Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 2824 ggr
baloo44
0

Lagotto pälsvård ?

Vi letar just nu efter den perfekta rasen för vår familj och har nu ca 5 olika raser som vi skulle kunna tänka oss.

Lagotto är en av dem :)

Vi vill ha en hund med lättskött päls som helst inte fäller eller fäller mkt lite.

Hur mkt pälsvård kräver en Lagotto?

Läste på ngn sida att deras päls lätt tovar sig och att de behöver klippas 1 ggr/mån….stämmer detta ?

/ baloo

[Teddies matte]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har Lagotto och kan hjälpa dig om du har övriga frågor också, bara att kontakta mig! :)

Ja, Lagotton kräver en del pälsvård, det beror bara på hur enkelt/svårt man gör det, skall man inte ställa ut kan man klippa ner hunden med maskin lite nu som då för att göra det enkelt för sig. Själv ogillar jag övrig pälsvård (tovutredning m.m.) så jag klipper min ca 1 gång i månaden, ibland runt varannan månad och då slipper jag övrig pälsvård. Vill man inte klippa så ofta så får man räkna med lite tovutredning mellan varven.

Bifogar bild på när jag handklippt vs. maskinklippt min hund.

baloo44
0

Ok tack för svaret :)

Vi vill troligen även ställa ut hunden lite så nerklippning helt är väl inte riktigt ett alternativ då…

+ att jag tycker att det ser lite trist ut med en "skalad" hund ;)

Hur ofta ska man klippa hunden för att hålla "rätt" frisyr ?

Och vad kostar det att göra hos en hundfrisör ?

[Teddies matte]
0

#2 Har man klippt ner hunden tar det ca 2-3 månader innan pälsen är i utställningsskick.

Annars så bör man klippa regelbundet och hålla tovor borta för att pälsen skall vara bra till utställning, kanske ca varannan månad. Men man får ju inte klippa för kort mellan gångerna, pälsen måste ju vara tillräckligt lång till utställning sedan, ca 1 vecka innan utställning toppas man pälsen lite så den ska vara fräsch.