Norfolkterrier
Jag undrar helt enkelt hur många av er här som har norfolkterrier! Om jag inte är ensam? Rasen är inte lika vanlig som man kan tro… Jag tror bara det cirkulerar 3 norfolkterriers inklusive min Burton i Piteå.
Annars kan du dela med dig av allmäna erfarenheter/tankar du har kring rasen! Så kanske vi andra kan svara på något. Lägg ut en bild om du vill" Dela med dig av lite roliga saker, vad du tycker är rastypiskt, vad du brukar göra med din norfolkterrier, hur din "noffe" är till sättet och så.
Min norfolkterrier är 1,5 år och har ganska låg energi. Han behöver inte mängder av aktivering för att må bra utan lagomt med promenader, lite bus och lek i snön samt att gömma godis inne fungerar bra för oss. Han tar sig gärna en simtur på sommaren, men kommer relativt snabbt in på land ändå. Han skäller ALDRIG - om det inte kommer någon superpoppis eller att han är ovanligt uppjagad av lek. Han har ett otroooligt ynkligt läte när han vill få det att verka synd om honom, kan vara lite störande på stan om man står still ett tag och att han verkligen vill vidare. Då blir det det här snyftandet nästan, någon som känner igen? Han är inte rädd för något ute och är en väldigt tuff liten grabb, vet ej om detta är rastypiskt eller bara så som han är.
En alltför ouppmärksammad ras tycker jag. Trivs otroligt bra med min noffe Burton. En perfekt sällskapshund i min mening som älskar att vara nära och mysa :) En envis rackare, så som många terriers, man måste vara hård och de "tål" mycket för att vara så små. De är ganska bastanta i kroppen, mer låga och avlånga än vad de är höga och hur livsglada som helst - rekommenderar verkligen denna ras!
dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium 
Jag har haft en norwitch terrier.
Jag har också en liten noffe, Snubbe som du kan se här ovan. Han blir åtta år i sommar.
Jag förstår inte heller varför det finns så få. Här där vi bor har jag inte sett någon annan.
Han har aldrig varit särskilt energisk av sig. Däremot är han väldigt skällig. Han tycker att han är störst och bäst, så han skäller ut de fleste större hundar han möter ute. Större bilar och andra större fordon får samma uppvaktning. Inne sitter han i ett fönster och skäller ilsket, särskilt på rådjur som går förbi ute. Han skall är hemskt så man hoppar högt när han sätter igång.
Han är annars lugn och fin, älskar människor, är aldrig agressiv och vill bitas. Han är helt enkelt världens bästa hund.
Jag kan också varmt rekommendera den här rasen.
#3 Kul att höra! Riktigt söt var han. Nej bra fråga varför det finns så få… Undrar om det är just i Sverige eller om det i allmänhet inte är en så uppmärksammad ras? För en riktigt fin ras är det!
Perfekt som sällskap, och till lite annat om man nu vill det :)
dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium