Tips om allt och inget !
Hej !
Idag är min valpis 12 veckor och jag har haft henne i 3 veckor. Hon är shih-tzu / lhasa apso. Min första vovve.
Va snäll och skriv era tips om allt! Osv osv.
Oj tips om allt är lite väl brett.. Lite mer konkreta frågor så kanske jag kan svara och ge råd.
Som typ, va ska jag göra för att hon ska sluta bita i mig ? Tar jag tag i henne och säger nej men skarp röst så börjar hon morra typ, inte så som hon gör när vi leker eller så utan och typ "hugger" efter handen ? Jag vet inte va jag ska göra, eller om de är ett normalt beteende.
Och typ tips om hur jag får henne att sluta hoppa och skälla ?
Alltså tips om de Du tycker är viktigt att veta osv.
Och typ att hon vill inte gå ute, och i börjar bar jag upp henne. Och nu känns de som hon vet om att" går jag inte så bär hon upp mej "
På små valpar kliar det i tänderna så det är helt normalt att hon nafsas. När hon biter i dig kan du försöka få henne bita i något annat (leksak, ben etc) och berömma när hon gör detta. Tänk på att ordet NEJ inte har någon betydelse för en hund innan det vet vad detta betyder.
I vilken situation skäller hon? När hoppar hon på dig?:) Ignorera henne om du vill att hon inte ska hoppa och ge henne uppmärksamhet och beröm så fort hon slutar. Valpar lär sig mycket fort.
Har aldrig vart med om det problemet, antar att det är snön och kylan som stör henne. Prova att kanske ta med en leksak ut och "få igång" henne. Beröm och ge godis när hon väl går med dig. Gör det roligt och intressant för henne att vara utomhus :)
Lycka till i den underbara valptiden!
#3 HHaha jo de vet jag. Men hon tycker nog mer om att tugga på mig än alla dom leksakerna hon har.
Tack :)
Det låter lite som att du har fått en dominant hund, alltså en hund som är väldigt stark psykiskt och som blir förnärmad när du försöker säga åt henne vad hon ska göra. Kan dock inte vara säker då jag inte har sett henne.
Men att hon morrar och hugger låter för mig som att hon säger åt DIG att lägga av, när det egentligen ska vara tvärt om, alltså att du säger åt henne att sluta bita, en sådan hund kan lått utvecklas till att bli farlig och faktiskt attackera en människa. Jag säger inte att detta är fallet med din hund men om hon är så som det låter att hon är.
Och ang att hon inte vill gå så kan det bero på att hon helt enkelt inte ville gå åt det hållet eller inte ville gå mer och när du bar upp henne så lärde hon sig direkt att hon kunde göra så varje gång hon inte ville gå.
Hundar lär sig otroligt snabbt saker som är "användbart" för dem. Tyvärr är dessa saker oftast ett problem för människan.
Kan dock inte riktigt ge några tips då jag inte är säker på vad hennes beteenden beror på. Det blir ju en helt annan sak om hon gör dessa saker utav rädsla.
Om det är så att hon är dominant så är mitt tips till dig att när du säger åt henne att sluta bitas och hon börjar morra så får du absolut inte sluta, då lär hunden sig att om hon morrar och hugger så slutar människan och det kan bli livsfarligt.
Jag hoppas du inte tar detta på fel sätt, men på sättet du beskriver din hunds reaktioner så blir jag väldigt orolig att det ska bli problem för dig i framtiden och det kan bli en negativ spiral både för dig och din hund om det fortsätter på det viset.
En dominant hund kan bli din bästa kompis och ni kan leva ett jätte bra liv tillsammans OM du ser till att träna henne på rätt sätt. Jag skulle föreslå att du gick en valpkurs med henne och ta hjälp av en kunnig tränare.
I vilka situationer tar du tag i henne och på vilket sätt ?
Morrandet och bitandet behöver inte alltid vara tecken på dominans utan det kan lika gärna vara på grund av osäkerhet/rädsla men det är lättare att gissa om du berättar mer exakt under vilka situationer det sker.
