Tystlåten vallhund?
Halloj, jag har som de flesta vet redan en Eurasier.
Nu på senare tid har vi varit ute och gått promenader och lekt med en tjej och hennes border collie tik. Dessa två tävlar i lydnad och hennes tik kan gå lös och är hus duktig som helst. Det slog mig då när hon förklarade att hennes ras är ju mer medgörlig eftersom den är en vallhund. En vallhund vill ju även hålla koll på flocken etc och därför springer väl inte hunden ifrån sin matte/husse lika ofta som t.ex en jakthund?
Sheldon är nu unghund, så jag vet att han är olydig nu när han är i trotsåldern och att det behövs massa jobb från mig att få en lydig hund som inte springer iväg. I know!
Sheldon är inomhus världens bästa hund, han lyssnar, är lätt hanterlig både för mig och andra (trots att han är en eurasier). Han lär sig trick hur snabbt som helst, lyssnar när vi säger åt honom att få ut från rummet etc. Det enda som bekymrar mig är att vi nu absolut inte kan ha honom lös. Han springer dit lukten tar honom, eller som i går, dit rådjuret tar honom. Ja, han jagade ett rådjur igår. Jädrigt klumpigt av mig. Men vi kan ha honom lös när han är med andra hundar, som syrrans vita herdehund, eller som den här tjejens border collie. Och dessa två hundarna håller sig instinktivt till sin ledare vilket gör att Sheldon inte springer iväg.
Så jag tänkte såhär: Jag har tänkt skaffat mig en till eurasier, fantastisk ras. Men efter lite funderande så undrar jag om inte en typ vallhundsras eller en ras som är framavlad för att vilja vara sin ägare till lag kan komplettera upp för Sheldon också. + Att det kan vara kul att ha två olika raser. Men jag vill verkligen inte ha en skällig ras.
Så åter igen mina önskemål: (hjälp mig hitta en hundras)
*Ingen skällig ras
*Rasen får vara liiite vaktig, men inte som schäfern etc För jag vill helst inte ha en vaktig, men om det endast är liiite så blir det lättare att hantera än om det är en kraftig egenskap i hunden.
*Ingen jakthund
*Ingen hund som kräver extremt mycket motion/psykisk stimulans. Man ska kunna ha en slappardag imellanåt utan att hunden blir knäpp och destruktiv i hemmet. Om hunden behöver en rask promenad på 40-60 minuter om dagen så är det okej.
*Vill ha en hund som vill vara sin ägare till lags, inte som Eurasiern som gör lite som den vill :P Ni förstår nog vad jag menar, en hund som är lätt att köra lydnad.
*Nu när jag har hund har jag blivit intresserad av hundsporter, så om hunden går att använda i någon hundsport är det bara ett plus, men inget krav.
*Hunden får vara reserverad mot främlingar, men inte bli aggressiv
*Bra storlek till min Eurasier, inte mops storlek och helst inte Pyreneer storlek, något mitt emellan så de kan leka tillsammans.
Tyvärr har nog många vallhundsraser lätt till skall, förutom BC:n som jag upplever rätt tystlåten.
Jag har ju den superhärliga rasen lancashire heeler och ena tösen vaktskäller enbart när det kommer någon, medan den andra har lätt till skall vid viss lek och när hon blir triggad av snabba rörelser. Däremot låter hon inte när hon jobbar och är då oerhört fokuserad på det hon gör - förig till tusen och rör sig nära mig hela tiden och älskar att få jobba.
Hunden måste ju inte vara lika tystlåten som Eurasiern, den får skälla som genomsnittet, men inte mer än det :P
Hunden får även inte vara dominant så att det krävs en speciellt fast hand.
#1 Ska kolla upp din ras :)
#1 Den var lite för liten såg jag nu :P
Tycker det låter som nån typ av sällskapsras. Dessa hundar är ju också utpräglade på att hålla sig nära och "hjälpa" människan. Skällande är oftast enkelt att träna bort, ett varningskall får man nog räkna med hos dessa hundar. Väldigt lättlärda hundar som passar till många olika hundsporter. Kräver inte så mycket som de flesta vallhundar tyvärr gör.
