Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 13677 ggr
[AndreaPirlo92]
9

nybörjarhund

Vilken är bästa rasen för en person som aldrig haft hund tidigare? :)

[eeklund]
1

Jag tycker Chinese Crested är rätt härliga hundar att ha som första hund :). Man får vara envisare än hunden, det gäller alla raser. Men av egen erfarenhet tycker jag att jag valde rätt första hund.. sen hade jag inte så stort val heller då jag inte tål nån annan ras :P.

joheck
6

Det beror på vad man vill göra med hunden.

[AndreaPirlo92]
0

Jag har en perserkatt, så jag måste ju isånafall få dem att bli vänner :)

men annars så vill jag ha en ganska lugn hund, men som ändå kan ha sina påhitt ibland, om ni förstår? Gärna inte för mycket hår. Har funderat på fransk bulldogg men många säger att den är svår. Men har fallit så för dess personlighet.. 🙂

Frida B
3

#3 för att kunna rekomendera en ras måste du säga vad du har att erbjuda hunden, vad du vill göra med den. Alla hundar kan bo med katter, bara man lär dom i tidig ålder :)

Du kan ju ta en titt i grupp 9, där är de flesta sällskapsraser. Du kan ju kolla upp vilken som intresserar dig mest 

grupp 9: http://www.skk.se/hundraser/?group=9

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

joheck
1

Ta dig en titt bland dessa. Pudel, papillon/phaléne och bostonterrier går nog bort dock då de tillhör de något mer aktiva raserna i gruppen.

Fransk bulldogg har endel hälsoproblem som du bör vara medveten om. De är även väldigt envisa hundar.

[AndreaPirlo92]
0

Vilken hundras har minst problem med hälsan?

felzena
1

Det finns nog ingen ras som utmärker sig för att vara en bra första hund. Nog för en del raser kräver mer av sin ägare när det gäller aktivering och uppfostran men för det behöver inte de vara en "dålig" ras för en första- hundägare. Utan det beror helt på hur mycket tid man är beredd att lägga ner och att man vet vad de är för hund man kommer ha i andra ändan av kopplet när den växer upp. Nu vet jag inte vad du vill göra med hunden. Om du vill ha den som enbart sällskap eller om du vill testa på någon hundsport. Så skriv gärna mer utförligt vad du vill göra med hunden. :)

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

[Teddies matte]
1

Du måste tänka lite mer på vad du ska ha hunden till, vad för typ av hund du söker, lista upp allt du vill ska stämma in på en framtida hund och utgå sedan från det.

Alla hundar kan vara bra förstahundar, det beror ju bara på hur mycket kunskap och erfarenhet man samlat på sig.

[AndreaPirlo92]
0

Först och främst sällskap. Jag har alltid bara haft katter så jag vet egentligen inte så mycket om hundar, men har mer och mer börjat intrssera mig för dom. Hunsporter med jag inte riktigt, vad finns det för olika? :)

Frida B
1

#6 som sagt, innan vi kan svara på dina frågor vill vi gärna veta vad du kan erbjuda hunden för liv :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Teddies matte]
0

#9 Pälsvård? Speciella egenskaper hunden ska ha/inte ska ha? Storlek?  o.s.v måste du tänka på.

Någon av Bichonraserna kanske kunde vara intressanta?

[AndreaPirlo92]
0

Jag har mycket tid, så ja, jag kan erbjuda den det mesta!

joheck
0

#6 Bichonerna är friska hundar tex. Kom gärna in på Bichon och ta dig en titt!

Frida B
0

#9 oj, det finns massor av hundsporter! agility, freestyle, treiball, bruks (ingen sport, men räknar med den) o.s.v, vill du veta mer får du gärna skicka ett PM :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[AndreaPirlo92]
0

Gärna en mellanstor ras, varken för liten eller för stor. Den får gärna vara lite ''rolig'' och ha sina påhitt som sagt. Ingen hund som är för stark eller leker för hårt. Päls får gärna vara kort eftersom min perserkatt redan hårar tillräckligt 🙂

Frida B
0

#15 schnauzer? :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[AndreaPirlo92]
0

#16 ja dom verkar ju vara rätt fina :) men hårar de inte?

[eeklund]
0

#15 Chinese Crested är rätt påhittiga och har ingen päls typ ;), hehe. Men då är det huden man får se efter :). Bad en gång i veckan, smörja in, peela osv. Det är lite små jobb men jag tycker det är kul i alla fall :).

Min Molly är anpassningsbar och tar seden dit hon kommer ungefär.. sover vi borta så gör det henne ingenting, hon älskar människor och är däremot lite försiktig mot andra hundar men sånt är individuellt :). Hon tål inte spannmål så då kostar maten lite mer men det är väl sånt man får räkna med också om man vill sin hund väl :).

Ett litet tips bara :).

joheck
2

#16 Nu vet jag inte vilken storlek du syftar på men mellan är på tok för krävande för vad ts verkar villig att ge en hund.

#17 Nej dom hårar inte utan trimmas.
 Jag skulle tipsa dig att börja med att läsa på om hundar allmänt innan du börjar fördjupa dig i vilken ras som kan passa.