Jag har hört av andra att hon verkar dominant ochså..
Alltså om jag sitter i soffan, så brukar jag ha henne här uppe ochså då för ibland vill hon upp men hon kan inte själv. Och min lånehund kommer upp och får vara här. Så hoppar hon mot ansikte och axlar. Och då tar jag henne och sätter henne och när hon börjar bitas, alltså svårt och beskriva. Så tar jag henne typ i läppen och då börjar hon morra och så och då tar jag henne i selen och försöker lägga henne ner. Alltså inte trycka utan lägga sig. (Hört de på ett annat forum)
Och när hon lugnat sig och jag släpper för då börjar hon pipa så då börjar hon igen. Den kan vara mot fötter ochså.
Men annars är hon en glad och pigg valp. Ingenting när man tar leksaker eller så.
Kan de inte vara understimulerad? ( om en valp ens kan vara de ) Eller för lite hjärnstimulans ? På ett annat forum sa dom jag bara skulle låta henne vara valp.
Jag var väldigt säker på detta med valpägandet innan jag fick henne och att de skulle vara enkelt. På sitt viss är de enkelt. Men ah svårt att förklara.
Väldigt tveksam till att det ska vara dominans då hunden bara är 12 veckor gammal. Antagligen förstår hon dig inte när du säger till och uppfattar dig som hotfull. Valpkurs är att rekommendera som föregående har skrivit, speciellt med tanke på att det är din första hund och du är ganska ung.
Raserna hon har i sig är heller inte de lättaste. Man ska inte luras av att hon är av små raser. Tempelhundarna är mycket intelligenta och lojala, men även envisa, stolta och mycket självständiga hundar.
Ville du inte ha en hund som skäller skulle du inte valt en sådan blandning. Båda raserna är varnande vakthundar i grund och botten trots att de idag ses sällskapshundar.
Man ska aldrig kämpa mot att ta bort rasegenskaperna och instinkterna hos sin hund. För det första går det egentligen inte och för det andra är det mycket orättvist mot hunden.
Det lyfts ofta fram att man inte ska köpa en Bprder Collie om man inte ska valla med den. Men lika lite ska man köpa en tempelhund om man genom hela hundens liv ska mota dess självständiga karaktär och dess instinkt att varna genom skall när det tex plingar på dörren.
Nej men hon skäller inte när de knackar eller plingar ? Har inte sagt att hon inte SKA skälla. Och jag vet va de är för ras och har läst på mycket. Ja de är inte så lätt att gå på valpkurs då den börjar i april.
Jag frågar för att jag ska göra rätt.
Fram tills valpkursen börjar tycker jag att du ska träna allt möjligt med din hund, lär den tricks, inkallning vardagslydnad, allt du kan komma på för att skapa ett band emellan er och för att hon ska lita på dig och tycka om dig! Om hon fortsätter morra och nafsa när ni är i soffan så stoppa ner henne och låt henne inte komma upp förrän hon har lugnat ner sig och du tillåter att hon kommer upp. Hon får alltså inte komma upp bara sv sig själv eller stå och tigga. Sen, det allra viktigaste! Lär henne kommandot vänta! Lär henne att vänta på godis, på mat på leksaker på art gå ut, på allt möjligt! Detta lär hunden att fråga dig först innan den hör något och många gånger räcker det för att en dominant hund ska förstå att den inte får bestämma! Och ha kul tillsammans! Träningen är till för att ni ska ha roligt tillsammans och för att komma närmare varandra, även träningen med att vänta! Lycka till 😀
Vänta är att hon tar ögonkontakt själv va ?