Vet att dom är små, men försök att inte stryka dom på direkten bara för det. Jag ville också ha en lite större hund men kom fram till att papillon va perfekta rasen för mig till sättet, det som faktiskt är viktigast.
Beskriv gärna mer vad och hur mycket du tänkt aktivera hunden.
Heelern är liten, men kompakt😉 Min ena är pytte och väger bara 5 kg - min andra tik väger strax under 8 kg. Men jämfört med eurasiern är det en liten fnuttehund.
Frågan är hur liten/stor hund du vill ha om du vill ha en hund ur vallhundsgruppen. Mycket vallanlag är ofta förknippat med mycket motor. Kelpien är ju en otroligt härlig ras, men behöver en hel del för att trivas. Är själv sugen på en kelpie någon gång i framtiden - men det lär dröja och jag är inte säker på att jag kan ge en sådan vad den behöver.
Du har ju även västgötaspetsen. Finns visserligen en del skallande även där, men det är nog även väldigt individuellt - har träffat både tystlåtna och ljudliga. Större än heelern och mer kompakt - och attans trevliga🙂
Jag skulle kunna aktivera hunden med agilityträning, drag, apportering, freestyle, (kanske inte själva vallningen, då jag har ingen aning om hur de funkar, har inga får och känner ingen som har får eller kor). Men jag vill inte känna att jag måste aktivera hunden varje varje varje varje varje dag. Kanske att det räcker att man går en lååång promenad varannan/ var tredje dag + annan aktivering. Vissa hundraser låter det som att man måste låta dem springa konstant i 2 timmar för att de ska bli nöjda och om de får ligga stilla en dag med korta promenader så förstör de lägenheten.
Hunden får som sagt skälla, när folk kommer och knackar på dörren för det är ju väldigt typiskt hundar ändå. Men kanske inte KONSTANT när hunden leker som jag träffat flera hundar som gör. Den får skälla när någon kommer, och även ett voff lite då och då när den leker, men that´s it. Jag har inget emot små hundraser, men vill att den ska kunna leka med vår 60 cm höga Eurasier. Så en 25 cm hund blir för liten då.
Den får gärna vara arbetsvillig, så länge den är följsam och inte springer iväg och att den är lätt att dressera ^^
#5 Kelpien är extremt krävande så en sådan ska hon absolut inte skaffa😉
De vallhundar som jag tror kanske skulle kunna passa är tyvärr alla i storlek mindre. Tänker på Shipperke, eller nån av corgisarna (cardigan, pembroke) eventuellt också sheltie. Då syftar jag mest till aktivitetsnivån, har inte jättekoll på hur dom funkar inom träning.
#7 Tänk på att det för dom flesta hundar är viktigare med aktivering för huvudet än för kroppen. En hund bli tröttare av ett kilometerlångt spår än en promenad på 3 timmar.
Min hane (28cm hög, 4,3kg) har inga problem med att leka med stora hundar. Många är väldigt kinkiga med sina småhundar och tror dom ska gå sönder för ingenting. Så länge den stora hunden är en signalsäker än som kan hundspråk så är det ingen fara, de modifierar leken till storleken. Men visst kan dom inte leka på samma sätt som två jämn stora hundar.
#8 Jag har aldrig gillat Sheltien, har aldrig haft en egentlig anledning. Men just nu är den ju faktiskt idealisk, förutom att den är lite liten. Men den håller sig helst till sin ägare? Tänkte så den inte springer iväg till skogs. Kan en 36-37 cm Sheltie leka med en Eurasier på 60 då?
