Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3821 ggr
ramm5tein_
0

Rädd för nattpromenader

Hur känner ni inför nattpromenader med hunden? Vänder mig mot er som är kvinnor framför allt. Nu har de flesta av er kanske dagsjobb och att ni inte håller er vaken alltför länge på helgerna heller. Men hur känner ni andra?

Fastän jag bor i en rätt liten stad kan jag känna mig osäker och rädd för våldtäktsmän, psykfall osv om jag går ut med hunden på natten. Speciellt helger då, om folk är på väg hem från krogen och så. Brukar trösta mig med att nu under vintern är det ändå så kallt (i alla fall här uppe i norr) så att ingen borde känna för att ge sig på en. Men jag kan ändå inte sluta känna mig rädd då jag måste gå med honom ensam på natten… Bara då vi snart är inne igen och jag tar upp nyckeln och ska låsa upp porten så tänker jag "shit, nu kanske det kommer någon bakifrån och bara tar oss/gör någonting". Liksom att det ska hända något precis då man snart är inne igen.

Tacksam för lite åsiktsbyte! Man ska ju inte behöva känna sig rädd, som med tjejer/kvinnor som går hem ensamma från krogen, men man har väl läst för mycket. Sedan är det kanske inte helt ovanligt att folk blir avstulna hundar, jag har ingen aning. Känns lite jobbigt i alla fall…

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

Lamina
4

Nej, jag är inte rädd när jag är ute med hunden. Han är stor och läskig och säkert farlig för den som skulle försöka göra mig nånting.

Å andra sidan är jag sällan särskilt rädd överhuvudtaget, inte för rånare och våldtäktsmän iaf. Då är det väl mer vilda djur, spöken, ufon och annat sånt som egentligen inte alls är särskilt farligt (eller ens finns…) Jag klarar inte av att gå i skogen själv, både dag och natt. Men visst händer det att jag blir lite orolig för rånare och våldtäktsmän också ibland, men då slår jag ifrån mig det med att det inte alls händer ens i närheten lika ofta som man kan tro om man ska lyssna på media.

Fast jag har faktiskt blivit rånad en gång. Eller tja, lillsyrran vart rånad, mitt på ljusa dan. Vi var på Teneriffa och skulle försöka hitta ner till havet. Jag, som kanske är lite för orädd, drog med syrran in i en gränd som jag tyckte var en genväg, förbi ett gäng pundare. En av dom följde efter oss en bra bit. Sen drog han upp en trasig glasflaska ur bakfickan (ja, bakfickan! 😃) som han började att vifta mot min syster med. Bad idea… Jag vart så förbannad på den jäkla idioten som hade mage att hota min lillasyster så jag bara flög på honom och serverade två rejäla sparkar mellan benen. 😡 Syrran sprang därifrån, och efteråt fick jag veta att hon hade kastat några euro åt honom… När vi kom tillbaka till hotellet insåg jag att han vist hade lyckats slå mig på handen med flaskan, hela handen var blodig och full med glassplitter. Men rädd vart jag inte, jag ville gå ner till havet ändå. Tyvärr vart syrran det, och vi spenderade mycket av den semestern på hotellrummet. 😕

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

TINOO
0

Jag känner också obehag att vara ute på nätterna och promenera, framför allt under helgerna då man vet att folk är ute och festar. Mer för att jag är orolig att man möter något geni som kommer på att dom ska interagera med min hund på något sätt (prata med, krama om, skrämma osv.) när dom är berusade eller höga för den delen.

Skrattar åt mig själv och min paranoia när jag tänker på vad många små "knep" och Plan B man har när det gäller just dessa nattpromenader:

Brukar undvika att gå längre promenader, att gå där det inte finns belysning, byter trottoar om jag ser ett högljutt fyllepack komma gående, ringa en vän eller låtsas ringa en vän när någon "otäck" person går bakom och går snabbare än mig själv så dom närmar sig sådär kusligt hela tiden och det bara kryper i nacken, ha handen i fickan och nycklarna i handen så man känner sig lite mindre obeväpnad, lämna plånboken hemma för att om nån jävel ska ge sig på mig ska dom fan inte få mina pengar och det är stökigt att få tag i nya bankkort och körkort mm. :P , gå oregelbundna promenader så man inte attraherar någon stalker bland grannarna och se sig ordentligt omkring innan man stoppar in nyckeln i dörren till porten så man inte riskerar att råka ut för en "sneak attack"