Tack så mycket :)
Exakt! När du säger vänta så ska hon titta på dig och när hon gör det så säger du varsågod! :D
http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen
Ang bitas så ge henne annan leksak att bita på, byteshandeln är en bra brukar ofta funka på valpar/hundar. Att lära sin valt vara passiv och koppla av är mycket viktigt. jag tycker det låter helt normal valp detta o säger grattis du har fått en stark liten valp :)
Glöm allt trams om "dominans" och sådant skit, det är en VALP du har som beter sig precis som en valp gör. Du skall satsa på att bygga upp en fin relation såhär i början, inte förstöra den! Sluta bråka med valpen och lär dig första den bättre, låter som ni kan behöva gå kurs och passa på att läsa några bra böcker också för att lära dig mer om hundspråk, t.ex. Bra relation - Kenth Svartberg.
Valpar bits och brottas med sina syskon med lek, dom tror dom kan göra detsamma med en människa. För det är så dom leker. Du måste visa att det inte är okej att leka så med dig. Men inte skada relationen heller..
Jag hade en extremt bitig valp. Sprang mot oss och bet sig fast i byxbenet och hängde kvar ett bra tag, oavsett om man gick några meter. Det tog ett tag att få henne att inse att så leker inte vi människor. Det var mycket ''näpp (funkar bäst på henne)'' och ge hennes tuggben eller leksak istället och det funkade :). Fick veta av min uppfödare att Molly var den som alltid var på alla andra syskon och det var alltid nån som pep till, men inte Molly. Så jag har haft en orkan att få styr på! Det var inte enkelt men det har gått bra :).
Nu är hon 7 månader och kan glömma bort sig själv ibland och nafsa lite fortfarande, men biter inte. När hon och jag leker (typ jagar varann) kan hon fortfarande hänga sig kvar i kläder men då går jag undan, passar på att styra bort det hela genom att gå på toa och då är hon lugna när jag kommer ut igen :).
Man får ha tålamod.. ge henne ett ben om hon bits, lek med en leksak så hon förstår att det är en leksak vi människor leker med och inte tänderna på människorna. Var envisare än hunden, det brukar jag alltid säga! Och det tar på krafterna och man får bryta ihop (herregud vad jag bröt ihop) och så.. men det är en valp, dom kräver mycket tålamod :).
#10 När skäller hon då?
"Och typ tips om hur jag får henne att sluta hoppa och skälla ?"
Bra att du läst på om raserna!
#17 När hon vill ha de jag har så hoppar hon upp på benen och skäller.
#18 Vänd ryggen åt och ignorera, när hon slutar vänder du tillbaka uppmärksamheten.

Ingen idé å säga nej till en liten valp som inte förstår.
Min valp hoppade och bet som en tok i början. Höll på att bli knäpp. Tycker det fungerat väldigt bra att bara ignorera henne. Biter hon i mig eller mina kläder, då går jag därifrån. Hon gör ju inte det för att hon är "dominant" och det tog rätt snabbt för henne att förstå att matte inte längre ville umgås med en galen piraya. 😂
Nu är hon 4½månader och det är så skönt att det faktiskt går att umgås med henne. Härom dagen kunde jag tillåmed äta en munk i soffan när hon satt brevid, utan att hon slängde sig över den. Vilken lycka 😂
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
Fast det är ju inte så konstigt att hon biter och morrar när du tar tag i läppen på henne, hon tycker det är obehagligt och försvarar sig med att morra och bita. Hon förstår inte vad du menar när du sätter henne ner när du vill att hon ska sluta hoppa mot ansiktet och axlarna och då börjar hon bitas i stället, inget konstigt alls. I stället för att göra illa henne så håll henne bara lugnt tills hon har slappnat av eller få henne att börja leka med en leksak i stället.
Jag tycker, som flera varit inne på, att du ska undvika fysiska korrigeringar, typ ta tag i läppen eller tvinga henne att lägga sig. Bättre att ignorera henne när hon beter sig illa, om det är i soffan så lyft ner henne från soffan och försök ignorera henne. Man måste själv vara envisare än hunden!
