Olydig hund
Jag och min familj har en svart Mellanschnauzer på två år. Hon är världens snällaste och goaste hund, men när det gäller vissa saker så blir hon riktigt jobbig och olydig.
När jag är ute och går med henne och hon får syn på en annan hund som kommer gåendes mot oss så blir hon helt galen. Det är sjukt jobbigt att hålla i henne och framför allt väldigt pinsamt när hon börjar dra mot hunden och hoppa och ha sig. Det är framför allt jag i familjen som har problem med det här, hon har inte särskilt mycket respekt för mig vilket jag verkligen vill att hon ska ha.
När det gäller det här med andra hundar så har jag försökt med till exempel att sätta henne och få henne att kolla mig i ögonen så hon koncentrerar sig på mig istället för hunden. Det har funkat vissa gånger men då blir hon helt dragig sen när vi börjar gå igen. Och i vissa fall så flyger hon upp därifrån och då är det ännu svårare att hålla emot. Har även försökt avleda med godis osv. Försökt ha henne på kort koppel. Ingen funkar och när det väl funkar så är det väääldigt sällan.
Är det jag som gör något fel eller har ni något bra tips? För detta är jobbigt och hindrar så himla mycket. Har ni även något tips på hur jag ska jobba upp så hon får mer respekt för mig? Hon har mer respekt för min lillasyster på 11 år än på mig på 17 år. Vet inte hur jag ska göra, antar att jag är lite för mesig mot henne. :/
Tacksam för lite hjälp :)
En massa kärlek, Frostbite.
"Det sorgligaste i livet är inte döden utan det vi låter dö inom oss medan vi lever."
Skvallerträning
Precis som #1 skriver så tycker jag du ska testa skvallerträning. Min äldsta hund var nästan likadan vid hundmöten med nu fungerar det problemfritt för det mesta.
Jag märkte mycket på min hund att den ''förberedde'' sig inför hundmötet genom att stressa upp sig, nästan la sig ner på backen och inväntade att den andra hunden skulle passera. Han hade all fokus på den andra hunden och de var omöjligt att få kontakt med honom.
Men efter jag har tränat skvallerträning med min hund går det mycket bättre. Han har istället all fokus på mig och hinner varken stressa upp sig eller göra något ljud ifrån sig.
Lycka till! 🙂
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~