#8 - jo jag vet att kelpien är krävande och skrev därför just att den behöver en hel del😉
Okej men kanske Sheltie då, har ni något annat rastips ? ^^
Jag har en australian kelpie och hon passar in precis på beskrivningen, hon är inte ett dugg krävande. Nu är jag höggravid och hon ligger mest och sover i sin korg på dagarna. Blir ett par korta promenader och lite trickträning i den mån jag orkar. Hon går alltid lös på promenaderna, ett rådjur kan springa framför näsan på henne, säger jag stanna så stannar hon (bara valla när matte säger att jag får). Hundar som skäller på henne, tokignorerar hon bara och fortsätter gå.
Enda gången hon skäller är för att varna, på kvällen om hon hör nått tex. Men är mest lite morrr och "boff, boff".. säger jag "ssschhh" så slutar hon och vill ha en klapp. Tex en gång så var det en räv på altanen, i vår soffa. Då varnade hon, och det är lagom mycket. Vill ju att hunden säger till om nån försöker bryta sig in tex.
Jätteduktig på lydnad och agility.
Hon har inget behov av att gå fram till människor hon inte känner, men hon ääälskar de hon träffar regelbundet. Väldigt lugn med barn.
Man får träna dem en del i att inte hoppa på människor dock, och de gillar att pussas.
Shelties och västgötaspetsar tycker jag är mycket mer krävande än en kelpie, och bra mycket mer skällande där :P
Hon är den lättaste hunden jag har haft, haft jack russel och rottweiler innan.
Sen blir alla hundar vad man gör dem till :) Man kan inte stirra sig blind på ras heller, de är alla individer. Är som att köpa en trisslott varje gång ;)
#15 Fast kelpien är ju en krävande ras. Min kelpie skulle bli komplett galen om han endast fick en rask promenad på 40-60 min.
Nej, ts ska inte ha någon kelpie.
Medarbetare på brukshundraser.
Schapendoes, som de flesta vallhundar kräver den en del men den klarar av lata dagar emellanåt. Behöver dock enligt mig få springa fritt minst en timme om dagen för att må bra, då energin spritter i en schapendoes :). Varningsskäller men okynnesskäller inte, min är helt tyst när den leker till exempel. Tikarna kan vara ganska så mycket mindre än hanarna. Pälsen kräver inte så mycket som man kan tro, dock när den byter ut valppälsen bildas en del tovor. Så det är en period där kring 1-årsåldern då den kräver lite mer. Vill du veta mer är det bara att fråga, inte alla som uppskattar schappens utseende, inte jag heller först men nu älskar jag det!
Sheltien är klart mer skällig än min ras heeler (och väger inte mer)😛
#10 Jag har en sheltie, en helt underbar ras. Många blir lite avskräckta pga. pälsvård, lätt till skall, de är reserverade osv.
Allt är ju liksom en träningsfråga, förutom pälsvården då som f.ö. är väldigt lätt. Min kille varningsskäller när det är någon på dörren men inte annars. Dom kommer ju i alla möjliga storlekar egentligen. Min leker med vår schäfer 😉
Tycker att rasen passar in i vad du önskar dig av en hund. Tyr sig till sina ägare och vill alltid vara till lags…
~mikkan
En fråga ang. Schapendoes: Ser hunden med allt hår över ögonen? Och går det att trimma/klippa den så att den inte har så långt hår vid ansiktet? Vi trimmade vår Shih-tzu på somrarna vilket gick jättebra. Så tänkte om den måste ha sin långa päls eller om det går att hålla den kortare?
#15 Kelpien har jag hört så mycket att de är krävande, så din hund måste vara ett undantag antar jag. Jag och min sambo är fortfarande nybörjare, så en av de viktigaste grejerna är att hunden ska vara lätthanterlig och inte kräva en superfast hand :P
Finns det Sheltieuppfödare som avlar på mer tystlåtande hundar? Alltså typ om jag tar en valp från föräldrahundar som är mindre skälliga (och trevliga på andra sätt såklart) så borde det vara större chans att vår valp inte kommer bli superskällig?
#20 Det går att klippa! Pälsen hade en funktion då det begav sig, då de låg på herdarna och vallade och vaktade. Då fungerade den som skydd som väder och vind samt rovdjur. Men nu kan man lika gärna klippa om man känner för det, men då går det inte att ställa ut om man har det som intresse! Jag brukar dock sätta upp luggen i en tofs på min, får se om jag klipper ner honom till sommaren!
