Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 11665 ggr
emin
0

ED grad 2, behöver råd.

Hej på er. Blev lite smått förkrossad igår när jag fick hem röntgenbeskedet. HD grad A och ED 1 på vänster, (lindriga benpålagringar) och ED 2 på höger (måttliga benpålagringar). Veterinären skulle ringa upp mig idag/imorgon och berätta mer då jag inte besitter någon djupare kunskap inom ämnet. Men jag vill veta mer om vad detta innebär nu nu nu! 😢

Känner mig oerhört ledsen och är så himla rädd att hon har ont. Bör jag "redan" nu börja med glukosamin och omega 3, eller vad tycker ni? Hur gör ni som har hundar med armbågsledsdysplasi? Det känns bara så nattsvart just nu. Har googlat sönder detta flera timmar men känner mig inte direkt klokare. Hon är två år gammal… Innebär detta att chansen är stor att hon kommer försämras och behöva avlivas inom typ ett-tre år? Vill ju hellre att hon får leva ett roligt och aktivt liv som är lite kortare än att hon ska få gå lugna koppelpromenader resten av livet, och leva till hon är 12.

Vet att det är viktigt att hålla henne smal och tränad (vilket hon absolut är), träna i varierande terräng (undvika asfalt?), men vad mer kan jag göra? Närmaste hundsim till exempel är typ 32 mil bort, om inte mer. Tusan också, mitt lilla hjärta. 💔

Berätta gärna om era erfarenheter, hur mådde/mår era hundar med ED och hur ser era motionsrundor osv ut? Alla tips uppskattas. Så länge hon inte har ont, det är viktgast. :(

Elin-Li
0

Vad ska du använda hunden till?

Oftast brukar du kunna använda en hund med lättare graden av HD och ED som sällskapshund men du får dock ge din hund gukosamin. Glukosaminet är bra för hundar som har problem med lederna.

Du bör dock inte träna eller tävla i ansträngande grenar som typ agility, sår och lydnad.

Du bör inte heller använda hunden i avel. Dock är det olika regler på olika raser. Men det kan du ofta konsultera med din uppfödare om ifall du är sugen på valpar:)

// Elin-li, 

emin
0

#1 Hon ska självklart inte användas i avel. :) Vad jag ska använda henne till i övrigt beror ju på vad jag får för svar här. Hade planerat att börja med lite agilityträning till sommaren, men det har jag strukit bort helt nu. Hon ska inte tävlas med, utan bara vara familjehund. Dvs, trickträning, spåra lite i egen takt i skogen, hänga med på utflykter och gärna ordentliga motionspass.

Vill kunna ta med henne på riktigt långa uteturer i skog och mark och bara låta henne leva och må i övrigt. Men är detta möjligt nu tänker jag? Cykla kan man inte antar jag?

Vi planerar ev. en till hund framöver, och det hade varit underbart om hon kunde hänga med i motionsspåret tillsammans med nästa hund och hålla dennes tempo när man tar promenader/är lös i skogen. Kommer det funka, eller kommer jag (när det ens blir aktuellt) behöva gå en kort runda med henne och lämna henne hemma när det blir längre turer? Snurrar tusen frågor i huvudet på mig just nu, ursäkta om jag låter virrig.

Elin-Li
0

#2 De saker du nämner kan du absolut göra sålänge du ser att hunden är pigg. Men ge henne/honom gärna lite extra glucosamin som är bra för lederna:)

// Elin-li, 

emin
0

#3 Tack snälla för svar. Såg det lite som en dödsdom. Det är full fart på henne, det enda jag sett är att hennes ben kan darra lite ibland efter hårda motionspass. x( Ska köpa det, men finns det olika sorter? Och vilket är bäst i sådana fall? :)

Jag hoppas bara att detta inte är något hon kommer gå och känna av hela tiden, och ha jätteont av. Men om hon får ont av det borde jag ju märka det fram över, av hälta tex. 

Tack igen.

Flubben
2

Hej!

Jag har en hund med C-höfter och 1:a på armbågar. Nu är hon inte riktigt min än (hon ska lämplighetstestas, men det är en annan historia) men om det blir så att jag får behålla henne resonerar jag att man har ett riktigt kul liv med hunden man gör det man vill med den och ser till att den får leva som vilken hund som helst och när den börjar få ont tar man bort hunden. Jag vet det låter hårt, men min hund är en schäfer på 18 månader och jag vet redan nu att hon inte kommer få ett lika långt liv som alla andra men hon kommer få göra det hon älskar och hellre det än ett långt och händelselöst liv. Det är så jag tänker i alla fall och sen är det inte säker att hunden får ont på en gång men jag tycker inte man ska sitta och vänta på det utan ha kul! 🙂 Vad är det för ras du har förresten?

emin
2

#5 Jag håller med dig om det du säger. Huvudsaken är att hon är lycklig och slipper så pass mycket smärta som möjligt. Men det är ett tungt besked, absolut. Får försöka att inte gå och oroa mig hela tiden utan njuta av henne istället! Känns såklart lite tråkigt att inte kunna träna agility osv, men det kan jag ju göra med nästa hund som ännu bara är planer. 

