Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1417 ggr
Rocky Staffe
0

Rädsla hos hundar

Hej, håller på med ett projektarbete som handlar om rädsla hos hund. 

Nu undrar jag om vissa raser är mer rädda än andra? 

I så fall vilka och varför? 

har ni någon bra källhänvisning eller dylikt så vore det också bra :)

[tiffitott]
0

Kan du inte kolla MH och jämföra?

Några raser som har problem med rädslor är väl bl a Collie, berger des pyreenes, sheltie…

[hamster-expert]
0

mm har också hört att sheltis kan vara lätt stressade eller rädda. Men annars är det ju väldigt individuellt, och olika hundar är rädda för olika saker och olika lättstressade. Som jag har märkt brukar nästan hundar med hög rang vara mindre lättstressade och lyssna bättre på sina ägare i obehagliga situationer, tex om det kommer en lösspringande stor hoppig hund eller en arg hund.

fast annars är det ju relationen till ägaren som spelar stor roll och hundens uppväxt.

russin
0

Collie och shetland sheepdog är väl dom jag mest tänker på när man nämner rädsla hos hundar.

Hon colie är det väl inte direkt rädsla för människor eller så, utan mer mycket problem med skott/ljudrädsla och blanka golv. Sheltien har väl allt från rädsla för ljud, människor och nervösa över lag om den har den sidan.

Är tacksam för att kompisens nyförvärv som är en nu 4 månader ung sheltietik visat sig vara en ovanligt orädd, framåt och stöddig liten sak🙂

Mapel
0

Har precis skrivit ett arbete om beteendeproblem hos hund, där jag bland annat tog upp rädsla. Vet att det finns en hel del studier om ras har en påverkan. Finns säkert mycket att hitta. Jag bifogade delen med rädsla från mitt arbete, och även en hel del referenser. Vet inte vart du letar någonstans men detta är ju vetenskapliga artiklar som kan vara svårt att komma åt om man inte har en skoldatabas eller liknande. Men många går att hitta på google. Hoppas det är till någon hjälp :D 

Den sista referensen handlar enbart om rasers har någon påverkan, tror även det finns flera i den listan som gör det :)