Om du vill få henne att slippa hoppa så kan du börja med att försöka ignorera beteendet, alternativt klickerträna henne (dvs klicka och belöna när alla fyra tassar är i golvet). Detta gjorde jag när min valp var ganska liten och nu är det ytterst sällan som han hoppar upp på mig. Man kan börja enkelt, bara klicka och ge godis medan du står ganska still och hon står fint framför dig. Sedan kan du börja göra roliga rörelser, t.ex. lyfta ben och armar eller hoppa på stället och fortsätta klicka när hon står kvar med alla tassar i golvet.
Sluta bita - ja, förutom att återigen ignorera så kan du även testa att ge till gälla pip när hon biter dig, så som valpar själva gör när de är för hårdhänta mot varandra. Huruvida det är en bra metod beror kanske lite på i vilken situation bitandet sker. Jag gjorde så med min hund eftersom han var allmänt bitig som valp, han morrade aldrig åt mig eller så. Jag tycker det här är en bra artikel om valpbitning: http://www.canis.se/bibliotek/artikkel.php?artid=145
Man kan absolut korrigera en valp fysiskt, men kanske inte ta den i läppen. Även mamman och andra vuxna hundar i en flock korrigerar valpen med en touch eller ett nyp. (Tycker dock inte vi människor bör nypa hunden eftersom vi inte har en aning om hur en mamma gör egentligen.)
En valp ska inte bete sig hur som helst. Jag hade tidigare en rottweiler som var dominant och jösses vad vi fick jobba med honom! På många hundar försvinner valpbeteendet, men tyvärr inte på alla utan då handlar det om disciplin. Idag har jag en golden som är fruktansvärt undergiven. Det märktes redan när vi hämtade henne 4 månader gammal. Det gör jobbet lättare för oss 🙂
Annars håller jag med om vad som sagts ovan; ignorera dåligt beteende, ge leksak om hon bits etc. Låt henne inte vara i soffan om hon inte kan uppföra sig.
Mycket kontaktövningar nu när hon är liten är viktigt. Det är så ni skapar er relation. Sitt med henne på golvet och beröm henne när hon tar kontakt med dig. Gör övningen svårare hela tiden genom att få henne att sitta, ligga, vänta etc.
Valplivet är inte rosa moln och lycka hela tiden. Precis som med bebisar! Men om man orkar kämpa lite i början och spendera mycket tid med valpen så får ni jätteroligt och en härlig tid så småningom. Lycka till!
Begreppen dominans o disciplin har inget att göra med hunduppfostran o träning.
Eller jo, det var ledstjärnor på BK ända fram till 60 talet ungefär, idag vet vi bättre än så, förhoppningsvis.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#23 Jag håller helt och hållet med dig! Många glömmer så lätt att det faktiskt är så det går till bland hundar och att en tik aldrig skulle tillåta att sina valpar morrar eller biter i henne utan de skulle säga ifrån!
Men man måste såklart korregera på rätt sätt, att ta tag i läppen på hunden blir nog mest ett obehag för hunden och det kan till och med skrämma den. Man måste använda sig av samma metoder som tiken, först varnar man genom att morra, de flesta hundar (som inte redan har blivit förstörda av människospråk) lyssnar jätte bra på det och sltar redan då om inte så ge en hård dutt eller om det inte hjälper kan man ha en spänd hand och dutta med alla fingrarna, alltså likna ett varningsbett som alltså inte är att bita tag utan bara ett väldigt snabbt dutt med tänderna (i detta fall fingrarna). Detta fungerar väldigt bra på hundar som kan hundspråk då det är precis så som en annan hund skulle göra. Men allt detta måste som sagt göras på rätt sätt!!
Det blir så lätt att man aldrig tar i sin hund för det får man ju inte! Men att säga ifrån och att slå en hund är helt olika saker. Allt handlar om vilken energi man har och man slår aldrig en hund men man tillåter inte heller att den biter och morrar mot en, såvida det inte är pga lek. Du är den vuxna hunden och valpen är som sagt valp och inom en vargflock skulle en valp aldrig någonsin ens tänka tanken att morra åt någon som är äldre, den ska visa respekt och det är det som är naturligt.
