Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 1004 ggr
julklappen
0

Hjälp vad gör man?

Jag bor i ett litet samhälle i sörmland.Här har det sprungit(och nu har det bara blivit värre och värre med lössringande hundar_som inte kommer heller när /och OM hundägaren försöker ropa in sin hund) lösspringande hundar.Jag och familjen har åtskillet gång på gång pratat vänligt med hundägarna och bett dem att koppla sina lösspringande hundar när de ej har lyssnat.Någon har bettet sig hotfullt mot min make, än del beter sig som om de inte hör och går bara vidare medans deras hundar springer hur som helst.(ut på vägen där bilarna ska köra och framför våra hundar som alltid vi har i koppel när vi går ut med dem)Än del hundar har till o med skrämt både barn och vuxna,(dock är det inte alltid samma hundar) Vår ena hund blev biten en gång av en lösspringandes hund och ägaren brydde sig inte. Vi tänkte anmäla det men då hade det väl blivit ännu värre med hundägaren. Min dotter som är vuxen nu men blev påhoppad av en hund när hon var liten, hon är rädd för hundar. En dag förra sommaren när jag och min dotter var ute i skogen här och plockade blåbär så kom det en stor hund springandes löst rakt mot min dotter, den stannade pricis framför henne. Jag stod en bit ifrån hunden och min dotter(hundägaren kom och gick bara förbi oss  ropade sen på sin hund , men när den inte kom så gick bara hundägaren vidare) Jag tittade på på min dotter och såg att hon blev blek och rädd. Jag ropade till min dotter då att hon skulle stå still. Det gjorde hon, och efter en halvtimme ungefär så sprang hunden sin väg. ´Jag och min familj har pratat med både polis och djurskyddet och förening här.Men de svarade oss bara att de ingetkan göra.Om det inte händer någon olycka med hundar eller/och med människor . Vi känner oss rädda för att gå ut nu med våra hundar och även när vi inte har våra hundar med oss. det händer ju nu varge dag att en eller ett par stycken hundar kommer springandes lösa och sen ser man hundägarna gå långt iväg från sina hundar och inte bryr sig hundarna om , ifall ägarna ropar in dem. VAD GÖR MAN ÅT DETTA?

felzena
1

Undra vad de var för polis som du stötte på som resonerar att de inte kan göra nånting om de inte händer någon olycka med hundar och/eller människor?

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~