Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1291 ggr
Ratlings
0

Foderdjungeln

Jag håller på å kikar på hundfoder, då jag fått reda på att min vovve inte alls är allergisk mot foder utan mot något annat.

Jag undrar om någon har erfarenheter/åsikter om dessa:
Carrier
Standardt
Magnusson
Halla
Pro Plan
Iams
Tello
Purina Dog Chow
Bozita

Det var dom jag har funderingar om just nu iallafall 🙂

// Lise
When nothing goes right, go left!

Mooniq
1

..har du provat Barf? alltså att ge hunden kött, ben och hud. Finns en sida här som heter Barf.ifokus  

Hund och kattfoder innehåller massor av kolhydrater - vilka dom inte kan tillgodogöra sig på ett bra sätt. våra katter och hundar får numera samma välfärdssjukdommar som vi.

Jag har katt och han jagar duktigt mycket, sen får han kycklingkött och skinn ibland. Katter är dåliga på att dricka vatten så han får en påse blötfoder per dag ( innhåller 85% vatten).

läs www.carnia.se om carnia wolf hundmat

🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Ratlings
1

#1 Jo jag har läst om det, men vill ändå ge torrfoder just nu.

// Lise

lambero
0

Jag har provat Magnussons och Standardt.
Hundarna gillade båda. Men jag upplevde bättre kvalité på päls och trampdynor när det åt Standardt.
Plus att jag föredrar Standardt innehållsmässigt också. Fördelen med Magnussons är att det går att handla i vanliga matbutiker om man vill det och att det är enbart svenska ingredienser.

Skulle jag ge mina hundar torrisar igen så blir det definitivt Standardt. Övriga foder i din lista har jag ingen erfarenhet av, men alla har blivit ratade innehållsmässigt när jag skulle byta bort Magnussons.

Jag fodrar med färskfoder just nu och tycker givetvis att det är mycket bättre än torrisar. Men för den sakens skull tycker jag inte att det är det enda rätta. Väljer du ett bra torrfoder så fungerar det också, väldigt många hundar har ju uppenbarligen överlevt på det.

¤Rise and rise again until lambs become lions¤

Fenix_Chicci
0

Jag skulle inte ge något av dessa fodren. 

Magnusson har jag gett förut, funkade väl helt okej men hon bajsade mycket mer på det då det innehåller ganska mycket vete. Annars har jag ingen erfarenhet av de andra fodren, de ligger väl i medelklass bland torrfoder skulle jag tro.

När jag ger torrfoder till min tik så ger jag en av de spannmålsfria sorterna av Acanas foder. Rachland heter det. I början när hon åt det luktade det dock b-vitamin av henne för innehållet är betydligt högre än i magnusson. 

När jag valde torrfoder så valde jag bort alla foder med spannmål, betfiber och bryggerijäst. 

Fast nu ger jag mest färskfoder. Är mycket enklare än barf eftersom det är ett helfoder, ändå nackdelen i jämförelse med barf är ju att det inte är några ben att gnaga på och inte lika mycket variation. Men då du ändå inte vill ge barf så kan ju färskfoder vara ett alternativ.

Jag ger Vom og Hundemat tillsammans med lite mixade grönsaker. 

Sedan jag började ge henne färskfoder bajsar hon mycket mindre, känns piggare och äter med god aptit.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Ratlings
0

#3 Tack för din åsikt 🙂

#4 Han aptit är det verkligen inte fel på (eller tja, beror på hur man ser det, han tuggar knappt maten). 😛

Han äter James Wellbeloved just nu, det är inte säkert jag ska byta, utan jag kollar runt lite bara.

// Lise

Fridaaaa
1

Jag ger Carrier till våran, den röda.
Hon fungerar mycket bra på den :)

Hade velat ha färskfoder men ingen plats i frysen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

lillalycka
0

Iams är ett skitfoder. Förstår inte att djuraffärerna säljer det. Är väl typ samma klass som pedigree eller snäppet precis över. Ej att rek!

Vattnadal
1

Ger du JWB och ska byta till någon av dessa, ta standardt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ratlings
0

#7 Aha, jag har bara hört bra om IAMS, typ att det ska vara liknande eukubana. Då skippar jag det iallafall!

#8 Okej, tack, finns ju fler att välja på såklart men kollar upp dessa i första hand 🙂

// Lise

[Timantis]
1

Varför byta foder`om hunden funkar på det?

Ang foder så är ett bra foder det som hunden äter. som den har bra avföring på o som den har bra päls av samt inte får klåda av.

Vissa hundar funkar bra på ett foder medans andra inte fungerar alls.

Tycker det går hysteri i detta med foder!! o Vem vet att hunden får i sej det den behöver? Barf eller foder med eller utan spanmål.

Kolla på allmäntillståndet.

