Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 5660 ggr
[Sniff]
0

Kastrering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har börjat fundera på om vi ska kastrera Athos. Han kommer ju inte gå i avel ändå, och jag ser ingen anledning till varför han ska vara fertil.

Så; fördelar/ nackdelar med kastrering? När kan man tidigast göra det? Är det vanligt att man kastrerar sin hane? Är det värt det?

thilda-
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

fungerar han bra som okastrerad så låt honom vara de då. så hade då jag gjort :)

Fejhn
2

jag kastrerade min hund väldigt sent, han var 5år tror jag, så har tyvärr ingen koll på när man kan tidigast kan kastrera osv.

men skulle jag skaffa hane igen skulle jag kastrera, förstår inte vitsen med att ha okastrerade hanhundar om man inte ska avla :)

fördelar: (som jag märkt): mindre hanig, mindre "på" på tikar, mindre aggresivitet mot hanhundar..

nackdelar: går lätt upp i vikt. har faktiskt inte märkt nåt mer.

och dessutom: har min hund rymt och träffat flicka är det garanterat inte hans valpar :p

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

GabbiS87
0

Om hunden inte ska gå i avel tycker jag att man lika väl kan kastrera! Vissa "problem" kan dyka upp efter flera år. Är inte så kul att ha en hund som juckar på allt, och då menar jag ALLT! Dina ben, kuddar, gosedjur, småbarn, andra hundar…

Dom blir mycket lugnare och kan koppla av på ett annat sätt. Om man bor i ett område med mycket hundar så är det ju ständigt någon som löper och det känner ju hanarna.

Som sagt, dom kan gå upp i vikt, men det brukar avta sen efter ett tag.

Vid 6 mån är lagom :)

tobotroll
0

V Jag har en västsibirisk laika på 3 år som vi kastrerade i februari i år efter att han klättrade ur hundgården pga löptik.

Fördelar: de blir oftast lugnare, mer hemmakära, blir inte löpsjuka med alla problem som medföljer, man slipper risken för testikelcancer, det minskar risken för prostatacancer och andra hälsosaker.

Nackdel: ja de får lättare att gå upp i vikt men det är ett väldigt litet problem.

Och som vår veterinär säger.. Tänk dig själv om du skulle ha 2kulor, vara kroniskt kåt och aldrig få komma till, hur lycklig skulle du vara efter ett par år???

Han har en poäng i det tycker jag och ska man inte ha dom till avel så tycker jag det är bättre att kastrera.. Inte roligt om hunden rymmer och grannen kommer och ringer på dörren 2 månader senare och talar om att de har ett gäng valpar som är misstänkt lika ens egen hundSkäms

[Sniff]
0

Tack för era svar! Jag vet inte om det finns många tikar i området, men två av mina kompisar har tikar, så det vore ju toppen att kunna umgås med dem när som helst utan att behöva oroa sig. Han har ju inga problem än så länge, men han är ju bara fyra månader ungefär, så det går ju inte att veta än. Och sjukdomar vill man ju gärna slippa!

Kastrerar man innan hunden blivit könsmogen?

Fridaaaa
0

Tycker man ska kastrera sin hane om den ej ska gå i avel :)
Man slipper problem med löptikar runt om och de flesta hundar (säger inte alla) lugnar ner sig också.
Ser absolut inga nackdelar med det.

Man måste inte kastrera vid könsmognad, men när båda kulorna när nere som dem ska, tror det är vid minst 4 månaders ålder (men det kan man ju höra med veterinär).

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Michaela-N
0

Om du kastrerar innan könsmognaden slipper du skvättandet, hunden blir aldrig intresserad av löptikar… det finns helt enkelt mycket fler fördelar! Vad det är för nackdelar vet jag inte.

GabbiS87
0

Ring och hör vad din veterinär tycker. Jag tror att små hundar blir könsmogna rätt tidigt. Ni kan ju säkert åka dit och kolla om testiklarna har kommit ner och isåfall boka en tid :)

[Ronon-m]
1

Jag är inte så mycket för kastrering faktisk. Hunden kan bli osäker på själv och andra hundar kan se den som en "det." Dom vet inte om det är en tik eller hane. Jag säger alltid att lydnaden och uppfostringen inte sitter i bollarna. Bara för att man kasterar dom så försvinner inte aggressivitet eller liknande, det kan hända hundar med som utan bollar. Dom blir även inte lugnare för att dom fösvinner.. Min hund blev aggressiv när dom försvann pga att han blev osäker och andra hundar blev osäker på honom. Så jag kommer inte kasterar mina andra hundar om det inte är av medicinska skäl :)

