Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 550 ggr
[helenal]
0

Vad göra?

Hej. Jag har tidigare skrivit om en vän till mig som jag tycker missskötte sina hundar, speciellt den stora blandrashunden. Förra ägaren såg nya bilder på denna hunden och ville omedelbart ta tillbaka den för han ansåg att hunden gått ner mycket i vikt osv, så han fick tillbaka den(vet inte hela hostorien) bara att han har hunden nu tack och lov!

MEN hon har en till liten hund. Hon går aldrig ut med henne. Släpper henne på gården när hon skall ut och röka(i max tio min) och det gör hon kanske tre gånger per dag. De är enda promenaden hon får!! När jag är där brukar jag ta en promenad med henne och hon är jätte stissig och helt fanatisk när hon är ute och går för det sker nästan aldrig.

Sedan får hon hundmat från LIDL! katastrof foder. OCH hon är ständigt hungrig för hon gillar inte det fodret.!

sedan har hon även lite eksem i ljumsken har jag sett. Hon älskar ju sin matte oavsett hur hon blir behandlad men jag tycker det är så fruktansvärt!

min vän jobbar även torsdag till söndag i Norge och hennes rumskompis har då hunden men han brukar sova till tre-fyra på dagarna och då kommer inte hunden ut! :(

BORDE jag anmäla? kommer hon kunna få reda på att det är JAG?

Alvidusen
1

Det bästa du kan göra är att prata med henne, ta modet och gör det för hundens skull. tala om vad hunden behöver för att må bra och värdigt liv. Och om inte hon tar tag i de anmäler du henne.

jossa5
1

Ja, jag tycker du borde anmäla, och nej, man kan vara anonym. Ring Länsstyrelsen och anmäl.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

[helenal]
0

Borde prata med henne först. Men jag har sagt innan att hon borde rastas mer och då säger hon: men du vet jag är allergisk mot snö så jag kan inte gå ut med henne.. hon har alltid förklarningar till precis ALLT! och jag vet inte hur långt jag kan gå och tjata på henne… känner att hon borde vakna upp när hon blev av med första hunden men icke!!

Jag har passat hunden emellanåt men kan inte göra det jämt.. 

Vad gör sedan länsstyrelsen med anmälan?

jossa5
0

#3 Dom tar kontakt med henne och kan åka och göra ett hembesök. Jag vet inte exakt vad dom gör, för jag har inte gjort det själv. Har kompis som har anmält, och då tror jag dom åkte och hälsade på.

Mvh,

[helenal]
0

ok. man ser ju inte på hunden att den är vanvårdad! den har ju bra form och päls men det är just att den aldrig får gå ut som gör det och det är ju svårt att bevisa…

jossa5
0

Hm, jo, det är ju sant. Du får berätta det du vet, kanske föra anteckningar en tid och sedan prata med dom igen. Att på en period på en vecka fick hunden gå ut si och så mycket? Samt berätta hur hunden är när du har gått ut med henne.

Mvh,