Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 764 ggr
Fenix_Chicci
1

Hur ska vi fortsätta träna?

Min 4-åriga tik har sedan hon varit relativt ung haft problem med hundmöten. Antagligen beror det på det vanliga felet man gör att låta valpen hälsa på allt och alla i kombination med att hon träffat många hundar som inte accepterat hennes signaler. Vi har genom åren tränat med att ta avstånd, klicker, matat med godis, haft henne lös med andra hundar, gått promenader med hundar och tränat i grupp. 

Det har oftast gått bra att träna i grupp, är hon lös så är hon inte den som springer fram och biter den andra hunden utan hon har ibland sprungit fram och skällt men aldrig gått nära inpå. Däremot har situationen varit annorlunda i koppel, då har hon kunnat nafsa efter en hund som kommit för nära. 

Det har helt klart gått framåt, hon är inte längre ett nervvrak så fort vi ser en hund och hon skäller inte alls lika ofta eller får sina utbrott. Hon får självklart aldrig hälsa på hundar i koppel men jag vill att att hon ska kunna gå förbi en hund relativt nära utan att bli tokig. 

I dagsläget kan hon gå förbi en hund om vi tar ut några meters avstånd beroende på vad det är för hund, går lugnt, och att jag pratar lugnt med henne och ev. ger lite godis. Men hon drar och kan morra till ibland. De gånger hon börjar skälla så tystnar hon oftast när jag lugnt säger åt henne att vara tyst (ett stort framsteg från förut då hon nästan alltid fick tunnelseende) kan även funka att ta lite i kopplet, men jag är lite rädd att ta i kopplet då jag inte vill att hon ska få ett utbrott men det kanske är så jag ska göra för det har funkat att dra henne till mig lite. 

Men nu är vi alltså lite fast här, jag vill att hon ska sluta dra i kopplet, bli ännu lugnare vid möten och varken morra eller skälla och tillslut kunna gå ganska nära en hund utan att göra ett utfall och nafsa efter den. 

Har ni något tips? Är det någon som är i samma situation som kan dela med sig av sin erfarenhet?

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

LostMySelf
0

Har exakt samma problem med min. Har skvallertränat och klickertränat så länge jag kan minnas (15 månader chihuahua-hane) men verkar aldrig få ordning på detta beteendet.

Min älskar såklart andra hundar men är lite osäker mot större, det är enbart de som han reagerar på ute men det är också varierande, ibland bryr han sig inte och ibland morrar eller (inte aggression-morr) gnyr han (för att han inte får hälsa?).

Min skäller aldrig dock vilket är skönt, men det känns som att nån gång borde han förstå att andra hundar inte är så intressanta när vi går på promenad. Om vi nån gång möter någon hund på ett avstånd han inte klarar av så fortsätter jag bara gå även om han blir spänd i kopplet och börjar morra/gny lite, till slut ger han sig.

Driva
0

Nu är inte min hund aggressiv eller osäker utan verkligen ÄLSKAR andra hundar, men problemet är samma, hon drar och piper och blir helt tillsig.

Jag har märkt att hon blir lugnare om hon får en uppgift, så hon får koncentrera sig på mig och inte på andra hunden. För när jag tränar på tex klubben då bryr hon sig inte ett dugg om andra hundar, andra hundar kan till och med vara framme och nosa på henne och hon fortsätter hålla kontakten med mig.

Så när vi träffar hundar ute, så brukar jag be henne att sätta sig ned, för då koncentrerar hon sig på att sitta och inte den andra hunden.

Besök min blogg: http://bumpi.se