Så du är inte ensam med din rädsla, tror det är nyttigt med ett visst mått av det så man inte är dumdristig men det ska ju samtidigt inte få ta över så att det styr ens liv

Det är mina tankar kring det hela iaf :)

Pennybus
2

Då vi bor nära 2 ungdomsanstalter(en för grövre brott- misshandel, våldtäckt o.s.v.) är jag livrädd bara att gå utanför dörren när det är mörkt. Känner mig ALLTID iaktagen, vilket är hur läskigt som helst och jag kan knappt sova om inte dörrarna är låsta. Vi bor i en liten by, dock bor jag i utkanten i skogen i ett hus som användes som tjänstebostad. Jag har ((ÄNTLIGEN)) vågat gå promenader längs vägen och träna i paddocken själv. Jag har blivit förföljd några gånger när jag gått hem och efter de gångerna har mamma fått följa med mig under promenader tills jag lungnat ned mig. I skogen går jag aldrig längre promenader då jag är livrädd för älgar, råddjur med horn(har blivit jagad av en) och VARG som går i våra skogar. Så näe, du är inte ensam direkt (:

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

LostMySelf
3

Visst är det läskigt att gå ensam ute när det är mörkt, men man får försöka sluta tänka så även om det är svårt att släppa. Jag själv går aldrig "nattpromenader" utan brukar gå långpromenad ganska tidigt på kvällen när det fortfarande är ljust, sen ett par kissrundor på 5-10 minuter under kvällen innan jag ska lägga mig. Det funkar för mig :)

Fridaaaa
1

Jag går aldrig ut på promenad sent på kvällen eller på natten.
Släpper bara ut henne en snabbis i trädgården då.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[RMSLiners]
0

Jag är aldrig rädd ute på kvällen eller natten. Brukar till och med ta nattpromenad med hunden i skogen och pannlampa på huvudet så jag ser vart jag går. Har vanan inne vad gäller så kallade skumma typer iom jobbet. Sen orkar jag inte gå att vara rädd för att vistas ute heller. Saker kan ju hända mitt på blanka dagen också inte bara nattetid.

[eeklund]
0

Jag går runt kvarteret med Molly om det blir vid typ 21.00-22.00, aldrig längre. Men oftast är vår sista runda vid 19.00-20.00 och sedan sover hon fram till 08.00 :). Är glad för det! Men när det blir senare promenader så är jag bara där jag känner mig trygg, om det känns för läskigt så är det ut tills hon kissat sedan in igen, en promenad på 1 minut då. Men hellre det än att stöta på någon läskig snubbe eller fulla ungdomar!

mikkan01
3

Tycker att det är skönast att gå på kväll-/nattpromenader och det är då vi promenerar som mest.
Känner mig inte direkt rädd men de gånger jag känner mig iakttagen brukar jag svänga av till lite öppnare marker. 

Man ska ju vara försiktig men man ska inte behöva vara rädd. 🙂

~mikkan

Kalli
1

Gillar också att gå på kvällen då det är mindre folk i rörelse, brukar väl visserligen sällan bli några jätte långa promenader men går gärna upp i parken på berget. Det gjorde jag också innan jag fick hanhunden men numera är jag nog mindre orolig eftersom jag intalar mig att han har en avskräckande effekt.

I vilket fall tänker jag väl också lite som #6 att saker kan hända när som helst  och i det stora hela är chansen att något händer andå rätt liten och jag ska inte låta den rädslan hindra mig från att ta en riktigt promenad med mina hundar.

Gia91an
0

Jag är supermörkrädd och bor inne och centralt i en mindre ort… Det finns dock en bar bara 100 m härifrån, och folk här är ofta hotfulla…

Så jag är jävligt nojig faktiskt. Bara att gå ner i tvättstugan är för mig en pärs… Och som nybliven hundägare är det lite jobbigt faktiskt.  Jag har som tur väl är sambon som ofta tar henne! Underbara man!

