Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3719 ggr
mingman
0

Valp lös i magen

Så, min aussie är strax 11 veckor. Han är ingen innebajsare, men imorse möttes jag av en illaluktande överraskning, som dessutom gick åt det lösare hållet.

Efter lunchen nu fick han ut lite mera, i princip rinnande.

Jag har fyra potentiella förklaringar, och tänkte om ni med lite mer erfarenhet vill hjälpa mig att spekulera i vad som mest sannolikt gjort hans mage risig;

1. Foderbyte. Sedan cirka fem dagar har jag blandat ut torrfodret från uppfödaren med färskfoder. Detta har vi dock gjort några dagar utan att magen varit problematisk.

2. Vomtugg. Igår mådde jag dåligt och gav hunden en ganska stor bit torkad vom (kanske 15 cm). Under en timmes tid tuggade han (stilla och tyst, så skönt!) på denna tills den tog slut. Han har dock ätit en tidigare utan att visa problem.

3. Oboy. Min sambo lämnade oboyglaset på vardagsrumsbordet och där ställde sig hunden och lapade. Dock minimala mängder, kanske totalt 5-10 cl. Kan knappt varit någon kakao han fick i sig, men kanske reagerade han på mjölken?

4. Mask. Han avmaskades senast vid 7 veckors ålder. Jag har inte riktigt fått klarhet i om jag borde maska igen eller ej, men kanske är dags. Han äter bra men är väldigt spinkig.

I övrigt är han pigg och glad och beter sig som valpar gör mest.

Så vad tror ni det kan vara? Behöver jag oroa mig så länge hans allmäna tillstånd är bra? Vad kan jag göra för att få fason på magen?

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

[eeklund]
0

Foderbytet kan han ha reagerat på.. byter själv mat just nu och Molly är lite hårdare i magen, vilket är rätt normalt vad jag förstått det.. att hundarna reagerar liksom.

Oboyen kan det vara med.. hade det varit förgiftning hade han väl reagerat inom 4 timmar drygt. Mjölk är inte så bra för hundars magar.

Maska av han, kommer inte ihåg om det var vid 12-veckors åldern eller hur det ligger till? Jag avmaskade Molly någon vecka efter jag fått hem henne i alla fall, för säkerhetsskull.

Håll koll så han mår bra allmänt men fortsätter hans avföring att vara rinnande typ resten av dagen och imorgon bör du nog kolla upp det.

Molly var lös i magen i början när hon fick lite godis, gurka, leverpastej osv. Nu har hennes mage vant sig vid mer mat än bara hundmaten liksom.

mingman
0

Tack!

Ja, ang. Oboyen så vet jag ju inte hur lång tid det tog, eftersom det var på kvällen, strax innan vi lade oss. Han sover i vardagsrummet så vet inte vilken tid det hände. 

Ska iväg och köpa en avmaskning idag, så får vi det gjort också. Förhoppningsvis är han bättre redan nu.

Rent praktiskt är det ju också dumt, inte lätt att plocka upp något med den konsistensen! 

Men om han reagerade på fodret, borde han inte gjort det första dagen?

[eeklund]
0

#2 Vad jag förstått det som, är ingen expert, så tar det ett tag innan ''giftet'' från torrfodret lämnar kroppen liksom.. och när man tillsätter annan mat magen/kroppen inte är van med kan det väl påverka lite när som. Mollys avföring vart förändrad några dagar efter jag tillsatte det nya. De första 2-3 dagarna var det oförändrat.. det är mer nu en vecka senare som det är lite hårdare än normalt.

Det är så svårt det där. Jag är ingen expert :). Blir han inte bättre så får du kolla upp det..

Vattnadal
3

Om du ändå ska in på apoteket, köp hem canikur och ge det, ett kosttillskott som stabiliserar magen om det inte är riktigt illa.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

mingman
0

Vi var ute nu igen vid två, och tyvärr rann det fortfarande.

Dessutom; innan han skulle bajsa gick han runt fram och tillbaka, smått orolig, vilket han inte brukar göra annars. Så det är inte bra i magen hans. 

Men det borde alltså vara övergående, oavsett.

Kan det hjälpa hans mage tillfälligt att bara ge gamla torrfodret? Om hans mage är så känslig kanske jag väntar ett tag med att fasa över till färskfoder.

Fenix_Chicci
0

Blandar du torrfoder och färskfoder i samma måltid? För det tror jag kan ge problem eftersom det är helt olika smältbarhet.

Men ger du tex ena morgon och andra kväll så lär inte just den biten vara något problem. 

Annars kanske vom-tugget är problemet. Vet att min tik reagerade när hon fick torkat oxhjärta, kanske blir svårade för magen att hantera när det är torkat, jag vet inte.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[Forest]
0

Här har hundarna reagetat samma dag eller dagen efter om man bytt för snabbt foder, inte har det dröjt 5 dagar o sen lös mage. Men om ni gjorde rakt foderbyte + att han drack nu lite mjölk+oboy kan detta utlöst det hela kanske var hans mage känslig pga foderbytet. 

Jag tror på att du ska köpa det 4 tipsar om sen ge mild mat, välkokt ris med fisk,kyckling eller kött några dagar för att sen se så hanns mage blir bra igen.

mingman
0

Ja, jag har blandat. Problemet är att han äter så oerhört dåligt av torrfodret. Han är ändå rätt liten och framför allt väldigt smal, så känns som ifall jag ger ett mål av varje kommer han bara äta de mål med färskfoder.

Det jobbiga är ju just det ätt jag har fyra helt rimliga förklaringar. Tycker dock att mjölken borde kunna uteslutas, det borde väl ge en ganska omedelbar reaktion och inte sitta kvar mer än 24h senare. Är det vomtugget borde det väl också börja gå över snart. Ser fram emot kvällsbajset, haha. Hoppas hoppas hoppas det är fastare.

mingman
0

#7. Ja, det låter bra. Ska försöka få balans på magen hans igen. Stackars liten.

russin
1

Jag skulle strunta i torrfodret och enbart ge mindre mål med färskfoder - magen brukar stabilisera sig snabbt då.

[Forest]
0

8 har man rubbat hundens magflora så kan den vara lös längre än 24 tim tillomed dagar efter. Sen finns det magsjuka som hundar kan få.

Vi har oxå hund som bara klarade av att äta sitt torrfoder (RC) då jag redan gav andra hunden färskis så fick hon bara nån liten klutt färskis i flera dagar just för vänja hennes mage. Sen vart det foderbyte och efter detta vart hennes mage så mycket bättre, hon tål att äta annat än bara foder. Ring du o hör med vetrinär om detta, jag brukar som sagt få som tips att köpa kolpasta som 4 tipsar om + ge mild mat.

mingman
0

#11 Känns som ifall det skulle vara magsjuka borde hans allmäntillstånd vara sämre än vanligt? Han känns precis lika glad och pigg som vanligt, med undantag att hans bajs rinner ur honom.

#10 Låter logiskt. Samtligt låter det logiskt vad andra säger, haha, det är inte lätt när det är svårt. När du säger mindre mål, hur tänker du då? Typ en matsked i timmen? Hur mycket mindre liksom, och hur ofta … Han får vanligtvis tre mål om dagen, typ 8, 12 och 17-18 …

wesdi
1

Jag skulle strunta helt i torrfodret och bara ge färskfoder. Prova det några dagar utan att blanda i en massa annat.

Det kan som sagt ge lite orolig mage några dagar, magen behöver ställa om sig från torrfoder till färskfoder.

Vissa torrfoder innehåller mycket spannmål och hydrolysater.. i mina ögon rätt onaturligt foder till en hund….

Tre mål mat om dagen låter bra.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

russin
1

3-4 mål några dagar tills magen känns stabil.

mingman
0

Och det kan inte bli "bra" om jag bara går tillbaka helt till hans gamla foder? Är det bättre att bara köra helt ut med färskfoder?

(Om vi nu ser kortsiktigt, att hunden inte ska vara hemskt lös i magen … )

russin
1

Jag är ju färskfodermänniska och av min erfarenhet så blir 9 hundar av 10 bra i magen av att enbart få färskfoder som mat. Dom blir även oftast mindre känsliga i sina magar.

Många är dom som bytt rakt av (har jag gjort på flertalet valpar) från torrfoder och det har inte varit några problem.

Däremot kan det vara bra att ha probiotika hemma - t ex Forti Flora (mjölksyrebaktrier) för att hjälpa valpen/hunden om den skulle bli dålig i magen.

mingman
0

Jag tror också att endast färskfoder vore bra, men det blev en större problematik med övergången än vad jag önskade.  Jag tänker mer att han skulle bli bra igen för att han är van vid sin Eukanuba, även om det inte är lika bra som färskfoder. Så kan jag sedan fasa över till färskfoder senare när han är äldre och framförallt då jag själv inte är småsjuk och inte riktigt klarar av en lös-i-magen-hund … Men jag vet inte. Det är svårt.

russin
0

Visst kan du göra så även om jag själv tycker att valpar växer bättre på färskfoder (lite beroende på sort osv) - du märker ju själv om det fungerar med enbart torrfoder eller inte.

JamieBlue
0

När vi gjorde övergången från torr till färskfoder så fick vi rådet att byta ut frukosten mot färskfoder och köra detta några dagar, så att magen var normal. Sedan kan man byta ut mål två, vänta några dagar och därefter mål tre. Vet inte om det kan vara ett alternativ. Vid kräkningar och diarré har jag även fått tipset om att inte ge hunden mat på ett dygn. Vatten ska den självklart ha. Därefter kan de få kokt ris och kokt kyckling eller fisk i stället för vanliga maten i några dagar. Men det har jag bara gjort när jag misstänkt att min hund ätit något olämpligt, i ditt fall så verkar han ju inte ätit något olämpligt utan är kanske bara lite känslig. Tror du inte det kan vara vommen som gör det?

russin
1

Vom brukar vara supersnällt mot magen - i rå form. Däremot är inte omöjligt att den torkade vommen kan vara boven, för det blir skillnad på färsk och torkade animalier. Kan ha varit med nåt skit eller legat länge i påsen.

Var hunden bra i magen när du började med färskfodret skulle jag inte vara orolig för det - utan mer troligt att den fått i sig något annat.

Det händer att min till storlek minsta hund kan bli dålig i magen vid något tillfälle ibland, men då vet jag det beror på att hon helt enkelt har fått för mycket mat/belöningsgodis/ben - det är lätt att överutfodra en liten hund och då kan magen protestera. Hon är alltid bra senare under dagen eller dagen efter de få gånger det händer och matte klantat sig och inte tänkt på hur mycket hon fått i sig🙂

mingman
0

Skönt med många bra, informativa och trevliga svar!

Jag valde i alla fall att bara köra torrfoder nu ett tag, och sedan fasa över mer försiktigt på färskfoder om ett tag när det passar.

Vi var ute kring halv nio, gick runt läääänge innan han bajsade, men tillslut så satte han sig till rätta. Och det börjar bli fast igen! Jippie! Så skönt att se att magen hans funkar, inte minst för att det känns lite tryggare att lägga sig och sova då. Förhoppningsvis inga överraskningar imorgon bitti.

Åter igen, tack för alla bra svar. Mycket skönt att få snabb och bra respons.