vad tror ni är felet?
Min fina ängel till hund har gått och blivit totalt koko i huvudet. Igår för första gången i hennes liv gjorde hon utfall mot en hund, jag var dock snabb på att ryta ifrån och då gick resterade hundar vi passera gallant. Idag när jag går ut med henne börjar hon hoppa, skälla, yla och dra i min jackärm när vi ska på promenad. Igen ryter jag ifrån men hon slutar inte förrän vi är borta från området. Sen fick hon för sig att göra utfall mot en annan person som inte hade en hund med sig. Jag röt ifrån direkt och hon sluta. Ska väll nämnas också att hon ska löpa i Mars och att husse inte har dessa problem med henne men då har jag också inte tränat henne eller knappt gått ut med henne på 6 månader, det är bara husse som gjort. Men vad fasen är det med henne? Kan det vara tonåren? Är det för att löpet närmar sig (mars)? Eller är det för att jag inte varit så mycket med henne på 6 månader? Vad tror ni? Jag vet redan att jag kan få fason på henne så det är inga problem men jag undrar varför hon helt plötsligt blivit sån här när jag ska ut med henne.
hur gammal är hon? är hon unghund kan det vara spökåldern, det går över snart. Kan också vara löpet, tikar kan bli för j*vliga när dom snart ska gå in i löp
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#1 Hon är närmare 2 år. Löpet vet jag stressar henne för hon blev det förra gången men inte såhär. Tanken var att kastrera henne men 6000kr för en kastrering som vår veterinär tar är inga pengar jag har just nu precis.
Kolla upp hunden hos veterinär först av allt, plötsliga förändringar tyder oftast på sjukdom/smärta.
#3 Det vet jag men annat än just det kan också vara orsaker.
#4 Visst kan det finnas andra orsaker, men man börjar inte med något annat innan man kollat upp hunden. Visar det sig sedan att hunden är frisk kan man sedan börja fundera vad det beror på.
Vid 2 års ålder har väl hundarna sin sista "stök"-ålder? Hittade en artikel om de olika mognadsåldrarna. http://www3.shellkonto.se/lollo/hundlivartiklar/trotsaldern.pdf Som du säger så kan det ju mycket väl vara en kombination av ålder, löp och att ni förlorat lite kontakt under dom där 6 månaderna Hoppas det lossnar för er fort iallafall :)
Hon litar inte på dig. Du måste bygga upp en relation där hon vet att det är du som håller koll.
Hade det varit smärta osv borde ju husse haft samma problem.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#7 Inte det som är felet. Hon bör lita mer på mig än husse eftersom jag är den som tränat/lekt med henne från valp, husse har inte gjort någonting mer än tagit enstaka promenader.
Hur som helst,
Fick tipset på annat forum att låta henne arbeta mentalt innan promenad och det funka. Trötta ut henne mentalt och sen gick vi ut på promenad och hon var precis som hon brukar under hela promenaden, något busig men det är hon när det är snö ute. Med andra ord, hon var laddad förut eftersom ingen annan än jag brukar köra mentala övningar, hur mycket jag än tjatat på husse. ;)
Körde förvisso mentala övningar med aktiveringsplattan igår men det var tydligen inte tillräckligt så idag fick hon köra godis sök inomhus samt använda aktiveringsplattan.