Måste man...
Måste man för att vara en bra matte/husse förutom flera långpromenader om dagen också ge sin hund massa hjärngympa?
Och om man inte gör det så borde man inte ha hund…? Eller?
Då skulle nog 85% av alla hundar försvinna!

Ja, en hund ska ha både motion och hjärngympa för att må bra. Sen hur mkt skiljer naturligtvis mellan raserna och vidare mellan individerna. Men kan man inte erbjuda sin hund både motion och hjärngympa anser jag att man valt fel husdjur.
Har man inte tid för hjärngympan så väljer man bort en av dagens långpromenader och aktiver den då istället. Det tar max 30 min/dag att få en normal hund trött. Har man inte den tiden att ge sin hund så ska man kanske tänka över varför man har någon.

Så din uppfattning är att alla som inte aktiverar sina hundar ordentligt är dåliga mattar/hussar?

Som du läste i mitt tidigare inlägg så Ja, jag anser att man är en dålig hundägare om man inte tillgodoser sin hunds dagliga behov av motion och aktivering.

Vad menar Du med vardagsmotion? Man behöver inte tävla för att aktivera sin hund. Man behöver bara ge hunden den berikningen den är avlad för. Eller den berikningen hunden behöver för att må bra. Hur detta görs är helt upp till hund och ägare.
Beror på vad man menar med dålig. Men visst, jag erkänner villigt att jag tycker jag är en dålig hundägare ibland. Men sen försöker jag ta igen det.
Kanske det är det bästa sättet, att inse när man är lat och sen försöka bättra sig?
JA, hunden behöver både fysisk och psykisk motion.
Om man borde ha hund, det är en annan sak.
Men vet man att man är dålig är det väl bara att försöka mer??

En hund behöver både psykisk och fysisk aktivering om man bara vill ha en hund att gosa med och inte aktivera så finns det alldeles utmärkta gosedjur på Lek och hobby
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Ja då är jag är skit matte då!
Jag tar ut ecko och leker med boll en gång om dagen och oftast en gång om dagen tränar vi olika trix som han redan kan och kanske övar in någon ny. (vet dock inga bra psykiska övningar)
Men jag har med dåliga dagar? och ibland när jag mår riktigt dåligt så går jag enbart korta varv den dagen. Och då är jag alltså en dålig matte till ecko? För han mår säkert piss bara för de..
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Trix är psykiska övningar. Han får ju tänka för att klara av det!
Jag tror att vi alla är dåliga hundägare, till o från. Jag har också mina dåliga dagar, då är det inga storstilade aktiviteter.
Framförallt inte nu när vi har löptiken dörr i dörr.
Men som någon sa; jag tar igen det!
då e jag me en skit matte, =) nee men Lusse får springa fritt o härja o leka oftast en gång om dagen, sen går vi på promenader o e ute i skogen ibland, vissa dagar får han längre promenader o vissa dagar lite kortare, ibland tar jag med mig godis ut o han får söka lite, han får alltid va me oss i bilen o han får enorm mycke kärlek.. jag anser mig själv vara en bra hundägare och jag tycker inte bara att man är bra hundägare om man endast ger hunden massa mottion o huvudbry..
Lis1, om du tycker du är dålig då har du ju kommit ett steg på vägen till att bli bättre. :) Du kan ALLTID bli bättre! :)
Själv när jag var deppig, så frågade jag en kompis om hon kunde gå en långpromenad med Axl. Då kändes det bättre för att jag fick må dåligt men Axl ändå kom ut. :)
Kanske du kan be någon om hjälp när du mår dåligt?
Jo iof är väl de ett sätt. Men oftast pallar jag mig ut iaf och kastar boll med honom. För jag har liksom de som regel för mig själv. "han måste få springa lös och jaga boll EN gång om dagen iaf". Men de finns ju ändå nån dag då jag inte orkar ta mig så långt, utan bara vill sitta hemma och ta mig samman. Men då blir de ju ändå flera varv men kortare. och ingen huvudträning/gympa.
jag tycker iaf inte att man ska behöva köra psykiskt varje dag för att vara en bra matte.
och som sagt, vissa dagar får han ju ist gå jätte promenader i skogen och leka med lufsen.. åka bort till parken och gå längst med strömmen.. osv osv. De finns ju ändå dagar som säkert ger igen. Och jag tror inte ecko mår dåligt öht.

