Frågor om tuggben!
Hur ofta ger du din hund "tugg" (märgben, dentasticks, hudben eller annat) som inte är träningsgodis?
Vad äter din hund helst?
Vad för tugg passar bäst en valp de första månaderna?
Mina har tillgång till tugg jämt. Dom äter inte upp dom på än gång så då ligger dom kvar över hela lägenheten tills dom blir uppätna. Märgben med märg i får dom bara ett par gånger i månaden dock. Dentasticks är mer en extra belöning än något annat, jätte populära är dom här hemma :D. Tidigare var tjurmuskel väldigt populärt, men det har dom fått för mycket av nu och tröttnat…. Inte heller grisknorr och öron går hem hos mina. Det bästa är helt klart köttiga ben om du frågar dom ;)
En valp kan nog äta det mesta, tänk på storleken bara så det inte blir föööör stort.
Denna fick mina i julklapp^^.
Våra hundar får ben varje dag. Då får de grisklövar, revben, kycklingklubbor, lammbitar med ben m.m. som vi köper i vanlig mataffär. När vi har hemma får de slaktrester från alla djur vi jagat, t.ex. hel ryggrad, bäckenben osv, som de får äta utomhus. Att inte ge ben till hundarna är för mig lika otänkbart som att t.ex. inte gå på promenad med dem eller inte klippa deras klor. Att gnaga ben är ett naturligt beteende som jag inte vill ta ifrån dem och någonting som både deras psyke och kropp behöver.
Vår ena hund brukar också få hudben ibland, ibland ett i veckan, eller två, ibland mer sällan. Det är bara för att hon tycker om att bära runt på dem och tugga på dem ibland. Näringsmässigt eller hygienmässigt tycker jag inte att de fyller så mycket funktion utan det är ungefär som en leksak.
Till en valp skulle jag säga att de råhudsben som valpen gillar funkar bra. Om det ger sysselsättning och gör att valpen låter bli att tugga på andra saker är det perfekt. Men även en valp tycker jag ska ha riktiga ben också. En större valp kanske kan äta revben eller andra lite mjukare ben, en liten valp kanske kycklingvingar eller liknande. Svårt att svara på när man inte känner valpen, man får nog prova sig fram lite.
Eftersom jag ger färskfoder så får min hund tuggben, eller iofs riktiga ben av alla de slag, ganska ofta.. Till min aldeles nya valp så kommer jag ge såna där små smala tuggben till att börja med eftersom hon är så liten
minavitas.wix.com/kennel
Min hund får alla möjliga ben, tuggben med fyllning, vanliga råhudsben, grisöron, grissvansar, märgben, råa ben från olika djurslag osv.
Dentalstix ger jag inte honom då de för det första bara skulle slinka igenom honom och det är inte ens något tuggmotstånd.
Bifogar en bild på när Izor just fått ett älgben. (Vet inte vilken del utav älgen det var) Fick sedan såga den i mindre bitar för att han skulle kunna komma åt märgen.
Han har alltid ben framme som han kan tugga på. Favoriten är såklart färska råa ben från olika djurslag.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Mixa brukar få tuggknutar av torkad hud eller märgben.
Till en valp kan du ge såna små tuggknutar eller smala pinnar av råhud. Brukar vara uppskattat, tar tid att äta upp och är bra för tänderna. Det både håller dem rena och hjälper valpen när det kliar i tänderna.
Oj vad alla är duktiga på att ge sina hundar ben!
"Riktiga" ben får min hund en gång i veckan. Därutöver tuggben av råhud någon gång då och då. Dentastix - aldrig, det fyller ingen funktion tycker jag. Möjligen som godis.
Till en valp skulle jag ge smala tuggpinnar av råhud. Jag gav aldrig tuggben med knutar på i ändarna när min hund var liten eftersom jag tyckte det var större risk att han skulle sätta dem i halsen. Förmodligen jag som är överdrivet nojig.
Mina hundar har alltid tillgång till ben inomhus. Benen ligger i deras ''leklåda'' och dom kan få för sig någon gång att gå och tugga på dom. Dentasticks får hundarna ganska ofta. De uppskattar dom.
Men när de är ute i hundgården, de brukar vara där under arbetstid, så får dom ofta ett ben att tugga på som sysselsättning.
Minns en gång då jag for och köpte ett ben. Köpte det största som fanns, kommer inte ihåg hur stort men det var över metern iallafall. Zeb (min äldsta hund) hade problem att bära runt på de där för när han skulle igenom dörren så var benet för långt så det tog tvärstopp. Tillslut lyckades han klura ut det där och tog tag i ena ändan av benet och släpade in det genom dörren istället. 🙂
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
älg ben mest, annars är det renbenspjäll och kycklingklubbor. Sen har de alltid tuggpinnar. ger inget rök eller märgben av nöt då de blir dåliga i magen av dessa ovasett de fått det sen de var valp så är ett litet märgben rätt stort för liten fis som våra antar jag?! (litet märgben är ca 10-12 cm långt)
Molly har kanske 6 olika tuggben i alla möjliga former framme dagligen (inte nu över helgen pga en skadad tand som visade sig vara en mjölktand som trillar av och vi skulle avvakta med benen över helgen så det får läka i tandköttet) :). Samt har hon ett grisöra då och då.
Min har tillgång till flera sånna här vita små, vet inte om det är tuggben gjort av senor eller hud?
http://atthahundsomlivsstildagbok.bloggsida.se/files/2011/08/Picture-007.jpg
Tack för alla svar :)
Detta må vara en dum fråga men jag har inte haft hund tidigare: äter hunden liksom UPP benen eller gnager den enbart så att benen får lite bitmärken? Hur vet man när det är dags att slänga ett ben?
#11 Vita tuggben, som jag har, tuggar hunden upp :). Jag slänger benet när det är för litet så det finns risk att hon sätter i sig hela och kvävs liksom..
#11 Tuggben av råhud blir liksom slemmigt och mjukt utav hunden saliv och när den tuggar så det benet äter dem av. Man kan kasta dem när det är en liten bit kvar, om man vill, som #12 skrev.
Riktiga ben, typ märgben, brukar hunden tugga bort eventuellt kött och senor på utsidan av benet och slicka upp benmärgen i mitten. Sen brukar vissa hundar gnaga lite på benet och om hunden brukar göra det så är det nog bäst att ge hunden rått märgben eftersom det är mindre chans att det blir vassa flisor som skadar hunden. Min hund brukar inte tugga på benen så ofta utan hon äter bara upp det mjuka.
#11 Riktiga ben äter hunden upp ifall de inte är för hårda. T.ex. finns det inte så många hundar som äter upp märgben, och det bör de inte göra heller eftersom benen är så pass hårda så att tänderna nöts ner. Men andra ben, som klövar, revben, kyckling osv äter hundarna upp och det är bara nyttigt för dem. Benen rengör tänder och gom, håller tänderna vita och fina hela hundens liv, och benen är fulla av nyttiga mineraler. Många ger t.ex. glukosamin som tillskott till hundar, men det är onödigt om man ger ben eftersom de är fulla av glukosamin. Riktiga ben som inte hunden kan tugga sönder behöver man bara slänga om hunden har tappat intresset för dem, om man har för många som ligger och skräpar eller om man tycker att hunden tuggar för mycket på dem (som sagt om t.ex. märgben så är det inte bra för alla hundar att alltid ha dem framme, eftersom vissa tuggar sönder tänderna på dem).
Hudben behöver du inte slänga heller. Hunden äter upp dem så småningom. Vissa hundar sparar länge på sina ben, och sedan äter de plötsligt upp dem. Hittar du ett dammigt, bortglömt exemplar under soffan kan du ju såklart slänga det om du tycker att det är äckligt, men de blir inte härskna eller så.

Aska har säkert 10-15 olika slags ben och tugggrejer framme. Märgben har hon hittills fått två gånger.
Dentasticks och andra mer snabbtuggade grejer brukar vi ge när vi lämnar henne ensam 
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
Min sheltie gillar inte att tugga så mycket, han springer mest runt med dem och gnäller haha. Hos oss får hundarna märgben kanske 3-4 ggr i månaden, schäfern tuggar nästan sönder hela benet så det ryker efter ett tag. Inget jag låter ligga framme länge alls.
Annars får dom inte mycket råa ben här, mamma gillar inte den tanken så det blir mest torkade grejer som grisknorr, grisöron, tjurmuskel m.m.
Dentastix är dom galna i och får ganska ofta, används väl mer som godis än som tuggis.
~mikkan