[AndreaPirlo92]
0

#18 jag har en sambo att komma överens med också, och jag vet inte riktigt om han gillar chinese crested.. och sen på vintern, klarar de gå långa promenader? måste ha kläder på sig eller? 🙂

men tack för hjälpen.detta får mig att fundera ordentligt!

[eeklund]
0

#20 En vinteroverall måste dom ha, inte jobbigt att ta sig 3 minuter att klä på! :) Om du vill gå långa vinterpromenader passar nakenfisen dig inte.. för dom får lätt köldkramp men då finns det ju skor att ha OM man nu vill gå långt och så.. men jag själv vill inte utsätta min lilla tjej för den extrema kylan vi kan ha :P. Visst har jag skor hemma om det skulle behövas men overallen är öppen kring runmpa och kisshålet och där fryser hon säkert på vintern samt i ansiktet där pälsen är gles :).

Annars är det en underbar hund! :)

Frida B
0

#19 tycker du? tycker inte dom är mer krävande än en bichon. om man kollar på dvärgen alltså.. Men då måste ju TS iof veta vad en terrier innebär, då dom är väldigt terrierlika

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[AndreaPirlo92]
0

#21 Ok, kan förstå att de behöver en del klädsel då 🙂 jag vill ju gärna kunna gå långt med hunden…

[AndreaPirlo92]
3

varför är en mellanstor hund för krävande?

[eeklund]
0

#23 Då kanske du ska kolla efter en annan hund :). Men är det bara en minus eller plusgrader så klarar min tjej av att gå en halvtimme åtminstone åt gången :). Idag har vi varit ute i cirka 1 timme och 30 minuter sammanlagt :). På sommaren kan man absolut gå längre, men de ljusa hundarna bör ha solkräm och en t-shirt för att inte bränna sig och för att minska hudcancer :).

Frida B
0

#24 eftersom de oftast är, eller har vart, arbetande hundar.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Teddies matte]
1

#24 Tror de syftade på mellanschnauzer inte mellanstor hund överlag.

Dock kan ju en del större hundar vara krävande, finns många mindre hundar som är mer lätta och lättskötta. En Cavalier kanske kudne vara något om du är mycket noga i ditt letande?

Frida B
1

#27 dock har dom en del sjukkdomar, är ju inte den friskaste rasen :/

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Teddies matte]
0

#28 Precis, därför jag också skrev ifall de är mycket noga i sitt letande. Många är väldigt sjuka, men det går ju att hitta de som lever lite längre också.

joheck
1

#22 Har inte jätte koll på dvärgen, men nog borde de väl vara mer krävande än en bichon? :O 

#27 Jo precis😉

[AndreaPirlo92]
0

Vad tråkigt det med sjukdomar. För det verkar vara en riktigt fin ras. Jag har varit inne även på att bullterrier skulle vara nåt.

Frida B
0

#29 det sista missade jag.. 😇

#30 det beror ju på hur man ser det, men som jag uppfattat det är dom typ lika krävande. schnauzern behöver ju iof mer miljöträning o.s.v då dom är ettriga, men annars tror jag inte det :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Teddies matte]
2

#31 Nja, bullterrier tror jag kanske inte är riktigt den rätta rasen om man inte haft hund tidigare och inte har särskilt stor erfarenhet av hundar, bullterriers kan vara ganska speciella. Och de kräver ju sitt också i aktiveringsväg. Och det är en starkt hund som nog också kan vara rätt bufflig/klumpig och stark när de leker.

Fenix_Chicci
4

Jag skaffade Bichon Havanais som första egna hund. Vi har en till hund, en Bichon Frisé som var vår familjs första hund men jag var bara 4 år när vi skaffade han så var inte så delaktig i uppfostran.

Men kan starkt rekommendera Havanaisen. De fäller inte men det är ju en del pälsvård men klipper man dem blir det inte så jättemycket, kammning en gång i veckan och sen klippning ca 2 gånger per år. 

Är en väldigt aktiv ras som hänger med på allt, så länge den får vara nära familjen. Min tik tränar jag agility och lydnad/tricks med. Vi går också promenader i skogen och det är i princip aldrig jag ser henne flåsa även om hon sprungit runt som en tok och busat. 

Men de kräver inte så mycket, hon klättrar knappast på väggarna om hon inte får så mycket aktivering en dag utan finner sig lugnt i det. Gillar att mysa, sitta i knäet och vara nära.

En riktig soffpotatis inne och en virvelvind ute. 

Hon var lätt att uppfostra, jag har uppfostrat henne i stort sett helt själv och hon kan all grundlydnad utan problem och lär sig fort med rätt motivering. Har aldrig varit några problem med att ha henne lös. Finns ett talesätt som lyder: "Om du undrar vart din Havanais är så titta bakom dig"

De är också väldigt friska och är den ras som statistiskt sätt lever längst.