Lamina
0

Ni som är rädda för att gå ut på kvällarna (tycker helt ärligt att vissa som har svarat här i tråden verkar låta rädslan styra mer än vad den borde) har ni funderat på att gå en självförsvarskurs? Kanske skulle det hjälpa, att ni känner er lite säkrare?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Fridaaaa
2

#11 Jag är ganska mörkrädd (trots att jag är 22 år gammal). Och det finns vildsvin, älgar mm här och dem hjälper inte självförsvar mot. Det är 2 anledningar till att jag inte går ut på kvällarna/nätterna :)

[eeklund]
0

#11 Här finns det vapen, gäng, stökiga ungdomar, knivar osv. Bor trots allt i Södertälje där allt kan hända (senast ett rån av en guldbutik mitt i centrum med vapen och ena tjuven fick en kula i pannan). Så självförsvar hade inte hjälpt om någon siktar ett vapen på mig direkt.. hellre att vara för försiktig än att vara en våghals och om 19.00-20.00 tiden passar bra för min hund så är jag bara glad :P. Hade hon behövt en till runda innan midnatt hade det varit ut och in för vår egen säkerhet typ…

Lamina
0

#12 Det är klart att självförsvar inte hjälper särskilt mycket mot vilda djur. jag är också rädd för att gå i skogen, alla tider på dygnet. Jag tänkte mer på rädslan för att råka ut för rånare och våldtäktsmän.

#11 Ja, det beror ju iofs på lite vart man bor också. Jag är också rädd för att vara i Södertälje på kvällarna. Senast jag var ner skulle jag byta tåg i Södertälje och sitta där helt själv mellan 9 och 10. Det kom självklart inte på fråga, utan syrran fick köra hela vägen från Upplands Väsby och hämta mig. 

Men jag ser det såhär. Som privatperson är det inte särskilt stor risk att man blir skjuten av en okänd gärningsman. Visst, man kan bli rånad med pistol, men risken att du faktiskt blir skjuten är rätt så liten. Rånare är oftast bara ute efter pengar och har inte som syfte att skada. Om någon däremot skulle bruka kroppsligt våld mot en, då hjälper självförsvar. Och det är ju vid sådan situationer man riskerar att råka riktigt illa ut och faktiskt behöver försvara sig. (Jag menar, vad är det väl att bli av med lite pengar och komma undan med blotta förskräckelsen mot att bli nedslagen och/eller våldtagen?)

//Lamina

[Doglovers]
2

Här ute på landet är det kolsvart ute. Använder alltid pannlampa. Jag går inga långpromenader när mörkret fallit. Det får jag göra i dagsljus. Jag tycker det är fruktansvärt olustigt att rasta hundarna när det är kolsvart ute efterom det tassar varg här. Så den sista kvällskissningen sker utanför huset i koppel då jag inte vågar släppa dom ens en meter själva.

Men jag är inte så orolig för att råka ut för några olustiga typer utan det är mest rovdjur som gör mej orolig😕

[eeklund]
0

#14 Även om jag bor i en bra del av stan är jag rädd och på min vakt :). Det blir man faktiskt efter allt som hänt och händer i denna stan och att ens behöva möta den rädslan är jobbigt att tänka på så då kan jag helt enkelt undvika att vara ute på nätterna och bara låta min hund rastas direkt vid porten och sen springa in igen.

Sen är jag inte på promenad med pengar i fickan, utan det är bajspåsar och godis som är i min ficka.. pengarna lämnar jag hemma. Jag är mer rädd att dom ska ta min hund eller nåt. Om jag bara kan undvika att bli hotad är jag glad.. vilket jag kan undvika genom att vara i närheten av mitt hem eller bara utanför :).

[jahoda]
0

Bor i ett lite öde skogsområde (inte jättelångt från stan dock) så risken att stöta på någon knäppskalle är rätt liten, och jag min hund är stor och kan låta rejält så tror inte någon skulle våga ge sig på mig när jag är ute med honom. Här finns det mest rådjur och enstaka harar, har aldrig stött på älg eller annat "farligare" vilt så sånt oroar jag mig inte för heller. Dock finns inga gatlyktor så vi får promenera i totalmörker och det kan ju vara lite läskigt ibland ;)

[Forest]
0

Nej jag är inte rädd. Men jag är inte heller ute på natten. Går längre promenad vid 18 tiden 1 tim, sen går jag en kvarterspromenad kl 21. Sista nattkisset är utanför i trädgården, lösa. Så är man lite harig så är mitt tips gå längre promendad tidigare, sen ut én snabbis för kissa innan man ska sova. Jag tror mer på att knäppgökar är ute även dagtid iaf är dom det här 🤪