Att valpen inte visar respekt är däremot det onaturligt och det beror oftast på att valpen känner sig osäker på vem som ska hjälpa den och vem som valpen ska följa, för valpen vill ha en erfaren och trygg ledsagare genom livet. Men när en valp säger ifrån och morrar så betyder det att den inte känner att den har den här tryggheten och därför så måste den vara den som leder. Det ger oftast en osäker valp så det bästa man kan göra för sin valp är att ge den en trygg ledsagare som även sätter den på plats om så behövs.
Hundar är betydligt bättre på människospråk än vi är på hundspråk, de har haft tiotusentals år på sig att lära sig läsa av oss.
Hundar är inte dumma, de vet att vi inte är hundar.
Lästips: http://www.dogma.nu/artiklar/flockbildning-och-ledarskap http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#26 Ingen har ju påstått att hundar är dumma. Dessutom tror jag inte att varje valp föds med ett tänk "justja, det här har vi lärt oss i tusentals år. klart jag kan människospråk!" Samma som att en människobebis inte tänker så heller, om oss. Tycker inte man behöver förmänskliga sina hundar mer än nödvändigt. Vi kan hjälpa dem på traven genom att agera så som hundens mamma eller syskon skulle ha gjort också.
Det går enligt mig snabbare också, för de är som sagt mest van att vara hund och att tänka/agera/förstå som en hund. De lärde sig mest av sin mamma och sina syskon, av vad som är rätt och fel.
dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium 

Själv tycker jag inte man bör förhundliga sig själv. Jag är ingen hund och min hund kommer aldrig se mig som en hund.
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
Själv tycker jag, eftersom det är vi som har domectiserat hunden och det är vi som har ansvaret för hundens liv och välmående att vi som människor ska anstränga oss för att förstå och hjälpa vår hund, inte tvärt om. Hunden har inte själv valt att bo med människan utan tvärt om så det ligger på oss att ge dem en dräglig tillvaro utan allt för många missförstånd pågrund av bristande kommunikation. V har trots allt väldigt olika språk.
Men det är bara min åsikt.
Håller med dig precis #29.
dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium 
Ett tips är att om hunden snubblar eller slår sig så bör man inte börja gulla med hunden, tex "Nej lilla gumman, gjorde du illa dig" och sen börja klappa hunden och gosa med den. Då kan hunden bli extremt mammig och när den slår sig finns det chans att den överdriver lite och springer fram till ägaren och skriker lite extra mycket bara för att få uppmärksamhet, och det är jobbigt… 🤐
Självklart är ju inte alla hundar så, men jag har träffat flera hundar på hunddagiset där det jobbar en tjej som gör så, och dem är så fjantiga så det finns inte. En av dem skriker när man ska ta på henne kläder och sen vill hon att man ska trösta henne… Suck..😛
#31 jag håller helt med dig! Det är så otroligt vanligt att man ömkar hunden! Jag gjorde själv det med hunden som min familj hade när jag var liten och inte visste bättre. Ett exempel är när hon klämde tassen i dörren och hon skrek ju i högan sky såklart och hela familjen var ju över henne och ojade sig och klämde på tassen och " lilla gumman då" och efter det var hon livrädd för dörren i flera veckor. Tyvärr så är det många veterinärer som inte heller vet detta, de läser ju bara 1,5 hp etologi, så därför är även många hundar rädda för veterinär. Samma gäller vid kloklippning, många som tycker synd om hunden när den gnäller och rycker i tassen. Det är tyvärr alltför många som inte är medvetna om detta så bra att du tog upp det Zlarviig!
#32 Precis! Gjorde så förut när jag skulle klippa klorna på henne.. "Nej men gumman, du behöver inte vara rädd" osv. och då brukade hon skrika så fort hon såg klosaxen. Har slutat med det nu och hon är hur duktig som helst! 😃
Man kan ju t.ex börja leka med hunden när den gör illa sig så att den tänker på annat.