[Ronon-m]
0

Dubbelpost

[Forest]
0

håller med 9 tänk gärna igenom detta väl innan jag möter tyvärr kastrater som 9 beskriver sin hund det tar ett bra tag att träna upp självförtrodendet på en sån hund, och en del kunskap med. Jag träffar väl 9 kastrater 7 av dom blivit förändrade totalt. 2 av dom trots tidig kastrering lider av löptikar och skätter även inne hos andra. Kan medela att allt hos en hanhund sitter inte i kulorna Flört Så tänk efter änå.

[dogownerAPT]
0

Min hund var grymt ofokuserad på mig och sökte aldrig kontakt. ALLT var viktigare än mig. Speciellt om det luktade tik på något sätt, urin eller vad som. Upplevde honom som mycket stressad, därför bestämde jag mig för att kastrera för både min och hans skull. Det tar upp till 9 månader till man kan se förändring hos hunden, vilket naturligtvis är en lång tid. Min hund var 2 år och det har nu gått ca 2 månader. Så jag hoppas att det kommer med tiden!

Att kastrera sin hund är inte alltid ett dåligt val. Hunden kan bli mycket lugnare och må bättre av det själv. Dessutom går de oftare bättre ihop med andra hanar sedan.

Tål att tänkas på :)

[countess]
0

Jag ser bara possetiva saker när det gäller kastrering och dom flesta finns i ovansående !

Därimot så fick min veterinär ett akutsamtal från mig en dag min hane hade varit kastrerad i 1 år då ! han hade ett 10tal tikar som vi umgicks regelbundet med och han var aldrig intresserad av löptikar och förstog ingenting när dom tryckte upp sig mot han! När jag en vacker dag satt hemma och hörde mystiska ljud från vardagsrummet och jo men visst min tik och min hane satt fast! så när dom tillslut lossnade så ringde jag veterinär och frågade hysteriskt om dom veterinären kunde trycka upp bollarna och lura mig att han var kastrerad haha fick då vetskapen att hanar kan para sig även om hanen är kastrerad ! Värt att tänka på när det kan bli skador på både tik och hane vid parning!

[Zorita]
0

Kastrera! Jag ser bara fördelar. Min hane är lika mycket grabb för det, men inte tokig i tjejer… Hans manlighet sitter i huvudet brukar jag säga, och de machos som säger mot får sig en stöt när min kille stirrar ner de flesta hanhundar, hur stora kulor de än har. Jag tycker också det är lite grymt att ha en hane utan att "hjälpa dem på traven" om man säger så, fy så frustrerande, och eftersom jag inte skulle göra det skulle jag kastrera.

#13 Ja såna lustiga historier har jag också hört, värt att tänka på ja! Men det blir inget av det.

GabbiS87
0

#14 Hjälpa dem på traven?

Michaela-N
0

Ja para sig det är ju fullt möjligt. Men det blir ju inga valpar av det.

toodiloo
0

personligen skulle jag aldrig kastrera en hund och utsätta den för en operation utan anledning.

Michaela-N
0

#17 Det finns ju hur många anledningar som helst.

toodiloo
0

18: Om jag uttrycker mig såhär istället: jag skulle aldrig utsätta min hund för en operation om jag inte var absolut tvungen.

[Zorita]
0

#15 Ja alltså… Har hört från en som behövde agera tik åt sin hund så han inte skulle få problem med kulorna. Om jag uttrycker det fint. Låter inte trevligt att vara sexuellt ostimulerad hela livet med kapaciteten, liksom.

#17 Många hundar kastreras, tycker inte det är en så allvarlig operation. Om folk lärde sig att kastrera sina hundar skulle det inte bli så många oönskade valpar, dessutom skulle jag slippa det evinnerliga juckandet på min tik. Tur är det väl att HON är kastrerad!

[Forest]
2

20 fast så ser inte jag på det heller. Om man har sin hund kopplad och sen dessutom sån pli så händer det inte olyckor därmed kommer det inte bli oönskade valpar. Har man nu hane o tik ihop ja då får man se till att inte ha dom ihop vid löptiden framförallt höglöp. Jag träffar för många "problem"kastrater. Dessutom är det inte helt ovanligt att hanen blir inkomtinen efter kastrering. Så från vara kvättnisse där ägaren hoppas på få bukt på problemet kan allså få en hund som inte alls kan hålla tätt.  Att man kastrerar hanar i spanien där hundar springer lösa ser jag klart fördel att man kastrerar sin hane och tik.