[RMSLiners]
0

#12 Man kan läsa om hur man ska aggera om man stöter på ett vilt djur. Jag har stått öga mot öga 1 meter från en grävling en gång. Har även stått mellan en älgko och en älgtjur som hade en kalv med sig. Samt att jag ståt öga mot öga med ett lodjur men de är relativt rädda av sig. Att inte bli panikslagen är det första man ska lära sig. ;)

Lilllens
0

Jag är extremt nojjig, dels för att det varit rätt många våldtäkter här på senaste tiden, men mest för att jag vaknade upp på natten av att hunden skällde och upptäckte att en man står och kollar in i vårat sovrumsfönster.. Mannen plumsade alltså ut i snön för att komma till vårat fönster och glodde in. Dagen efter kollade vi närmre och det var gamla fotspår utanför andra fönster, bla vid tvättstugan där hunden av av någon anledning brukar springa in och skälla mitt i natten utan anledning, eller ja nu vet vi ju varför hon gjort det.

Extremt obehagligt att veta att en man stryker omkring vårat hus på natten och polisen kan inte göra någonting 😮Har som tur är inte sett eller hört något på senare dar.

Fridaaaa
0

#19 Jag har mött älg och som tur var hade jag min sambo med mig så han kunde ta hunden. Men älgen sprang som tur var iväg.
Alla djur reagerar inte samma sak, så inte så lätt att läsa på direkt. Och har man då hunden med sig också, kan det sluta hur som helst. Ett argt viltsvin är inget vidare att möta i mörkret direkt.

[Doglovers]
0

Ett råd.

Möter ni ett vildsvin som springer emot er, så ska ni ha is i magen och vänta till sista sekund. Då hoppas ni åt sidan. Då fortsätter vildsvinet rakt fram och vidare. Börjar ni springa när vildsvinet kommer riktar han in sej på er.

Vi pratade om det här när jag såg en filmsnutt på grannen när ett vildsvin kutade emot honom. Då berättade dom hur man ska bära sej åt. För det var rätt vanligt att så skedde.

[RMSLiners]
0

#21 Nej möter man viltsvin är det upp på en höjd fort som fasen som gäller. Eller så tar man till kniv om man råkar ha en i bakfickan vilket jag inte tror alla har. Men sen kan man också skapa sig en vandringskäpp och göra ena änden spetsig som ett spjut, stålsätta den kan man om man vill och sen är det bara att spetsa viltsvinet i självförsvar. Eller göra som #22 skriver och hoppas på att viltsvinet inte tvärvänder. Jag har haft hund med mig alla gånger jag stött på vilda djur och visst reagerar de olika men det är alltid bra att ha en grund i ryggmärgen om hur man kan bemöta eller göra vid ett möta med ett vild djur som tex viltsvin. ;)

Fridaaaa
0

#22 Inte lätt när man har en hund med sig. Man vet ju aldrig hur hunden reagerar eller hur viltsvinet reagerar på hunden. 
Plus att de kan vända med och springa tillbaka om man har otur.

#23 Never att jag skulle skada ett djur så, för den kan ju bli skadad och springa iväg sen. Nej usch vilken tanke :S Aldrig i livet.
Jag går enbart på stig och där finns inte mycket att klättra upp på där ett viltsvinet inte kommer upp på, speciellt då inte med en stor hund i hasorna heller. Släpper ju inte henne direkt.

Slutsats för min del: Går ej när det är mörkt på kvällen/natten ;)
Och fungerar för oss. Vi går på dagen istället :)

[RMSLiners]
4

#24 Ingen vill väll skada ett djur men när ett vilt djur går in för att döda så tar jag hellre till självförsvar än leker levande måltavla. Jag tror nog inte du skulle tveka om ditt liv och din hunds stod på spel. ;) Vilda djur kan man stötta på dagtid också. ;)

[Doglovers]
5

#23 Vad du gör, så försök ALDRIG skada ett vildsvin.Dom är snabba som blixten och attackerar. Du har inte en chans att försvara dej. Den smyger runt dej och tar dej bakifrån. Och med betarnas hjälp kan den snitta dej ordentligt. Betarna är rakbladsvassa efter allt bökande i hård backe.

Och alla ni som läser det här. Det låter som om skogen är full av bestar, men så är det absolut inte.