Men ärligt! Är det så ont om tid/jobbigt/tråkigt att sätta sig på vardagsrumsgolvet och jobba med hunden i låt säga 15 min/dag? Eller 3*5 min/dag?
Har man inte den tiden till sin hund så varför har man hund? Självklart så kan man vara sjuk eller ha en dålig dag, men 15 min klarar man väl? Det är ju inte direkt energikrävande av matte, för det är ju hunden som ska jobba.
#15 nej kanske inte energikrävande.
Men en aktivitet mellan matte/hund måste vara givande för båda. Du kan aldrig få hunden till att göra ett bra jobb om du inte har gnistan själv.
Jag tycker det är förnuftigare att ta det när du/jag mår bra. Samarbetet blir mycket mer givande då!

#16 Ja, men gnistan över att ens hund ska må bra och få berikning måste väl finnas hos varje hundägare!?
Visst kan man ha en dålig dag, men hur många dåliga dagar ska man acceptera innan man räknas som dålig matte? Jag pratar om feber och snorig näsa. Det ska en sund hund överleva att få ett par 2-3 dagar i lugnare tempo. Mår man psykiskt/fysiskt dåligt så att man under en längre tid inte orkar med sin hund kanske man få se sig om efter hjälp. En dagmatte eller någon som mot betalning tränar/aktiverar hunden.
Det är mina tankar om hundars välmående. Jag anser att de har rätt till daglig motion/aktivering, men några få undantag.
Jag tycker inte att man är en dålig hundägare om man inte ger psykisk stimulans varje dag, alla kan vi vara sjuka/ ha kanonmycket att göra/ eller helt enkelt glömma. Men flera gånger i veckan tycker jag iaf man bör aktivera hunden mentalt. Sedan beror det mycket på ras och individ också.
Jag tänker lite så också, att när jag går en vanlig promenad med Eros får han också hjärngympa. Bara för att man promenerar behöver man ju inte låta hunden göra vad den vill och gå som en zombie i andra änden av kopplet =)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
så länge jag har växt upp med hund har vi aldrig haft huvudträning för hundarna VARJE dag. Jag förstår verkligen inte varför de skulle göra en till en dåligare ägare.. jo jag gör de oftast flera gånger i veckan.. men inte varje dag.
hum, hur tränar man att sitta fint? ecko tvärvägrar att förstå de;)

Som jag skrev i mitt första inlägg. Det är helt upp till hundindividen hur mycket man sak lägga ner i tid på motion och aktivering.
Alla hundar har rätt att få utlopp för sitt behov, det är det jag menar. Sen om just din hund behöver aktivering varannan dag eller rejäla pass varje dag är ju upp till Er som ekipage.
Jag har två hundar, båda av bruksras, och de har helt skilda behov. De kräver båda rejält med motion varje dag. Då pratar jag 3-4 h skogspromenader där de springer fritt hela tiden. Detta får de 5-6 dagar i veckan. 1-2 dagar i veckan så hinner jag inte (oftast helgerna, då jag vill umgås med familjen) men då får de antingen mer hjärngympa, cykelträning eller bara ta en vilodag.
Sen behöver den ena tiken daglig hjärnaktivering i tex lydnad, bruks, klick&trick eller jobbig miljö. Den andra tiken kräver hjärngympa några dagar i veckan.
Men jag står fortfarande för att man är en dålig hundägare om man inte tillgodoser sin hunds behov av motion/aktivering. Sen självklart kan man ha en dåligt dag då man är sjuk eller så. Men dessa dagar ska vara så få som möjligt.
Ja, men då kan ju jag iaf säga att jag är en bra ägare. Eftersom jag tillgodoser MIN hunds behov precis som du säger. Om jag skulle träna huvudgympa med ecko varje dag skulle han tycka de var skit tråkigt. Och jag som person gör inte de helt enkelt.
Jag är också ute med ecko på flera timmars promenader. och kastar boll, eller leker med Lufsen.. springer i skogen, i högt gräs bredvid vägen. Och jag har inte märkt att ecko mår dåligt alls. Så jag är en mycket bra ägare.. dessutom ser jag starkt till kärlek till en hund också. de tycker jag är viktigare än huvudgympan. För utan kärlek får man ingen bra hund tillbaka.
Hur gjorde man förr i tiden när ingen hade hört talas om mental aktivering och det inte fanns hundpsykologer?

Antagligen så användes kanske hundarna då i större utsträckning till det dom är framavlade för
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Precis. De hade uppgifter som gav stimulans. Även om det fanns sängvärmare på den tiden med :)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Att träna med sin hund tycker många låter jobbigt och att mentalt aktivera sin hund låter också jobbigt. dock gör man detta flera gånger per dag tror jag utan att tänka på det.
Att försöka lära in något hemma vid köksbordet kan funka lika bra som att göra det ute på ängen.
Man kan träna huvudet på flera sätt och ställen. Utan att det för den skull blir jobbigt, eller ens känns som jobbigt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ja, hundar behöver det. Inte varje dag, så där jättemycket. Men någon gång i vecka. Hemma säger man säkert typ sitt när den får mat osv. Då får den ju tänka lite ;) Dålig matte/husse tycker jag man är om man bara ta ut den för att kiss och ge den mat. Ännu dåligare om hunden får bo i hundgården hela tiden. :)
Jag drabbades av en depression någon tid efter jag fått min hund. Så jag har svårt för att aktivera honom så mycket som han kanske borde bli. Promenader och sitträning och lite lek, bus o kel får han varje dag. Använder ibland en aktiveringsboll. Det får räcka för tillfället.
Hoppas att jag blir bra snart. Han är 5 månader, och det är ju nu han skall lära sig allt. Han verkar må bra i alla fall, vilket är det viktigaste. Försöker ta mig till valpkursen 1 gång i veckan. Den har precis börjat.
Det Åsa skriver är så förnuftigt så jag behöver inte skriva nått mer *s*
#22 Man jobbade med hunden.
Det är som med barn. Kärlek mår man bra av men man måste också gå i skola och lära sig saker. Både människa o djur mår bra av att tänka och det behöver inte ta tid eller vara jobbigt att lära hunden saker. :) Finns massor av tips, bara att fråga. Tar kanske 30 minuter om dan? :D

Det är inte bara matte o husse som kan ha dåliga dagar. Mina föräldrars hund tittar skumt på en när man försöker leka med henne. Precis som att man var dum i huvet. Hon går o lägger sig istället. Hon verkar inte intresserad av att lära sig nåt nytt över huvudtaget. Då måste ju hon va en dålig hund…. eller?
Ja de är sant åsa:) för du kör ju jag huvudgympa varje dag iaf ju.. för när vi kastar boll varje dag åker den även in i de höga gräset.. och ecko får köra sök. Man ser hur kul han tycker de är, för svansen går i ett.. ska nog börja köra lite sök någon annan stans med. Men som sagt, då kör jag ju både och varje dag iaf.. gud vilken bra matte jag är;)

#30 Nja, dålig hund är det knappast. Bara en matte/husse som inte hittat rätt aktivering eller belöning för den hunden. Men som vi skrivit flera gånger alla individer har olika behov.

#32 Hon är rätt gammal nu så inget intresserar mer än mat o sova ungefär. JO! Hon ÄLSKAR att åka bil! Men det är ju ingen direkt hjärngympa i det…
Och tro mig… jag har verkligen försökt få henne att vilja göra massa saker. Men inget verkar duga åt damen. Iof brukar jag gömma mig för henne. Men hon hör inget längre så det är inge kul att försöka hitta mig. Hon blir mest orolig o gnäller efter ett tag.
tror faktiskt att endel hundar inte tycker det är kul med aktivering, iaf när dom blir lite äldre, tror mest dom trivs med att få lunka runt i skogen o bara ha d mysigt =)