Problemlösning för hund. Tips?
Har varit alldeles för dålig på att träna problemlösning med min 1 åring. Har nu börjat med toarullen (funkar bra), sockan (söker hjälp av mig), PET-flaskan (rädd för ljudet). Min tik är otroligt duktig på detta men hon är 6,5 år och har tränat en hel del tidigare. Har ni tips på flera övningar som är lätta men kräver koncentration? Nosarbete och inlärning pysslar vi med de flesta dagarna. Balansarbete är något vi måste bli duktigare på att använda oss av. Är så attans mycket snö i skogen bara :) Tacksam för tips!
Balansen = använd en yogaboll så slipper ni gå ut för den sakens skull😃
Problemlösning, eller saker att hitta på? Saker att hitta på kan ju vara allt från att stänga/öppna lådor och dörrar till att plocka i och ur tvättmaskinen, spola på toaletten, etc 🙂
Tack! Nu kan de stänga lådan :) yogaboll ska hämtas imorgon :) Har fått massor av inspiration nu! Tack igen!
Yogabollen, funkar den även på små hundar? Eller en hane som är 44 i mankhöjd? Lät jätteskoj att komma på trick med bollen 🙂
Tända/släcka? Börja med att lära hunden att trampa eller trycka med nosen på en post-it lapp på golvet. Sedan flyttar man den successivt upp på väggen till ljusknappen och när det sitter tar man bort lappen :)
Lära sig hämta nycklar, halsband, koppel och fjärrkontroll? Mycket användbart :)
#3 Funkar för alla hundar. Riktigt små kanske behöver hjälp upp dock.
Att knyta ett snöre eller toapapper i en godis (gärna frolic efter de har hål) och sedan lägga godisbiten på en hylla och låta snören/toapappret hänga ner så måste hunden dra i det för att få tag i godisen.
Körde den med mina hundar idag, var en riktig Kluring men tillslut så! :)
Medarbetare på Undulater och Burfåglar