Ratlings
0

#10 Anledningen är just att han är hård i magen nästan hela tiden. Han har klåda emellanåt. 

Sen har jag inte sagt att jag SKA byta utan att jag enbart kollar upp alternativ.

// Lise

Loveradio
1

Standardt! Kan varmt rekomendera det. Enda spannmålet är ris. Och min hund fick blank och fin päls av den.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Misarn
1

Vad jag har hört så måste man komplettera Magnussons foder för att det inte ger hunden vad den behöver, men dock vet jag inte om det stämmer. PRO plan och Purina dog chow framställs av samma företag men skillnaden är att Dog Chow är ett billigare foder och bl.a. Har Köttpulver istället för kött som det är i PRO plan. Dock kan DC fungera lika bra som PP och Purina ville framställa ett ungefär likvärdigt foder fast för ett billigare pris enligt dom jag pratade med när jag letade foder till Alice. Alla torrfoder är i stort sett " skitfoder " men tycker inte du ska tro att Iams är likvärdigt med Eukanuba som trots allt är ett bra och kontrollerat foder. Då kan Du jämföra PRO Plan och Eukanuba som är mer likvärdigt. Vet också detta efter att ha pratat med bruksfolk,veterinär och Eukanuba kundansvarig som mailade över uppgifter om deras foder innehåll, men sen är smaken som baken och alla tycker vi olika. Eukanuba har haft dåligt rykte då dom för flera år sedan haft extremt dåligt foder med innehåll bl.a. Och efter det har dom blivit väldigt hårda med kontrollerna på vad deras foder innehåller och är idag en utav dom ledande märkena i foderdjungeln. Vi ger Alice Eukanuba Taste of Wild och det fungerar jättebra på henne, hon är pigg och glad och har fin avföring och har på köpet fått en otroligt fin päls. Och då hon är känslig i magen och inte tål något Anna foder så kommer vi fortsätta med dethär fodret så länge som hon mår bra utav det. Men om din hund fungerar bra på det foder ni har kanske det är dumt att byta?!

[Timantis]
0

TS

Har han klåda tycker jag absolut du ska byta.MEN då JW sägs vara det bästa mot just allergi hundar så tycker jag du noga ska överväga vad du ska byta till. Vet du han får klåda av?

Ratlings
0

#13 Mest för att han alltid är så jäkla hård i magen. Men det är bara funderingar, alltså inte sagt att jag ska byta. 🙂

#14 Antagligen sin allergi - inomhusallergener. Vi håller på med allergiutredning. 🙂 Just nu kliar han sig inte, men det är kortisonet skyldig till.

// Lise

[Timantis]
0

#15 ge lite olja i maten så blir det nog bättre.

Ratlings
0

#15 Tack, ska testa det. Han har dock nästa alltid varit så. Pendlar mellan lös och hård, men senaste tiden väldigt hård.

// Lise

[eeklund]
0

Molly fick Royal Canin förut och hade klåda, men inget ville bryta ut.. var smått hemska bölder som grodde på insidan och så kliade hon sig. Jag bytte nyss till Acana Lamm och Äpple och nu har utslagen som grodde under hyn ploppat upp! Nu består hela hon av ett hav av finnar.. har rådfrågat och alla har sagt att det är som att ''giftet'' kommer ut på det sättet. Nu kliar hon sig mest för att finnarna har dykt upp men de bölder hon hade försvinner sakta men säkert i form av finnar :).

Enda spannmålet i Lamm och Äpple är havre :).

[Forest]
0

18 att rc är mindre bra foder vet vi redan men är det inte så att just kineser kan få "finnar" framförallt när de börjar bli könsmogna?

TS Jag tycker du ska köra med det fodret du gör ni iaf under eran utredning vad som kan orsaka hans allergi. Att ge lite olja på maten kan underlätta hård mage, jag kan oxå rek att man ger några droppar fiskolja som är bra för hud och tassar :)

[eeklund]
0

#19 Jo visst :). Men eftersom hon hade som innåtväxta finnar som grodde på insidan och just ploppade upp när jag bytte foder säger en del också. Innan hade hon väldigt sällan finnar, dom grodde under hyn och var hemska.. en enstaka finne kunde komma. Nu kommer just den där orena skiten (rent utsagt) fram och det ser ut som att kroppen rensas :). Så att just Acana är bra för oss tror jag eftersom det får ut ''giftet'', dvs spannmålet hon inte verkade tåla.

[Forest]
1

20 hua, låter inte trevligt alls.  jag tycker helt klart att du gjorde rätt i att byta foder :)  (sorry lite ot )

Kalli
0

#13: Magnussons har både helfoder och kompletteringsfoder och har man de senare måste man såklart komplettera med annat.

Ratlings
0

#19 Ja jag hade tänkt det, som jag redan sagt kollar jag bara upp olika foder. 🙂

// Lise