Här är lite bilder på en nerklippt schappe: http://rocktassar.se/?p=4459
#21 är den agilityhundar? Ser inte ut som det xD
#22 Jodå! De passar väldigt bra till agility, därför jag skaffade en ;). http://www.youtube.com/watch?v=izUashKoXGI
#23 jaha haha vad fel jag hade, förlåt för det :)
#23 vad det din hund på videon? För den hunden var ju jätteduktig ^^
#25 Nej det är det inte, det är nog en tik med tanke på storleken. Min hund är 11 månader så har inte börjat träna agility än (mer än skogsagility). Snart är han dock gammal nog så jag längtar efter att kunna sätta igång till våren :D
Men vad säger ni om en miniatyr american shepherd då?
Schapendoes verkar vara en väldigt trevlig ras, kom direkt att tänka på den när jag läste din text. Har ingen själv men som jag förstått kräver de inte massor men fungerar ändå bra till hundsporter :)
Blev fel med länken hehe, testar igen: http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/schapendoes/
#29 jag såg på deras rasens hemsida vilka som har/planerar valpkullar :)
28 där var ett bra rastips :)
Jag kan oxå tänka mig att tibetansk terrier kanske är något o spana på.
Ingen som har något att säga om Miniatyr aussien?
#32 menar du mini australian shepard? Jag är dagmatte åt en sådan, hon är väldigt signalkänslig och trevlig. Sitter i knäet på en och vill gosa konstant inomhus. Dock blir hon väldigt skällig när hon är uppspelt. Men det är ju bara en individ så det är inte så representativt! Dock är den inte godkänd som ras i Sverige så den betraktas som blandras, om det har någon betydelse för dig.
#30 Jag glömde tillägga att om du funderar på en Schapendoes, var då noggrann så det är seriösa uppfödare. Finns en del skräp, som inom de flesta raser :). Själv gick jag efter vilka som avlade för arbetande schappar med sund mentalitet och inte bara efter utställningsmeriter.
#33 Jo jag menar en sådan, men kallas de inte för mini american shepherd? Fast det är en mini aussie?
Det jag har hört om rasen är att den inte behöver riktigt lika mycket aktivering som aussien. Egentligen är jag inte för blandrashundar, men även Eurasiern klassades som blandras en gång i tiden. Jag menar att jag tror att mini aussien kommer bli erkänd i framtiden som en ras, det borde väl bara vara en tidsfråga. Så därför ser jag den inte riktigt som en blandras eftersom den korsas med andra mini aussies och har ett långsiktigt och seriöst syfte.
Va flummigt det låter, men jag menar att det finns ju mini aussies uppfödare i sverige som har samma mål som vanliga rasuppfödare jämfört med många blandrashundsuppfödare som hundarna "råkar" bli dräktiga eller att de paras med någon snäll hund bara för att.
Om du förstår vad jag menar:P
#35 Jag förstår! Har inget att invända om du vill skaffa en sådan :). Min daghund är verkligen supertrevlig, det enda är skällandet som är jobbigt :P. Hon lekskäller nämligen rätt intensivt. Men som sagt, går inte att dra slutsatser gällande "rasen" från en individ :).
#36 Ja, jag vill inte ha en superskällig hund, så hoppas att det bara var den individen isåfall. Men jag har några bra raser nu som jag ska kolla vidare på: Schapendoes, Sheltien och mini-aussien
Lapphundarna kanske? Vet inte hur lätt de har till skall men alla går inom kategorin vallhundar och är mycket lättlärda och har inget extremt motionsbehov. Annars är ju labradoren än av de raser som avlats mest på egenskapen "willing to please".
Har inte läst vad alla andra skrivit. Men om du bara inte har något emot päls så skulle jag säga Schapendoe!!!