Nicolina
1

#20 Men ser du till vargen som lever i flock så det ju bara en tik och hane som paras sig årligen, resterande flockmedlemmar gör det inte. Så argumentet att det är synd om en hund som får vara sexuellt ostimulerad hela livet håller inte för mig i alla fall.

Karmatarerskanise
0

Jag tycker det är bra att kastrera om det finns skäl till det. Men om hunden inte lider av löptikar osv så behövs det inte. Men då får man också se till att aldrig släppa sin hund lös bland tikar.

[Forest]
0

OT och Lite mer OT  22, Fast en vargflock är ofta avkommor så risken för inavel så paras inte "alla med flocken" vissa (ganska) många lämnar sin flock o skapar ny flock. En del stannar kvar för hjälpa flocken. Finns vissa som parar sig ändå men kan få risken att bli utesluten av sin flock pga oönskade valpar=mer föda att hitta :) 

23, fast aldrig lös bland tikar klart det funkar att ha dom lösa med tikar men inte direkt bra kanske om man har en höglöpstik. Jag hade inte släppt min hane iaf med höglöpande tik utan 100% tillsyn. FlörtJag vet flera som har hane o tik ihop under hela deras levnadstid även löptiden funkar dom bra utan att det blir valpar eller parning. Det är mycket jobb hos dessa ägare som har hane o tik ihop. Det går att ha så men som sagt det krävs en del arbete med :) Se bara på alla uppfödare som även har sin/a hanar hemma de lever i fin flock alla hundar. Vid löp vet jag 3 st som löser parningsrisken med att aldrig låter hundarna vara själva utan uppsikt. Inte än ända har fått olycka av dessa 3, när de inte är hemma tar de med sig nån hund eller stänger in löptiken i separat del av hemet.

toodiloo
1

Det känns som att många som har lite busiga unghanar tror att alla problem ska lösas genom en kastration, gäller kanske inte just TS men jag har hört flera som gjort så.

[countess]
0

Skumt vad jag läser här visst nu har jag inte träffat tusentals kastrater men dom jag har träffat har många problem försvunnit bland annat osäkerhet dominans hispiga har blivit lugnare osv . Har aldrig någonsin träffat en hund som blivit värre efter kastrering ! med undantag killens collie som blev kemisk kastrerad han vart värre ca 4 veckor för att sedan lugna ner sig avseevärt

Mixxie
0

Min hund är kastrerad :) Känner massor med han hundar som inte är kastrerade, har hört att dom gnällt som sjutton efter löptikar. Min gnäller inte är inte intresserad och gör inte utfall mot andra han hundar, har märkt att vissa som inte är kastrerade kan vara väldigt aggressiva mot andra hanar. Men då handlar det ju om individer. Men jag tycker att det lönar sig att kastrera om man inte skall avla :)

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

Eywa
0

När jag får min nästa hund kommer han att bli kastrerad vid 6 mån. Ser inget negativt med det förutom att hundar som sagt kan se hunden som en "det". Min systers tik är dominant mot tikar (riktigt elak!) och hon är ännu värre mot kastrerade hanar. Men fertila hanar leker hon jättebra med.

Dessutom är det (uppenbarligen) svårt att ha en okastrerad hane lös oavsett hur mycket pli man har på hunden. När min tik löper (även min syster berättar ständigt om samma sak med hennes tik) så springer det fram hanhundar nästan varje dag som ska föreställa så väldigt "lydiga". Det är en risk under hela löpet för våra tikar eftersom det springer runt så många okastrerade hanhundar överallt som inte lyssnar (självklart, parningsinstikten är väldigt väldigt stark).

Hoppas du lyckas fatta rätt beslut för dig och din hund :)

[Forest]
0

26 oj här är det tvärtom det är vissligen 2 st av dessa 10 som är bra men de var bra även innan oxå :) Men de andra ser jag bara negativa saker som dykt upp efter kastering så där krävs mer hjälp av hundtränare för att få tips o råd för att få bukt på. Ena avlivades eftersom han bet ihjäl en annan hund om det är pga kastrering kan jag inte säga men han var trevlig iaf innan o gjorde verkligen inga utfall kastrerades som vuxen.

