Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2859 ggr
[TeamGolden]
0

Rävskabb?

Mamma var igår inne hos vet med vovven för vi undrade vad hans små ''utslag'' mellan bena var, det är bara på en sida små utslag som ser lite ofräscha ut tycker jag, och veterinären konstaterade direkt rävskabb ''eller nån eksem''. Så nu har vi ett schampoo han ska geggas in i varannan dag och sen återbesök nästa vecka, om det då är kvar gör de stickprov för att verkligen se vad det är. Dock är jag skeptisk till rävskabb då han inte alls kliar på det, utan helt ignorerar detta. Han slickar sig bara lite mellan bena som alla hundar då och då liksom. 

Vad tror ni det är? Det är ju inte jättemycket, men det är små röda skorpor liksom, små ''sår''. Allt jag sökt på, på google liknar varken hotspot, eksem eller rävskabb. 

Här är det mer som ni ser, även här det är som värst.

som ni ser…

Mamma var igår inne hos vet med weasly för vi undrade vad hans små ''utslag'' mellan bena var, det är bara på en sida små utslag som ser lite ofräscha ut tycker jag, och veterinären konstaterade direkt rävskabb ''eller nån eksem''. Så nu har vi ett schampoo han ska geggas in i varannan dag och sen återbesök nästa vecka, om det då är kvar gör de stickprov för att verkligen se vad det är. Dock är jag skeptisk till rävskabb då han inte alls kliar på det, utan helt ignorerar detta. Han slickar sig bara lite mellan bena som alla hundar då och då liksom.
Vad tror ni det är? Det är ju inte jättemycket, men det är små röda skorpor liksom, små ''sår''. Allt jag sökt på, på google liknar varken hotspot, eksem eller rävskabb.

LinaK
2

Nu är jag inne via mobilen så jag ser inte bilderna jätte tydligt. Men jag tycker det liknar ringorm (svampinfektion) Men det behöver ju inte vara det. Tog inte veterinären några prover alls? Utan bara konstaterade med blotta ögat att det var rävskabb?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[TeamGolden]
0

#1 usch ja, tanken slog mig med tyvärr att det kunde vara ringorm. 
Smittar det och vad är symtomen utöver utslagen? 

Nej, hon ville ta prover först nästa vecka 😕