Ville bara ge er ett bra knep som jägarna i min omgivning använder sej av🤪 Och det där med att gå ut med hunden beväpnad med ett spjut kan jag absolut inte rekommendera. Det kan säkert bli tal om olaglig jakt om det kommer till användning 😉

Fridaaaa
1

#25 Dock har jag inte kniv med mig heller så :) Bär inte runt på sånt :)
Jag hade inte klarat det, jag hade blivit för rädd, det kan jag garantera. Kan inte svara på vad jag hade gjort men inte hade jag hunnit tänka "upp med kniven och försvara" i alla fall. För sånt går så snabbt.

Plus att ett viltsvin kan bli ännu mera aggresiv om du försöker skada den eller liknande. Kan göra situationen ännu värre. Så det är inte smart :)

Lamina
2

Dit jag ska flytta finns det mycket vildsvin. Jag skulle nog aldrig gå ut i skogen där utan hund. Men med hunden kan jag känna mig lite säkrare. Han har råkat ut för vildsvin en gång och skyr dom som pesten. Förhoppningsvis upptäcker han om det är vildsvin i närheten och säger till att vi ska vända hem. 🙂

//Lamina

[RMSLiners]
0

#26 Jag menar mer på att det är något man kan göra om ingen annan utväg finns. Tex ligger man på baken redan haffar jag hellre något spetsigt och spetsar svinet istället för att låta den döda mig på plats. Det är ju inte så att man sätter kniv i svinet det första mam gör när den springer mot en då är man rätt dum. ;) Skrev nog bara otydligt ber om ursäkt för det. :)

Fridaaaa
1

#29 Dock kan det bli mycket värre om du försöker "spetsa" vildsvinet. De är mycket tåliga djur. Det är om du hittar något väldigt vasst och drar upp halsen på den eller något, men det hittar man inte så lätt i skogen, så blir svårt :)

[RMSLiners]
0

#30 Försöker hellre än låter viltsvinet puckla på mig gång på gång tills jag är död. Men sen är det inte så vanligt att stöta på ett viltsvin, sker ju inte varje dag precis, och alla viltsvin går inte till attack heller. Som du skrev, alla djur reagerar olika.

Fridaaaa
0

#31 Nej det vet jag att dem inte gör, men t.ex nu när det närmar sig för suggorna att få ytterligare kull (dem får ju 2-3 kullar/år) så kan dm vara extra griniga osv. Så varför utmana "ödet" när det ej är nödvändigt att gå när det är mörkt på kvällen/natten? ^^,

semenius95
0

Ibland måste jag gå ut på natten med min valp, och då brukar de stå bilar som är igång / köra förbi bilar. Jag bor utanför malmö då i en rätt liten by, men här har hänt mycket på sista tiden. Och jag är då skit rädd. 

Blev förföljd 1 gång när jag var på nattrunda m lånehunden, då var de bara och ta upp henne och springa in bland husen och ringa pappa. De är skiit läskigt !

LillPom
0

Ja jag tycker de är obehagligt…. Jag är liten och nu den senaste tiden har de hänt saker i mitt område… men ska snart flytta förhoppningsvist till ett bättre ställe… Plus ihop med pojkvännen som har lovat att alltid följa med på kvälls promenaderna ❤️

Men jag försöker ta promenaderna så tidigt på kvällarna och sen kiss utanför porten typ bara om de måste.

Gia91an
0

Jag vet att jag är ganska så rädd av mig nu för tiden med det där… Har aldrig varit det innan, men nu för tiden klarar jag inte sånt… Självförsvarskurs tror jag inte på. Möjligt att det skulle funka om jag faktiskt träffar på ngn som vill skada mig.

Men jag är oftare rädd för saker som inte finns/syns. Mörkret i sig är fruktansvärt jobbigt för mig. Så att gå självförsvarskurs är nog inte lösningen för mig.

Lans
0

Nej. jag är aldrig rädd när jag går med en hund. Även om det bara är en liten valp :p Bor centralt i en liten stad och jag ääälskar att gå på promenad sent på stan. Känns tryggt och jag vet att det är flera andra vakna. Inte bara jag och våldtäcktsmännen ;)   Nu är jag ju dock inte så ofta ute och knallar med min 4½månaders valp sent…men jaa

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

LinaLj
0

Jag behöver sällan gå ut med Trixie när det är mörkt eftersom hon oftast är hemma hos sin husse och matte då. Men det händer att jag har henne över natten och jag tycker inte det är så läskigt. Nu bor jag på landet och vi går oftast i skogen. Men jag känner skogen så pass väl att jag vet ungefär var djuren håller till. Jag undviker att gå där jag vet att vildsvinen gillar att vara, men det gör jag även på dagen. 