Så jag är helsåld på denna ras, är som sagt pälsvården som är det enda minuset.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Frida B
1

#31 som #33 säger så är det nog inte rasen för dig. den är väldigt speciell, och det är nästan ett måste att ha hunderfarenhet när man skaffar den rasen

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[AndreaPirlo92]
0

#34 det låter som en helmysig ras. Synd att den har så mycket päls. Har ju som sagt redan en perser som behöver mycket pälsvård och det känns som om jag gärna vill göra mer än att bara borsta mina djur, om ni förstår mig 😛

[Teddies matte]
2

#36 Dock kan du ju hålla hunden nerklippt ifall du inte ska ställa ut.

Vill du slippa pälsvård är det nästan en korthårshund som gäller, de flesta raser måste man göra något med i pälsvårdsväg.

felzena
0

Har du tittar på cavalier? Den negativa är att det finns så mycket sjukdomar inom rasen. Men annars är det en väldigt lättsam hund att ha och göra med, iallafall de jag har träffat.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

[AndreaPirlo92]
1

Jag har kikat lite på cavalier. :) tycker dock att det som sagt är trist med sjukdomarna..

Frida B
0

#39 letar du tillräkligt noga, snackar kanske med folk som har friska hundar (vet några här på ifokus) och letar noga efter friska föräldradjur som är friska bakåt i ledet, så är det är väldigt fin och go hund :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fenix_Chicci
0

#36 Visst är det pälsvård och jag skriver så för att jag vill att man ska vara beredd på det men det är inte supermycket pälsvård om man håller dem nedklippta. Det är ju själva klippningen som tar lite tid när man håller på men annars räcker det med att kamma igenom pälsen ibland. Gärna en gång i veckan vi vi kammar mer sällan och hennes päls är inte speciellt tovig, några småtovor ibland. Hon är 4 år nu och kan säga att pälsen blivit bättre med åren, när hon var unghund tovade den sig nästan direkt men nu är den som sagt inte alls lika lätttovad.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[eeklund]
0

TS, jag tycker det är lite mysigt att ha en hund som kräver (i mitt fall) hudvård. Hon står i diskhos, jag masserar och peelar och tvättar osv osv osv och sedan smörjer in. Det är ju lite massage och mystid liksom :). Lite närhet får man ju.. kvalitetstid. Så ser jag det på eftersom jag har en aktiv valp som hellre är i farten än chillar liksom.. då blir det lite kvalitetstid vid badningen, oavsett om den vara i 10 minuter ungefär och sedan springer hon runt som en tok. Men ja, det är härligt med den tiden tycker jag :). Få rå om min hund så hon mår bra m.m..

thilda-
0

Cimarron Uruguayo? ganska "enkel" hund men ska så klart använda huvudet i mellan åt för att må bra :)

Jamie+Engla
0

Jag har bara skummat igenom va ni skrivit, men pincer? Eller en rubust podengo medio? Podengo pequeno finns det ju en del med ;) kolla på [Medlemmarnas raser] så finner du lite om mig med podengo. (planerar valpar i år och\eller nästa)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Asuna
0

Om du går in på http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/ så står det vad du skall tänka på med olika raser ;)

[Forest]
0

Kolla rasgrupp 9 är mitt tips

Pennybus
1

Tittade lite igenom tråden men kanske Chinese Crested Powder puff? (: Hårig kinesisk nakenhund (;

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Asuna
1

Puffar kräver ganska mycket pälsvård ;)

Pennybus
0

Inte jättemycket än en nedklippning då och då (:

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Asuna
2

Jag har en puff som är nedklippt till 3 cm och om jag inte badar och kammar henne minst två gånger i veckan så får hon ändå tovor som är svåra att få bort..men det klart man kan ju snagga ned dem totalt men då måste de ju ända ha overall på vintern som nakenfisarna 😉

[RMSLiners]
0

#31 som första gången hund är bullterrier inte en rekommendation. Du kan ju läsa om rasen så förstår du varför. Jag föreslår du kollar in grupp 9. http://www.skk.se/hundraser/?group=9

Teddy06
0

Vi skaffade en Cavalier King Charles Spaniel som första hund, det är en lättlärd, snäll och glad familjehund som inte favoriserar någon speciell familjemedlem utan älskar hela familjen. Den är väldigt flexibel och är "en stor hund i en liten förpackning" , den är inte så stor (vår hane ca 35 cm i mankhöjd och väger ca 7 kg) den klarar av en fjällvandring men behöver inte alltid gå på långpromenader för att trivas och må bra. Vi har en perserkatt som var 3 år när hunden kom till oss och det har fungerat bra. Katten har fått roligare med en kompis, han har också blivit busigare (på ett roligt sätt) och "pratigare". Det är så roligt att se dem leka och busa ihop. NÄr katten vill vara ifred säger den till på "katters vis"  och hunden slutar. Vill även passa på att ge ett tips om ni har låda till katten så  måste ni, nu när ni skaffar hund, tänka på att inte hunden kommer åt lådan. Sätt lådan så att ingången är inåt, så katten lagom kan hoppa i, fungerar jättebra.  Hoppas att ni hittar en ras som passar er.

Lycka till Rocky och Teddys matte.