Kalli
0

#26: Tycker också det är skumt, har ändå träffat en hel del kastrater och ingen av dem har blivit sämre mentalt av kastrering. Nu menar jag inte att det aldrig händer men jag tror faktiskt att det delvis beror på att det ofta är "problemhundar" som kastreras och att andra människor sedan förknippar dessa problem med kastreringen fast de redan fanns där innan eller hade uppkommit i vilket fall.

Tycker det är konstigt att en majoritet av alla trevliga, stabila och på alla sätt perfekta hundar som blir kastrerade plötsligt skulle förvandlas till mentala vrak.

[Forest]
0

30 nja saken är någ den att många kastrerar och hoppas på att kastrering fixar "problemet" att det sen blir större hade dom verkligen inte trott. Man som sagt en av dom lever inte längre, den hunden kände vi ganska bra med och 3 år var han en trevlig stabil hund iaf Nu kolla dom inte hela hunden så det kan ju vara något fel på han som ingen såg men iaf tycker det blomma isf upp jäkligt snabbt 9 månader som kastrat 3 mån efter var han mindre trevlig o möta med hund. Min tik o han gick bra ihop hela tiden även som monster. Men hmm ja inte "nya" möten kan jag påstå var så roligt o möta iaf. Man så har vi iaf 2 st jätte trevliga kastrater vi är med :) Jag kulle inte kastrera en hund som funkar ändå bara som fertil hane, men felet är någ att många tror att en kastrering löser problemet där vill jag någ inte påstå stämmer iaf.

Kalli
0

#31: En kastrering kan lösa många problem men behöver inte lösa några. Det är inte en genväg till att slippa träna utan ett redskap som kan göra träningen lättare. Om man kastrerar och sedan struntar i att träna hunden är det knappast kastreringen som är problemet utan ägaren.

[Forest]
0

32, Mjo, jag är imot kastrering i sig iaf om det inte är behov av det vill säga sjukdom, kryptokid. och de jag känner tränar som vanligt sina hundar om inte mer nu efter kastrering :)

Kalli
0

#33: Du får vara för eller emot bäst du vill, knappast någon som tvingar dig att kastrera. Jag ställer mig dock väldigt tvivlade att 80% av alla hundar blir mentalt ostabilda enbart grund av kastering eftersom jag inte upplevt en enda.

Angående kryptokid finns det inget som säger att man måste kastrera sin hund, bara att det något ökar risken för testikelcanser om pungkulorna ligger kvar i buken. Å andra sidan minskar risken för ex. testikelcanser och prostatabesvär om man kastrerar oavsett om hunden är kryptokid eller inte. Så det borde inte vara avgörande om man nu är emot kastrering.

Hultan
1

Jag tycker man ska kastrera OM man har en anledning. D.v.s hunden är " för matcho", juckar på allt och alla, revirmarkerar, ylar och beter sig när löptikar finns i närheten, man har avelstik hemma osv.

Om allting fungerar bra tycker jag att det är en onödig risk att söva hunden och operera. Även om det är mycket ovanligt, så händer det att friska unga djur dör efter en rutinoperation och OM det skulle ske så vill man ju iaf känna att det fanns en riktig anledning till att man tog risken.

Med sunt förnuft kommer man långt!

[Forest]
0

34, Ja det vet jag väll att jag får tycka vad jag vill :)

Nicolina
0

#36 Tycker du skriver väldigt bra! =) Två i min familj har dyslexi och vi ska inte tala om hur den ena skriver, visseligen mkt bra med penna o papper men på en dator… då skriver du som en stjärna i jämförelse! Tummen upp = )

Karmatarerskanise
0

Har redigerat ett par inlägg eftersom vissa saker bör tas privat per PM.

ahlbergaren
0

Kastrerade min hund och det är det sämsta beslutet hittills jag gjort som hundägare.

[Sniff]
0

#39 Varför?

Jag har inte blivit mycket klokare… men tack för era svar!

Neess
0

Men om man har en aggresiv hane visst kan en kastering förminska det beetendet?

Allt ordnar sig tillslut

Sixtenblixten
1

N kastrering gör inte hund mindre aggresiv utan mer lätt hanterlig och den slipper den inre stressen med allt vad testosteronheter! Jag har kastrerat min hane och han var ändå en ängel bland löp tikar och inga problem!

thilda-
1

ibland kan det vara så att kastrerar man en osäker hane/tik så kan dom bli mer osäkra….