Jag tycker det är mysigt att gå ut på natten, speciellt i skogen. Så jag promenerar ganska ofta där även utan hund.

[Nightcat]
0

Det finns en sådan här ljud grej man kan köpa som ger ifrån sig ungefär 110 decibel. Bra mot både vilda djur och våldtäktsmän :)

[Doglovers]
0

En larmpryl är jätte bea. Blir ni attackerade av någon olustig typ ska ni starta igång larmet och försöka slänga den ifrån er. I något buskage eller liknande. Då måste typen försöka tysta apparaten och tappar focus. En kniv eller annat tillhygge kan tyvärr användas mot er själva om ni försöker använda det.

[madelaine]
0

Jag tycker att det är lite obehagligt på helgerna, och brukar sällan gå ut med hundarna på egen hand sent på kvällen, men ibland när husse jobbar sent har jag inte så många val :) Då brukar det dock bli en lite kortare sväng, eller så går vi längs med bilvägen och möter husse när han kommer från stationen.
Jag kan såna gånger tycka att det är rätt bra att min lilla dam skäller om någon okänd kommer för nära utan att fått vår tillåtelse :)

Fejhn
0

Har aldrig varit några problem med att gå ut med hunden mitt i natten, bodde mitt i stan med mamma och jag och hunden var ofta ute hela nätterna. han är en stor kille och en gång när vi var ute reste han ragg, drog upp läppen och morrade åt några karlar som stog lutade mot en bil på andra sidan vägen, andra gången han morrat åt månniskor och då har jag haft honom i åtta år, så jag är inte rädd. 

vi brukade ofta ta sista promenaden 03, och vara ute några timmar, jätteskönt!

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

Loveradio
0

Jag bor i en liten by så jag känner mig inte speciellt rädd när jag är ute på nätterna. Här känner alla alla. Brukar bara gå en kortare runda. Men jag kan förstå att man som kvinna känner sig rädd att röra sig ute när det är sent. Händer ju mycket skit med våldtäkter och våldtäktsförsök. Finns ju många störda personer ute i samhället. Jag tycker alla kvinnor borde ha med sig försvarsspray eller överfallslarm. Det är synd att det ska behövas men händer det nåt så kan man försvara sig. Kan också kännas tryggt att bära med sig.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Michaela-N
0

Brukar låta bli att knalla runt vid Malmvägen under sena kvällar, men annars är jag aldrig rädd och har inga problem med att röra mig fritt i området.

[Annamaja27]
1

Nej jag är inte rädd. Min hund är stor nog att försvara mig. Jag går ut när som helst på dygnet. Går jag i skogen har jag pannlampa.

Jag tycker att det är mer tröttsamt med alla fyllosar som ska fram o prata när man har hunden med sig på spårvagnen. Alla är långt ifrån trevliga och en del snudd på hotfulla. Det gillar INTE hunden.

Lathundarna
1

Bor i byn Gud glömde (no one will hear you scream - och om de hör dig så drar de bara täcket över huvudet och tänker "Det var bara vildsvinen…") och är nog mer för skuggorna i mörkret än mörkret i sig. Ogillar t ex att det finns en viss hundägare som kan ställa sig bakom buskar med sin hund och bara spana på oss om vi möts. Har aldrig stött på dem dagtid och därför aldrig fått nåt vidare grepp om varför detta görs. Men samtidigt så litar jag på råttan då han tydligt markerar om det är nåt som utmärker sig, om han hör något bakom oss, etc. Har hänt ett flertal gånger vilket gjort att jag kunnat välja annan väg eller så. Vet även av erfarenhet att han skulle gå i försvar om så skulle behövas - vilket jag ju naturligtvis hoppas på att han slipper fortsättningsvis.

