Pälshunden blir varm inomhus!
Hej där! Jag har en vääldigt pälsen Finsk lapphund, och detta märks förstås. Han vill ofta ligga ute på altanen (som har tak ock krypin där han kan ligga!) även i vintertid. Detta tycker vi är helt ok och släpper ut honom när han vill. Problemet är dock att han är en otroligt följsam, familjekär vallhund som vill ha koll på flocken och vara nära osv. På sommaren går det ju utmärkt att att bara ställa dörren på glänt när han är där ute, så blir han lugn. På vintern går ju dock inte detta och det resulterar i att han vill ut, sedan in igen men då börjar han flämta efter en stund och måste ut igen o.s.v. När han vill in krafsar han på dörren och reagerar man inte efter ett par minuter börjar han skälla. Då släpper vi direkt in honom, vilket jag förstår bara förstärker beteendet, men vi vet inte hur vi ska göra. Så problemet är att Molle blir för varm inomhus men sällskapssjuk utomhus. Någon som har en lösning? Jag har funderat på kylväst men hur funkar dessa, och var kan man köpa dem isåfall?
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Du kan väl inte ha en kylväst på dygnet runt i alla fall. 😮
Klippa vore väl inte heller en möjlighet eftersom ni ställer ut, plus att pälsen skyddar mot värme med. Svårt. Har du pratat med uppfödare och syskons ägare hur de har löst problemet om de har samma?
Har inte pratat med dem, dock så har ingen av dom alls lika mycket päls som Molle :/
8/5-13 & 1/6-13
Ni kan inte sänka värmen inomhus lite då? För våran blir också lätt varm och flämtar när vi hälsar på hos nån som har varmt inne men hemma hos oss har vi bara 19-21°och då mår han utmärkt :)
Sätt in en lyalucka i altandörren kanske. Då kan han välja om han vill vara inne eller ute.
#1 Päls skyddar inte mot värme, päls skyddar mot solljus. Viss skillnad. Sätt handen inne mot huden på en pälshund när det är varmt så kommer du känna att det är varmare där. Skulle du sätta på dig en dunjacka i Sahara? ;)
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag har klippt ner min pälshund. Hon hade innan väldigt ont av värme och hon trivs nu MYCKET bättre. Lite kallt tycker hon att det är när hon är helt nyklippt om det är kallt ute så då får hon ha täcke. Men så fort pälsen växt ut ngn cm så är det bättre.
Uppfödaren var inte överlycklig (de brukar ju ofta gilla päls) men jag ser att det är ett lyft för min hund!
Jag är inte helt förtjust i det fokus som är på längre och längre päls på pälsraser. Man glömmer att ofta så klipptes pälsen förr i tiden samtidigt som fåren på långhåriga raser som användes i vallning.
Så vad min uppfödare än säger så kommer min hunds välmåga i första hand.
Jag tycker att du kan fundera på att tunna ut pälsen alt klippa ner hunden och testa. Pälsen växer ju ut igen om det inte blir bra.
Här har vi olika tempraturer i vårat hem, det kanske oxå kan funka att man har varmare i storarummet och svalare alla andra rum. Lucka i altandörren var bra tips som 4 kom med :)

#4 Underullen skyddar mot både kyla och värme.
#7 Fortsätt stoppa huvudet i sanden och låt pälshundar lida på sommaren.
Eller så gör du som jag skrev i inlägg 4.
Många är skrönorna som extremaveln använder för att rättfärdiga extrema utseenden:
"ull skyddar mot värme"- Varför springer inte uppfödarna i ylletröjor runt vänstervarven?
"vecken på nosen ska leda bort blodet när den biter tjuren"- varför hade då boxrarna inte intryckt nos för 100 år sedan?
"men dom behöver inte kunna springa"- detta sa en uppfödare till mig när denne förklarade varför man inte hd-röntgar mopsar.
Men nu hamnade jag OT, men bara för att jag blir ledsen för de vänstervarvsavlade jyckar, rasivrarna rättfärdigar sin misshandel av.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

#8 Extrema utseende?? Att många hundraser har underull har knappast med extremaveln att göra. Vargar har ju också underull..
Att avla på hundar med underull är knappast misshandel.
#9 Ja extremt utseende. Eller påstår du att de såg ut så från början? Jag har heller aldrig sett en varg med päls som pälshundar, visa mig gärna det.

#10 Jag skrev UNDERULL 3 GÅNGER. Läs om, läs rätt. Jag pratar om underull, inte om rynkiga boxerhundar.
Vadå? Påstår du att alla hundar med päls har så mycket päls som en TS finska lapphund?
#11 Ehh, vart i 10 skrev jag boxer? Kanske du som ska putsa glasögonen och inte jag. ;)
För ull är helt märkligt nog en del av pälsen, liksom täckhår är det. Päls är inte uppbyggt av päls och ullhår, utan ullhår och täckhår. Sen kan andelen täckhår och ullhår variera rejält beroende på ras. Se, nu har du lärt dig något nytt idag också. Och om du tittar på PÄLShundar (där avser man raser med riklig päls), så kommer du se att det hänt något de 100 senaste åren.
Jag har hört från uppfödare av finsk lapphund att de sätter mycket tjockare vinterpäls om de får vistas mycket ute på dagarna under hösten och vintern. Om han helst ligger ute kanske det är därför han får så mycket?
Har du provat furminator eller något liknande som både skär och kammar underullen?
Hur varmt har du inomhus?
Nu får det vara slut på OT diskussion! Nu håller vi oss till vad tråden handlar om och försöka hjälpa trådskaparen istället. // Lina sajtvärd
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

#12 ""vecken på nosen ska leda bort blodet när den biter tjuren"- varför hade då boxrarna inte intryckt nos för 100 år sedan?"
DÄR nämnde du boxer ;) Aja, vi släpper det nu. Vi verkar ändå bara missförstå varandra. :P
#16, det var inte i #10 det stod om boxrar ;)
TS: Rekommenderar furminator! =)
Tack så mycket till alla er som engagerat er i min fråga :). Ska kolla med mamma hur varmt vi har det inomhus och om det ev. Går att sänka värmen. Går inte detta kollar jag nog upp det där med en lucka ut till altanen, det lät ju jättesmart :). Att klippa/använda furminator ser jag som absolut sista utväg då vi ställer ut honom. Båda alternativen kan förstöra lapphundars päls för alltid, något som skulle kännas tråkigt då det har gått väldigt bra för oss på utställning hittills! Men som sagt, finns det ingen annan lösning gör jag såklart hellre detta än låta min hund lida!
8/5-13 & 1/6-13
18 att ha svalare i kanske hallen eller något annat rum kan oxå funka.