Osäkerhet = aggressivitet typ :)

Sixtenblixten
0

43# oftast blir dom mer säkra hundar !!! Man får en mer stabil hund som tänker och me uppmarksammad som inte bara letar tikar och ska kissa över allt!

Fridaaaa
1

#43 Vad menar du osäkerhet=aggrisivitet?
Alla hundar som är osäkra är itne aggresiva och vice versa

thilda-
0

nej men de var bara ett exempel :)

[Ronon-m]
0

Min hund som var osäker blev aggressiv tack vare kastrering :/

Cocos82
3

Aggressivitet betyder "håll avstånd". Det kan vara svårt att se om en hunds aggressivitet bottnar i osäkerhet och när en osäker hund blir kastrerad kan den bli ännu mer osäker och då ÄNNU med aggressiv.

Även osäkra hundar som inte visat någon aggressivitet tidigare kan göra det efter en kastreraing för att de blir ännu mer osäkra i sin roll som hund.

Så jag personligen tycker inte man ska kastrera för att det är bekvämt. Sedan kan det finnas situationer där det är berättigat. Jag vill bara påminna om att tänka efter först och överväga allt. För när det väl är gjort går det inte att göra ogjort. Rynkar på näsan

[Ronon-m]
2

Säger precis som #48! Tänk många gånger om innan ni gör det.. Det går aldrig att ta tillbaks! Efter att jag kastrerade min hund och det blev så dumt är jag emot kastrering om det inte handlar om att hunden är sjuk pga det, tex livmoderinflamation och testikelcanser osv… Träna på problemen istället, kastrering hjälper inte din hund att bli lydig! Den mår nog bättre i sin naturliga kropp, som den är skapad i att vara, istället för den vi önskar att de ska ha :/

[Lostmybrain]
0

Att söva ned sin hund är alltid en risk. Mår er hund bra som han är ser jag ingen anledning till kastrering.. Det spelar väl ingen roll om han inte ska gå i avel?

Vad är er största anledning till att ni tänker på det?

Luckysoul
0

Vi kastrerade vår hund för han gick hela tiden och "droppade" urin på golvet. Mer än vad hanhundar normalt gör. Vi tog honom till veterinären och de sa att han hade en för stor blåsa och att det är vanligt på hundar som är äldre. Han var 7 då, nu är han 8. Vi kastrerade honom då för att det inte skulle bli värre och nu mår han hur bra som helst.

Jag tycker defenitivt att det är värt att kastrera en hund om man ändå inte ska avla på den. Men det är min åsikt. =)

thilda-
0

#48 bra skrivet!!

[Empisen]
1

Jag tycker kastrering är bra om man inte ska ställa ut hunden eller använda den i avel.
Sen är det självklart upp till var och en, men personligen tycker jag det är snällare för hanen att kastrera den.
Min Jack russell kastrerade jag när han var runt året, när han var okastrerad red han på människor samt blev tokig när det fanns en löptik i området. Det var inte anledningen till att jag kastrerade, men det försvann helt efteråt.
Min blandrasvalp på 9 veckor ska jag också kastrera, men ska vänta tills han blir 6 månader, då det är då veterinären här kastrerar som tidigast.
Ska samtidigt ta bort hans baksporrar då.

Men för att svara på dina frågot TS, när man tidigast kan göra det varierar beroende på vilken veterinär man går till.
Ja, det är vanligt att folk kastrerar sina hanar, och det är inget svårt ingrepp. Det är mycket krångligare på tikar.
Om det är värt det, ja jag vet inte, det beror helt på hur han är nu så att säga, är han galen i tikar, rider, kanske har svårt för andra hundar. Ja då kan det vara värt det, men det är ju inte säkert att det bara försvinner.
Min jack russells aggressivitet mot hundar har blivit värre. (dock låg det en olycka emellan också). Men det finns inga garantier så att säga.

Vattnadal
4

Några nackdelar med kastrering:

En osäker hane blir troligen ännu osäkrare då han inte har något testosteron kvar. Detta kan leda till utfall, ångestbitande od.

Det är vanligt att tikar inte gillar kastrerade hanar och att intakta hanar blir kära, uppför sig som att kastraten är en löptik.

Det är alltid en risk med sedering, dvs hundar dör, trots att det är en rutinoperation.

