ett djur ska lida bara för att man känner ägaren

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[RMSLiners]
2

Nej. Jag hade inte tvekat för anmäla kan man göra anonymt om man vill. Hade troligen inte anmält anonymt själv för en person som misshandlar ett djur eller behandlar de illa har ändå inget i mitt liv att göra. Så är det en vän är jag villig att slå sönder vänskapen för att rädda ett djur med anmälan (om ett samtal inte nått sitt syfte) och är det en släkting är jag villig att säga upp kontakten något jag redan gjort med en släkting av just denna anledning. Låter kanske hårt men jag kan inte med människor som gör illa andra vare sig det är djur eller andra personer.

Swadika
0

#3 Nae men jag förstår dig precis, tycker inte alls det låter hårt. Skulle gjort precis likadant

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Lathundarna
0

Jag har anmält. Har gett en veckas tid för ägaren att hitta en lösning på, sen har de fått vara med när jag ringt in. Jag hymlar inte. Men när det gäller nära familj förstår jag om folk är rädda för att det ska bli infekterat och bråkigt. Det är ju inte helt osannolikt.

LinaLj
2

Jag anmälde en av mina vänner. De hade parat sin hona och det blev en valp i kullen. Eftersom det var en korsning så var den inte så lättsåld och de har ingen pli på sina tre vuxna hundar vilket gjorde att den lilla fick en hel hög med ovanor. Så för att slippa ta tag i det så fick hon bo i en liten bur och hade inte tillgång till vatten.

Först försökte jag prata med dem om att det inte var bra för hunden och dessutom olagligt. Svaret blev "Det vet jag men jag orkar inte med när hon är så jobbig". Dessutom blev det ju inte bättre av att valpen fick överskottsenergi av att sitta i en bur 15-17 timmar om dagen. Inte konstigt att hon var som en tornado när hon fick komma ut. 

Så jag anmälde dem, vet dock inte om något har hänt eller inte. Nu har de dock hittat en köpare till valpen så jag hoppas hon får det bättre.