Det är en underbar vallhund med alla dom positiva egenskaperna. Den håller sig gärna till flocken och är följsam, lätta att träna och lära saker och faktiskt även en bra "nybörjarhund". Den är positivt inställd till människor. Skäller inte mer än genomsnittet av hund (vilket tyvärr dom flesta vallhundar gör, BC är väl den mest tysta vallhunden och även den har ju ändå ganska nära till skall), schapendoe är inte vaktiga och inte skälliga även om dom såklart kan skälla när det kommer någon eller när dom leker, som en vanlig hund gör. Inte liten men inte heller jättestor. Kräver aktivering men inte galet mycket och klarar absolut av slappar-dagar lite då och då.
Hade det inte varit för att varken jag eller sambon står ut med päls och pälsvård så hade vi lätt haft en schapendoe! Och jag har idag BC och anser att det är väldens bästa ras, men kan ändå tänka mig en schapendoe
Lite negativt om sheltie är ju att dom skäller så galet mycket.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#35 Det håller på att bli en ras, så troligtvis så kommer den att vara sk renras även i sverige inom några år iaf. Då kommer den att heta Miniature American Shepherd. Det ska vara en mindre variant av aussie och kallades ett tag för mini-aussie.
Jag själv vet inte så mycket om denna mini-variant. Men jag känner ju flera vanliga aussies, dom gillar jag inte. Jag har BC och gillar den rasen och många säger att aussien är lik bc fast mindre krävande och det stämmer inte. Dom kräver otroligt mycket, har mycket mer reservationer och till viss del även dåligt beteende ihop med reservationerna. Mycket skälliga.
Jag har bara träffat en mini-am-shepherd en gång och den var väldigt lugn och trevlig, men det är ju en väldigt engagerad och tävlande matte så kanske därför den var trevlig. Något reserverad var den men inte livrädd, men jag kan tänka mig att det är lätt att det blir galet.
Det man ska tänka på med en vallhund jämfört med andra raser/hundtyper är att den är följsam och lättlärd och lätt att få lydig, men det är tack vare att dom är så känsliga och inkännande. Det innebär att det även lätt kan bli fel, att dom lär sig dumheter men även att dom lätt kan bli rädda/skrämda för vissa människor osv så reservation är svårare att hantera hos en vallhund än hos många andra hundtyper som inte är lika inkännande.
#39 Jag har redan föreslagit schapendoes och jag håller med dig i allt du skriver. Kan även tillägga att man bör ha mycket humor, då de kan vara rätt clowniga och hitta på bus :). En väldigt gladlynt och positiv ras som gillar både människor och andra hundar.
Angående pälsen så kan man ju klippa ner den några gånger per år men då försvinner en del av deras charm, tycker jag! Men jag kan säga att jag själv funderat på att klippa ner den en och två gånger, då han kommit in med hela skogen hem ;).
#41 Efter att ha svarat så läste jag igenom och såg att du redan tipsat om den rasen ;P
Jo jag har funderat på om nästa hund kan få bli en schape och sedan hålla den rakad. Det är ju förhoppningsvis några år kvar så jag får se om jag lyckas övertala sambon tills det är dags =)
Okej ni har verkligen fått mig supen på en "Schape", det ligger överst på listan kan jag säga. Tyvärr gillar jag inte all pälsen, att man inte ser hunden utan bara pälsen. Men jag kommer isåfalla antagligen klippa ner pälsen lite, iallafall i ansiktet :)
Jag kan ju återkomma, ska höra av mig till uppfödare och prata med dem lite. Min situation är densamma som CelsiusT, min sambo måste övertalas/övertygas först. Just nu är han "Aldrig att vi ska ha två hundar", men det kanske han säger eftersom Sheldon är mitt i trotsperioden då det är mindre roligt att äga hund :P
#43 Jag kan erkänna att jag inte heller gillade pälsen först, jag föll för deras temperament och glädje i allt de tar sig för. Dock har jag börjat riktigt digga pälsen nu, samma med sambon (var ännu mer avig än jag mot pälsen). Frågade sambon nyligen om vi skulle klippa ner pälsen till sommaren, NEJ sa sambon bestämt. Jag blev rätt chockad då eftersom han ogillat pälsen så innan hehe.