30% av hundens energi går åt att producera könshormoner. När de kastreras måste motionen ökas med 30% eller energiintaget minskas med 30% annars får man en tjock hund som blir trött fort, blir lat, går upp mer i vikt, en ond spiral.

Kasterar man efter könsmognaden men innan hunden slutat växa hinner kroppen säga "Bli en hane" och "väx" men könshormonet som ska hindra tillväxten finns inte, och de kan bli för stora.

Kastrerade tikar får ofta problem med inkontinens, dvs urinläckage. De kan även bli aggressivare.

Det kostar en hel del, och veterinärerna vill gärna ha våra pengar, och rekommenderar glatt kastrering så gott som alltid.

Några fördelar med kastrering:

Det blir inga valpar, dvs man kan vara lite lat och ha mindre koll.

En hane som bor onaturligt, med massor av löptikar runt sig, blir stressad och kan behöva bli av med sina könshormoner.

Det fåtal hanar som har för höga testosteronhalter och är för hårda kan bli bättre av kastrering.

Hanar/tikar som är notoriska rymmare kan dämpa sig, om de rymmer för att leta partner.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ixectrona
0

Lata Frida kopierar inlägg hon skrivit på annat forum. Ett fågelforum faktiskt. Tungan ute

"Man steriliserar inte djur i Sverige, man kastrerar dem.
Människor däremot steriliserar man, om man så önskar. Flört

Kastrering = Tar bort testiklar hos hanen och livmoder + äggstockar hos honan. Könsdriften försvinner, liksom risken för många hälsoproblem (förutom de uppenbara som testikel/livmodercancer så minskas risken för ljuvertumörer med 90% om man kastrerar en tik före första löpet), och allt annat som är bundet till könshormonerna.
(Då könshormonerna "sitter i" testiklarna respektive äggstockarna.)

Sterilisering = Sädesledare hos hanen och äggledare hos honan kapas. Den enda skillnaden är att förökning är (mer eller mindre) omöjlig.

Jag har själv en kastrerad hanhund (gjorde det när han var sju månader) och kommer troligen göra det med nästa hund också, tik eller hane spelar ingen roll.

Såsom jag ser det… (Och det här gäller då hundar, mycket är nog likt hos andra djurslag, men jag kan inte garantera något.)

Nackdelar

* Risk för minskad ämnesomsättning
* Pälskvaliteten kan försämras hos långhåriga djur.
* Aggressiva beteenden pga. RÄDSLA (men tvärtom med andra former) kan öka.

Fördelar

* Minskad risk för könsaggressivitet
* Minskad risk för prostataproblem (fertila hanar som inte får ejakulera ofta kan få problem senare i livet)
* Han luktar inte hanhund längre (så andra hanar behöver inte "mäta sig" med honom)
* Ingen risk för testikelcancer hos hanar
* Ingen risk för livmodercancer hos tikar
* Minskad risk för ljuvertumörer hos tikar
* Hanen ränner inte efter tikar
* Sexuella beteenden minskar
* Markerande och sniffande minskar
* Det blir inga ungar/valpar

Det enda argumentet mot som jag finner giltigt är att om vi kastrerar alla djur som inte går i avel så vet man inte huruvida de skulle ha dessa könsbundna sjukdomar eller ej, man vet alltså inte vad deras fertila släktingar bär på.
MEN det är ju då hypotetiskt, den dagen alla kastrerar sina djur som inte går i avel - den dagen tror jag aldrig kommer.

"Så ja vi är nog rätt så obstinata vad gäller kastrering och jag tycker nog att djuret ska få ha det så naturligt som möjligt är."

Ja, och det naturliga för en hund exempelvis är att para sig en gång i halvåret.
Hur naturligt är det att gå runt mer eller mindre stenkåt hela livet (ursäkta språket), som de stackars hanhundarna som matvägrar och bara ylar och blir tokiga om en tik i kvarteret löper?

Det är inte heller naturligt för hundar att bo i hundratals små "flockar" instängda på ett och samma revir (ett kvarter, en stad) och stöta på massor med olika "flockars" markeringar på varje promenad, och behöva möta en massa "potentiella sexpartners" hela tiden, och aldrig få göra något.

Det naturliga, om vi ska ha djuren fertila, vore att släppa dem alla lösa och låta dem föröka sig så mycket de vill. Men det kan vi ju såklart inte göra (fast det är precis vad vissa kattägare gör).