Hon är en blandning av jaktgolden och flat, lång historia bakom henne. Hennes mamma har ED 2 såg jag på avelsdata, så det är väl därför idioten som äger mamman fortsätter para med sin kompis flat/golden hane för att tjäna pengar. Önskar jag besatt samma kunskap jag har om hundar nu, redan för två år sen… Tre kullar på tre år har hon tagit, samma kombination. Sjukt tragiskt. Meeeen ska inte gå in på det, min hund är ett litet misstag som jag älskar av hela mitt hjärta, haha. Men det känns väldigt tråkigt att hon fick problem med armbågarna hon också. Var blåögd som fasen när hon köptes. Men så är det, nu ska jag ta nya tag och försöka träna upp henne så gott det går!

felzena
1

Jag och vovvarna skickar in en stor styrkekram till dig och hoppas på att de kommer gå bra i framtiden med dig och din hund.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Flubben
0

#6 Om du hemskt gärna vill träna agility kan du ju träna tunnlar och sånt, du behöver ju inte träna däck och hopphinder eller A-hindret utan de andra :) Så gör vi på min skola med de hundar som har dåligt i leder, med en lång uppvärmning först förstås ^^

emin
0

#7 Tack snälla ni. ❤️

#8 Okej, det är sant! Ska som sagt försöka vara mindre negativ, det går ju att anpassa sig. Tack för dina svar.

[Forest]
1

Tycker du ska kontakta vetrinären o se vad dom säger.

Jag kan inte mycket om detta men jag vet iaf att hundar med grad 1 är nästan inget. Har väl hört att flera håller igång sina välmusklade och ser till att de är i bra vikt inte feta utan slimmade :)  Hoppas flera svarar dig :)

JamieBlue
0

Usch vilket tråkigt besked, stackare! Men jag tänker att ni kanske kan träna t.ex. viltspår, tror du inte det? Hundarna från den kenneln som min hund är ifrån har generellt bra leder (jag kollade resultat innan jag köpte) men i en kull så har en hane tyvärr fått måttliga benpålagringar och han är ändå viltspårschampion :) Kan väl tilägga att jag är bekant med ägaren och hon verkar definitivt inte vara en sådan som är oförsiktig eller pressar sin hund för hårt.

Elin-Li
0

#3 du har djurapotekets glucosamin som är lätt att dosera och är ganska billig:) http://www.svenskadjurapoteket.se/privat/product.php?id=1

// Elin-li, 

emin
0

#10 Skrev det i inlägget, har redan ringt veterinären. Fick telefontid imorgon. Tack för svar! 🙂

#11 Ja, det är det verkligen. Känns tungt. Jag vet inte, är som sagt grön på detta och tog det som ett kolsvart besked… Men det kanske inte är riktigt illa som jag trott. Vad roligt att det ändå gått bra för dem. Vet du hur hennes motionspass ser ut med sin hund? Har det blivit värre för honom sedan de fick beskedet och haltar han osv? Tack för svar! :D

#12 Tack så mycket!

RedMonsters
0

Min tollare har grad 2 i sina armbågar. Jag gör precis allt med honom som jag gjorde innan resultaten (lydnad, spår, sök och uppletande). Jag är noga med upp och nervarvning, massage och simning. Simmar honom 1gång/v på hundsim, under sommaren varje dag då han ÄLSKAR att simma/bada. Laserbehandlar honom också och går till sjukgymnast då och då. Han skulle bli galen om han levde som en sällskapshund. Hellre att han får ett kortare VÄRDIGT och roligt liv än att han får ett långt och tråkigt liv. Han visar inga symptom på att han har ont alls och jag hoppas att det håller i sig! Skickar styrkekramar till dig. Vet vilken jobbig situation du är i. Jag grät konstant i över 1 vecka. Hoppas att det blir bra

Medarbetare på brukshundraser.

RedMonsters
0

Cykla kan du göra, även långa skogspromenader. Vi joggar även 1 mil någon gång i veckan.

emin
0

#14 För det första: Tack.

Jag håller med dig, haha, du skrev som jag i ett av mina svar-hellre ett kort, lyckligt & bra liv än ett långt som porslinshund. Jag kan tyvärr inte ta henne till hundsim då det är så sjukt långt bort, (hon hatar komiskt nog att bada också trots att hon är retriever) men just det här med uppvärmning, varva ner och massage ska jag börja vara oerhört noggrann med. Även glukosamin såklart.. Men laserbehandling, vad "är" (åh låter korkat) det? Hur mycket kostar det osv? (Priset är rätt oviktigt, mer nyfiken) Har han grad 2 på båda sidor?

oskartoller
0

Aktiv hund är en riktigt bra glukosaminpreparat gjord på grönläppad mussla.

Billiga preparat är inte lika bra. Vi blev rekomenderade aktiv hund av Stefan Rosen på Redog som är en av sveriges bästa hundfysioterapeuter.

RedMonsters
0

#16 Jaha haha, läste inte några inlägg alls. Sorry. Synd att det är långt, simning är så himla bra. Jag har tyvärr ingen koll på vad laserbehandling kostar, det är kostnader mina föräldrar står för. Ska höra med mamma!. Här kan du läsa om den typ av behandling jag har valt på min tollare: http://www.pharmalight.eu Ja, han har grad 2 på båda sidorna.

JamieBlue
0

#13 Nej, han har inte blivit värre och han haltar inte heller. Fick beskedet för ett år sedan. Vet tyvärr inte hur deras motionspass ser ut, vet bara att hon avstått från att träna inför jaktprov, (Det är en flat.)

emin
0

#18 Ingen fara alls. ;) Ja det verkar verkligen vara det! Ska kolla upp det. 🙂

#19 Okej, det låter ju bra iallafall. 😃

Pratat med veterinären idag och det känns, under omständigheterna, bättre. Hon lät positiv och berättade lite om hennes kompis labbe som trots en etta och en trea (=snedbelastning) levde tills han var 12 år, med ett aktivt och relativt smärtfritt liv. Klart det är individuellt, men ändå. Så får hålla henne i trim och köra på som vanligt, men undvika onödiga belastningar som vi klarar oss utan. Hoppas på att hon kommer vara hel, frisk och lycklig länge till!