43 Det går att även sätta upp luggen i toffs, jag känner en som har ett par Schapendoe ena ställer hon ut och andra är nerklippt men uppsatt hår. Jag gillar deras päls men förstår att om man inte vill lägga ner så mycket tid är det lättare att ha den i lite valpklippning
Får jag fråga om fällning på schapendoes? Fäller dom mycket, lite eller inget alls?
Skulle också tipsa om sheltie. Helt underbar ras som kommer i flera färger och i en stor variation av storlekar även om idealet ligger mellan 30-40 cm.
Min skäller inte speciellt mycket, varningskäller när någon kommer och ibland vid träning. Kör både lydnad, tricks, agility, drag/wp mm med min hund. Helt underbar att jobba med och håller sig vid sin ägare, inte fast i höften men inom synhåll och håller ffa koll på sin ägare hela tiden. Lagom pälsvård, borsta någon/ra ggr per månad.
Min kille har för övrigt lekt med allt ifrån en liiiten J:R till min kompis GD. En sheltie är neutral och kan umgås med alla hundar oavsett storlek eller kön, förutsatt att den andra hunden kan hundspråk och inte är elak.
Skulle säga att en Schapendoe inte fäller alls. Pälsen lossnar vid genomborstning.
Har man hunden kortklippt slipper man både hundhår inne och slipper all smuts som fastnar i längre päls🙂
46# Ts frågade om en tystlåten vallhund, islänningarna driver djuren med hjälp av skall.
#49 Och jag skulle säga att de fäller lite grann! Min gör det nu i alla fall, dock väldigt små mängder och som liten valp fällde han ingenting så troligen hänger det ihop med att han just nu byter valppälsen. Har ingen erfarenhet av vuxen schapendoes, då detta är min första schappe ;).
jag skulle föreslå sheltie eller borde collie :) har en sheltie. hon var skälig i början. men det tränade jag lätt bort :) hon är väldigt trygg i sig själv vilket är skönt och lätta att träna! border collie är typ likadana men dom behöver mer träning en shelite. sheltie anpassar sig väldigt bra efter sin ägare
Lev inte i då tiden eller framtiden, gör som hundarna och njut av nuet! http://bloggbybella.se/, https://www.facebook.com/starkreumatiker medarbetare cockerspaniel ifokus
Ja DÅ fäller dom! 🙂
#50 Jag har en islänning själv!
#54 Ja, har förstått det. :) De är sjukt fina..
Men du rek. den till Ts, och tänkte att det kanske inte passa då hon frågade efter en tystlåten vallhund. Islänningarna är ju faktiskt en av de vallhundar som anväder skall mest av alla i sitt arbete.
#38 Jag skulle inte säga att lapphundarna passar in på TS krav. Inte bara för att dom vallar med skall utan också för att dom inte är utpräglade vallhundar, dom är även jakthundar och vakthundar. Det beror mycket på individ vad som är mest utpräglat. En det lapphundar skulle aldrig drömma om att ge sig ifrån flocken, medan det för andra är viktigare med jakten.
Ja, lapphunden är extremt lättlärd, om du lyckas motivera den. En lapphund gör verkligen ingenting bara för att du ber den om det, du måste göra det värt att göra det du ber om.
Sen är Svensk Lapphund världens bästa ras och skulle gå igenom eld och vatten för sin ägare, men jag är partisk. 😇
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
56# Håller med dig, det kanske var ett lite dumt förslag. Är väl för att jag själv är helt förtrollad av alla 3 lapphundsraserna som jag inte kunde låta bli att slänga in det. ;) var inte heller säker på om de använde sig utav skall, och att de även är jakthundar hade jag glömt av.
#57 Vad roligt att du tycker om dom, det är bara att skicka ett pm om du har några frågor eller bara vill nörda lite lapphund i största allmänhet. 😎😃
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.