Om jag ska vara ännu dummare och jämföra det med vingklippning (då det är ett koncept ni här borde förstå), så kan man säga att vingklippning tar inte bort någon instinkt. Det bara förhindrar fågeln från att utöva instinkten, tänk kyskhetsbälte.

En kastrering tar bort könsdriften, det är inte att sätta på hunden ett kysketsbälte.
Det vore som att hos en fågel ta bort en sak som gör att den inte vill flyga längre, och t.o.m skulle kunna leva lyckligare och mer hälsosamt så (vääääldigt hypotetiskt nu som ni hör Tungan ute)."

Fridaaaa
0

#55 På alla djur ändras inte könsdriften, t.ex inte på marsvin ;)
Endast att dem inte kan bli pappa ;)

Michaela-N
0

#56 jag tror det är ganska individuellt om könsdriften försvinner eller ej, inte något som gäller för enstaka arter och för andra inte. Möjligtvis att man inte märker det på just smådjur lika bra som med andra.

Fridaaaa
0

#57 Jo på marsvin är det så. Det säger alla uppfödare och andra med.

Michaela-N
0

"Det säger alla uppfödare" ;) säg då gärna också vad som är speciellt med just marsvin till skillnad från alla andra djur.

ramm5tein_
0

#7 Med skvättandet, menar du inne då eller allt skvättande som kan förekomma ute? Jag har inte funderat så mycket på kastrering än då vi har en väldigt lugn hanhund, men han är visserligen bara 1,5 än. Träffar han tikar ute leker han bara med dem och är rätt valpig och "efterhängsam" i beteendet än. Han ser lätt upp till tikar, vill följa efter dem/skaffar sig lätt små förebilder vad det verkar som.

Är ganska nybörjare just med hund och vet inte om det här mer mansdominanta (om man får säga så) beteendet kommer mer i trotsåldern. Men givetvis, det är ju jobbigt när man verkligen får sliiita honom från vissa kissfläckar. Man bara hör hur halsen låter, ni vet hur det kan låta? haha.

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

Ketang
0

Jag har kastrerat hanar och fått inkontinenta hundar. Det är inte riskfritt att kastrera så jag kommer aldrig mera kastrera en hund om det inte verkligen finns goda skäl till att lägga den på ett operationsbord!

Var på en föreläsning med en veterinär för 5år sedan som föreläste om just kastrering av hund. Hon sa då att det finns två ganska stora kliniker i England som BARA tar in hundar som fått problem efter kastrering. Tyvärr har jag ingen mer info om dessa kliniker då det vore väldigt intressant att läsa mer om dom. Men jag tycker att det är lite skrämmande att folk bara kastrerar utan att förstå att det är ett operativt ingrepp som i många fall utsätter hunden för ett visst lidande helt i onödan. Hundar som är friska och som inte mår dåligt av ex löptikar osv ser jag ingen som helst anledning till att utsätta för riskerna en kastrering medför.

Fenix_Chicci
0

Vår 14-åriga hane har varit kastrerad sedan han blev könsmogen. Han började skvätta inne när han blev könsmogen och då kastrerades han. Han är väldigt matglad och är väl något rund om magen men annars har jag inte märkt några nackdelar med det. Han är en helcool hund som kan umgås med alla. 

Han är dock på tiken en del när hon löper, ska lukta och är intresserad men skulle aldrig para sig med henne även om hon lägger undan svansen. Han vet nog inte hur man gör, haha. 

Tiken kommer vi aldrig att kastrera, tycker det känns som att det är för många nackdelar och dessutom är jag rädd att hon skulle bli mer osäker om hon blev det. Ser inga fördelar i att kastrera henne så det är inget som ens kommit på tal.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

vallhund
0

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Sniff]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min vovve kastrerades när han var ett år, och det blev superbra! Han var sjukt jobbig innan, skulle markera på ALLT och gick inte att arbeta med utomhus. Inte ett dugg roligt, usch. 

Så han blev kastrerad, och nu är han mycket lugnare. Han kan koncentrera sig, jag kan ha honom hemma hos kompisar utan att han förstör deras möbler, jag kan ha honom runt andra hundar utan att han blir helt galen och kissa överallt. 

Dessutom kan jag passa löpande tikar, vilket är jätteskönt.

Michaela-N
0

Kul med en uppdatering, Athos är så söt!