Sen kan jag ju erkänna att jag dragit ner på intaget av serier som "CSI" och liknande då jag vissa kvällar kan jaga upp mig själv nåt så in i helv… om jag t ex går med pannlampa. Törs knappt vända mig om då, i rädsla av att det ska stå nån därbakom bara sådär "Boff!" som på TV 😃

Viccan92
0

Där jag bor nu så går jag helst inte ut på kvällen. Min hund är en riktig fegis och skulle springa och gömma sig. Min förra hund skulle hoppa på någon som ville mig något illa. Han har dessutom nästan gjort det. Var ute sent en kväll och precis när vi skulle gå in på vår tomt gick vi förbi ett stort gäng killar som verkade druckit en hel del. Jag var livrädd och stel som en pinne. Han precis dra in hunden på tomten innan han gjorde utfall mot dem. Enda gången han gjorde det.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

ramm5tein_
0

Intressant att höra era svar! Det kan ju vara skönt för er som har stora hundar som ni liksom (vet?) försvarar er. I mitt fall har jag en liten hund, så ingen känner sig nog så hotfull av honom. Samtidigt tycker jag inte det ska spela någon roll om man har stor eller liten hund när man avgör om man är rädd eller inte, fastän det lätt blir så. Bara för att man har stor hund kanske man inte ska "utmana" och tro att "ingen kommer nånsin försöka sig på något mot oss!" Eller att lägga allt på hunden, att kommer det nån så får Kalle ta hand om det. Han är min hund som kan försvara mig. Det finns ju tyvärr de som inte bara använder våld utan även vapen, fastän det nu kanske inte är så vanligt.

Men alla bör ju självklart få gå vart dom vill oavsett tid på dygnet! Inget man gör bör ju ses som utmanande så. Som någon av er sa, att ni inte går ut på kvällen eller när det blivit mörkt. Då förutsätter ju det att ni bor i hus/har en gård ni snabbt kan släppa ut hunden på? Jag vill i alla fall inte att min hund ska behöva hålla sig från när det blir mörkt tills då det ljusnar. Kan ju handla om 15 timmar.

Jag kör inte heller med snabbkissningar… Utan vi går minst ett varv runt kvarteret oavsett. Men man känner ju själv vad som funkar för sin hund :) Har man tagit en rejäl tidigare på kvällen/eftermiddagen nöjer sig säkert hunden med det. Men jag har hört flera gånger att sista och första promenaderna bör vara de längsta och mest ordentliga. Fastän jag hellre tar den ordentliga på dagen.

vallhund
2

Ytterst få hundar försvarar matte/husse om denne blir anfallen, majoriteten springer hem om de kan.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Driva
0

Förut bodde vi ett ganska "skumt" område. Just vid oss var det mest barnfamiljer men bara någon hållplats ifrån var det mycket bråk, så jag tyckte det var ganska obehagligt att gå ut på kvällarna, speciellt i slutet då det började eskalera med våld i området. Men då brukade min pojkvän ta ut hunden på kvällen.

Där vi bor nu är ett jättelugnt och fint område och jag känner mig sällan orolig när jag är ute.

Besök min blogg: http://bumpi.se

Kalli
0

Jag tror absolut inte att min hund skulle försvara mig, men jag tror att han kan ha en avskräckande effekt och därför känner jag mig tryggare. Om det sedan bara är inbillning så sak samma, det fungerar ju för mig. Jag går dock samma promenader nu som jag gjorde innan eftersom jag vet att oron mest sitter i huvudet och inte står i proportion till risken att något ska hända (som trots allt är ganska liten).

ramm5tein_
0

#50 Kan förstå dig där. Just intrycket av en stor hund eller kraftig hund kan ju avskräcka folk eller i detta fall typer av människor man verkligen inte vill stöta på under promenaden. Så just för en själv kan det ju vara en positiv grej att tänka så, så att man själv blir mer lugn. Handlar ju mest bara om att "lura" ens eget huvud…

vallhund
0

Fast i de lugnaste vatten….

För några år sedan var det en tjej som var ute o sprang i ett elljusspår med sig hade hon sin York. hon blev anfallen av en presumtiv våldtäktsman, han tappade lusten när sylvassa små tänder högg in i hans vad o vägrade släppa!

😃

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

ramm5tein_
0

#52 Allvarligt! Vad galet… Men bra av hunden 🙂

Viccan92
0

Sen har ju jag en farmor som absolut inte vill att jag ska gå ut när det är mörkt. Inte ens när jag bodde hemma. Ute på landet med andra ord och väldigt lugnt. Blev hemkörd. Nu klagar hon stup i kvarten för här var mycket bråk för typ tjugo år sedan. Men som jag sa till henne så måste hunden ut oavsett om det är mörkt eller ljust ute. Men som hon sa så om jag hade bott hos henne hade jag inte fått ut efter det blivit mörkt. Kanske gå till skolan men tveksamt. Behöver jag säga att hon är överbeskyddande?

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast