Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1568 ggr
[dynamitella]
0

Kupera utomlands?

Tittade lite på blocket som vanligt och såg ett fåtal hundar med kuperade öron (dessa såldes inte, de var föräldrardjuren till valparna i annonsen). Det stod vid något tillfälle "säljes inte kuperade då det är olagligt i Sverige. Pappa är import".

Min tanke var helt enkelt såhär:

Är det lagligt att para två hundar i Sverige, låta tiken föda i ett annat land (där kupering är lagligt) och sen importera valpar+moder för att sälja kuperade? Med kupering menar jag öron, men även svans.

Jag tycker som alla andra att det är fel att ändra ett djurs utseende för egen vinning, så den diskussionen är jag inte ute efter :) Utan helt enkelt om det vore lönsamt eller ens lagligt att göra så. (Kostar det kanske multum att importera modern och valparna?).

Hoppas det inte låter alldeles konstigt. Det är bara en fundering :)

vallhund
0

Inte om tiken är reggad i SKK.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Frida B
1

#1 vet du om det står någonstans om det? (nyfiken)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

felzena
0

Det jag har hört är att om hunden är svenskfödd och man tar den till utlandet för kupering och sedan tar in den i Sverige igen är olagligt. 

Hittar tyvärr ingen bra källa på det. Men testa sök runt på google och se om du hittar.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

vallhund
1

Hur många lågriskländer (rabies) finns det i Europa? O hur många av dessa tillåter kupering?

För att hundar skall kunna passera gränser behöver de pass, alltså måste valparna reggas i landet där de föds för att kunna ta sig till Sverige, o då måste ju tiken vara reggad i samma kennelklubb

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.