Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2167 ggr
felzena
0

Behöver tips om hundras!

Hej! Skulle vara snällt om ni gav mig något tips om en hundras som skulle passa mig. Funderar på att skaffa en valp inom nått/några år när jag har tid och möjlighet för en valp. Just nu har jag en jämthund och en gråhund som jag jagar med. Men nästa hund har jag andra planer för. Mina "krav" är att hunden ska vara av en arbetande ras, som tycker om att arbeta. Då jag själv har 2 hundar med stora aktiveringsbehov. Aktiviteterna jag vill hålla på med är framförallt att försöka tävla i lydnad. Även vill pröva på agility men har dock inga planer på att tävla utan mest att för att få pröva på då jag aldrig har gjort det tidigare. Spår kommer jag att hålla på med då jag redan gör det med mina två hundar och tycker det är jätte roligt. Storlek på hunden spelar inte så stor roll men vill inte ha någon som är allt för liten eller för stor. När det gäller pälsvård så vill jag inte ha något som är för krävande där man måste trimma och klippa för jämnan utan helst att man behöver kamma igenom pälsen 1-2 ggr i veckan. Så vill helst ha en hund som är allert, följsam, "Will to please", lyhörd, lättlärd och vänlig. Har funderat länge och varit helt insnöad på sheltie. Har träffat uppfödare med deras hundar och fått lära känna rasen mer. Tycker rasen är helt underbar men det är som gör mig osäker är att de har lätt att utveckla rädslor och är reserverad mot främlingar. Dock är inte alla hundar det men det är inte ovanligt heller vad jag läst och sett. Så jag hoppas någon därute kan ge något tips på en hundras!

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Frida B
1

En sheltie skulle gilla det livet, men vill du kolla andra raser kan du kolla upp jaktgolden, lagotto?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

joheck
1

Finns många raser som nog skulle passa dig. Har vänner med bland annat aussie som går väldigt bra inom lydnad.

Är du sugen på en sheltie så tycker jag absolut att du ska satsa på en sådan. Finns stabila individer, bara du är noga med kennel.

[Teddies matte]
0

#1 Med en Lagotto blir det en del pälsvård ifall man inte håller den nerklippt (med maskin) året om. Funkar bra till olika sporter, men beror på hur högt man vill satsa, vill man snabbt och enkelt ta sig upp i klasserna är det nog smartast att välja en annan ras, det kan vara lite mer utmaning att tävla med en Lagotto, fast det kan ju givetvis vara en fördel också.

felzena
0

#1 Golden har jag tittat lite på och tycker den rasen är intressant. Men lagotton faller inte mig i smaken, det är för mycket pälsvård.

[tiffitott]
0

Finns många raser som passar till lydnad.
Vill du enbart hålla på med lydnad? Hur högt satsar du?
Tänker att dem flesta hundarna i grupp 1 duger till det, vissa har dock ett enormt aktiveringsbehov och lämpar sig nog inte till enbart lydnad.

Kanske kolla i grupp 8 på någon spaniel eller retriever?

JamieBlue
0

Det låter som en retriever kan passa dig. Raser med mer följsamhet och will to please är inte så lätta att hitta. Generellt sett mycket alerta, vänliga mot allt och alla, lätta att träna med, gillar spår och att arbeta överhuvudtaget. Jag har själv en flat men gillar alla sorters retrievers. För flottens del kan jag väl säga att den är ganska busig om man inte aktiverar den tillräckligt men det verkar ju inte vara något problem i ditt fall. Nackdelen är att de lätt drabbas av cancer.

kodex
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag får väl slå ett slag för kooikerhondje! Oerhört okomplicerade i träningen! Fattar väldigt snabbt och är lätta att träna. Väljer du sedan valp från uppfödare med lite omsorg kan du till och med få en kooiker som är lagom social för tävlingarna :)

På bilden är det min lilla kooikertik (som är på tok för liten! Så små är inte de "normala" ;) i ett fotgående.

felzena
0

#6 Vilken retriever skulle du helst rekommendera till mig? 🙂

#7 Jag har tyckt att kookierhondje har varit super fina hundar, kanske ska läsa på mer om den. 🙂

Simlover
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En golden skulle passa perfekt, snäll och väldigt "will to please". Min kan bli lite busig när han inte förstår men då är det bara börja om från början. Min är nu 2,5 år men är väldigt valpig fortförande. Vi hade en lånehund som var 6 år och valpig. Det var en jaktgolden. De är väldigt snäll men lite svåra att få att mogna. Min hade en tonårstrots vid 7-8 mån och en vid ca 1,5 år och nu har han en igen vid 2,5 års ålder. Börjar tröttna på hans trots ibland.    😃

Zofia89
0

Synd att du inte söker hund för jakt, skulle annars rekommenderat en wachtelhund =)

felzena
0

#10 har redan två pojkar här hemma som jagar! hade tänkt och testa något annat den här gången :)

Zofia89
0

ja förstod det =) tyckte det var synd eftersom jag blivit sååå förälskad i wachtel och rekommenderar dem gärna till höger och vänster när jag läser nåt om jakt :D

felzena
0

#12 Haha.. 🙂Tycker den är en fin hund, gillar även många utav spaniel raserna (springer spaniel, cocker spaniel). Det finns så många raser som man vill ha så man får lite beslutångest. 😛

joheck
0

#7 Lite ot, hur hög är hon? Hon ser ju inte större ut än min papillon :P

Eywa
0

En jaktlabrador skulle må bra av det livet. Labbar är även väldigt duktiga spårare och älskar arbete och har mer "will-to-please" än många andra raser. Dock bör du pyssla med någon form av apporteringsaktivering om du ska ha en retriever, annars får du en hund som apporterar ändå, men kanske inte det du vill ;)

Lans
1

#15   * "will-to-eat"

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

kodex
0

#14 Hon är 33,5 cm :) Tikarna ska vara minst 35 och upp till 40.

felzena
0

#17 om du har tid att berätta mer om "din" ras får du jätte gärna skicka ett PM! :)